Misstänkt för fortkörning RÅD och HJÄLP är uppskattat

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Misstänkt för fortkörning RÅD och HJÄLP är uppskattat - Blev Friad!

Det har nu passerat två år och därmed är fortkörningen preskriberad. Jag blev aldrig kallad till rättegång. 2000 kr att tanka för haha :yoparty

NY INFO: När man tittar åt vänster innan man åker ur korsningen så finner man att det sitter en 70-skylt. Se bild nedan. Måste det inte sitta 2st skyltar vid hastighetsförändring?

Hejsan.

Idag hände det som man trodde man skulle klara sig lite längre från.
Var ute och skjutsade flickvännen och drog en repa runt staden för första gången på en och en halv månad.
Åker lite på lederna runt Karlskoga där det för det mesta är 70Km/h som gäller.

Vi åker på Lötgårdvägen och svänger ut på Västerleden och det finns inte någon skylt som anvisar hastigheten.

Ser man sig om på bilderna (NEDAN) så finns det bara skog runtom och jag trodde att det var väg utanför tätbebyggt område och därmed bashastigheten 70 Km/h. Hinner komma upp i 60Km/h i den långa dolda högerkurvan innan ja ser polismannen med lasern som sedan vinkar in oss. Han har då mätt upp en hastighet på 57Km/h och skriver en bot på detta.

Jag begärde rådrum och har nu en vecka på mig att skriva på boten eller neka. Måste säga att detta om nånting känns som ett solklart fall att neka.

Har rekat området lite och det visar sig att 50-skyltarna sitter ca 60m väster om den väg vi körde ut på. Men där vi kommer ut på vägen finns det inte någon skylt alls. Tittar man på mittmarkeringen på bilden (NEDAN) så ser man att det är gamla markeringar som anvisar minst 70Km/h fast dom är avskrapade.

Här kommer kruxet. Polismannen hävdade att det är en väg I TÄTBEBYGGT OMRÅDE och att det ska man veta om man har körkort. Lät ganska luddigt tyckte jag. I större städer finns det skyltar för sådant men inte här. Jag har dock inte fått bekräftat ännu om den räknas som en väg INOM tätbebyggt område eller inte.
Vägen är längre västerut en 70-väg och den går över gärden långt från hus och den kan man knappast tro räknas som väg INOM TÄTBEBYGGT OMRÅDE.

Kommer förmodligen hamna i tingsrätten på denna och det handlar om ynka 7 Km/h så kanske ja kan slinka undan. Men vilken taktik ska man ha. Satsa alla kort på att vägen är felskyltad och med felaktig markering och kanske påpeka att polisen står o gömmer sig i skogen utan väst (Vet nu att väst EJ är ett krav) men de var då inte där för att synas! Kom gärna med förslag. Tack för ni tog er tid att läsa detta inlägg.

Bifogar bilder från platsen nedan.
Vill ni se en tydligare karta än den ja kopierat nedan så gå in på kartor.eniro.se och sök på Lötgårsvägen, karlskoga

Mvh Randén

TILLÄGGSINFO: Har pratat med kommun och det visar sig att den vägen är gränsen för tätbebyggt område. Inte bra mao. Men man tycker ju att när det handlar om gränsfall så borde det kanske sitta en skylt där så att det inte blir missförstånd. Nio personer av tio som jag pratat med här i stan tror att hela den vägen räknas som väg utanför tätbebyggt område.

DSC06053.jpg

Bara en skylt!

DSC06045.jpg

Här kom vi ut från vägen till höger på bilden ovan och åkte uppåt. Notera att det inte finns någon hastighetsskylt på någon sida av vägen.

DSC06047.jpg

Piketbussen står gömd bakom buskaget vid vägen som går in till vänster strax framför bilen på bilden. Notera den slitna gamla 70-markeringen som finns i mitten av vägen.

eniro.jpg

En mycket enkel beskrivning av vår färdväg och var polisen stod med lasern och sin bil. Väster om 50-skyltarna på bilden så är det 70Km/h som gäller över gärdena.

Last edited:

MR Mange

GAME OVER MC
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
GSXR 1000 k9
det e ju solklart att du nekar, dom måste väll ha väst då det är arbete på väg o alla som utför arbetet på väg måste enligt lag ha väst, sen kan du kolla om lasern var kalibrerad vid tillfälle, även om han som använde laser hade utbildning, men neka dom lägger ner skite !!

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
det e ju solklart att du nekar, dom måste väll ha väst då det är arbete på väg o alla som utför arbetet på väg måste enligt lag ha väst, sen kan du kolla om lasern var kalibrerad vid tillfälle, även om han som använde laser hade utbildning, men neka dom lägger ner skite !!

Jag frågade en bekant till mig som jobbar som polis. Han sade att det är en myt att de måste bära väst när de har fartkontroll längs vägen. Men jag hade ju som tur var med flickvännen som kan vittna om att han inte bar någon väst ifall det är så som du säger.

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Tråkigt, men va glad att de va bara +7km/h. Åker du på det så e det inte så farligt ändå, men de e väl bara o neka. Dom kanske inte orkar ta det i rätten får 7km/h?? lycka till i vilket fall =)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att dom ens ids stanna dig för ynka 7flås på ett sådant ställe känns ju som ett rätt dåligt skämt.

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
"Billigaste boten" 2000SEK. Känns som 2000SEK man kan tanka hojen för istället resten av sommaren. :)

Någon som kan komma med bra tips om hur man ska förbereda sig för tinget om det nu går så långt? Har inte direkt någon större erfarenhet av hur de jobbar.

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
CB1000R -09
du körde väl på 50 väg innan du svänge ut på "den större vägen" om inte annat skyltats så ska väl det fortsätta gälla... kanske kan bli svårt att gå på dålig skyltning då? skulle jag gissa på.

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Jag har fått lära mig att det är den hastighet som gällde på den vägen du kom ifrån som gäller tills annat är skyltat, var det 50km/h som gällde där?

Edit: Sen förstås :huvet

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
"Billigaste boten" 2000SEK. Känns som 2000SEK man kan tanka hojen för istället resten av sommaren. :)

Någon som kan komma med bra tips om hur man ska förbereda sig för tinget om det nu går så långt? Har inte direkt någon större erfarenhet av hur de jobbar.

Jo men de beror ju på hur mycke man åker, jag brände 350:- på soppa idag bara :tummenupp

Men kör på de att de inte va skyltat. Du kan ju skriva din redogörelse till åklagarna o ta me allt me skyltningen o poliser utan västar m.m. så ska du se att de blir nerlagt :)

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Var säkert 50Km/h som gällde där också. Men en skylt hade inte varit fel på den större vägen.

Vi får väl se vad dom tycker, känns som det kan bli vadsomhelst. Det som talar för att ja kommer undan är ju vägverkets eller kommunens slarv med att inte tydligt skylta vägen eller måla mittmarkeringar på den samt att det var ynka 7Km/h det handlar om.

Jo men de beror ju på hur mycke man åker, jag brände 350:- på soppa idag bara :tummenupp

Men kör på de att de inte va skyltat. Du kan ju skriva din redogörelse till åklagarna o ta me allt me skyltningen o poliser utan västar m.m. så ska du se att de blir nerlagt :)

Angående redogörelsen. Vet du om dom ber mig skicka in en redogörelse per automatik eller kallar dom en bara till tinget utan vidare?

Last edited:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Herregud har dom inget bättre för sig än att sätta dit en stackars laglig motorcyklist som kör 7km/h för fort på en skogs väg utan skyltar och hastighets angivelser:huvet . Kunde ju lika gärna blåst förbi i 150, fan va fult av dom att ställa sig vid ett sånt klurigt ställe.

Aja ledsen att jag inte kan hjälpa dig, har ingen liknande erfarenhet men lycka till och hoppas dom lägger ner det:) .

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Jag får tacka för alla svar än så länge men nu blire sängen

Blir säkert en fortsatt intressant diskussion på detta imorrn!

Tack för visat intresse! :tummenupp

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Var säkert 50Km/h som gällde där också. Men en skylt hade inte varit fel på den större vägen.

Vi får väl se vad dom tycker, känns som det kan bli vadsomhelst. Det som talar för att ja kommer undan är ju vägverkets eller kommunens slarv med att inte tydligt skylta vägen eller måla mittmarkeringar på den samt att det var ynka 7Km/h det handlar om.

Angående redogörelsen. Vet du om dom ber mig skicka in en redogörelse per automatik eller kallar dom en bara till tinget utan vidare?

Ja va fan 7km/h!! att dom orkar..
Ja kommer inte hur de va riktigt, ja va me nått liknande förut, men du får hem papper o där står nummret till åklagarn, ring o snacka me han så hjlper han nog dig. Ja sket i o gå på rättegången så ja åkte på de ändå. När de e fall om tex fortkörning måste man inte närvara! men de e nog bäst o vara där.

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Kolla vägen du kom ut ifrån, var det 50km/h där så är mina 5 cent att du har loosat redan där.

7km/h kan tyckas löjligt men dom kan skriva på mindre. Jag kommer inte ihåg vilka "rabatter" som brukar ges nu, men jag har själv åkt på 5km/h i lastbil en gång, så att 7km/h skulle räknas som ynka eller obefogat lär nog inte hålla det heller...

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
7km/h för snabbt!!? du borde spärras in på livstid!!! :mad:

:rolleyes: :)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag har ett filmklipp från samma vägsnutt som jag filmade idag, kan väl lägga upp det så får vi se exakt hur det ser ut o hur man brukar köra där när man inte skjutsar tjejen :p...

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Vid filipstadsinfarten, precis innan korsningen västerleden filipstadsvägen, sitter det väl skyltar om att tätbebyggt område börjar vad jag minns. Den skylten och informationen är du väl skyldig att hålla reda på. Tror du har få möjligheter att slinka undan med motiveringen att du trodde det var bashastighet utanför tätort. Dessutom visar inga skyltar efter din färdväg att tätort upphör. Ingen skylt säger heller maxhastighet 70km/h. Bashastigheten är därför 50. Därmed tror jag dina tankar faller ganska hårt.

Ska du absolut försöka i rätten är nog din tanke en möjlig väg. Men gräv djupt efter fakta och kolla hos trafikjuristen om liknande fall. ww.trafikjuristen.se Har du tur kan det gå hem. I slutänden tror jag ändå det kommer kosta dig mer än vad böterna kostar.

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
LARVIGT (av polisen) & SLARVIGT (av vägverket)!

Lycka till med detta, du ska neka självklart :)

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Riktigt larvigt men det är nog rätt kört tyvärr!
Jag hade ett fall där jag neka på plats och inte
skrev på. Kortet skulle ryka. Jag fotade, stegade och
hävdade att flera stolpar var i vägen för polisen.
Skrev en väl formulerad överklagan med bifogade foton
från "brottsplatsen" och skickade in i god tid innan rättegången.

Väl på rättegången, som hade ett patetiskt "löpande band" princip med
flera överklagade fortkörningar så visade sig att ingen av nämdemännen
sett min överklagan och foton! Blev rätt paffa när jag hala fram kopior på allt jag skickat.:arsele
Det ledde till 5 min snabb överläggning där jag fick lämna rättsalen.
Trodde jag satt dem på plats...men icke... Men de fick jobba lite för att få sina böter!
Tror inte jag fick mitt bötesföreläggande förrän efter domen fallit och då hade jag redan fått tillbaka mitt körkort....
Fatta vad med skattepengar det går åt att betala alla dessa ärenden!:huvet

Att de gömmer sig på klassiska fortkörarvägar utanför tätort tycker jag är förjävligt.
På mig ger det motsatt effekt och totalt tappat förtroende och respekt för polisen.
I smyg pekar jag numera finger varje gång jag möter en trafikpolis bara för att få ut min frustration...
Skulle de upptäcka mig får jag säkert en bot för fingret oxå...:huvet
I tätort och vid skolor får de gärna stå. Och haffa rattfyllon.
Men det fyller väl inte upp deras kvoter lika snabbt...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka