Misstänkt för fortkörning RÅD och HJÄLP är uppskattat

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
det e ju solklart att du nekar, dom måste väll ha väst då det är arbete på väg o alla som utför arbetet på väg måste enligt lag ha väst, sen kan du kolla om lasern var kalibrerad vid tillfälle, även om han som använde laser hade utbildning, men neka dom lägger ner skite !!

håller fullständigt med! Bara neka! :yoparty
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Antar att fortkörning med böter på 2000kr faller under 1 års fängelse i straffskalan :)

Preskriptionstider i Sverige [redigera]
För brottmål handlar preskription om icke-utövande av statens rättighet att straffa, där straff uteblir på grund av en viss tids dröjsmål att åtala eller verkställa utdömd bestraffning. Den kallas i den svenska brottsbalken bortfallande av påföljd (35 kap.). Exempel på sådan är att brott som kan ge upp till ett års fängelse preskriberas efter två år, medan brott som kan ge livstids fängelse inte preskriberas förrän efter 25 år.
Två års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 1 år,
Fem års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 2 år,
Tio års preskriptionstid, för brott med straff ≤ 8 år,
Femton års preskriptionstid, för brott med straff < livstid,
Tjugofem års preskriptionstid, för brott med livstidsstraff
Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningsmannen fyllt 21 år vid brottens begående.[1] [2] Det gäller:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Preskription

Om jag förstått det hela rätt så måste de ha kallat mig till rättegång innan preskriptionstiden gått ut?

Uppenbarligen fungerar det ganska bra att neka, eller begära rådrum på plats. Vilket är samma som att neka ifall du inte skickar in ett erkännande :Bugar
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I Svea rike är grundhastighetsbegränsningen 70 km/h. Om ingen skylt finns så är det 70 som gäller förutom i tätbebyggt område där 50 km/h är default.

I detta fall var det i princip omöjligt att förstå¨att 50km/h gällde, och således nekar man.
Lillsven, är du en sådan kille som när du var liten plingade på hos grannen och berättade att du och dina vänner pallat körsbär i deras träd och på så vis framstod som en mönstergrabb medan dina polare fick ta hetluften?
Lägg ägg tycker jag!

Jag tycker att det var roligt att se att trafikpolisens ibland tveksamma metoder inte gick hem i det här fallet och att det faktiskt kan finnas en rättvisa även för vanliga dödliga om man har lite tur.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Grattis du har lyckats mygla dig undan dina böter.
Jag förstår inte riktigt ditt problem, du körde på en 50-väg och kom ut på en större väg men såg ingen skylt om ny hastighet, ändå TRODDE du det var 70 och griper sen efter halmstrån som ska hjälpa dig.

Ska vi använda skattepengar till att du ska få en chans att slippa undan böter du förtjänar?

dags att läsa på lite regler kanske ??:tummenupp
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
I Svea rike är grundhastighetsbegränsningen 70 km/h. Om ingen skylt finns så är det 70 som gäller förutom i tätbebyggt område där 50 km/h är default.

I detta fall var det i princip omöjligt att förstå¨att 50km/h gällde, och således nekar man.
Lillsven, är du en sådan kille som när du var liten plingade på hos grannen och berättade att du och dina vänner pallat körsbär i deras träd och på så vis framstod som en mönstergrabb medan dina polare fick ta hetluften?
Lägg ägg tycker jag!

Jag tycker att det var roligt att se att trafikpolisens ibland tveksamma metoder inte gick hem i det här fallet och att det faktiskt kan finnas en rättvisa även för vanliga dödliga om man har lite tur.

Hur kan det ha varit omöjligt att förstå att hastigheten var 50? Om du tittar på kartan ser du att han kommer från en mindre väg där det omöjligt kan ha varit några problem att förstå att det var 50, när han svänger ut på den nya vägen finns inga skyltar om ändrad hastighet, 50 gäller alltså fortfarande.

Jag fullkomligt hatar attityden att man alltid skall neka och göra allt man kan för att komma undan. Inställningen att det ska kosta mer för staten än vad de får in vid en rättegång är ju bara urbota dum. Det är ju vi som betalar!

På vilket sätt använde trafikpolisen en tveksam metod i detta fallet?

Får jag fråga hur ni klarar er sen de nya hastighetsbegränsningarna kom? Uppenbarligen så måste ni kunna bedömma med lätthet vilken hastighet det är, hur klarar ni den bedömningen nu med skillnaden på 40, 50 och -60väg? 80/90 kan väl inte heller vara lätt att bedömma alltid. Klokast är nog att titta på skyltarna så vet man vad som gäller.

dags att läsa på lite regler kanske ??:tummenupp

Kan du upplysa mig om vilken regel jag missat?
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du har missat den regel som säger att det är 70 som är grundhastigheten eller bashastighet som det visst heter. Om du har en väg där det tex är 50km/h och kör förbi en korsning så är det automatiskt 70 som gäller om inte en ny skylt med 50 sitter i anslutning till korsningen. Detta gäller dock inte i tätbebyggt område där basastigheten är 50. men hur ska man som trafikant kunna gissa sig till att den skogskantade vägen på bilderna räknas som tätbebyggd?

Jag tolkar det som att du tror att en skyltad hastighet automatiskt gäller tills dess att en ny skylt med någon annan eller samma hastighetsbegränsning kommer, men så är inte fallet.

Personligen så har jag blivit blåst av en trafikpolis att skriva på böter på en hastighet som var högre än jag faktiskt hade kört. Jag hade snorkoll på vilken fart jag hade på min hastighetsmätare (130 på motorväg) och han satte dit mig för 130km/h, dvs 20 för fort. När jag sedan testade med GPS så vidade det sig att 130 på min mätare var 124 riktiga, och med 3km/h rabatt som man ska få för att hantera mätonnogrannhet så skulle jag alltså haft böter för 121km/h. Det blev dubbelt så dyrt. Den snubben som haffade mig körde säkert bara efter med bilen och kollade sin egen mätare. Jag frågade om var de hade skjutit med lasern och han mumlade om att det var hemligt och att de gömt sig väl samt visade en handskriven lapp med mitt regnummer på och menade att det var bevis.

Jag är inte så bitter på de extra 1200 kronorna jag fick betala, utan mest på att polisen faktiskt satt och blåljög mig i ansiktet och drog en vals för att sätta dit mig hårdare än lagen krävde.

I det fall som pratas om i den här tråden så är det väl ganska tveksamt av polisen att sätta sig på just den vägen som är i princip omöjlig att veta att 50km/h gäller. Det är ju ett litet smultronställe för polisen där de kan plocka mängder av intet ont anande Svenssons som tror att de kör lagligt.
 
Last edited:

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Du har missat den regel som säger att det är 70 som är grundhastigheten eller bashastighet som det visst heter. Om du har en väg där det tex är 50km/h och kör förbi en korsning så är det automatiskt 70 som gäller om inte en ny skylt med 50 sitter i anslutning till korsningen. Detta gäller dock inte i tätbebyggt område där basastigheten är 50. men hur ska man som trafikant kunna gissa sig till att den skogskantade vägen på bilderna räknas som tätbebyggd?

Jag tolkar det som att du tror att en skyltad hastighet automatiskt gäller tills dess att en ny skylt med någon annan eller samma hastighetsbegränsning kommer, men så är inte fallet.

Personligen så har jag blivit blåst av en trafikpolis att skriva på böter på en hastighet som var högre än jag faktiskt hade kört. Jag hade snorkoll på vilken fart jag hade på min hastighetsmätare (130 på motorväg) och han satte dit mig för 130km/h, dvs 20 för fort. När jag sedan testade med GPS så vidade det sig att 130 på min mätare var 124 riktiga, och med 3km/h rabatt som man ska få för att hantera mätonnogrannhet så skulle jag alltså haft böter för 121km/h. Det blev dubbelt så dyrt. Den snubben som haffade mig körde säkert bara efter med bilen och kollade sin egen mätare. Jag frågade om var de hade skjutit med lasern och han mumlade om att det var hemligt och att de gömt sig väl samt visade en handskriven lapp med mitt regnummer på och menade att det var bevis.

Jag är inte så bitter på de extra 1200 kronorna jag fick betala, utan mest på att polisen faktiskt satt och blåljög mig i ansiktet och drog en vals för att sätta dit mig hårdare än lagen krävde.

I det fall som pratas om i den här tråden så är det väl ganska tveksamt av polisen att sätta sig på just den vägen som är i princip omöjlig att veta att 50km/h gäller. Det är ju ett litet smultronställe för polisen där de kan plocka mängder av intet ont anande Svenssons som tror att de kör lagligt.

Du tolkar mig helt rätt, en angiven hastighet gäller tills ny hastighet skyltas. Istället är det nog jag som får upplysa dig, förbudsmärken gäller normalt bara till nästa vägkorsning, detta är dock undantaget hastighetsbegränsningar.

Från vägmärkesförordningen
Märket anger förbud mot att föra fordon med högre hastighet än den som anges på märket. Angivelsen gäller till den plats där en annan hastighetsbegränsning anges med märket, eller där märke C32, tillfällig hastighetsbegränsning upphör, E7, gågata, eller E9, gångfartsområde, satts upp. En angivelse om en hastighetsbegränsning i föreskrifter enligt förordningen (2002:713) om försöksverksamhet med varierande högsta hastighet gäller efter en tillfällig avvikelse vars slut märkts ut med märke C32, tillfällig hastighetsbegränsning upphör. Märket behöver inte vara upprepat efter en vägkorsning om samma högsta tillåtna hastighet gäller på den korsande vägen.

Källa: http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Forbudsmarken/Hastighetsbegransning/

Att du blivit illa behandlad av en polis är beklagligt men det har inte riktigt med det här att göra. I det här fallet har polisen inte gjort något konstigt överhuvudtaget så det finns ingen anledning att gnälla.


Så återigen undrar jag, vad är det som tyder på att trådskaparen inte borde betala de där böterna?

Jag tror det egentligen handlar om att trådskaparen hade en chans att smita från sina böter och tog den, vad som är rätt eller fel spelar egentligen ingen roll. Låg moral.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hoppla! Jag har hela mitt körkortsliv (16 år) trott att hastighetsbegränsningen gällde till nästa korsning. Mn lär så länge man lever...
 

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 500 SMR
Hoppla! Jag har hela mitt körkortsliv (16 år) trott att hastighetsbegränsningen gällde till nästa korsning. Mn lär så länge man lever...

Jupp, å idag lärde vi oss att man alltid ska hålla fullt så inte körningen blir så ryckig:tummenupp
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Hur kan det ha varit omöjligt att förstå att hastigheten var 50? Om du tittar på kartan ser du att han kommer från en mindre väg där det omöjligt kan ha varit några problem att förstå att det var 50, när han svänger ut på den nya vägen finns inga skyltar om ändrad hastighet, 50 gäller alltså fortfarande.

Jag fullkomligt hatar attityden att man alltid skall neka och göra allt man kan för att komma undan. Inställningen att det ska kosta mer för staten än vad de får in vid en rättegång är ju bara urbota dum. Det är ju vi som betalar!

På vilket sätt använde trafikpolisen en tveksam metod i detta fallet?

Får jag fråga hur ni klarar er sen de nya hastighetsbegränsningarna kom? Uppenbarligen så måste ni kunna bedömma med lätthet vilken hastighet det är, hur klarar ni den bedömningen nu med skillnaden på 40, 50 och -60väg? 80/90 kan väl inte heller vara lätt att bedömma alltid. Klokast är nog att titta på skyltarna så vet man vad som gäller.



Kan du upplysa mig om vilken regel jag missat?

Ojojoj jag fick ett sött litet pm från mini sven där han minsann satt och väntade på mig och ett ev svar..

då ska han få det också i och med att han väntat så fint..:paragrafryttare

med sporthoj så är regeln att det inte finns några..inte enligt mig i alla fall.
dagsformen på högerhanden styr hastigheten..

fattar du nu ??
el behöver du en länk som vidare beskriver detta ??
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Jag tror det egentligen handlar om att trådskaparen hade en chans att smita från sina böter och tog den, vad som är rätt eller fel spelar egentligen ingen roll. Låg moral.

Platsen där de mätte min hastighet med laser är känd för att vara full av tveksamheter gällade skyltning osv.

Från första början har det varit 70 km/h där men efter att de boende inne i området tjatat ändrade kommunen hastigheten till 50 km/h. Dock så orkade de inte sätta upp de skyltar som behövdes utan valde att slarva lite. Detta skapade lite förvirring och öppnade mina tankar för att aldrig någonsin erkänna en fortkörning på den platsen.
Lustigt nog åkte jag ju på en fortkörning just på denna plats och såg fram emot att föra min talan i rätten.

Klart som fan jag visste att det var 50 km/h där. Faktum var att jag höll 50 km/h med hojen (inte lätt) tills jag såg rondellen och raksträckan mot denna. Då vred jag lite lätt på gasen uppför backen och plötsligt såg jag polismannen i diket som gömde sig bakom en skylt!! :huvet

De var inte ute efter att visa sig och därmed få ner hastigheterna utan de var ute efter att inkassera!

Screw them!! :tungan
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Platsen där de mätte min hastighet med laser är känd för att vara full av tveksamheter gällade skyltning osv.

Från första början har det varit 70 km/h där men efter att de boende inne i området tjatat ändrade kommunen hastigheten till 50 km/h. Dock så orkade de inte sätta upp de skyltar som behövdes utan valde att slarva lite. Detta skapade lite förvirring och öppnade mina tankar för att aldrig någonsin erkänna en fortkörning på den platsen.
Lustigt nog åkte jag ju på en fortkörning just på denna plats och såg fram emot att föra min talan i rätten.

Klart som fan jag visste att det var 50 km/h där. Faktum var att jag höll 50 km/h med hojen (inte lätt) tills jag såg rondellen och raksträckan mot denna. Då vred jag lite lätt på gasen uppför backen och plötsligt såg jag polismannen i diket som gömde sig bakom en skylt!! :huvet

De var inte ute efter att visa sig och därmed få ner hastigheterna utan de var ute efter att inkassera!

Screw them!! :tungan


Det här är mycket märkligt, du visste alltså att det var 50 på aktuella sträcka (måste du gjort i och med att du höll 50 som enligt dig är svårt en lång bit på den nya vägen fram till rondellen) och valde sen när det öppnade sig lite att dra på och blir då förbannad över att du åker dit?

Du mötte ingen ny hastighetsbegränsning och visste således att det var 50 men valde att köra för fort. Sen gräver du djupt efter alla tänkbara orsaker som skulle kunna göra att du slipper dina böter.

Vad har hur väl polismannen syns för relevans? Har du aldrig sett en hastighetskontroll förut? Såklart att de kör in bilen så att den inte syns. Du ser dem när du kommit så nära att de redan har hunnit mäta så nog visar de sig.

Att du körde för fort tänker jag inte fördöma men att löjla sig och mygla sig undan böter tycker jag fortfarande är lågt.

Ojojoj jag fick ett sött litet pm från mini sven där han minsann satt och väntade på mig och ett ev svar..

då ska han få det också i och med att han väntat så fint..:paragrafryttare

med sporthoj så är regeln att det inte finns några..inte enligt mig i alla fall.
dagsformen på högerhanden styr hastigheten..

fattar du nu ??
el behöver du en länk som vidare beskriver detta ??


Snygg efterhandskonstruktion!

Tyvärr delar inte trafikförordningen din åsikt om att det inte finns några regler för sporthojar, därmed får du finna dig i att de allra flesta tycker att du har fel.

Får man fråga hur du motiverar att trafikregler inte gäller för sporthojar? Går gränsen vid en viss effekt eller hur vet man om ens hoj innefattas av reglerna eller inte?
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det här är mycket märkligt, du visste alltså att det var 50 på aktuella sträcka (måste du gjort i och med att du höll 50 som enligt dig är svårt en lång bit på den nya vägen fram till rondellen) och valde sen när det öppnade sig lite att dra på och blir då förbannad över att du åker dit?

Du mötte ingen ny hastighetsbegränsning och visste således att det var 50 men valde att köra för fort. Sen gräver du djupt efter alla tänkbara orsaker som skulle kunna göra att du slipper dina böter.

Vad har hur väl polismannen syns för relevans? Har du aldrig sett en hastighetskontroll förut? Såklart att de kör in bilen så att den inte syns. Du ser dem när du kommit så nära att de redan har hunnit mäta så nog visar de sig.

Att du körde för fort tänker jag inte fördöma men att löjla sig och mygla sig undan böter tycker jag fortfarande är lågt.




Snygg efterhandskonstruktion!

Tyvärr delar inte trafikförordningen din åsikt om att det inte finns några regler för sporthojar, därmed får du finna dig i att de allra flesta tycker att du har fel.

Får man fråga hur du motiverar att trafikregler inte gäller för sporthojar? Går gränsen vid en viss effekt eller hur vet man om ens hoj innefattas av reglerna eller inte?


:rofl :rofl

jag gissar att du är en såndär paragrafryttare..du ligger inte en km över hastighetsbegränsningen..fortsätt med gärna med det men håll till höger under alla omstädigheter..jag kan komma bakom dig och jag har inga begräsningar..
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
:rofl :rofl

jag gissar att du är en såndär paragrafryttare..du ligger inte en km över hastighetsbegränsningen..fortsätt med gärna med det men håll till höger under alla omstädigheter..jag kan komma bakom dig och jag har inga begräsningar..


Du gissar fel. Jag kör också för fort varför jag inte fördömer fortåkandet i sig. Jag tycker däremot att man ska stå för vad man gjort. Om man blir tagen när man kör för fort kommer det knappast som en överraskning utan det är en tänkbar konsekvens. Då ska man också ta sina böter utan att börja krångla och kosta samhället en massa pengar "bara för att".

Det förstör också för de fall där ett fel verkligen begåtts och som behöver prövas i domstol.

Det vore trevligt om Nicotin la mer energi på ämnet istället för meningslösa personangrepp. Svara gärna på frågorna, det blir liksom lite större mening att föra en diskussion då.
 

LazyTiger

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
KTM 660 -03
Jag som trodde att hastighetsskyltarna bara var rekommendationer. Grattis till bensinpengarna!:)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Du gissar fel. Jag kör också för fort varför jag inte fördömer fortåkandet i sig. Jag tycker däremot att man ska stå för vad man gjort. Om man blir tagen när man kör för fort kommer det knappast som en överraskning utan det är en tänkbar konsekvens. Då ska man också ta sina böter utan att börja krångla och kosta samhället en massa pengar "bara för att".

Jävlar vad ordentlig du är.. en riktig svärmorsdröm.:tummenupp
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Jag bjuder på det gubbar :)

Samhället kommer ju inte tveka när de får chansen att köra över dig med sina lagar och regler som i vissa fall verkar orimliga.

Jag förstår nu inte varför man skall låta myndigheterna ta dina pengar utan strid då detta aldrig kommer ske åt andra hållet?
Nej, jag anser att jag gjorde helt rätt. Enda anledningen till att detta inte gått till åtal innan preskriptionstiden gått ut är att polisen och kommunen VET att de inte skött skyltningen på ett tillräckligt tydligt sätt.
Annars hade jag varit dömd för längre sedan.

Dåligt dock att de inte åtgärdar det nu när åtminstone en trafikant slingrat sig ur.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top