Missade uppkörningen idag...

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Bara att försöka igen, du hinner en till uppkörning. :tummenupp

Jag körde upp som du i September nån gång första gången, och failade. Sedan fick jag min lapp 16/10, bara 2-3 dagars marginal innan uppkörnings-säsongen var slut. Du kan tro att jag var glad då.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Är det inte samma förättare i typ hela landet?

Min hade jag 2ggr och han reste i hela landet.
Hela landet = Norrköping och Katrineholm? Landet blir ibland lite litet när folk brer på. :rolleyes:

Hade en förättare från Boden, föredetta militär men i övrigt störtskön typ. "Bara du ser ut att ha kul blir du godkänd". Trots att jag höll på att meja ner en cyklist gled jag därifrån med lappen fixad. Han måste ha tyckt att det där med att köra över cyklister var kul.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hela landet = Norrköping och Katrineholm? Landet blir ibland lite litet när folk brer på. :rolleyes:

Vill minnas att de var 5 som delade på hela landet, och iomed att han var från Karlstad så näe, inte Norrköping och katrineholm, dubble rolleyes..
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
ni som kört upp o klarat det, hurfan klara ni av pressen/nervösiteten?
Jag satt knäpptyst ända från eslöv upp till ängelholm när ja skulle köra upp, va nervös hela tiden och sen när kontrollanten kom visade de sig att en kille från trafikverket skulle kolla så kontrollanten inte gjorde några fel i sin bedömning..
Tänkte direkt "ne nu e jag körd, fan också"

Och såklart blev de så också..
Hade tränat på manöverprovet rätt så mycket och klarat det bra hemma (även fast det var en 2-takt sporthoj med svängradie som en lastbil)
Så ja värmde upp lite i nån minut, sen så började vi med kontrollen av bromsarna (visade de sig ja glömde pröva stå o stötta med hojen för o se om dom tog) sen ledde hojen, gick hur bra som helst, sen lite mer uppvärmning och gjorde då första försöket, högersvängen in till konorona, gick bra, lite hackit men de gick bra, sen skulle ja ta ut svängen, kom precis utanför linjen fick panik och drog lite extra på gasen och fick köra vidare, sen så kolla han på hojen o bedömde den gick o svänga mer åt andra hållet, vilket ja inte tränat direkt på så där gick de rent åt hevlete, stannade i svängen och kom ännu längre ut ifrån linjen,
Visserligen sa han att ja inte borde oroa mig för linjen med en sådan hoj,

Sen va de dags för högfarts banan i 50 kmh efter det regnat hela morgonen, allting gick strålande och galant fram till vändningen där den inte ville komma ur neutral läget och de blev en liten paus innan ja gasa vidare och fortsatte ,gick bra, sen när ja skulle bromsa så gled bakhjulet lite men han sa de inte va någon fara,

Men sen sa han att ja inte hade kontrollen som behövdes och blev hemskickad..

Och nu e ja ännu mer osäker och ännu mer nervös inför nästa gång, hade tänkt hyra en 4-takt motard ist för o underlätta..

Men hurfan ska man behandla pressen?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
ni som kört upp o klarat det, hurfan klara ni av pressen/nervösiteten?
Jag satt knäpptyst ända från eslöv upp till ängelholm när ja skulle köra upp, va nervös hela tiden och sen när kontrollanten kom visade de sig att en kille från trafikverket skulle kolla så kontrollanten inte gjorde några fel i sin bedömning..
Tänkte direkt "ne nu e jag körd, fan också"

Och såklart blev de så också..
Hade tränat på manöverprovet rätt så mycket och klarat det bra hemma (även fast det var en 2-takt sporthoj med svängradie som en lastbil)
Så ja värmde upp lite i nån minut, sen så började vi med kontrollen av bromsarna (visade de sig ja glömde pröva stå o stötta med hojen för o se om dom tog) sen ledde hojen, gick hur bra som helst, sen lite mer uppvärmning och gjorde då första försöket, högersvängen in till konorona, gick bra, lite hackit men de gick bra, sen skulle ja ta ut svängen, kom precis utanför linjen fick panik och drog lite extra på gasen och fick köra vidare, sen så kolla han på hojen o bedömde den gick o svänga mer åt andra hållet, vilket ja inte tränat direkt på så där gick de rent åt hevlete, stannade i svängen och kom ännu längre ut ifrån linjen,
Visserligen sa han att ja inte borde oroa mig för linjen med en sådan hoj,

Sen va de dags för högfarts banan i 50 kmh efter det regnat hela morgonen, allting gick strålande och galant fram till vändningen där den inte ville komma ur neutral läget och de blev en liten paus innan ja gasa vidare och fortsatte ,gick bra, sen när ja skulle bromsa så gled bakhjulet lite men han sa de inte va någon fara,

Men sen sa han att ja inte hade kontrollen som behövdes och blev hemskickad..

Och nu e ja ännu mer osäker och ännu mer nervös inför nästa gång, hade tänkt hyra en 4-takt motard ist för o underlätta..

Men hurfan ska man behandla pressen?

Ha du provar annnnndingsövningar annndreaaaasss?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.715444,11.946907
 

Smagatusk

Guest
Grejen är att man ska visa att man kan köra som DOM vill att man ska köra, inte som nått annat.
När du fixar det så får du lappen, dra till en körskola annars och bli drillad som en robot. Det gjorde jag och det funkade så jävla bra :)

Jag kuggade första gången (körde upp privat) och det inspektören sa till mig var att jag ska INTE köra som jag tror att han vill att jag ska köra. Jag ska köra som jag gör normalt som om han inte hängde mig i hasorna.

Det är väldigt individuellt vad inspektörerna tittar efter, har jag märkt.

Mitt råd är att överdriv rörelserna lite. Tittar du åt höger, gör det inte bara med ögonen. Vrid skallen. Bromsar du med fotbromsen så lyft foten så att han ser det, osv.

Är det inte samma förättare i typ hela landet?

Min hade jag 2ggr och han reste i hela landet.

Seriöst?:3freak
 
Last edited:

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Jag kuggade första gången (körde upp privat) och det inspektören sa till mig var att jag ska INTE köra som jag tror att han vill att jag ska köra. Jag ska köra som jag gör normalt som om han inte hängde mig i hasorna.

Men det är väl klart han vill att du ska köra som du kör normalt. :va

Det där med att köra så som dom vill är ju enbart sunt förnuft och inget dom såklart ber en att göra
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Tänk om man fick välja inspektör då skulle det finnas en hel del arbetslösa tjurskalliga gubbar där ute.
Dom kan ju alltid få jobb på dom nya fina privata bilbesiktningarna, som antagligen kommer ogilla dom för dom sätter käppar i hjulet för ett effektivt och lukrativt företag ;-)
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Som dom flesta redan sagt, tydliga huvudrörelser.
Min inspektör va en lättsam jävel, skämtade lite innan man drog i väg , så den mesta nervositeten försvann pga de :)
O själva uppkörningen tog ca 20 min, vet inte om de berodde på att jag va sist av alla (runt kl16:00)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag körde som jag normalt gör på ett ungefär.

Hade en jäkligt bra och rättvis uppkörningsgubbe.
Missade att kolla på några ställen, men sa det efter när han frågade hur jag tyckte det gick.

Jag: Ja det gick väll Okej i stort, men jag missade att kolla vid den avfarten och missade av ren rutin att hålla rätt spår i den rondellen, har kört där tusentals gånger med bilen. Sen vart det väll 5 över här och där...

inspektörn: Ja det gick lite upp och ner ibland, missen vid påfarten hade jag missat också, bra att du vet om det själv.

*skriver lite*

I: Är det roligt att köra hoj?
J: Ja, det tycker jag, synd det börjar bli kallt
I: Ja, men än är det inte snö, grattis till körkortet!
J: Va? Tack :D
I: Kör försiktigt nu, sen ses vi på vägarna i sommar!
J: Tack detsamma!

Jag var en av två i en grupp på 7 stycken, som klarade det den dan! Bägge vi som klarade det kom från samma trafikskola, och hade gått risk 1:an och 2:an samtidigt, och vi skojade lite och sa att "nu ska vi visa inspektörn hur man kör hoj", antagligen något som sänkte nervositeten en aning. två av 7 åkte ut redan i manöverbanorna, varav en va den som hade bäst självfötroende och var kaxigast...
 

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Jag satte ner foten på krypkörningen. Körde as nära en buss på e18 då det var massa ombygge och jag totalt glömde att hålla distansen. Trodde det garanterat var kört när vi tog av oss hjälmarna på barkaby men så sa han ta det jävligt lugnt med att köra så nära bussar!! Här har du ditt kort... Så det är nog bekräftat att det handlar mycket om vem man har, deppa inte ihop utan skyll på inspektören :p
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
ni som kört upp o klarat det, hurfan klara ni av pressen/nervösiteten?
Jag satt knäpptyst ända från eslöv upp till ängelholm när ja skulle köra upp, va nervös hela tiden och sen när kontrollanten kom visade de sig att en kille från trafikverket skulle kolla så kontrollanten inte gjorde några fel i sin bedömning..
Tänkte direkt "ne nu e jag körd, fan också"

Och såklart blev de så också..
Hade tränat på manöverprovet rätt så mycket och klarat det bra hemma (även fast det var en 2-takt sporthoj med svängradie som en lastbil)
Så ja värmde upp lite i nån minut, sen så började vi med kontrollen av bromsarna (visade de sig ja glömde pröva stå o stötta med hojen för o se om dom tog) sen ledde hojen, gick hur bra som helst, sen lite mer uppvärmning och gjorde då första försöket, högersvängen in till konorona, gick bra, lite hackit men de gick bra, sen skulle ja ta ut svängen, kom precis utanför linjen fick panik och drog lite extra på gasen och fick köra vidare, sen så kolla han på hojen o bedömde den gick o svänga mer åt andra hållet, vilket ja inte tränat direkt på så där gick de rent åt hevlete, stannade i svängen och kom ännu längre ut ifrån linjen,
Visserligen sa han att ja inte borde oroa mig för linjen med en sådan hoj,

Sen va de dags för högfarts banan i 50 kmh efter det regnat hela morgonen, allting gick strålande och galant fram till vändningen där den inte ville komma ur neutral läget och de blev en liten paus innan ja gasa vidare och fortsatte ,gick bra, sen när ja skulle bromsa så gled bakhjulet lite men han sa de inte va någon fara,

Men sen sa han att ja inte hade kontrollen som behövdes och blev hemskickad..

Och nu e ja ännu mer osäker och ännu mer nervös inför nästa gång, hade tänkt hyra en 4-takt motard ist för o underlätta..

Men hurfan ska man behandla pressen?

Jag klarade det inte, andra gången var jag uppgiven och hopplös och klarade det ;)

Ungefär så skulle jag med säga. När du är riktigt jävla less och besviken, egentligen börjar bli likgiltig. Det är då du kommer spika det utan problem ;)

Tror inte man ska ta det hela på för stort allvar. Folk börjar fan nästan böla när de bommar en uppkörning. Den är inte så att de hänger ens morsa om man missar, bara boka nytt och ta nya tag :D
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
ni som kört upp o klarat det, hurfan klara ni av pressen/nervösiteten?
Jag satt knäpptyst ända från eslöv upp till ängelholm när ja skulle köra upp, va nervös hela tiden och sen när kontrollanten kom visade de sig att en kille från trafikverket skulle kolla så kontrollanten inte gjorde några fel i sin bedömning..
Tänkte direkt "ne nu e jag körd, fan också"

Och såklart blev de så också..
Hade tränat på manöverprovet rätt så mycket och klarat det bra hemma (även fast det var en 2-takt sporthoj med svängradie som en lastbil)
Så ja värmde upp lite i nån minut, sen så började vi med kontrollen av bromsarna (visade de sig ja glömde pröva stå o stötta med hojen för o se om dom tog) sen ledde hojen, gick hur bra som helst, sen lite mer uppvärmning och gjorde då första försöket, högersvängen in till konorona, gick bra, lite hackit men de gick bra, sen skulle ja ta ut svängen, kom precis utanför linjen fick panik och drog lite extra på gasen och fick köra vidare, sen så kolla han på hojen o bedömde den gick o svänga mer åt andra hållet, vilket ja inte tränat direkt på så där gick de rent åt hevlete, stannade i svängen och kom ännu längre ut ifrån linjen,
Visserligen sa han att ja inte borde oroa mig för linjen med en sådan hoj,

Sen va de dags för högfarts banan i 50 kmh efter det regnat hela morgonen, allting gick strålande och galant fram till vändningen där den inte ville komma ur neutral läget och de blev en liten paus innan ja gasa vidare och fortsatte ,gick bra, sen när ja skulle bromsa så gled bakhjulet lite men han sa de inte va någon fara,

Men sen sa han att ja inte hade kontrollen som behövdes och blev hemskickad..

Och nu e ja ännu mer osäker och ännu mer nervös inför nästa gång, hade tänkt hyra en 4-takt motard ist för o underlätta..

Men hurfan ska man behandla pressen?

Det är ju bara att tagga ner, andas och leverera. Har man övat och har koll på det man ska göra så ska det ju snarare mycket till att man INTE ska lyckas. Det finns bra mycket större utmaningar i livet än att klara en pissig uppkörning. När man i olika sammanhang ska leverera under press brukar jag ofta tänka på människor som tagit sig förbi större utmaningar, så kan man lätt skratta åt sina små bekymmer.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Måste bara skriva att det känns SÅ JÄVLA SKÖNT(!!!!!!!) att aldrig igen behöva utsätta sig för den där pressen och nervositeten igen!!

En annan SJUKT jobbig grej var väntan på nästa uppkörning efter att jag kuggat första. Fyfan, dom där åtta dagarna kändes som en evighet och jag var in hela tiden (typ varje halvtimme mellan kl 08-24) med mobilen/datorn för att hitta tidigare tider.

Nä, som sagt.. skönt att aldrig igen behöva gå igenom allt de där.
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Tack för alla givande svar!

Nej, jag körde inte upp som privatist utan från skola, på Barkarby. Förättaren var "hyffsat trevlig" inledningsvis, men dock var han väldigt likgiltig och verkade inte bry sig speciellt mycket om man var nervös eller inte. Jag sa till honom att jag var nervös och var spänd, direkt efter sa han bara, jaha, då kör vi igång då...

Han pratade knappt med någon av oss, ni vet så där för att lätta upp stämningen och ta bort lite nerver m.m. Så jag hoppas att det inte blir samma förättare nästa gång.

Ja, det är mycket möjligt att jag är för insnöad när jag kör mc just pga att jag haft bilkort så länge och kör i princip dagligen och anser mig vara väldigt säker och bra i trafiken, med bil, och kanske kör mc:n som jag kör bil. Jag tittar, stämmer av m.m. men visst, kanske inte tydligt nog för att han ska se det.

Bara hoppas att man inte är för nervös vid nästa uppkörning och pga det missar de mest elementära delarna som sitter i ryggmärgen från bilkörningen.

Måste bara skriva att det känns SÅ JÄVLA SKÖNT(!!!!!!!) att aldrig igen behöva utsätta sig för den där pressen och nervositeten igen!!

En annan SJUKT jobbig grej var väntan på nästa uppkörning efter att jag kuggat första. Fyfan, dom där åtta dagarna kändes som en evighet och jag var in hela tiden (typ varje halvtimme mellan kl 08-24) med mobilen/datorn för att hitta tidigare tider.

Nä, som sagt.. skönt att aldrig igen behöva gå igenom allt de där.

Man kan väl inte boka körprovet för A via datorn? Bara teorin väl?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det där med att flytta huvudet är något som är bra att ta med sig till den lite mer aktiva körningen med, det ger en del bonuseffekter när man börjar jobba med aktiv kurvtagning och kroppsplacering. :)
Att många nybörjare är stela på hojen och flyttar sig så lite som möjligt är en trygghetsgrej, man känner sig säker där helt enkelt.

Uppkörningskontrollanten vill se att man är avslappnad, har kontroll på hojen och kan framföra den på ett säkert sätt i trafiken, och min personliga erfarenhet är att de är rätt bra på att se om någon är redo eller inte (det är klart att alla reagerar snett när de blir kuggade).
Det kan vara så att man samlat på sig många småsaker, och det som nämns som orsak var den berömda droppen s.a.s. - det låg säkert fler saker bakom ett nej om man får en "skitsak" som anledning. :)

Bara på't igen - och ni som nojar, var inte så oroliga över krypkörningen och vändradier, etc - de är inte ute efter att se cirkuskonster där ni står stilla med hojen eller vänder på en femöring. De vill se att ni har kontroll på fordonet, såpass att ni är redo för trafik.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top