Misstänker att något punkterat mitt bakdäck

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom du citerar mig, så behöver jag påpeka att där betraktade jag det hela ur ett användarperspektiv där man behöver gå till typ 3 gummiverkstäder innan man hittar någon villig att ta ansvar för jobbet.

Det tar tid och det kostar pengar. Min bedömning är att de flesta verkstäder som

A: vill ha betalt för sin tid
B: måste kunna lämna garanti på arbetet enligt konsumentköplagen
C: inte vill bli ifrågasatta efter en eventuell framtida krasch

helt enkelt avstår att kränga av MC-däck för att lappa dem inifrån.

Jag kränger mina däck själv och lagar en del, samt kasserar annat.
Allt efter eget huvud, och på egen risk.

Men, den som inte har vår erfarenhet och utrustning tvingas med mössan i hand be en firma förbarma sig, och då är frågan om det lönar sig.

Många MC-ägare har dessutom bara en hoj och bara en uppsättning hjul och behöver flera år på sig för att köra slut på mönstret i ett reparerat däck. Vara dömd till evig brukskörning på sin herrejössesmaskin kanske inte är så kul?

Helt rätt, Allt efter eget huvud, och på egen risk, så gör jag också! :tummenupp

Kan man ingenting, har pengar och är nojjig så finns inget alternarnativ. :)

Men jag skrev vad jag skulle göra! :krama
Jag har kunskap och jag har Kjelle. Men har inte pengar i överflöd och är heller inte nojjig så jag åker inte omkring med någon klump i halsen.

Jag har fått punktering i noll hastighet och uppåt, både fram och bak, både med och utan slang och det i Sverige, Danmark, Tyskland, England och Wales.

Jag har kört söderut genom Kautokeino med engelsk SportHoj från 60-talet utan att vara nojjig, men det är jag det. :hej

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ser att diskussionen fortfarande lever :)

Intressanta teorier, och jag kan mycket väl tänka mig att bruksköra med vissa typer av punkteringar :näsblod
- Nu blev det så att meken dömde ut däcket och krängde på en ny ost. Någonstans kommer jag nog sova bättre, och ha en sak mindre att noja över när jag väl kör.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ser att diskussionen fortfarande lever :)

Intressanta teorier, och jag kan mycket väl tänka mig att bruksköra med vissa typer av punkteringar :näsblod
- Nu blev det så att meken dömde ut däcket och krängde på en ny ost. Någonstans kommer jag nog sova bättre, och ha en sak mindre att noja över när jag väl kör.

Min danska trallskruv vred sig på vägen in och förstörde korden så det var bara att kasta det nya bakdäcket och köpa ett begagnat för 1200 danska! :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min danska trallskruv vred sig på vägen in och förstörde korden så det var bara att kasta det nya bakdäcket och köpa ett begagnat för 1200 danska! :)

Ja. Har man fått in något i däcket som orsakat skador i korden så är det ju inget att göra. Då ska man inte laga däcket eftersom det ju inte går att laga korden.
Det är väl förvisso rätt liten sannolikhet att däcket skulle totalhaverera för en liten skada i korden men med tanke på att en kordskada kan leda till att däcket plötsligt exploderar och bara är borta så är det ju en rätt dum chansning.

Så länge korden är hel så är ju det värsta som kan hända att lagningen går upp och man får pyspunka och då ska man ju hinna sakta ner innan det är helt tomt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år