Misslyckad smitning utanför E-tuna

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Fick höra en tråkig historia av en kille på jobbet.
Han hade sett en R1 som körde brutalt fort på en 70 väg, efter kom en Saab 95 som körde för att va tygen höll.
Saaben skrek i motorn så de trodde den skulle gå i bitar.

Tydligen var det en kille med nytaget körkort(runt 19år!?) som varit ute och kört sin nya R1:a.
Det påstods även att rettan var oreggad och oförsäkrad.
Gissar att killen inte kommer se ett körkort den närmaste tiden.

Någon annan som hört om det här?

Polisen - Smitarna
1-1
 

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
zykl0n skrev:
Fick höra en tråkig historia av en kille på jobbet.
Han hade sett en R1 som körde brutalt fort på en 70 väg, efter kom en Saab 95 som körde för att va tygen höll.
Saaben skrek i motorn så de trodde den skulle gå i bitar.

Tydligen var det en kille med nytaget körkort(runt 19år!?) som varit ute och kört sin nya R1:a.
Det påstods även att rettan var oreggad och oförsäkrad.
Gissar att killen inte kommer se ett körkort den närmaste tiden.

Någon annan som hört om det här?

Polisen - Smitarna
1-1

Snarare polisen - smitarna 10-10000000 eller nått.
De har ju fan alldrig en chans.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
va fan händer om polisen jagar en och man smiter iväg och dom har sett regnr.. kan dom göra något åt det om dom inte tar en på bar gärning?..
typ blir det förhör och grejjer om vem som anv mc och är det då bara att säga "ingen kommentar" ?
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
DwD skrev:
va fan händer om polisen jagar en och man smiter iväg och dom har sett regnr.. kan dom göra något åt det om dom inte tar en på bar gärning?..
typ blir det förhör och grejjer om vem som anv mc och är det då bara att säga "ingen kommentar" ?

Det är väll bara att säga att hojen är till salu.. Det var någon som provkörde den.. Man har ingen anning om vad han heter eller någonting..

Borde funka..
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Som Freddan så så måste dom nästan ta dig på bargärnig! iaf kunna bevisa att det är du som kört och det är jävligt svårt då dom flesta mcförare kör med tonat visir!
så har dom inte haffat dig så brukar do aldrig höra av sig!
och gör dom det så hade du hojen till salu och nån från västerås var här och testade den! Kaj tror jag han hette men han tyckte hojen gick utavbara helv*** och skulle åtrkomma när han skulle köpa den!

tänk bara på att ger man sig in i leken får man leken tåla!

DwD skrev:
va fan händer om polisen jagar en och man smiter iväg och dom har sett regnr.. kan dom göra något åt det om dom inte tar en på bar gärning?..
typ blir det förhör och grejjer om vem som anv mc och är det då bara att säga "ingen kommentar" ?
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Mcbudet skrev:
Som Freddan så så måste dom nästan ta dig på bargärnig! iaf kunna bevisa att det är du som kört och det är jävligt svårt då dom flesta mcförare kör med tonat visir!
så har dom inte haffat dig så brukar do aldrig höra av sig!
och gör dom det så hade du hojen till salu och nån från västerås var här och testade den! Kaj tror jag han hette men han tyckte hojen gick utavbara helv*** och skulle åtrkomma när han skulle köpa den!

tänk bara på att ger man sig in i leken får man leken tåla!



hahhahaahhaha :D höll på dö av skratt.. skall säga det om dom kommer å hälsar på! :tummenupp
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Kan berätta en liten story om vad som hände åt en polare till mig förra sommaren! (i Finland då...)

Han var ute å körde med sin ZX7R å hade just passerat en bil å hade på så sätt högre hastighet än tillåtet.
När han svängde in framför bilen igen mötte han snutarna, som blinklade med blå ljus osv. Han valde att gasa på å möttes efter en liten stund av en civil polisbil som försökte stoppa honom, men lyckades inte utan svängde om direkt efter mötesögonblicket å började även han att jaga min polare...
Min polare svängde av på en känd krokig (rolig) väg där han lyckades haka av snutarna...
Senare tog han sikte på stan, där vi andra satt på ett café. Han hann inte sitta länge förrän det kom två major å en civilbil utanför som förde förbi å tittade ilsket på hojarna utanför...
De kom dock inte in, så vi trodde det var lugnt, å efter en halv timme beslöt han sig för att åka hem. Där möttes han av två polisbilar å 5 konstaplar som sa att nu åker vi till station. Min polare ville in å byta om från läderstället, men poliserna var sura å stod med ena foten i dörrspringan hela tiden... (snacka om att vara patetiska) Vart skulle han försvinna inne i lägenheten???
Efter förhör framgick det att man lyckats videofilma halva nummerplåten å jämfört denna mot vad för hojar det finns i stan å på så sätt fått fram att det troligtvis var den rätte skyldige man hade. Så, det blev rättegång...
Men, tiden gick, å då menar jag att det tog så länge med all byråkrati att väl vid rättegång var till och med åklagaren så sur på systemet att hon frågade endast frågar som var till hans fördel å han fick ett milt straff! Frågorna var t.ex. om han anser att sporthojar har bättre bromsar än bilar å om det på så sätt är säkrare att köra för fort med en hoj?
(en sån åklagare vill jag oxå ha när det blir dax)
Tyvärr har han villkorligt i två år, så han ämnar sälja hojen eftersom det är lite surt å köra sporthoj om man absolut inte får åka fast för minsta lilla... utan att hela helvetet brakar lös!

Men, denna historia är som sagt hämtad från Finland, så nödvändigtvis går det inte lika i Sverige!?!?
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Gix skrev:
Kan berätta en liten story om vad som hände åt en polare till mig förra sommaren! (i Finland då...)

Han var ute å körde med sin ZX7R å hade just passerat en bil å hade på så sätt högre hastighet än tillåtet.
När han svängde in framför bilen igen mötte han snutarna, som blinklade med blå ljus osv. Han valde att gasa på å möttes efter en liten stund av en civil polisbil som försökte stoppa honom, men lyckades inte utan svängde om direkt efter mötesögonblicket å började även han att jaga min polare...
Min polare svängde av på en känd krokig (rolig) väg där han lyckades haka av snutarna...
Senare tog han sikte på stan, där vi andra satt på ett café. Han hann inte sitta länge förrän det kom två major å en civilbil utanför som förde förbi å tittade ilsket på hojarna utanför...
De kom dock inte in, så vi trodde det var lugnt, å efter en halv timme beslöt han sig för att åka hem. Där möttes han av två polisbilar å 5 konstaplar som sa att nu åker vi till station. Min polare ville in å byta om från läderstället, men poliserna var sura å stod med ena foten i dörrspringan hela tiden... (snacka om att vara patetiska) Vart skulle han försvinna inne i lägenheten???
Efter förhör framgick det att man lyckats videofilma halva nummerplåten å jämfört denna mot vad för hojar det finns i stan å på så sätt fått fram att det troligtvis var den rätte skyldige man hade. Så, det blev rättegång...
Men, tiden gick, å då menar jag att det tog så länge med all byråkrati att väl vid rättegång var till och med åklagaren så sur på systemet att hon frågade endast frågar som var till hans fördel å han fick ett milt straff! Frågorna var t.ex. om han anser att sporthojar har bättre bromsar än bilar å om det på så sätt är säkrare att köra för fort med en hoj?
(en sån åklagare vill jag oxå ha när det blir dax)
Tyvärr har han villkorligt i två år, så han ämnar sälja hojen eftersom det är lite surt å köra sporthoj om man absolut inte får åka fast för minsta lilla... utan att hela helvetet brakar lös!

Men, denna historia är som sagt hämtad från Finland, så nödvändigtvis går det inte lika i Sverige!?!?


men va fan .. krävs det inte bevis?...spelar ju ingen roll om det är hans hoj.. måste dom inte åxå ha filmat ansiktet osv?
 

Tore

Gyttorp - om katten själv får välja.
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Muppsala
Hoj
CBR 900
Gix skrev:
Men, denna historia är som sagt hämtad från Finland, så nödvändigtvis går det inte lika i Sverige!?!?

Det kan väl inte vara så roligt att få böta i Finland.

Ni har väl ett bötes system som är baserat på inkomsten?
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Tore skrev:
Det kan väl inte vara så roligt att få böta i Finland.

Ni har väl ett bötes system som är baserat på inkomsten?

Stämmer... men vi har även såkallade ordingsboter...

0-15 för hårt ger 100 euro
15-20 för hårt ger 115 euro (tror ja de va...)

20-> räknas ut på inkomsten...
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!

Mcbudet skrev:
Som Freddan så så måste dom nästan ta dig på bargärnig! iaf kunna bevisa att det är du som kört och det är jävligt svårt då dom flesta mcförare kör med tonat visir!
så har dom inte haffat dig så brukar do aldrig höra av sig!
och gör dom det så hade du hojen till salu och nån från västerås var här och testade den! Kaj tror jag han hette men han tyckte hojen gick utavbara helv*** och skulle åtrkomma när han skulle köpa den!

tänk bara på att ger man sig in i leken får man leken tåla!

SKYLL PÅ OSS BARA
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Gix skrev:
Stämmer... men vi har även såkallade ordingsboter...

0-15 för hårt ger 100 euro
15-20 för hårt ger 115 euro (tror ja de va...)

20-> räknas ut på inkomsten...
JAg fattar inte att inte finnarna går ut i landsstrejk....
Att man ska straffas efter hur mycket pengar man tjänar är enligt mig sjukt... Inte för att jag på något sätt är en höginkomsttagare men jag tycker att det ska vara lika villkor för alla...
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!

Stephen skrev:
JAg fattar inte att inte finnarna går ut i landsstrejk....
Att man ska straffas efter hur mycket pengar man tjänar är enligt mig sjukt... Inte för att jag på något sätt är en höginkomsttagare men jag tycker att det ska vara lika villkor för alla...


Vi straffas också för vad vi tjänar kallas dags böter
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Stephen skrev:
JAg fattar inte att inte finnarna går ut i landsstrejk....
Att man ska straffas efter hur mycket pengar man tjänar är enligt mig sjukt... Inte för att jag på något sätt är en höginkomsttagare men jag tycker att det ska vara lika villkor för alla...
:confused:
Det är ju först med inkomstbaserade belopp kännbarheten i straffet faktiskt blir lika för alla! Är man en fattig student kan 1800 i böter knäcka ekonomin helt, har man 40 000 i lön är det skit samma.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Ugluk skrev:
:confused:
Det är ju först med inkomstbaserade belopp kännbarheten i straffet faktiskt blir lika för alla! Är man en fattig student kan 1800 i böter knäcka ekonomin helt, har man 40 000 i lön är det skit samma.

oki, så om man stämplar och köper en hoj och skenförsäkrar den på farmor så har man både råd med hoj,soppa å fortkörning?. :kocko

dvs lägst lön vinner? :mad:
det är ju bra om sverige skulle börja sporra folk att utbilda sig och bli höginkomsttagare..... :tummenupp
 

thompa

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati Monster 800Sie
NEJ! Man måste inte tas på bar gärning! Det finns en tingsrättsdom på att så inte är fallet. Detta kan man läsa om i någan av de senaste MC-blaskorna.

För de som inte orkar läsa, handlar det om en MC-förare som polisen får syn på. Han kör som satan, men de hinner snappa upp hans regnummer. Han bär skinnställ samt "mörk" integralhjälm vilket innebär att de i praktiken inte vet vem som kör. Efter uppslag i bilregistret hittar man cykeln (tror det var en Gixxer 1000) som tillhör en MC-butik. Polisen åker dit "och fattar misstanke om gärningsman". Detta var då en av de anställda. I tingsrätten blev straffpåföljden en (1) månads fängelse. Dommen skall dock överklagas till hovrätt.

Med andra ord, du kan bli både tagen och dömd, trots att det inte sker på bar gärning. Mycket tänkvärt innan man lånar ut sin cykel...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top