Mitt Katanabygge

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag har inget vettigt att berätta idag.
Höll på och prova in motorn men jag kommer få börja om från början i morgon.
Det kan vara läge att kolla in nätet eller ringa en vän innan man sätter fart.
Fördelen är att jag inte förstört något av fästena jag fick med motorn.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har inget vettigt att berätta idag.
Höll på och prova in motorn men jag kommer få börja om från början i morgon.
Det kan vara läge att kolla in nätet eller ringa en vän innan man sätter fart.
Fördelen är att jag inte förstört något av fästena jag fick med motorn.

Jag har en länk ngn stans med en bild på en gemensam upphängning av enkeldämp och bakre motorfäste för Bandit/R motorn. Fräst ur alu. Återkommer när jag hittat den. gixxer_1255 kanske är snabbare med den annars:tummenupp


/U
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Idag har jag lagt ner lite tid igen.
Jag har som sagt nämnda fästen men som det ser ut nu kommer jag inte använda ett enda av dom.

Jag höll på länge med dom undre men kom inte överens med placeringen av motorn. Den hamnade helt enkelt för långt bak och jag kommer få problem när det blir dags för avgasrör.
En annan sak som jag också hade i åtanke är att iom att jag har originallängd på sving och jag skulle vílja åka lite rakt fram utan att få hysteriska powerwheelies.
Det var i af tanken med placering.
Det jag gjort nu är egna undre fästen där jag utgått från dom gamla men höjt motorn 10mm.
Det jag gjort sen när dom var på plats det är att jag lekt med höjden på motorn i fram så jag kommit till en punkt där inget tar i.
 

Bifogat

  • Motorinstallation5.jpg
    Motorinstallation5.jpg
    207.5 KB · Visningar: 149
  • Motorinstallation6.jpg
    Motorinstallation6.jpg
    169.6 KB · Visningar: 108
  • Motorinstallation7.jpg
    Motorinstallation7.jpg
    155.9 KB · Visningar: 103
  • Motorinstallation.jpg
    Motorinstallation.jpg
    92.5 KB · Visningar: 118

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag körde vidare lite idag

Jag fortsatte med motorfästena och nu var det bakre övre som gällde.

Jag tog dom gamla fästena till katanan och kapade isär dom men behöll ändarna. Sen skruvade jag dom tillbaka och måttade sen hur mycket fel det var för att få till det igen.
Sen åkte jag ner till verkstan och kapade upp plattjärn som sen skulle passas in och punktas fast med migen.

När det var klart helsydde jag dom på bägge sidor med Tigsvetsen.

Förutom detta har jag åkt fram och tillbaka ett par vändor till en mekanisk verkstad som ligger härute.

För att få kjedjan att lajna i chassiet behövde jag få distansringen innanför framdrevet nersvarvad 5mm och hubben till bakdrevet 4mm.

Nu är det klart och dom grejerna sitter på plats.

Det jag skulle vilja få tag i nu är ett 525framdrev till Gixxer 1100.
Jag ska ringa till Ava mc i morgon och se om det går att få fram.
Om inte får jag tänka om.
 

Bifogat

  • Motorfäste.jpg
    Motorfäste.jpg
    140.5 KB · Visningar: 92
  • Motorfäste 1.jpg
    Motorfäste 1.jpg
    101 KB · Visningar: 101
  • Motorfäste 2.jpg
    Motorfäste 2.jpg
    125.4 KB · Visningar: 98
  • Motorfäste 3.jpg
    Motorfäste 3.jpg
    120.8 KB · Visningar: 98

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Än så länge idag har jag inte byggt något.
Däremot har jag beställt nytt drivpaket.
Kommer köra 520 med racing kedja just där för att det är ritkigt trångt mellan sving och ram i framkant.

Dessutom har jag löst hur jag ska få dit R-750 01 gaffeln på hojen.

Det finns en firma som heter Dione som ligger i Uppsala som har lager som gör att det går att bulta dit.

Jag tackar reservdelskillen på Lelles Uppsala för tipset.
Det blir en flaska whisky när jag kommer förbi.

Det sista jag gjort hittills idag är att jag beställt (för tillverkning) två stycken plunchar i aluminium som ska vara till dom främre motorfästena.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Idag fixade jag nedre motorfästena samt påbörjade dom sista främre.
I morgon kommer dreven till nya drevpaketet och med lite tur även lagren till 750 gaffeln.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Idag fixade jag nedre motorfästena samt påbörjade dom sista främre.
I morgon kommer dreven till nya drevpaketet och med lite tur även lagren till 750 gaffeln.



Låter som en perfekt klämdag:tummenupp Ska ju ändå regna så garaget är ju the place to be...
/U
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
En sak som jag letat en del efter är elscheman då jag ska koppla ihop R-1100 elsystem med katanans instrumentering. Är det någon vänlig själ som kanske tom har en lathund jag kan gå efter vore det grymt att få ta del av.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
En sak som jag letat en del efter är elscheman då jag ska koppla ihop R-1100 elsystem med katanans instrumentering. Är det någon vänlig själ som kanske tom har en lathund jag kan gå efter vore det grymt att få ta del av.

Det är ju inte speciellt mycket, som ska kopplas till Katana instrumentet? Vilket schema saknar du?

/U
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Bara för att jag inte skrivit något i tråden iinebär inte att det inte hänt något i garaget.
Det är snarare motsatsen. Jag har redan från början irriterat mig på att det var fel motor med till Katanan jag köpte först.
Visst är det inget speciellt fel på en Bandit motor med R-topp på men inte i en katana.
3 motoralternativ funkar för mig. Gsx1100E-ES 1981-83, Alla EF motorerna samt GSX 1400.
Jag drog iväg till gävle i söndags och köpte en Katana Bastard. 1327án som satt i var det jag ville ha först och främst sen fick jag resten till bra pengar.
Sen fortsatte jag ner och stannade förbi Jörgen/Katana 83 och köpte hans 87á chassie han hade till salu.
Nu håller jag på för fullt och sätter ihop 87án med bandit snurran.
Puh.. Det har varit långa dagar dom sista dagarna.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Bara för att jag inte skrivit något i tråden iinebär inte att det inte hänt något i garaget.
Det är snarare motsatsen. Jag har redan från början irriterat mig på att det var fel motor med till Katanan jag köpte först.
Visst är det inget speciellt fel på en Bandit motor med R-topp på men inte i en katana.
3 motoralternativ funkar för mig. Gsx1100E-ES 1981-83, Alla EF motorerna samt GSX 1400.
Jag drog iväg till gävle i söndags och köpte en Katana Bastard. 1327án som satt i var det jag ville ha först och främst sen fick jag resten till bra pengar.
Sen fortsatte jag ner och stannade förbi Jörgen/Katana 83 och köpte hans 87á chassie han hade till salu.
Nu håller jag på för fullt och sätter ihop 87án med bandit snurran.
Puh.. Det har varit långa dagar dom sista dagarna.


Det kallar jag 'shoppingrunda' värd namnet:tummenupp

/U
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
3 motoralternativ funkar för mig. Gsx1100E-ES 1981-83, Alla EF motorerna samt GSX 1400.

Och jag vill att min GSX skall se ut som en Katana... finns kit men vet inte hur mycket de kostar eller om de går att få hem. Japan only har jag hört men ändå har jag sett en i Finland!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top