Misstänkt för vårdslöshet

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Fick ett samtal idag om att jag är misstänkt för vårdslöshet i trafik pga bakhjulskörning.

Det hela började med i april så åkte jag o en kompis på en väg. Tyvärr va olyckan framme o han körde av vägen o förolyckades. Nu har tydlige någon ringt in o vittnat om att vi båda körde på bakhjulet vid tillfället då olyckan hände men så va inte fallet jag åkte inte på bakhjulet o det vet jag men ändå har hon vittnat om det till polisen som nu har startat en undersökning.

Hur stor är risken att jag åker dit på det här. Det är juh bara ord mot ord som de har att gå på.

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Fy,precis som om du inte lidit tillräckligt av det som hände.
Jag har svårt att tro att du kommer bli fäld om du nekar hela vägen, erkänner du så åker du på det.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Tyvärr så är den stor. Min kusin verkar torska på ett sånt vittnesmål men som vållande till en olycka. Men han blev påkörd!! Vi MC åkare är inte omtyckta i trafiken och så är det.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Kan inte folk ge sig nån gång, som tidigare talare sa, räcker det inte med de du har varit med om redan.

Hoppas det löser sig för dig :)

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Men fan vill juh inte åka dit för nåt jag inte gjort. Vet inte varför hon säger det. Men hon verkar inte ha varit så uppmärksam heller. Fick höra hennes vittnesmål från polisen o där hade hon sagt att det va en gul o röd mc. Men min är juh svart o koppar.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Clifton skrev:
2305288 Men fan vill juh inte åka dit för nåt jag inte gjort. Vet inte varför hon säger det. Men hon verkar inte ha varit så uppmärksam heller. Fick höra hennes vittnesmål från polisen o där hade hon sagt att det va en gul o röd mc. Men min är juh svart o koppar.
Och hur vet hon att det var du som körde?

Blåneka allt. Erkänn inget. Sedan står ord mot ord.

Clueless

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Honda cbx 400 -82 Den funkar ;-)
Clifton skrev:
2305268 Fick ett samtal idag om att jag är misstänkt för vårdslöshet i trafik pga bakhjulskörning.

Det hela började med i april så åkte jag o en kompis på en väg. Tyvärr va olyckan framme o han körde av vägen o förolyckades. Nu har tydlige någon ringt in o vittnat om att vi båda körde på bakhjulet vid tillfället då olyckan hände men så va inte fallet jag åkte inte på bakhjulet o det vet jag men ändå har hon vittnat om det till polisen som nu har startat en undersökning.

Hur stor är risken att jag åker dit på det här. Det är juh bara ord mot ord som de har att gå på.

Seriöst? Dom måste kunna bevisa det! De kan förm bevisa vad din förolyckade vän gjorde, efter olycksutredningen, men inte vad eller hur du körde! Körde du inte på bakhjulet så gjorde du inte det! Men mitt tips är att du arrar en advokat snarast! De ska inte kunna fälla dig utan bevis & vem vet, det kanske var HON som åkte på bakhjulet eller försökte ramma er med flit.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som ovan sagt..neka..de kunde ju lika gärna vart en likn hoj som körde förbi samtidigt om de ändå hade vart så..
dom har inget.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Finns inget att gå på, hon ska kunna peka ut dig som föraren. Säg precis som det är, d.v.s neka. Ingen risk att du torskar på detta alls.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Du klarar nog dej, om det bilr en rätte gång vilket fiasko neka bara. :rolleyes:
Vilken Sur kärring :hördu :1pajas (kärringen)
som sagt ska polisen lägga ner tid på detta :4skrika så får väll dom gripa minst 10 av cyklarna dom som man trampar me ska nog ringa snuten o anmäla att ja såg 2 cyklister i dag åka på BAK hjulet mitt i stan o ramla :D
nix inte min grej :lol
//robin

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
tråkigt att artikeln är vinklad så att han vart friad i brist på bevis o inte att vittnet hittade på.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
raiderpatz skrev:
2423444 tråkigt att artikeln är vinklad så att han vart friad i brist på bevis o inte att vittnet hittade på.

Ehh?
Enligt Mårtenssons beslut kan man inte vänta sig en fällande dom eftersom det inte går att bevisa att det skulle vara brottsligt.

Åklagarens resonemang följer exakt Västerås tingsrätts resonemang i en dom från 2001. Där frias en motorcyklist efter att ha kört på bakhjulet i ett tomt industriområde där det inte fanns några andra trafikanter. Även om körningen i sig anses ha betytt en påtaglig risk för trafikolycka ansågs inte hans risktagande inte vara så väsentligt att det är vårdslöshet i trafik.

I Linghemsfallet anser åklagaren att vägen var tom och att det inte gått att bevisa att mc-föraren kört för fort.

Jag fattar det som att det står att det motorcyklisten gjorde inte var brottsligt.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Clifton skrev:
2424473 Fick brev i brevlådan idag. O det kommer inte att väckas nåt åtal!!!

Grattis! Annat vore ju skandal.

Blev stoppad av Farboror Blå i somras pga regskylt i hjulhuset. Farbrorn sa då att -Till ditt försvar syns ju skylten väldigt bra, men när du kör som man brukar med dom här cyklarna så kommer den inte att synas.
Han menade alltså köra på bakslangen.
Det tog jag som ett klartecken till att jag får köra på slangen :yoparty

sinsinatra

Guest
SVooSh skrev:
2424685 Grattis! Annat vore ju skandal.

Blev stoppad av Farboror Blå i somras pga regskylt i hjulhuset. Farbrorn sa då att -Till ditt försvar syns ju skylten väldigt bra, men när du kör som man brukar med dom här cyklarna så kommer den inte att synas.
Han menade alltså köra på bakslangen.
Det tog jag som ett klartecken till att jag får köra på slangen :yoparty

hehe! klockrent :hojsmilie

sandstream

Guest
Eftersom det inte finns något prejudikat från HD så har jag svårt att tolka artikeln som att det skulle vara okej att köra på bakhjulet bara för att en enda åklagare kommit fram till det.
Som sagt, det borde drivas vidare för att få klarhet från högsta instans.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0