Missade uppkörningen idag...

Smagatusk

Guest
Hur körde du efter att han sagt så åt dig? Som du trodde han ville, eller så som du normalt kör..?

Som jag normalt kör. Dvs säga fegar inte på grusvägar, väntar inte på att det är fritt 200 meter i vardera riktning i en korsning, håller en bil 60 på 70-väg kör jag om osv...
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Näe, det har jag inte sett något om. Var gör man det isf?
Jag kollade på körkortsportalen och var tvungen att ringa för att kolla tider och boka körprov.


Jag kunde iaf kolla lediga tider och platser på https://bokaprov.vv.se/privatist/ på samma sätt som med teorin. Fast det gick inte att boka.

Det kanske var något tekniskt fel just då, i slutet på Maj. :va:va

Inte för att låta spydig, men provade ni ens eller antog ni bara att det inte skulle gå att se tider?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag gick faktiskt in och kollade efter att jag sett din kommentar. Körprov A går inte att välja på nåt sätt, bara kunskapsprov A men det är skit samma. Undrade bara om jag missat nåt.
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Jag kunde iaf kolla lediga tider och platser på https://bokaprov.vv.se/privatist/ på samma sätt som med teorin. Fast det gick inte att boka.

Det kanske var något tekniskt fel just då, i slutet på Maj. :va:va

Inte för att låta spydig, men provade ni ens eller antog ni bara att det inte skulle gå att se tider?

Japp, jag loggade in och skulle kolla men det gick inte att varken se tider eller boka, kanske är ändrat sedan du tog det.
 

Steffock

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2011
Ort
Jakobsberg
Hoj
Väljer just nu.
När jag körde upp hade jag aldrig framfört en MC på allmän väg i trafik, bara i trafikskola på Barkarby flygfält så det var ju lite små nervöst. Haft bilkörkort i 6 år.

Visade överdrivet att jag tittade i korsningar, rondeller och även vid omkörningar. Sökte av området framför och anpassa körningen efter trafikflödet.

Nervositeten fanns ju hela tiden där och råkade köra i 60 km/h på 50-väg i ca 200-400 meter och tänkte att; fan, nu är det kört!! Men skakade av mig det, fortsatte i samma spår som jag hade gjort och blev tillslut godkänd när jag var klar i trafiken. (Helheten var väl bra antar jag :näsblod ).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ett sätt att slippa nervositeten på uppkörningen är ju att se det som en lite dyrare lektion. Man får lite feedback på dumheter man gör när man kör i slutet av lektionen istället bara. ;)

Lite andra funderingar är väl att även om man kört bil i 20 år betyder inte det att man har bra koll på trafiken omkring sig. Det kommer du att upptäcka när du kört hoj ett tag. Jag hade kört bil i 10 år, och ärligt talat så efter att ha kört hoj ett tag nu så har jag fått en fullkomligt annan syn på bilkörning, och är markant mer uppmärksam och vaken och jag har blivit mycket bättre på att läsa av andra trafikanter och var de är på väg, även om jag var helt okej på det innan.
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Lite andra funderingar är väl att även om man kört bil i 20 år betyder inte det att man har bra koll på trafiken omkring sig. Det kommer du att upptäcka när du kört hoj ett tag. Jag hade kört bil i 10 år, och ärligt talat så efter att ha kört hoj ett tag nu så har jag fått en fullkomligt annan syn på bilkörning, och är markant mer uppmärksam och vaken och jag har blivit mycket bättre på att läsa av andra trafikanter och var de är på väg, även om jag var helt okej på det innan.

Absolut, så är det med all säkerhet.
Jag tror att ett av mina största misstag var just att jag kände mig så pass bekväm med trafiken efter alla dessa år med bilkort och körde nog mc:n som jag kör bil (mer eller mindre), men så är det ju inte riktigt.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Jag gick faktiskt in och kollade efter att jag sett din kommentar. Körprov A går inte att välja på nåt sätt, bara kunskapsprov A men det är skit samma. Undrade bara om jag missat nåt.

Japp, jag loggade in och skulle kolla men det gick inte att varken se tider eller boka, kanske är ändrat sedan du tog det.

Inte för att i onödan fortsätta OT men jag blir så fundersam..

Har ni klarat kunskapsprovet? Kanske därför ni inte kan se tider för körprov. :va:va:va
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Surt!! Men får man fråga vad du kuggade för? Tips? Tack på förhand!

Dålig planering och blicken inte tillräckligt långt fram, så jag missade en skylt om vilken sida om refugen man skulle åka på.

Mitt enda tips är att träna så att ALLT sitter i ryggmärgen. För jag kan hålla upp blicken och kan planera, men jag måste tänka på det medvetet. Och jag var så nervös att det inte gick att tänka medvetet, gjorde bara det som satt i ryggmärgen.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Dålig planering och blicken inte tillräckligt långt fram, så jag missade en skylt om vilken sida om refugen man skulle åka på.

Mitt enda tips är att träna så att ALLT sitter i ryggmärgen. För jag kan hålla upp blicken och kan planera, men jag måste tänka på det medvetet. Och jag var så nervös att det inte gick att tänka medvetet, gjorde bara det som satt i ryggmärgen.

Hoppas att du redan har bokat en ny uppkörning! Bara kör på!
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Nu blir jag riktigt förbannad, ledsen och upprörd... Jag missade 2:a uppkörningen på Barkarby idag. Första gången var det i trafiken jag missade men klarade alla banor. Denna gång var det lågfarten jag missade på med motiveringen "att jag tycker att du körde lite vingligt". Fick göra högfart samt bromsprov helt prickfritt, gjorde sedan om lågfarten och samma motivering igen att det var lite vingligt.

Första gången jag gjorde lågfart så satte jag t.o.m. ner en fot och blev godkänd, denna gång satte jag inte ner någon fot alls men som sagt, han tyckte att jag vinglade, så det var bara att åka hem igen...

Vi var 4 som körde upp i min grupp och jag var 3:e man som skulle köra, de andra två som körde före mig missade också på låg, respektive högfart. Hur det gick för den stackaren som var efter mig vet jag inte.

Det känns så otroligt surt, mycket på grund av att jag inte alls förstår vad de har för kriterier för att klara sig, i grunden vet jag såklart, men hur är deras krav? Jag menar, alla har väl gått samma skola av de som sköter uppkörningen, alla borde ha fått samma information och lärdom om vad som är okej eller inte.

Nu känns det som ett lotteri, vilket humör är förrättaren på, hur är vädret, hur är förrättaren Kalle jämfört mot förrättaren Johan? Kalle godkänner att man sätter ner en fot, men Johan gör det inte, men de har trots allt gått samma skola och borde ha en gemensam syn och en gemensam bedömning på vad som är okej eller inte, nu är det mer godtyckligt och vad personen ifråga känner och tycker för stunden vilket jag ser som en stor fara, det blir ju knappast en objektiv bedömning...

De är hårt ni som ska köra upp snart, iaf på Barkarby, där verkar var och varannan kuggas för allt möjligt.

Någon som vill köpa en sprillans ny Kawasaki Z750 -2011?
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Ge inte upp, hajjar att det känns surt men sälj inte din nya frächa hoj bara för gubbarna på vv, lr vad dom kallas numera är tjurskallar.

Kan inte tänka mig att du är den enda på sporthoj som det skitit sig för 2gr.

Tredje gången gilt nu! :yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top