Har väl kört ca 150 mil på min Duke II sen jag köpte den i somras, den har gått totalt ca 1500 mil.
Tyckte efter ett tag att den började ticka lite(typ ventilljud) så jag tänkte att jag skulle serva lite. Började lite fint med stift och olja+filter. Hittade då ett ihop knycklat litet plåtbleck som satt på magneten i bottenpluggen.
Det kändes lite oroväckande sådär. Men jag justerade ventilerna 1 gång samt gjorde en efterkontroll för att säkerhetsställa att ljudet inte kom från ventilerna och det var bra spel oavsett.
Ljudet tilltog sakta under hösten så nu tog jag motvilligt beslutet att riva isär motorn och fann...................inget!
Eller jo, kassetten där växelklocka och skiftgafflar mm sitter i ska ju sitta fast i blocket med 3 st. M6 och den bakre skruven var lös och det syns att kassetten har "hammrat" mot blocket då metallen runt skruvhålet är lite utsmetat.
Om nu detta skulle orsaka det tickande ljudet så ok men varifrån kom plåtblecket? Skulle kännas bra mycket skönare att plocka ihop den om man hittat ett påtagligt fel.
Har ju läst några trådar och det har skrivits lite om kopplingslager men om det skulle vara ett lager som låter så pass mycket så borde finnas synliga defekter men det gör det ju inte.
Någon som känner igen sig? Tips emottages tacksamt!
Tyckte efter ett tag att den började ticka lite(typ ventilljud) så jag tänkte att jag skulle serva lite. Började lite fint med stift och olja+filter. Hittade då ett ihop knycklat litet plåtbleck som satt på magneten i bottenpluggen.
Det kändes lite oroväckande sådär. Men jag justerade ventilerna 1 gång samt gjorde en efterkontroll för att säkerhetsställa att ljudet inte kom från ventilerna och det var bra spel oavsett.
Ljudet tilltog sakta under hösten så nu tog jag motvilligt beslutet att riva isär motorn och fann...................inget!
Eller jo, kassetten där växelklocka och skiftgafflar mm sitter i ska ju sitta fast i blocket med 3 st. M6 och den bakre skruven var lös och det syns att kassetten har "hammrat" mot blocket då metallen runt skruvhålet är lite utsmetat.
Om nu detta skulle orsaka det tickande ljudet så ok men varifrån kom plåtblecket? Skulle kännas bra mycket skönare att plocka ihop den om man hittat ett påtagligt fel.
Har ju läst några trådar och det har skrivits lite om kopplingslager men om det skulle vara ett lager som låter så pass mycket så borde finnas synliga defekter men det gör det ju inte.
Någon som känner igen sig? Tips emottages tacksamt!