Misstänkt för fortkörning RÅD och HJÄLP är uppskattat

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Det sitter väl såna här skyltar runt Karlskoga och då är det 50 som är högsta tillåtna hastighet.
7km/tim innebär att han egentligen åkte 10km/tim för fort (om mätning utfördes med laser).
Om du kan hitta att det är felskyltat från något håll eller om det står fel i den lokala trafikförordningen så kan du klara dig undan.

Min erfarenhet av Karlskoga är att polisen ofta är ute med sin laserpistol...

Skylt-t%C3%A4tbebyggt-omr-www.jpg

Jag kan bara förmedla att det inte finns en enda skylt som den du tog fram i hela Karlskoga. Dock finns de i Örebro, men EJ i Karlskoga.

Pratade med kommunen och de konstaterade att den vägen ligger som en gräns för vad som är tätbebyggt område alltså 50Km/h.
Dock så kan man ju tycka att om det är en gränsväg så är det väl inte fel att sätta upp en 50-skylt till vid den korsningen ja åkte ut i?
Det hjälper ju sen inte att mittmarkeringen är bortsliten.

Jag har inte några som helst planer på att inte närvara på rättegång utan kommer föra min egen talan och förmodligen blir totalt söndergrillad. Men lite kul ska man ha här i livet! :)

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
En trafikbot som går upp i rätten kan aldrig kosta mer än vad den
är skriven på. Är boten på 2000:- för 7km/h för fort är detta max
vad det kan kosta dig i rätten.

Nu talade jag om arbetsinsats och slit. Bötesumman fattar väl vem som helst vad som gäller. Min känsla var bara att det kostar mer i möda än vad det smakar att bråka och kanske slippa böter.

Jag har inte några som helst planer på att inte närvara på rättegång utan kommer föra min egen talan och förmodligen blir totalt söndergrillad. Men lite kul ska man ha här i livet! :)

Med de orden i tanke måste jag bara ge en "kick i baken" och önska lycka till. Aldrig ge sig innan det är slutligt. :tummenupp Vore rolig läsning att få se rättegångssummeringen sen.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Jag sitter å undrar lite vad som skulle hända om INGEN erkände å skrev på det där pappret. Vad skulle staten hitta på om dom helt plötsligt gick minus på att skriva ut böter? För jag förutsätter att en rättegång kostar ett par spänn...

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Varför inte anlita en advokat? Om du inte har så mycket inkomst så slipper du betala rättegångskostnaderna även om du förlorar. Iof kanske du sköter det bättre själv. Du lär ju inte få nån av dom bättre advokaterna att ta det målet. Jag hade nog bara betalat för att slippa en massa strul, men kör hårt :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag sitter å undrar lite vad som skulle hända om INGEN erkände å skrev på det där pappret. Vad skulle staten hitta på om dom helt plötsligt gick minus på att skriva ut böter? För jag förutsätter att en rättegång kostar ett par spänn...

Skulle förmodligen låta alla fall av hastighetsöverträdelser under 30 bli en avgift istället och skita i hur många gånger du gjorde den,mao. inte överväga KK-återkallelse i dom fallen.

Dom gånger du passerade 30 skulle förmodligen bli ett fall för rättsväsendet med rubriken grov vårdslöshet i trafik med KK-indragning som följd och rätten bedömer efter överläggning hur länge efter omständigherna och tidigare överträdelser.

En möjlig väg att gå för motståndsrörelsen.

Henrik

Tommy.exe

Guest
Skulle förmodligen låta alla fall av hastighetsöverträdelser under 30 bli en avgift istället och skita i hur många gånger du gjorde den,mao. inte överväga KK-återkallelse i dom fallen.

Dom gånger du passerade 30 skulle förmodligen bli ett fall för rättsväsendet med rubriken grov vårdslöshet i trafik med KK-indragning som följd och rätten bedömer efter överläggning hur länge efter omständigherna och tidigare överträdelser.

En möjlig väg att gå för motståndsrörelsen.

Henrik

Hmm... ja, jo... men måste man inte få möjlighet att bestrida "avgiften" då?
Kan man inte bestrida en parkeringsbot?

Och varför skulle det automatiskt bli grov vårdslöshet i trafik att köra 30km/h för fort? Och det är ju isf ett brott. Och rättegång ett faktum.

Eller? :)

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmm... ja, jo... men måste man inte få möjlighet att bestrida "avgiften" då?
Kan man inte bestrida en parkeringsbot?

Och varför skulle det automatiskt bli grov vårdslöshet i trafik att köra 30km/h för fort? Och det är ju isf ett brott. Och rättegång ett faktum.

Eller? :)

Är ju en väg att gå bland många och du frågade ju vad som skulle kunna hända.

Att bestrida en p-bot är väl om du tar det till rätten en kostnad du står för själv eller har jag fel där?

Småmål,var och en bär sina egna kostnader.

Varför 30? Är den hastighet du idag du loosar lappen och att bedöma det till vårdslöshet i trafik skulle ge dom möjligheten att dra in lappen om inte fortkörning vore tillräckligt.

Henrik

Last edited:

Tommy.exe

Guest

Att bestrida en p-bot är väl om du tar det till rätten en kostnad du står för själv eller har jag fel där?

Varför 30? Är den hastighet du idag du loosar lappen och att bedöma det till vårdslöshet i trafik skulle ge dom möjligheten att dra in lappen om inte fortkörning vore tillräckligt.

Henrik

Jo jag förstår att du spekulerar. Jag har ingen aning hur man gör för att bestrida en p-bot eller om man får betala rättegångskostnader om man förlorar.

Och du skrev GROV vårdslöshet :)

Men som du sa... det KAN vara ett sätt, ja.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo jag förstår att du spekulerar. Jag har ingen aning hur man gör för att bestrida en p-bot eller om man får betala rättegångskostnader om man förlorar.

Och du skrev GROV vårdslöshet :)

Men som du sa... det KAN vara ett sätt, ja.

Yes,om det måste till grov för att dra lappen kan du ge dig fan på att grov är vad det kommer bli,räcker det med ett fall av vårdslöshet(lagändring)så är det vad som kommer hända istället.

Henrik

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Om det nu går hela vägen till rättegång så kan man ju i vilket fall känna att några av de hundratusentals kronor man betalat i skatt kommit till användning för en själv. Kanske låter lite egoistiskt men om åklagaren väljer att ta detta, enligt mig lite tveksamma fall, till rättegång för ynka 2000kr mot 20000kr som det kostar dom att få igenom det så har dom gjort sig förtjänta av att det ska svida lite.

Ja kommer väl skriva lite om hur det gått. Fast om nu inte åklagaren lägger ner fallet så lär det dröja ett bra tag innan det blir av nån rättegång.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Henrik

Part bär till en början sina egna rättegångskostnader enligt huvudregeln. Beroende på hur målet slutar kan sedan dessa fördelas på en uppsjö olika sätt.

Småmålregeln gäller tvistemål, inte brottmål, varför den regeln är inaktuell.

Orkar man skulle jag nog dock säga att man ska processa om det är oklart. Undantag är alltså prejudikatssituationer där det varit 5-0 (3-2 är en inbjudan till prövning) eller alldeles självklart uppenbara situationer.

Å andra sidan är jag snart klar jurist, så jag kanske är partisk. :D

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Om det nu går hela vägen till rättegång så kan man ju i vilket fall känna att några av de hundratusentals kronor man betalat i skatt kommit till användning för en själv. Kanske låter lite egoistiskt men om åklagaren väljer att ta detta, enligt mig lite tveksamma fall, till rättegång för ynka 2000kr mot 20000kr som det kostar dom att få igenom det så har dom gjort sig förtjänta av att det ska svida lite.

Ja kommer väl skriva lite om hur det gått. Fast om nu inte åklagaren lägger ner fallet så lär det dröja ett bra tag innan det blir av nån rättegång.

Det är 50km/h som gäller där då jag kört den sträckan många gånger med bil, men jag undrar lite...hur lång sträcka hade polisen att mäta dig på. diskuterade med maken och han påstår att de måste ha 300m att läsa av din hastighet...hade dom det, där polisen stod och tryckte?

Renjägarn

Medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
2000, Suzuki VZ 800 Marauder
Det är 50km/h som gäller där då jag kört den sträckan många gånger med bil, men jag undrar lite...hur lång sträcka hade polisen att mäta dig på. diskuterade med maken och han påstår att de måste ha 300m att läsa av din hastighet...hade dom det, där polisen stod och tryckte?

Nja inom 20 - 400m måste den göras

7 § Avståndet till det kontrollerade objektet (mätområdet) får inte understiga
20 meter och inte överstiga 400 meter.

Så där kommer han nog inte undan tyvär. Visst verkar sträckan kort men som sagt får vara väldigt nära ändå.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Nja inom 20 - 400m måste den göras

7 § Avståndet till det kontrollerade objektet (mätområdet) får inte understiga
20 meter och inte överstiga 400 meter.

Så där kommer han nog inte undan tyvär. Visst verkar sträckan kort men som sagt får vara väldigt nära ändå.

okej för maken hade läst på nån sån där mukelimuksida om hur man kommer undan botar och polisen nmåste ha mät fortkörarenhela 300m för att kunna bötfälla....men det kanske det har gjort i så fall då är det bara att tjafsa lite med dom och sen betala för den underhållande showen ;)

Last edited:

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Vet man inte vad det är för hastighet får man anta (läser jag rätt)????
Vet man inte vad det är för hastighet får man göra en bedömning och ta det lägsta... jag hade bedömt 50-70 och därefter kört i 50 om jag ville köra lagligt.
Hade dock gjort som dig och överklagat då det är så lite över gränsen och verkar vara så ofarligt ställe samt ovisshet om vad det var för hastighet på vägen.

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
tips.....stanna inte nästa gång...:tummenupp

Har en monster från -94 med 80HK. Tanten bakpå.

Inte ett alternativ för mig :rolleyes:

Vet man inte vad det är för hastighet får man anta (läser jag rätt)????
Vet man inte vad det är för hastighet får man göra en bedömning och ta det lägsta... jag hade bedömt 50-70 och därefter kört i 50 om jag ville köra lagligt.
Hade dock gjort som dig och överklagat då det är så lite över gränsen och verkar vara så ofarligt ställe samt ovisshet om vad det var för hastighet på vägen.

Tittar man åt andra håller på vägen när man svänger ut så sitter det EN 70-skylt. Måste de inte sätta upp 2 skyltar när det är ny hastighet? Eller gäller det bara när det blir en lägre hastighet?

Om jag sett den åt vänster och ingen åt höger så kunde man ju lätt tro att det är 70-väg.

Jag är dock inte säker på hur bra den skylten syns från korsningen. Ska åka o kolla det imorrn.

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Det är ta mig fan patetiskt av polisen att göra så, dem vet att det är väldigt luddigt gällande skyltarna där du åkte dit och då är det ju lättförtjänta pengar så klart. Sen kan dem skylla på allt gällande olycksrisk, nollvision o fan o hans moster men det handlar i MÅNGA fall bara om att dra in pengar för fjantiga fortkörningar då det är ett väldigt enkelt sätt. Tycker du ska göra ett försök och stå på dig o har du flyt så pallar dem inte gå vidare med det - men du måste låta övertygande och visa att du verkligen tror på det du säger:tummenupp

Fattar inte hur folk kan gå och utbilda sig till poliser för att sen stå o skriva sketna böteslappar för fortkörning - så patetiskt.. Nä ta snarare fler alkohol/drogtester samt var ute på kvällar o helger för att hålla nere bråk, misshandel osv istället.....

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Det är ta mig fan patetiskt av polisen att göra så, dem vet att det är väldigt luddigt gällande skyltarna där du åkte dit och då är det ju lättförtjänta pengar så klart. Sen kan dem skylla på allt gällande olycksrisk, nollvision o fan o hans moster men det handlar i MÅNGA fall bara om att dra in pengar för fjantiga fortkörningar då det är ett väldigt enkelt sätt. Tycker du ska göra ett försök och stå på dig o har du flyt så pallar dem inte gå vidare med det - men du måste låta övertygande och visa att du verkligen tror på det du säger:tummenupp

Fattar inte hur folk kan gå och utbilda sig till poliser för att sen stå o skriva sketna böteslappar för fortkörning - så patetiskt.. Nä ta snarare fler alkohol/drogtester samt var ute på kvällar o helger för att hålla nere bråk, misshandel osv istället.....

De sade att jag var den första de tagit idag. Sedan packade de ihop och åkte till station o fikade då dagens kvot var uppfylld antar jag.
Jag ska skriva ihop nåt som verkar väldigt övertygande. Man kanske ska använda sig att argumentet att "vi har inte råd med missförstånd i trafiken"
Hade kommun bara satt en skylt till där så hade det inte varit nåt snack om vilken hastighet som gällde.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka