Till tinget åker du garanterat.. Jag åkte 58 på 50 väg p.g.a. en undanmanöver i en kurva då det stog en bil på vägbanan...
Tog det hela vägen till tinget och loosade så det stänkte om det...
Inte ens det faktum att snutten hade ställt dit bilen själva togs det nån
hänsyn till... 2000 i böter... Fördelen är att det tog nästan ett år att komma dit så jag la undan 200 i månaden... =) Kändes billigare då..
Det kostar nämligen ingenting att gå till tinget så länge du inte tar med dig en advokat... =) Du kostar bara staten mer pengar än dom får in..
Och jaaaaa.. Vi är staten men det känns bra ändå..
Du kan sitta hemma och vänta tills du får hem papper från åklagaren med
diarienummer som du måste hänvisa till.. Du komer även att få hem polisens rapport... Och naturligtvis så svarar man på allt och i en hövlig ton..
Du kommer bli chockad över hur mycket snutten svärtar ner dig och får dig att se ut som en mördare, lögner och överdrifter hela vägen.
Sen när du kommer till tinget så kommer Snutte bara att svara på åklagarens frågor... Dina frågor, om du har några, kommer dom att slingra sig undan eftersom du troligtvis inte kan ställa rätt sorts frågor. Men det är lite kul och spännande...
Kommer du att vinna? Inte en chans... So sorry men ditt ord mot en snutte's är helt värdelösa och kan man inte visa på att det verkligen har begåtts ett fel så är det kört... Men som sagt var, dra det till tinget och kör ett race där. Sen får du hem en ny avi på bötesbeloppet och då är det bara att betala.
Drar du det vidare till hovrätten det är då det blir skitdyrt...
Åklagare, deras assistenter och tingsrättspersonal var i mitt fall världigt trevliga och hjälpsamma...
Lyckat till!