Misstänkt för fortkörning RÅD och HJÄLP är uppskattat

Ballhead

För feg för att vara crazy
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
Honda Blackbird. Yamaha DT125.
Polisen behöver inte ha väst på sig. men oftas har dom det, förutom den som håller lasern:va
Är du med i SMC?
Då har du rätt till juridisk rådgivning via telefon. Tror det är 15 min.

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Alltid värt ett försök med tanke på att du har fotona.
Dock vill jag faktiskt påpeka att bild nummer 2 klart visar att det är 50kh/h som gäller. Se den avskrapade mittmarkeringen 40-50 meter längre fram i kurvan, korta streck med lika långa avstånd som strecken emellan. Dock tror jag du kan komma undan med det ändå med tanke på hur dåligt de syns.

Ingen skyltning i kombination med närmast obefintliga markeringar samt att vi faktiskt bara pratar 7km/h i överträdelse, värt ett försök. Stå på dig!

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Ska du absolut försöka i rätten är nog din tanke en möjlig väg. Men gräv djupt efter fakta och kolla hos trafikjuristen om liknande fall. ww.trafikjuristen.se Har du tur kan det gå hem. I slutänden tror jag ändå det kommer kosta dig mer än vad böterna kostar.

Om han inte pröjsar nåt hos trafikjuristen kommer det inte kosta honom något. Så länge man nekar i Sverige och åklagaren vill ta upp målet i domstol så behöver man inte betala rättegångskostnader iaf.

Dark_Messenger

Guest
Var med om en liknande grej för något år sedan fast med tjänstebil vid nån ringled som gick runt slöddertälje. De byggde om vägen, ej i närheten av hus o dyl, och det fanns ta mig fan inte en anda skylt som angav hastigheten. Jag gjorde som du, antog att det var 70 som gällde. De klockade mig på 76km/h på 50-väg. :huvet. Jag erkände på plats, kanske var dumt iofs. Kalaset kostade 3200kr. Man kände sig duktigt blåst av the system så att säga. När man för en gång skull nästan kör LAGLIGT. :gnissla

Hade jag nekat hade de säkert hävdat nått töntigt som "det borde du känt till, blablabla..." i alla fall. Fakk vad jag hatar att gynna stadskassan med böter.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Det första du gör är att du kollar i den kommunala liggaren över vägen att det verkligen är en 50 väg och inget annat, har hänt förr att det varit felskyltat. Den borde finnas i ett kommunhus, stadshus eller dyl..

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Jag har ett filmklipp från samma vägsnutt som jag filmade idag, kan väl lägga upp det så får vi se exakt hur det ser ut o hur man brukar köra där när man inte skjutsar tjejen :p...

Gört! Kan blir lite kul att se... :)

Jag tror du är rökt men eftersom du begärt rådrum så kan du likväl kivas lite med dem.
Begär att få se platsprotokollet.
Här står exakt hur en lasermätning ska genomföras för att vara giltig:

http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

Stod mycket vettigt där! Tack ska du ha!

Undrar dock en sak, är det när jag pratar med åklagaren som jag ska påpeka att ja inte fick se dessa saker och då blir det sedan han som får kontrollera att dom stämmer eller?

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det första du gör är att du kollar i den kommunala liggaren över vägen att det verkligen är en 50 väg och inget annat, har hänt förr att det varit felskyltat. Den borde finnas i ett kommunhus, stadshus eller dyl..

Läste tråden, tänkte skriva samma sak (och gör det visst...). Trafikföreskrifter i kommunal liggare med de lokala trafikföreskrifter meddelas av kommunen. Dvs är det 50 väg eller 70 väg.

Finns det inte inskrivet i denna "liggare" så är du fri som fåglen, eftersom det är utanför definierat tätbebyggt område och då 70 gäller.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Till tinget åker du garanterat.. Jag åkte 58 på 50 väg p.g.a. en undanmanöver i en kurva då det stog en bil på vägbanan...
Tog det hela vägen till tinget och loosade så det stänkte om det...
Inte ens det faktum att snutten hade ställt dit bilen själva togs det nån
hänsyn till... 2000 i böter... Fördelen är att det tog nästan ett år att komma dit så jag la undan 200 i månaden... =) Kändes billigare då..
Det kostar nämligen ingenting att gå till tinget så länge du inte tar med dig en advokat... =) Du kostar bara staten mer pengar än dom får in..
Och jaaaaa.. Vi är staten men det känns bra ändå.. :tungan

Du kan sitta hemma och vänta tills du får hem papper från åklagaren med
diarienummer som du måste hänvisa till.. Du komer även att få hem polisens rapport... Och naturligtvis så svarar man på allt och i en hövlig ton..
Du kommer bli chockad över hur mycket snutten svärtar ner dig och får dig att se ut som en mördare, lögner och överdrifter hela vägen.
Sen när du kommer till tinget så kommer Snutte bara att svara på åklagarens frågor... Dina frågor, om du har några, kommer dom att slingra sig undan eftersom du troligtvis inte kan ställa rätt sorts frågor. Men det är lite kul och spännande... :D
Kommer du att vinna? Inte en chans... So sorry men ditt ord mot en snutte's är helt värdelösa och kan man inte visa på att det verkligen har begåtts ett fel så är det kört... Men som sagt var, dra det till tinget och kör ett race där. Sen får du hem en ny avi på bötesbeloppet och då är det bara att betala.
Drar du det vidare till hovrätten det är då det blir skitdyrt...

Åklagare, deras assistenter och tingsrättspersonal var i mitt fall världigt trevliga och hjälpsamma...

Lyckat till!

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Och naturligtvis så svarar man på allt och i en hövlig ton..
Men som sagt var, dra det till tinget och kör ett race där. Sen får du hem en ny avi på bötesbeloppet och då är det bara att betala.

Åklagare, deras assistenter och tingsrättspersonal var i mitt fall världigt trevliga och hjälpsamma...

Lyckat till!

Tackar för infon. Kommer säkert bli någon sådant. :)

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
säkert jättedumt men..

:) om man i ett fall som detta påstår att man väjde för en grävling o va tvungen o gasa på lite :)

kan de funka i rätten? :)

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
var det 50 på den vägen du kom från och det ej satt några skyltar på den väg du svängde in på så är det ignen idé att neka. den senaste hastighetsskylten gäller tills annan skylt kommer om annan hastighet. sorry

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
var det 50 på den vägen du kom från och det ej satt några skyltar på den väg du svängde in på så är det ignen idé att neka. den senaste hastighetsskylten gäller tills annan skylt kommer om annan hastighet. sorry

Japp där var det 50Km/h. Så då är ja rökt som en fisk då :va

säkert jättedumt men..

:) om man i ett fall som detta påstår att man väjde för en grävling o va tvungen o gasa på lite :)

kan de funka i rätten? :)

Ja värre saker har ju folk kommit undan med :tungan
Dock så tror ja tyvärr att polisen hade sett den "grävlingen" :D

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300

Om inget är ändrat, så gäller särskild hastighetsbegränsning fram till första korsning, därefter gäller bashastighet, om det inte kommer en ny skylt om särskild begränsning, så det behöver inte sitta någon skylt efter korsningen.

Bashastighet: tätbebygd = 50, utanför tätbebygd =70.

Vilket egentligen är knäckfrågan i detta fallet, tätbebygd eller inte.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det sitter väl såna här skyltar runt Karlskoga och då är det 50 som är högsta tillåtna hastighet.
7km/tim innebär att han egentligen åkte 10km/tim för fort (om mätning utfördes med laser).
Om du kan hitta att det är felskyltat från något håll eller om det står fel i den lokala trafikförordningen så kan du klara dig undan.

Min erfarenhet av Karlskoga är att polisen ofta är ute med sin laserpistol...

Bifogat

• aaaaa.jpg
    aaaaa.jpg
    1.5 KB · Visningar: 1,070
Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Gört! Kan blir lite kul att se... :)

Stod mycket vettigt där! Tack ska du ha!

Undrar dock en sak, är det när jag pratar med åklagaren som jag ska påpeka att ja inte fick se dessa saker och då blir det sedan han som får kontrollera att dom stämmer eller?

Klart du ska låta rätten pröva det. Kostar inget extra mer än din tid där. Verkar vara lite tveksamt med skyltningen tycker jag.

Du kan be att få se protokollet på platsen eller senare om du vill. Polisen har ingen skyldighet att erbjuda det, men är skyldig att visa upp det vid förfrågan. En allmän handling som alla andra.

Att inte ens dyka upp i rätten gör ju det hela meningslöst dock. Vem för då din talan? Du blir ju troligen dömd för att bara en part kommer till tals.

Att vara så petiga att rapportera en så relativt sätt låg hastighetsöverträdelse är inget polisen själv hittar på. Våra folkvalda tycker 10% för mycket ska rapporteras.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om du inte har någon juridisk företrädare (vilket inget tyder på att du skaffat, och du får inte någon), kommer du dömas i din frånvaro. Ingen poäng i det.

Skulle du torska kan du ju alltid roa dig med att pröva skadestånd av Vägverket.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Ska du absolut försöka i rätten är nog din tanke en möjlig väg. Men gräv djupt efter fakta och kolla hos trafikjuristen om liknande fall. ww.trafikjuristen.se Har du tur kan det gå hem. I slutänden tror jag ändå det kommer kosta dig mer än vad böterna kostar.

En trafikbot som går upp i rätten kan aldrig kosta mer än vad den
är skriven på. Är boten på 2000:- för 7km/h för fort är detta max
vad det kan kosta dig i rätten.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Om du inte har någon juridisk företrädare (vilket inget tyder på att du skaffat, och du får inte någon), kommer du dömas i din frånvaro. Ingen poäng i det.

Kanske var jag otydlig?

En trafikbot som går upp i rätten kan aldrig kosta mer än vad den
är skriven på. Är boten på 2000:- för 7km/h för fort är detta max
vad det kan kosta dig i rätten.

fortfarande....?

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE