Mitt Katanabygge

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Puh.. Idag har det varit varmt

Katana bygget har legat lite på is men det har att göra med att jag fick en gammelgixxer som kom emellan.
Jag var ju som sagt tvungen att göra av banditmotorn nånstans men nu är i af hela chassiet ihopsatt. Tyvärr när man bygger så här så blir det alltid lite kompromisser och kompromissen den här gången är att jag inte hittar komplett framkåpa till vettiga pengar. (om inte någon här har ett set som jag kan köpa billigt)
Cykeln kommer bli i fajterstuk och sen låter jag den som köper cykeln göra som han vill.

Det som ska göras nu på cykeln är att få dit sadeln på ensitsen. Plasta igen lite i bak så jag kan få dit bakljus, nummerskylt och skyltbelysning, Sen fundera ut någon typ av fäste för ensitsen utan att behöva förstöra ramen.

Efter det ska karossen lackas.

Avgasrör har jag letat efter också men det lutar åt ett 4-2 system a´la 1992 gixxer.
Kan vara en fördel med tanke på att cykeln ska igenom besiktning.

Cykeln borde vara ihopsatt innan den här veckans slut och då fortsätter katanabygget.
 

Bifogat

  • 20090601146.jpg
    20090601146.jpg
    172.7 KB · Visningar: 79
  • 20090601153.jpg
    20090601153.jpg
    146.1 KB · Visningar: 76
  • 20090601152.jpg
    20090601152.jpg
    174 KB · Visningar: 78
  • 20090601151.jpg
    20090601151.jpg
    152.6 KB · Visningar: 92
  • 20090601150.jpg
    20090601150.jpg
    166.9 KB · Visningar: 72
  • 20090601149.jpg
    20090601149.jpg
    149.8 KB · Visningar: 83
  • 20090601148.jpg
    20090601148.jpg
    211.1 KB · Visningar: 74
  • 20090601147.jpg
    20090601147.jpg
    146.3 KB · Visningar: 79

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Det har gått riktigt fort.
Den ser ut som en motorcykel nu :tummenupp
Du måste ha alldeles för mycket grejjer på hyllorna :D

Ler.

Mmm. Ibland kan man tro att man har det faktiskt.
Men i vissa lägen när jag bygger önskar jag att jag hade mer för det är alltid något löjligt skit som saknas.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Tack för tipset men jag passar på helkåpa.
Jag kommer bygga den i halvstreetfighterstuk.
Mao. Jag kommer låta cliponén vara kvar men det blir en liten kåpa på den.
Avgasrör blir 90-92 original. Dom sitter på nu och hojen är uppstartad.
Den låter väldigt fint i maskin och jag får se om jag hinner med provkörning i morgon.
Banditsnurra med R-topp verkar vara en fin kombo och gassvaret låter lovande.
Efter det är det lite plastjobb kvar av bakändan sen en lack så är den klar för besiktning.

Jag kan tillägga att även fast jag inte skriver varje dag så spenderar jag minst en timme varje dag i garaget.

Jag går och sneglar varje dag på katanabitarna som bara ligger där och väntar.
Det känns fint att ha en 1327á på lager.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tack för tipset men jag passar på helkåpa.
Jag kommer bygga den i halvstreetfighterstuk.
Mao. Jag kommer låta cliponén vara kvar men det blir en liten kåpa på den.
Avgasrör blir 90-92 original. Dom sitter på nu och hojen är uppstartad.
Den låter väldigt fint i maskin och jag får se om jag hinner med provkörning i morgon.
Banditsnurra med R-topp verkar vara en fin kombo och gassvaret låter lovande.
Efter det är det lite plastjobb kvar av bakändan sen en lack så är den klar för besiktning.

Jag kan tillägga att även fast jag inte skriver varje dag så spenderar jag minst en timme varje dag i garaget.

Jag går och sneglar varje dag på katanabitarna som bara ligger där och väntar.
Det känns fint att ha en 1327á på lager.


Kan tro det, du fick ju en hel del kul i det köpet; antar attt du använder den som bas isf för E-ramen du börjat på? Spelar kanske ingen större roll iofs då bakramen var kapad?
Den ultimata fighterkåpan tycker jag är RD350 med dito lyse, men den kanske kräver vanligt styre också!?

/U
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Lite rättelser

Kan tro det, du fick ju en hel del kul i det köpet; antar attt du använder den som bas isf för E-ramen du börjat på? Spelar kanske ingen större roll iofs då bakramen var kapad?
Den ultimata fighterkåpan tycker jag är RD350 med dito lyse, men den kanske kräver vanligt styre också!?

/U

Den första katanan jag köpte är en "S".
Det är visserligen inte en 1100 men en 750 men ramarna är ju likadana.
Den andra katanan har som sagt fel bakram och jag är intresserad av dom ev delar du har för att återställa den tillbaka men det blir efter att den första katanan är klar.
Motor behöver jag ha en till och det jag skulle vilja ha är en EF maskin som det inte gör något om den är standard.
Jag tänkte skruva dit RS36ór och ett 4-1 system sen får det räcka med till den.

När alla utsvävningar är klara så är tanken att 1327án hamnat i 1100Sén och EF motorn i 750Sén...
Det är en bit dit men en plan finns.


Sen övrigt...
Jag provade Gixxern för första gången idag och jag kan bara säga en sak....
Satan vad den går.
Det är klart mkt mer grundklipp i den än vad jag hade i min förra gixxer.
Den som till slut kommer köpa den kommer inte bli missnöjd med orken i cykeln.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Den första katanan jag köpte är en "S".
Det är visserligen inte en 1100 men en 750 men ramarna är ju likadana.
Den andra katanan har som sagt fel bakram och jag är intresserad av dom ev delar du har för att återställa den tillbaka men det blir efter att den första katanan är klar.
Motor behöver jag ha en till och det jag skulle vilja ha är en EF maskin som det inte gör något om den är standard.
Jag tänkte skruva dit RS36ór och ett 4-1 system sen får det räcka med till den.

När alla utsvävningar är klara så är tanken att 1327án hamnat i 1100Sén och EF motorn i 750Sén...
Det är en bit dit men en plan finns.


Sen övrigt...
Jag provade Gixxern för första gången idag och jag kan bara säga en sak....
Satan vad den går.
Det är klart mkt mer grundklipp i den än vad jag hade i min förra gixxer.
Den som till slut kommer köpa den kommer inte bli missnöjd med orken i cykeln.


Tittade en gång till på bilderna du la upp i början av tråden och hade nu glasögona på mig, klart det är en S-ram såvida inte bakramen är ditsatt i efterhand:tummenupp Det med tanke på fästena för frontkåpan och dom lösa fotpinnefästena.

Vad var det för motor du satt i fightern? Vore najs med en 'modern' Katana någon gång i framtiden.

/U
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Tittade en gång till på bilderna du la upp i början av tråden och hade nu glasögona på mig, klart det är en S-ram såvida inte bakramen är ditsatt i efterhand:tummenupp Det med tanke på fästena för frontkåpan och dom lösa fotpinnefästena.

Vad var det för motor du satt i fightern? Vore najs med en 'modern' Katana någon gång i framtiden.

/U

Bakramen är inte ditsatt i efterhand. Däremot var fotpinnebitarna bortkapade men följde med lösa när jag köpte cykeln.

Gixxern: Nu har jag bara provkört nån kilometer med en kuts som bara var ditlagd så jag ville inte ge fullt men.
Motorn är en bandit 1200maskin med en putsad Gsx-R topp på.
Jag vet inte hur mycket effekt den ger men den är värre än förra gixxern jag hade.
Jag vill tillägga att det sitter vaccumförgasare på motorn och ett original 4-2 system på den då den ska besiktas.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Det är svårt just nu att få den tid man vill i garaget men lite har det blivit i af.

Jag plastade om bakdelen lite och svetsade lite i ramen längst bak för att få dit den.
Med lite småjusteringar av plasten så fick jag den att passa.
 

Bifogat

  • 20090612156.jpg
    20090612156.jpg
    116.2 KB · Visningar: 60
  • 20090612157.jpg
    20090612157.jpg
    111.5 KB · Visningar: 56
  • 20090612158.jpg
    20090612158.jpg
    79.7 KB · Visningar: 61
  • 20090612159.jpg
    20090612159.jpg
    108.3 KB · Visningar: 56
  • 20090612160.jpg
    20090612160.jpg
    81.2 KB · Visningar: 57

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag plastade om bakdelen lite och svetsade lite i ramen längst bak för att få dit den.
Med lite småjusteringar av plasten så fick jag den att passa.

Ser ut som om du har gjort ungefär dom justeringarna som jag funderade på att göra. Ser bra ut :tummenupp
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Nu blev Katana abstinenset för högt.

Jag beställde ju lager förut för att sätta dit SRAD gaffel och fick ett ryck idag.
Jag åkte ner till en av kompisarna och lånade hans press och tryckte ut stolpen ur kronan för att få ur bottendelen av gamla lagret.
Efter det smällde jag dit nya lagren. Sen hem och och provmontera.
Så här blev resultatet.
Jag smällde dit sadeln och provsatt cykeln och nu får jag hålla med föregående talare: Cykeln ska sänkas i bak.
Jag kommer tillverka nya hundben för att få ner den..

Jag beställde också en ny framfälg då fälgen som ni ser inte är så mycket att ha.

F-n.... Nu vill jag åka hoj.
 

Bifogat

  • 20090617178.jpg
    20090617178.jpg
    199.8 KB · Visningar: 168

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
Hejsan.
jag gjorde hundbenen i vanligt platt material + svarvade distanser.
Klart enklast o göra så tycker jag. Ändrade hålbilden nån centimeter
bara, det gör massor med varje millimeter.

Mvh Håkan
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
2,5mm på mina hundbenen gör 2,5cm total sänkning på min hoj i allafall.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag har varit båt och V8-motor byggare dom sista veckorna så katanan/orna har fått ligga på is en stund..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top