Missljud motor KTM Duke

Sylta50

Sylta
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
2002 KTM Duke
Har väl kört ca 150 mil på min Duke II sen jag köpte den i somras, den har gått totalt ca 1500 mil.
Tyckte efter ett tag att den började ticka lite(typ ventilljud) så jag tänkte att jag skulle serva lite. Började lite fint med stift och olja+filter. Hittade då ett ihop knycklat litet plåtbleck som satt på magneten i bottenpluggen.
Det kändes lite oroväckande sådär. Men jag justerade ventilerna 1 gång samt gjorde en efterkontroll för att säkerhetsställa att ljudet inte kom från ventilerna och det var bra spel oavsett.
Ljudet tilltog sakta under hösten så nu tog jag motvilligt beslutet att riva isär motorn och fann...................inget!
Eller jo, kassetten där växelklocka och skiftgafflar mm sitter i ska ju sitta fast i blocket med 3 st. M6 och den bakre skruven var lös och det syns att kassetten har "hammrat" mot blocket då metallen runt skruvhålet är lite utsmetat.
Om nu detta skulle orsaka det tickande ljudet så ok men varifrån kom plåtblecket? Skulle kännas bra mycket skönare att plocka ihop den om man hittat ett påtagligt fel.
Har ju läst några trådar och det har skrivits lite om kopplingslager men om det skulle vara ett lager som låter så pass mycket så borde finnas synliga defekter men det gör det ju inte.
Någon som känner igen sig? Tips emottages tacksamt!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kan inte vara ett låsbleck. Ett sånt vikbleck som man låser vissa muttrar och skruvar med?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Var knacket bara under gaspådrag eller konstant?

Sylta50

Sylta
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
2002 KTM Duke
Det är en -02 jag har.
Nä, jag har inte plåten kvar men den var ca 5 mm bred 0,5 mm tjock och vikt på 3 ställen.
Jag själv var ganska övertygad innan jag rev motorn att plåtbiten(som för övrigt var lite ihopknycklad)var en del av en kulhållare i ett kullager. Verkade då rimligt med lite missljud om ett lager var på G men nu fanns det ju inga kullager i den storleken som plåtbiten borde motsvara utan bara rullager.
Ljudet hördes hela tiden. Spelade ingen roll om den stod på tomgång eller om man var ute och körde.

Sylta50

Sylta
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
2002 KTM Duke
Solen börjar skina och asfalten är torr, suget efter att åka börjar bli stor så det är dags för ihopmontering nu. Då jag fortfarande inte hittat något direkt påtagligt fel så kommer jag bara att slänga i nya kamlager och kamkedja.
Hur är det med kamkedjan är följdfrågan? Sträckaren var ute på sista hacket, kan det orsaka missljud om kedjan slackar?
Det skulle kännas mycket bättre om jag hade något jag åtgärdat när jag plockar ihop motorn. I bästa fall så kommer ju den fungera fint och i annat fall så kommer den eventuellt att rasa och då kommer jag ju ha en del "påtagliga" fel att åtgärda men jag skulle ju helst slippa den biten!

sebson

sukka frälst & KåTpåM
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
Xr650R motard. gixxer k2
låter som kopplinglagret.
fick bytta det på min ktm 640 prestige.
lagerna har en tändens att kycka på de tidigare lc4.
utbyttes lagret är en typ av förstakt rullager.
gå in på soe.se klicka på meksidan.Byte kopplingslager KTM LC4 -01 och tidig -02

där finns en toppen steg för steg med bilder och tjuvknep

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...