Mitt I Söderort artikel om motorcyklar/bilar vid Skogskyrkogården m.m

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Jag blev lite förbannad så jag skrev ett mail till honom:

Hej Johan,

Jag har precis läst din artikel om Mc-förare som sprider skräck i trafiken varje onsdag. Jag undrar vad du har för källor till denna artikel?

Jag är en av de hojåkare som du skriver om. Jag kör många mil på en motorcykel av sportmodell. Min MC har kapaciteten att köra race och den går att köra i 300 km/timme. Det är dock ingenting som ”vanliga” hojåkare gör dagligen. Det är några få som kör i dessa farter, det är några få som blåser på Nynäsvägen i 200 km/timme. När du skriver artikeln, låter det som att vi alla i hela hojkollektivet kör som galningar, vi skiter i all trafik runt om oss och polisen måste hitta något sätt att stoppa dessa olagliga race som pågår varje onsdag. Om du vill skriva en korrekt artikel så föreslår jag dig att du kommer med på en onsdag och ser med egna ögon hur otroligt hemska och livsfarliga människor vi är. Det du skriver i artikeln gör att vi får ännu sämre rykte om oss och folk kommer tycka ännu sämre om oss. Vi tillhör bland annat den grupp i trafiken som utbildar oss löpande. Vilka bilister gör det? Alla i trafiken är skyldiga att uppdatera sig på information om förändringar som tex nya skyltar osv. Jag känner inte någon med B kort som gör det därav kan folk inte köra bil, vet inte att man ska blinka vid filbyte osv osv. Jag känner väldigt få med A kort som inte har gått vidareutbildningar som tex via SMC School, olika andra bankörningar där du får lära dig att hantera MC på en bana med fri fart.

Visst, inte alla är oskyldiga, men måla inte ut gruppen som att vi alla skulle vara idioter som tävlar i stadstrafik. Många av oss åker ut på en långtur och tar en fika och träffas snackar strunt, kör lite, fikar lite…

De olagliga racen har inte pågått med MC på jag vet inte hur många år, men det har inte vart under de 6 år jag har kört hoj, vad jag vet. Med bilar pågår det race, inte på onsdagar dock – vad jag vet – .

Jag uppfattar din artikel som väldigt osann och med mycket felaktig information. Skulle som sagt vara intressant att veta dina källor och varför du inte har tagit källor från båda sidor.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Dålig idé, nu hålls diskussionen vid liv istället för att självdö. Folk har glömt hans artikel när nästa tidning kommer. Vi tjänar ingenting på att få mer uppmärksamhet.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag blev lite förbannad så jag skrev ett mail till honom:

Hej Johan,

Jag har precis läst din artikel om Mc-förare som sprider skräck i trafiken varje onsdag. Jag undrar vad du har för källor till denna artikel?

Jag är en av de hojåkare som du skriver om. Jag kör många mil på en motorcykel av sportmodell. Min MC har kapaciteten att köra race och den går att köra i 300 km/timme. Det är dock ingenting som ”vanliga” hojåkare gör dagligen. Det är några få som kör i dessa farter, det är några få som blåser på Nynäsvägen i 200 km/timme. När du skriver artikeln, låter det som att vi alla i hela hojkollektivet kör som galningar, vi skiter i all trafik runt om oss och polisen måste hitta något sätt att stoppa dessa olagliga race som pågår varje onsdag. Om du vill skriva en korrekt artikel så föreslår jag dig att du kommer med på en onsdag och ser med egna ögon hur otroligt hemska och livsfarliga människor vi är. Det du skriver i artikeln gör att vi får ännu sämre rykte om oss och folk kommer tycka ännu sämre om oss. Vi tillhör bland annat den grupp i trafiken som utbildar oss löpande. Vilka bilister gör det? Alla i trafiken är skyldiga att uppdatera sig på information om förändringar som tex nya skyltar osv. Jag känner inte någon med B kort som gör det därav kan folk inte köra bil, vet inte att man ska blinka vid filbyte osv osv. Jag känner väldigt få med A kort som inte har gått vidareutbildningar som tex via SMC School, olika andra bankörningar där du får lära dig att hantera MC på en bana med fri fart.

Visst, inte alla är oskyldiga, men måla inte ut gruppen som att vi alla skulle vara idioter som tävlar i stadstrafik. Många av oss åker ut på en långtur och tar en fika och träffas snackar strunt, kör lite, fikar lite…

De olagliga racen har inte pågått med MC på jag vet inte hur många år, men det har inte vart under de 6 år jag har kört hoj, vad jag vet. Med bilar pågår det race, inte på onsdagar dock – vad jag vet – .

Jag uppfattar din artikel som väldigt osann och med mycket felaktig information. Skulle som sagt vara intressant att veta dina källor och varför du inte har tagit källor från båda sidor.

Det framgick ju ganska tydligt att det var Åke Rimborn som var källan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite uppvärmning i form av ljudmätningar av småpilska konstaplar har utlovats utanför restaurang Gyllene Måsen. :tummenupp
De som får bästa (högsta) resultat får även intyg med sig hem på det hela. Bara rama in & sätta upp på väggen.

Sen om de har lyckats få fram helikoptern till kvällen, så att det blir race, får nog någon annan svara på.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Den som är sugen kan få sig en pratstund med Herr Åke. Kommer förmodligen vara där en stund och titta.

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
En trafikpolis som källa ---
som representant för dom som ser världen genom hålet i en syltmunk
så är han ett sanningsvittne
Klart att dom vill äska mer medel när man totalt har misslyckats med sin
brottsbekämpande uppgift

P:S bogårdsvägen är 1130 meter lång --- finns det en möjlighet i världen att komma upp i 300 där och sen efter det sakta ner så man klarar krönet eller McDonalds
beroende på vilket håll man åker ??????

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Denna artikel hittade jag i Vi i Vasastan. Bullermätningar utlovas tre dar i veckan på Sveavägen hela sommaren :gnissla

http://www.direktpress.se/viivasastan/Nyheter/Krafttag-mot-MC-bullret-pa-Sveavagen/

Dave Nerge är bäst! :D:Bugar
"På Sveavägen är det mest de som åker med sina japanska roadracing- värstinghojjar som kan gå till 100 kilometer i timmen på fem sekunder. De låter jättemycket. De rejsar upp och ner, stegrar sig och sladdar. Varför vet jag inte, det ser ju löjligt ut mitt i stan "

Last edited:

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -03
Den här Dave Nerge är han på riktigt eller? Julen är väl ändå inte här än?

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Om du vill skriva en korrekt artikel så föreslår jag dig att du kommer med på en onsdag och ser med egna ögon hur otroligt hemska och livsfarliga människor vi är.
Alltså, artikeln i tidningen är ju väldigt överdriven men tror du verkligen att det hade varit bra att han hade följt med på en onsdagskörning?
Ärligt, hur många av de som kör onsdagskörningarna (eller för den delen någon annan SH körning) håller hastighetsgränserna?

Hade garanterat blivit en artikel "Så jag beslutade mig för att gå under cover och följa med på en körning. Precis som jag befarat och skrivit om tidigare så körde samtliga i hastigheter som på straffskalan skulle kunna ge fängelse och polisen gör ingenting åt de här fartdårarna" bla bla bla...

Last edited:

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Dave Nerge

WTF. Det är ju Dave in the morning från Bandit och senare Rockklassiker. Han pratar med rätt kraftig brytning och kan vara felciterad. :glömdet

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom