Misstänkt för fortkörning RÅD och HJÄLP är uppskattat

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Det är ta mig fan patetiskt av polisen att göra så, dem vet att det är väldigt luddigt gällande skyltarna där du åkte dit och då är det ju lättförtjänta pengar så klart. Sen kan dem skylla på allt gällande olycksrisk, nollvision o fan o hans moster men det handlar i MÅNGA fall bara om att dra in pengar för fjantiga fortkörningar då det är ett väldigt enkelt sätt. Tycker du ska göra ett försök och stå på dig o har du flyt så pallar dem inte gå vidare med det - men du måste låta övertygande och visa att du verkligen tror på det du säger:tummenupp

Fattar inte hur folk kan gå och utbilda sig till poliser för att sen stå o skriva sketna böteslappar för fortkörning - så patetiskt.. Nä ta snarare fler alkohol/drogtester samt var ute på kvällar o helger för att hålla nere bråk, misshandel osv istället.....

Har du ett jobb betalar du min lön! :hihi :hihi :hihi :banana

De sade att jag var den första de tagit idag. Sedan packade de ihop och åkte till station o fikade då dagens kvot var uppfylld antar jag.
Jag ska skriva ihop nåt som verkar väldigt övertygande. Man kanske ska använda sig att argumentet att "vi har inte råd med missförstånd i trafiken"
Hade kommun bara satt en skylt till där så hade det inte varit nåt snack om vilken hastighet som gällde.

Som du beskriver det tycker jag att skyltningen verkligen låter tveksam och att du därför borde ha stora möjligheter att bli frikänd. Följer med spänning hur det går. Lycka till!!

Inlärningspedagogik du vet,upprepning.

Eller bara en vilja att skriva och synas(kan lida av den sjukan jag med ibland).

Henrik

Har den jag med ibland :)

Last edited:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Betala boten. Ditt främsta fokus ska fortsättningsvis vara vägen och inte mätaren. Helt oacceptabelt av polisen att gå in och agera destruktivt när du agerar säkert i trafiken. Så här skapar man distraktionsstyrt trafikbeteende. Mycket sånt här och så kommer vi plötsligt att ha en massa extra avåkningar bara för att polisen inte var i närheten...

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Som du beskriver det tycker jag att skyltningen verkligen låter tveksam och att du därför borde ha stora möjligheter att bli frikänd. Följer med spänning hur det går. Lycka till!!

Jag ska ge det ett försök i vilket fall. Jag tycker att man kan ställa som krav att det inte ska finnas några tveksamheter när man åker ut på en väg. Missförstånd får folk dödade i trafiken.

Betala boten. Ditt främsta fokus ska fortsättningsvis vara vägen och inte mätaren. Helt oacceptabelt av polisen att gå in och agera destruktivt när du agerar säkert i trafiken. Så här skapar man distraktionsstyrt trafikbeteende. Mycket sånt här och så kommer vi plötsligt att ha en massa extra avåkningar bara för att polisen inte var i närheten...

Jag det slutar väl med att alla åker o tittar efter polisen som gömmer sig med lasern och av den anledningen skadar någon annan i trafiken.

Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mycket tjafs i onödan! Titta på pappret du fick av konstapeln och där har de kryssat i att skyltningen är kontrollerad och att den stämmer!
Är så inte fallet och det bevisligen är felskyltat - tex att skylten är skadad, skymd eller saknas så kommer målet läggas ned. (Inga "lättförtjänta pengar" som någon trodde)

Ut och dokumentera.

Min erfarenhet är att "riktiga" poliser inte alls är kinkiga med några km hit och dit, här i stockholmsområdet. Jag har inte fått en enda bot i stockholm fast jag kört för fort framför poliser (ta-i-trä)
Däremot verkar besvärliga poliser med problem bli förflyttade till Trafikpolisen och de verkar vara hatade av alla...

tommi

Guest
det är fan bara att blåneka! vad jag vet så ska hastighets-skyltar sitta på vägen man svänger ut på annars är det bashastighet som gäller 70 km/h

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Mycket tjafs i onödan! Titta på pappret du fick av konstapeln och där har de kryssat i att skyltningen är kontrollerad och att den stämmer!
Är så inte fallet och det bevisligen är felskyltat - tex att skylten är skadad, skymd eller saknas så kommer målet läggas ned. (Inga "lättförtjänta pengar" som någon trodde)

Ut och dokumentera.

Min erfarenhet är att "riktiga" poliser inte alls är kinkiga med några km hit och dit, här i stockholmsområdet. Jag har inte fått en enda bot i stockholm fast jag kört för fort framför poliser (ta-i-trä)
Däremot verkar besvärliga poliser med problem bli förflyttade till Trafikpolisen och de verkar vara hatade av alla...

Sitter o stirrar här på boten. Ser inte någon ruta för "skyltning kontrollerat".
Jag kommer dra ihop lite kraftfulla argument som ja sedan skriftligen lämnar in när åklagaren ringer. Sen får vi se var det landar.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT

Ut och dokumentera.

:rolleyes:

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Som Du säger vid förändrad hastighet så skall det vara skyltat på bägge sidor, så med tanke på det 70 på den vägen du körde ut på

Myusername

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Honda CX500C -82
Neka till fortkörningen. Du kommer sannolikt senare att bli kallad till tingsrätten för förhandling.

Nämn absolut ingenting om att polisen inte bar väst eller att det är "tramsigt" med bara 7 km/h över hastighetsbegränsningen. Det gör bara att de inte tar dig på allvar för din argumentation som väl kan hålla.

Som sagts tidigare, kolla så att polisen var utbildad och mätningen i övrigt gått rätt till. Sedan kan du kolla med kommunen att hastighetsbegränsningen är 50 km/h även i deras "liggare". Det är inte alltid skyltningen som gäller ifall det inte står inskrivet i kommunens liggare (om det är kommunens väg vilket jag utgår ifrån).

Vilken hastighet var det på vägen du körde ifrån? På den vägen du blev tagen på, fanns det en 50-skylt eller två vid sidan om varandra tidigare på vägen (även ifall du aldrig kört där)?

Personligen tycker jag det snarare ser ut som en väg utanför tättbebyggt område. Säg att du var osäker på hastighetbegränsningen men såg en 70-skylt längre fram (eller att du sett den tidigare när du kört samma rutt). Eftersom där enbart var en 70-skylt utgick du ifrån att samma hastighetbegränsning rådde även en bit innan 70-skylten. För hade 70-skylten indikerat en ny hastighetsbegränsning hade där varit en skylt på vardera sida om vägen. Visa gärna fotot du postade och förklara att det verkligen ser ut som icke tättbebyggt område och därmed din berättigade slutsats om 70-skylten samt visa på att där bara fanns en 70-skylt.

Meddela gärna hur det går.

Last edited:

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Neka till fortkörningen. Du kommer sannolikt senare att bli kallad till tingsrätten för förhandling.

Nämn absolut ingenting om att polisen inte bar väst eller att det är "tramsigt" med bara 7 km/h över hastighetsbegränsningen. Det gör bara att de inte tar dig på allvar för din argumentation som väl kan hålla.

Som sagts tidigare, kolla så att polisen var utbildad och mätningen i övrigt gått rätt till. Sedan kan du kolla med kommunen att hastighetsbegränsningen är 50 km/h även i deras "liggare". Det är inte alltid skyltningen som gäller ifall det inte står inskrivet i kommunens liggare (om det är kommunens väg vilket jag utgår ifrån).

Vilken hastighet var det på vägen du körde ifrån? På den vägen du blev tagen på, fanns det en 50-skylt eller två vid sidan om varandra tidigare på vägen (även ifall du aldrig kört där)?

Personligen tycker jag det snarare ser ut som en väg utanför tättbebyggt område. Säg att du var osäker på hastighetbegränsningen men såg en 70-skylt längre fram (eller att du sett den tidigare när du kört samma rutt). Eftersom där enbart var en 70-skylt utgick du ifrån att samma hastighetbegränsning rådde även en bit innan 70-skylten. För hade 70-skylten indikerat en ny hastighetsbegränsning hade där varit en skylt på vardera sida om vägen. Visa gärna fotot du postade och förklara att det verkligen ser ut som icke tättbebyggt område och därmed din berättigade slutsats om 70-skylten samt visa på att där bara fanns en 70-skylt.

Meddela gärna hur det går.

Så får det bli. Mer än det kan ja inte göra. Döms jag ändå så är det väl bara att bita i det sura. Tack för hjälpen. :)

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Sitter o stirrar här på boten. Ser inte någon ruta för "skyltning kontrollerat".
Jag kommer dra ihop lite kraftfulla argument som ja sedan skriftligen lämnar in när åklagaren ringer. Sen får vi se var det landar.
Okej - Det kanske var på platsprotokollet det stod nämnt...
(ska finnas)
Läste tilläggs informationen utan att fatta så då är det nog tillräckligt oklart så tex trafikjuristen skulle kunna få åtalet nedlagt...

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Jag ska till tingsrätten om två veckor, blev tagen 3 maj i år, jag är dock oskyldigt anklagad, men har redan fattat av allt jag läst att jag kommer åka dit, vem kan vinna mot en polis? har något gjort det utan advokat? vet att trafikjuristen vunnit flera fall men aldrig hört en privat person vinna utan hjälp. Det handlar om 16 km/h för fort i mitt fall (bil), det har skrivit fel tid på mätning ca 11 minuter senare än när jag var på platsen, de har inte signerat att de kollat trafikliggaren och skyltesmärkning på platsprotokollet.

Till trådskaparen: att åka dit på 7 km/h är så sjukt så det finns inte, han kan åka till Stockholm så kan han skjuta free frags hela tiden.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Ingen som lär sig nån gång???

Köp inte en sporthoj om du vill köra lagligt för det är bortkastade pengar.
Ta dom böter du får och lägg ner!!!

Ska du köra för fort så ta bort skylten.

Last edited:

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Kan ju bara tillägga att jag fortfarande väntar på rättegång!

Systemet är inte snabbt men jag har fått en bra kredit ifall jag senare blir dömd. :)

b_randen

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
BUMPAR min gamla tråd!!

De har nu gått två år och jag har inte blivit kallad till tinget.
Innebär detta att målet är preskriberat?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka