Misslyckad smitning utanför E-tuna

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
zykl0n skrev:
Fick höra en tråkig historia av en kille på jobbet.
Han hade sett en R1 som körde brutalt fort på en 70 väg, efter kom en Saab 95 som körde för att va tygen höll.
Saaben skrek i motorn så de trodde den skulle gå i bitar.

Tydligen var det en kille med nytaget körkort(runt 19år!?) som varit ute och kört sin nya R1:a.
Det påstods även att rettan var oreggad och oförsäkrad.
Gissar att killen inte kommer se ett körkort den närmaste tiden.

Någon annan som hört om det här?

Polisen - Smitarna
1-1

Saab 95 slutade tillverkas -78 så det kan ju inte ha gått särskilt snabbt då.... :hihi :hihi
 

thompa

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Joo, men att bara se ett par ögon och uteslutande kunna härleda detta till en specifik person torde vara ganska svag bevisföring. Exemplet illustrerar ju det faktum att man inte är säker på att "slippa undan" trots att man inte blir tagen på bar gärning om polisen sett regnummer...

Läxan att lära: Kör enligt lagen eller skaffa en jäkligt liten (eller ingen) skylt om du tänker blåsa polisen...
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
DwD skrev:
oki, så om man stämplar och köper en hoj och skenförsäkrar den på farmor så har man både råd med hoj,soppa å fortkörning?. :kocko

dvs lägst lön vinner? :mad:
det är ju bra om sverige skulle börja sporra folk att utbilda sig och bli höginkomsttagare..... :tummenupp

Nja...riktigt så är det väl inte?

Du får ju ta bötesbeloppet i jämförelse med hur mycket pengar du har. Bara för att en som stämplar får en lägre bot än någon som tjänar 40.000:- så betyder ju inte det att han som stämplar lider mindre av det.

Tycker personligen att det finska systemet är bra.
 

HanneZ

Guest
lr så skaffar du o kompisen var sin retta o kör alltid med den andres o kör ej tillsammans. Blir kanon skoj när den ene kört stolle och den andre har alibi på att vara på andra sidan jordklotet! =P
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Mcbudet skrev:
Som Freddan så så måste dom nästan ta dig på bargärnig! iaf kunna bevisa att det är du som kört och det är jävligt svårt då dom flesta mcförare kör med tonat visir!
så har dom inte haffat dig så brukar do aldrig höra av sig!
och gör dom det så hade du hojen till salu och nån från västerås var här och testade den! Kaj tror jag han hette men han tyckte hojen gick utavbara helv*** och skulle åtrkomma när han skulle köpa den!

tänk bara på att ger man sig in i leken får man leken tåla!

men man kanske inte ska säga "han skulle återkomma när han skulle köpa den" för då får man dem på nacken och ringer konstant på mobilen för att kolla om han har kommit ännu...... eller?
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Smita e inte ens att tänka på!

Jag har en ducati monster som e lite vässad men det går inte så värst fort så jag får nog lov att dreva om min så den går lite fortare eller hoppas på att dom fastnar i ngn bilkö eller ngt :tungan
Kanske får köpa en gixxer1000 så man kan göra det!?
men om det är på små korta gator typ så har man iaf bottenvris dom en tok.. haha
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
DwD skrev:
oki, så om man stämplar och köper en hoj och skenförsäkrar den på farmor så har man både råd med hoj,soppa å fortkörning?. :kocko

dvs lägst lön vinner? :mad:
det är ju bra om sverige skulle börja sporra folk att utbilda sig och bli höginkomsttagare..... :tummenupp
Hur mycket i meningen "kännbarheten i straffet faktiskt blir lika för alla" var det du inte fattade?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jo men det där duger väl inte som prejudikat när domen nu ska överklagas?


thompa skrev:
NEJ! Man måste inte tas på bar gärning! Det finns en tingsrättsdom på att så inte är fallet. Detta kan man läsa om i någan av de senaste MC-blaskorna.

För de som inte orkar läsa, handlar det om en MC-förare som polisen får syn på. Han kör som satan, men de hinner snappa upp hans regnummer. Han bär skinnställ samt "mörk" integralhjälm vilket innebär att de i praktiken inte vet vem som kör. Efter uppslag i bilregistret hittar man cykeln (tror det var en Gixxer 1000) som tillhör en MC-butik. Polisen åker dit "och fattar misstanke om gärningsman". Detta var då en av de anställda. I tingsrätten blev straffpåföljden en (1) månads fängelse. Dommen skall dock överklagas till hovrätt.

Med andra ord, du kan bli både tagen och dömd, trots att det inte sker på bar gärning. Mycket tänkvärt innan man lånar ut sin cykel...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag snackade med en trafiksnut en gång som uppmanade mig att aldrig stanna vid en kontroll såvitt de inte hade mc el. helikopter.
Han påstod att det inte spelade någon roll om plåten syntes eller ej, det skulle inte hålla i bevisning. Dessutom "vågade de inte jaga."
Lite konstigt att få sån info av en främmande snut i tjänst, men enl. honom var han själv hojåkare.
Men jag är ganska övertygad om att lagen ändrats nu.
Bl.a. ska det väl inte gå att skylla på varandra om man stoppas i bil för fortkörning/rattfylla. Då ska båda plockas.
Om det inte ändrats igen, förstås.
Antar att lagen som infördes om hoj var nåt i stil med att man ska ta ansvar för sin moppe, oavsett vem som kör den.
Så räkna inte kallt med att komma undan i alla fall.
Men visst kan man ha tur.
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Känns som om att oavsett vad böter ligger på, rättvist eller inte, så är man ändå medveten om vad det innebär att köra för fort. Blir man förvånad över att man får ett straff när man bryter mot lagen så ska man kanske låta bli innan. Som någon tidigare sa "ger man sig in i leken får man leken tåla" Att ha fortkörningsböter efter inkomst kanske är lite realistiskt. En bot på 2000 spänn svider hårt för mig medans för Rika-Birger som tjänar 100 lök i månaden är det en piss i Nilen.

Samtidigt är det klart att det skulle vara skönt om fortkörningsböterna inte vore så höga så det skulle vara mer värt det. Men då skulle nog nålen på mätarn ligga högre än vad den gör. Just nu känns det som om det är värt alla böter att få ligga i sånna hastigheter som man kan pressa ur plastraketen. Det är ju kul ju... :banana
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Stephen skrev:
JAg fattar inte att inte finnarna går ut i landsstrejk....
Att man ska straffas efter hur mycket pengar man tjänar är enligt mig sjukt... Inte för att jag på något sätt är en höginkomsttagare men jag tycker att det ska vara lika villkor för alla...

Öh, nej, helst inte! :kocko

Det handlar ju om proportioner...

Jag tycker det absolut är rätt att t.ex. killen som äger halva Åland (va han nu heter, hemma härifrån trakten) får böta 300.000 FIM där jag skulle ha fått böta kanske 1000 FIM!

Skillnaden är ju att jag studerar/jobbar å han tjänar hur mycket kos som helst varje dag. 1000 FIM skulle ju inte betyda ett piss för honom, han kunde lika bra torka sig i röven me ngr till när han ändå har plånboken framme... :arsele men jag torkar ta mig fan inte i röven me ngr tusingar (även om ja kunde)... :hihi

P.S. Vet att vi har euro nu... :3freak
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
men hur fan kan ni tycka att man skall betala en % sats av det man tjänar i böter?, :mad:
skall det inte löna sig överhuvudtaget att plugga,jobba hårt och tjäna pengar?.
skall vi straffa alla arbetsmyror i samhället? :(

skall vi införa så att om en höginkomsttagare köper en korv på macken så kostar den 100 spänn, och samma korv 10spänn för en låginkomsttagare? :kocko

hmmm,, vart är sverige på väg med dessa tankar?. varför skall man jobba hårt när man inte får något extra för det?.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
thompa skrev:
Joo, men att bara se ett par ögon och uteslutande kunna härleda detta till en specifik person torde vara ganska svag bevisföring.
Nu var det ju inte bara ögonen som polisen kände igen honom på utan en hel del annat...
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
DwD skrev:
men hur fan kan ni tycka att man skall betala en % sats av det man tjänar i böter?, :mad:
skall det inte löna sig överhuvudtaget att plugga,jobba hårt och tjäna pengar?.
skall vi straffa alla arbetsmyror i samhället? :(


Nej, bara de som kör för fort och åker dit.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
DwD skrev:
men hur fan kan ni tycka att man skall betala en % sats av det man tjänar i böter?, :mad:
skall det inte löna sig överhuvudtaget att plugga,jobba hårt och tjäna pengar?.
skall vi straffa alla arbetsmyror i samhället? :(

skall vi införa så att om en höginkomsttagare köper en korv på macken så kostar den 100 spänn, och samma korv 10spänn för en låginkomsttagare? :kocko

hmmm,, vart är sverige på väg med dessa tankar?. varför skall man jobba hårt när man inte får något extra för det?.

Det är så dagsböter fungerar redan idag så det är inget nytt.

Det finns ett fel i ditt resonemang:
Att bryta lagen är ingen rättighet,
straffet ska kännas för alla som bryter lagen är principen.

Vad man tycker om lagen är en annan sak.

Köp du korv för pengarna istället för att bryta lagen så är det inga problem.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
DwD skrev:
men hur fan kan ni tycka att man skall betala en % sats av det man tjänar i böter?, :mad:
skall det inte löna sig överhuvudtaget att plugga,jobba hårt och tjäna pengar?.
skall vi straffa alla arbetsmyror i samhället? :(

skall vi införa så att om en höginkomsttagare köper en korv på macken så kostar den 100 spänn, och samma korv 10spänn för en låginkomsttagare? :kocko

hmmm,, vart är sverige på väg med dessa tankar?. varför skall man jobba hårt när man inte får något extra för det?.

Menar det. Inte fan tänker jag plugga hårt om det vore så ! Leva lika gott som arbetslös som en läkare... vad väljer man?
 

Farbror Bosse

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
Honda Fireblade
Saab 9-5 & farbror blå

:tomten Lite fakta för er som funderar på att "blåsa snuten"

Svenska polisen kör Saab 9-5 Aero SportCombi/Sedan. Motorn är en 2,3T turbomotor som ger 250 hk, vridmoment på 350 Nm och har en toppfart på 250-255 km/h. Saab nyttjar turbon på låga varv och är därför hyfsat snabba från 0-100 km/h. Enligt den trafikpolisen som stoppade mig så använder sig inte polisen av Nordic trim, detta med anledning av att alla garantier då sätts ur spel. Svenska polisen har heller inga planer på att köpa in Saab Performance by Hirsh modellen som ger 305 hk och 420 Nm, den blir för dyr. Det sistnämda skall vi nog alla vara glada för, Hirschen är riktigt grym. Fick tillfälle att provköra den på utbildning inom jobbet och det "illspann" upp till 4:ans växel när vi kopplade ur antispinn systemet och det var nästintill omöjligt att få något grepp.

Snart är det vår.........! :banana
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag har full respekt och känner empati med din upplevelse, men måste tyvärr meddela att du har fel. Fortsätt och resonera som du gör, och åk 125:a resten av ditt hojliv.

BlueNote skrev:
Menar det. Inte fan tänker jag plugga hårt om det vore så ! Leva lika gott som arbetslös som en läkare... vad väljer man?
 

VaLLe

天皇
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Harley-Davidson FXDWG
Mcbudet skrev:
Som Freddan så så måste dom nästan ta dig på bargärnig! iaf kunna bevisa att det är du som kört och det är jävligt svårt då dom flesta mcförare kör med tonat visir!
så har dom inte haffat dig så brukar do aldrig höra av sig!
och gör dom det så hade du hojen till salu och nån från västerås var här och testade den! Kaj tror jag han hette men han tyckte hojen gick utavbara helv*** och skulle åtrkomma när han skulle köpa den!

tänk bara på att ger man sig in i leken får man leken tåla!

Bra idé skyll på VaLLe från Västerås :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top