Missprydande ärr

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Jag har genomgått ett flertal knäoperationer. Som lämnat fula ärr kvar. :mad:
En sjukgymnast jag träffade för många år sen sa att jag kunde anmäla läkaren och dom fula ärren han fixat. Och få ut pengar för det. Men det glömdes bort. Och nu är det 8 år sen dom gjorde den sista operationen. Men mina ärr har inte bleknat så mycket. Utan dom finns kvar. Och dom är grymt fula. Dom är sammanlagt 20 cm. Jag mår illa så fort jag ser dom. Plus att jag väldigt dålig känsel runt ärren.
Allt kom upp igår igen när brorsan frågade om jag anmält det. För han hade pratat me nån kille på jobbet. Och han hade fått ut en stor summa pengar för nåt missprydande ärr på handen.
Hur gör man för att anmäla sånt? Och vart ska man vända sig? Är det för sent för min del eftersom det gått ca 8 år? Haha... Många frågor blev det. :D
Men det skulle vara kul att veta om det finns nån chans att kunna få ut nån ersättning. Fast det tror jag inte...

// Lena

Bifogat

• ärr.jpg
    ärr.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,445
Lilla_Tingeling skrev:
2167566 Jag har genomgått ett flertal knäoperationer. Som lämnat fula ärr kvar. :mad:
En sjukgymnast jag träffade för många år sen sa att jag kunde anmäla läkaren och dom fula ärren han fixat. Och få ut pengar för det. Men det glömdes bort. Och nu är det 8 år sen dom gjorde den sista operationen. Men mina ärr har inte bleknat så mycket. Utan dom finns kvar. Och dom är grymt fula. Dom är sammanlagt 20 cm. Jag mår illa så fort jag ser dom. Plus att jag väldigt dålig känsel runt ärren.
Allt kom upp igår igen när brorsan frågade om jag anmält det. För han hade pratat me nån kille på jobbet. Och han hade fått ut en stor summa pengar för nåt missprydande ärr på handen.
Hur gör man för att anmäla sånt? Och vart ska man vända sig? Är det för sent för min del eftersom det gått ca 8 år? Haha... Många frågor blev det. :D
Men det skulle vara kul att veta om det finns nån chans att kunna få ut nån ersättning. Fast det tror jag inte...

// Lena

Morsan blev opererad och fick jätte stort ärr på ryggen hon fick ut en STOR summa för det va skönhets fel eller något sånt, eftersom hon skulle inte kunna ha bikini eller nått sånt....

Så tror att du kommer oxå få ut för det är skönhetsfel...är ju inte så kul för en tjej att inte kunna gå runt i kjol eller något sånt..

Lycka till

8 år ska inte vara något problem, de vill ju alltid att man väntar MINST 1år innan de ens kollar på dina ärr för en bedömning. Är de kvar efter 8 så lär de vara kvar rätt länge till.
Tjejen däremot sa de att hon skulle inte få något för sitt ärr hon har på svanken, efter att läkaren råkade skära litegrann i henne under kejsarsnittet :brinnerup Det hade gått för lång tid tydligen...
Men ring ditt försäkringsbolag först och främst så kanske de kan hjälpa dig med lite telefonnummer etc.

Jasså ni gnäller om lite skönhetsfel på benen/ryggen?

Jag håller på med min cykelskada och skickar papper fram&tillbaka och har endast fått 6.000kr för sveda&värk(som om det räckte för hur det kändes...).

Sånt här lämnar märke:
attachment.php

Många snackar om hur det sprutar pengar från alla håll när man skadat sig men ingen kommer egentligen med summor.
Jag har andra kompisar som skadat sig så de knappt ens kan visa sig där hemma så illa blev det men de tvistar FORTFARANDE efter 4år om vilket summa de ska få för de nöjer sig inte med ynka 100.000kr(i det fallet låg kompisen i koma 4 månader och HELA ena armen/axel/hals är totalt brännskadat a la Freddy Krueger-style)

Om det finns NÅN som vet nånting om summor vid missprydande ärr så får de gärna yttra sig här.

Ang ärr på ben så blev en annan kompis knäopererad liksom tingeling men det lämnade endast ett ärr på 25cm som man inte ens ser med förstoringsglas och han fick 40.000kr efter han frågade om det inte gick för sig att få ersättning för ärret. Han skulle inte få nånting alls från början, men testade bara att fråga - pang: 40.000kr. (ny hoj direkt)

Dee_cati skrev:
2167601 8 år ska inte vara något problem, de vill ju alltid att man väntar MINST 1år innan de ens kollar på dina ärr för en bedömning. Är de kvar efter 8 så lär de vara kvar rätt länge till.
Tjejen däremot sa de att hon skulle inte få något för sitt ärr hon har på svanken, efter att läkaren råkade skära litegrann i henne under kejsarsnittet :brinnerup Det hade gått för lång tid tydligen...
Men ring ditt försäkringsbolag först och främst så kanske de kan hjälpa dig med lite telefonnummer etc.

Försäkringsbolag slingrar sig så långt det bara är möjligt.

Mavve skrev:
Försäkringsbolag slingrar sig så långt det bara är möjligt.

Givetvis, men är man bara hård så ger de efter. Har aldrig haft stora problem med dem hittills trots några incidenter.
Att dyka upp på obestämd tid och kräva att få träffa handläggaren funkar till slut om du gör det varje dag i nån vecka :D

Dee_cati skrev:
2167610 Givetvis, men är man bara hård så ger de efter. Har aldrig haft stora problem med dem hittills trots några incidenter.
Att dyka upp på obestämd tid och kräva att få träffa handläggaren funkar till slut om du gör det varje dag i nån vecka :D

Hehe, de har nog tänkt på det för de skiftade min handläggare som satt i Göteborg till en som nu sitter i Sundsvall :3freak

Inte helt alltid man pendlar till Sundsvall.

Dee_cati skrev:
2167601 8 år ska inte vara något problem, de vill ju alltid att man väntar MINST 1år innan de ens kollar på dina ärr för en bedömning. Är de kvar efter 8 så lär de vara kvar rätt länge till.

Morsan min fick det innan ett år om jag kommer ihåg rätt.
Va väl för att hon lärde känna sin läkare så bra så han hjälpte henne med det hela oxå.

Mavve skrev:
2167636 Hehe, de har nog tänkt på det för de skiftade min handläggare som satt i Göteborg till en som nu sitter i Sundsvall :3freak

Inte helt alltid man pendlar till Sundsvall.

Näe det är sant, syftade bara på det i största allmänhet. Men kriga med dem konstant, se till att få deras direktnummer, mobilnummer, mail etc. RING minst 2 ggr per dag, gärna 5 minuter innan lunch och 5 minuter innan de går hem. Maila även 2ggr per dag, en gång mitt i natten så de får det direkt på morgonen och sen även direkt efter frukost, då har de alltid gått igenom alla mail och då är ditt nytt igen :D

Jag har fått ersättning för vanprydande ärr.

Trillade i lumpe och landade på Ak-5:an. (Elitsoldat jag vet...)

Fick två ärr på kinden ena ca 1cm det andra kanske 1,5.

Fick ersättning från två försäkringar, den ena 16K och den andra 19K.

Ärrn har bleknat med tiden så de ser mest ut som en skrattgrop nu. Men de summorna fick jag iallafall. Lite känsligare när det är i ansiktet kanske?

Jag har en "personskadeförsäkring vid olycksfall" hos Folksam. Kan en sån försäkring täcka mina hemska ärr? :va

// Lena

Har en kompis som höll i en moppe när han åkte på cykel.
Han trilla o han fastnade i moppen o släpades en bit uan tröjja.

Fick rätt så ordentliga ärr.
Dock inte riktigt lika stort som det dära.

Han fick 12 000.
Du borde nog få mer än det iaf.

Alltså jag måste säga en sak.
Opererar man sig får man ärr. Tyvärr läker alla helt olika, det beror på vilken hudkvalitet du har. Att du har nedsatt känsel i ärret är tyvärr också en bivekan av opertioner som inte alltid går att undvika. Visst försöker kirurger till största möjliga grad men det går inte alltid.

Jag har sett ärr som ser ut som klippiga bergens värsta toppar, där kan man komma o snacka om missprydande ärr..eller bröst operationer där ovana kirurger skapar "hundöron" så att det blir stumpar i varje ände av ett hopsytt snitt...
När du säger anmäla..vem skall du anmäla?

Last edited by a moderator:
Mavve skrev:
2167604
Om det finns NÅN som vet nånting om summor vid missprydande ärr så får de gärna yttra sig här.

5000 fick jag för det här plutteärret iaf, jag är mycket nöjd :)

Bifogat

• Ärr.JPG
    Ärr.JPG
    47.9 KB · Visningar: 718
Lilla_Tingeling skrev:
2167566 D

// Lena

Det beror helt på vad du har för försäkring, ring och prata med dem

ersättning vid ärr

ersättning vid sjukdom

Har du bara en olycksfallsförsäkring så rekommenderar jag dig genast att fixa en som även ersätter vid sjukdom.Jag väntar precis i dagarna ersättning på min försäkring för"medicinsk invaliditet", i den summan inkluderas ersättning för vaneprydande ärr(sjukdom)

Last edited:
Beror ärret på en olycka så är det upp till försäkringsbolaget, men om ärret kommer från en operation, som inte är olycksrelaterad så ska du vända dig till PSR(personskaderegleringen). Dock måste ett fel ha begåtts av den som utförde operationen och du måste ha detta på papper (journaler etc) för att skadereglerarna ska kunna bedömma vida du får ersättning eller inte.

Detta är i runda slängar vad min mor sa, som anställd hos PSR, i samband med att en kompis ville få ut pengar efter en operation.

Edit: om det nu hjälper någon.

Så typiskt Sverige detta..KRAMA ur så mycket pengar man kan för att man slog sig på tummen med hammaren :3freak ....ibland undrar jag av vilken fuktskadat virke vissa är snickrade! (menar ej att dissa trådskaparen dock)

Nursey skrev:
2167757 Alltså jag måste säga en sak.
Opererar man sig får man ärr. Tyvärr läker alla helt olika, det beror på vilken hudkvalitet du har. Att du har nedsatt känsel i ärret är tyvärr också en bivekan av opertioner som inte alltid går att undvika. Visst försöker kirurger till största möjliga grad men det går inte alltid.

Jag har sett ärr som ser ut som klippiga bergens värsta toppar, där kan man komma o snacka om missprydande ärr..eller bröst operationer där ovana kirurger skapar "hundöron" så att det blir stumpar i varje ände av ett hopsytt snitt...
När du säger anmäla..vem skall du anmäla?

:Bugar :Bugar Håller helt med dig....

Opererar man sig så blir det ärr, så enkelt är det. Det är ju en annan sak om operationen i sig gått fel och man fått biverkningar av den i form av te x kronisk värk eller nåt. Men är det nåt konstigt att man får ärr när de trots allt skär i huden.. de tycker inte jag. Det ska väl synas att man har levt lite?

Lilla_Tingeling skrev:
2167566 Jag har genomgått ett flertal knäoperationer. Som lämnat fula ärr kvar. :mad:

// Lena

Jag har i princip identiskt ärr med ditt på mitt knä efter en operation, lite större...Har också lite nedsatt rörlighet(lite stelare men inte mycket). För det fick jag 25000 efter ca 1,5 år efter operationen.
Ärret är iaf inget jag lider av...

Har du haft samma försäkringsbolag under hela tiden så borde det inte vara några problem att söka, men har du bytt under de 8 åren är det nog kört tyvärr. Men bara att ringa och höra med ditt bolag, det borde väl vara det enklaste.... :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back