Mitt lilla vinter projekt

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Update!!! En liten en i alla fall....

Lite bilder på framlampan och mitt nya avgassytem...

Ska bygga vatteninsprutning på effektet så att det blir bättre drag i mellanregistret

Bifogat

• avgas.JPG
    avgas.JPG
    57 KB · Visningar: 84
  • Lampa.JPG
    Lampa.JPG
    96.1 KB · Visningar: 47

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Vatten insprutning på avgasröret? kylning då eller? förklara:va

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Nu har jag läst på lite och måste säga att det verkar riktigt intressant :D
Vad ska du använda för grejer för att begränsa vatteninsprutningen till vissa varvtal? Föresten hur stor vatten tank räknar du med att ha?

Last edited:

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Nu har jag läst på lite och måste säga att det verkar riktigt intressant :D
Vad ska du använda för grejer för att begränsa vatteninsprutningen till vissa varvtal? Föresten hur stor vatten tank räknar du med att ha?

Hur jag ska begränsa vattnet har jag inte kommit på än men nån sorts databox på nåt sätt:tungan . Runt en 1.5-2liter tror jag.

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
okej skulle man inte kunna använda en Shiftlight dom går ju att ställa in så att dom lyser mellan olika varvtal. och istället för lampan då sätter du dit pumpen :D

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Liten update igen....
Jag har börjat modda framskärmen lite kanske blir bra så småningom....
och vad ska jag göra med mitt kedjeskydd :va . Ni kan ju komma med lite idéer

okej skulle man inte kunna använda en Shiftlight dom går ju att ställa in så att dom lyser mellan olika varvtal. och istället för lampan då sätter du dit pumpen :D

Det var ingen dålig idé. tack:tummenupp
Edit: Har läst på lite nu, en shiftlight tänder bara en lampa(eller sprutar vatten) vid ett visst varvtal så om man tar en varvtalsregulator eller nåt och stänger av vattnet igen så kanske det funkar

Bifogat

• P3230007.JPG
    P3230007.JPG
    66.7 KB · Visningar: 68
  • P3230009.JPG
    P3230009.JPG
    113.8 KB · Visningar: 63
Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
med risk för att låta jätte korkad..
Men hur kan det ge nån effekt av att man kyler av expansionskammaren? :confused:

( jag kanske har missuppfattat det hela också....:tungan )

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Jo du har missupfattat det hela princip så lurar man motorn att man har en expantions kammare som är kortare (avstämd till lägre varvtal) genom att spruta in vatten eller vatten ångor blir det. Det har med ljudvågorna att göra så genom att spruta in vatten så går det snabbare för avgaserna att stutsa tillbaka allstå får man mera mottryck på låga varv. Då får man liksom en variabel expantionskammare alltså, som blir mer avstämt på åga varv och ger ett bättre bottendrag. Så det har inget med kylning att göra.
Inge bra beskrivet men sök runt lite på forumet. :D

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jo du har missupfattat det hela princip så lurar man motorn att man har en expantions kammare som är kortare (avstämd till lägre varvtal) genom att spruta in vatten eller vatten ångor blir det. Det har med ljudvågorna att göra så genom att spruta in vatten så går det snabbare för avgaserna att stutsa tillbaka allstå får man mera mottryck på låga varv. Då får man liksom en variabel expantionskammare alltså, som blir mer avstämt på åga varv och ger ett bättre bottendrag. Så det har inget med kylning att göra.
Inge bra beskrivet men sök runt lite på forumet. :D

Okej :tungan då vet jag. men är inte det ganska jobbigt att få till så det fungerar bra? :confused:

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Okej var får man tag i såna då och hur fungerar dom?:va

hittade en billig shiftlight
http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index.php?ArtId=SHIFTLIGHT

sen har biltema spolarvatten pumpar och liknade som säkert funkar ::yoparty
hoppas du får till ett fungerande system.

En varvtals regulator slår av strömmen vid ett visst varvtal(ska igentligen slå av tändningen men det går nog att koppla till en vattenspruta). De används flitigt av moppepojkar som dölja trimm för fabror polisen efter som det inte går att varva mer än det inställda varvet så känns moppen otrimmad.

Jag hittade en shiftlight byggsats igår kommer inte ihåg var bara:va men då slipper jag montera isär den från början.

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
En varvtals regulator slår av strömmen vid ett visst varvtal(ska igentligen slå av tändningen men det går nog att koppla till en vattenspruta). De används flitigt av moppepojkar som dölja trimm för fabror polisen efter som det inte går att varva mer än det inställda varvet så känns moppen otrimmad.

Jag hittade en shiftlight byggsats igår kommer inte ihåg var bara:va men då slipper jag montera isär den från början.

ahaa en så kallad "blackbox" det kan nog funka :D Sen tänkte på det man måste nog ha en knapp som kopplar i/ur systemet för vattnet kanske inte förångas ordentligt när motorn är kall. Vore jobbigt om hela expan.. blev full med vatten :)

Sen är det nog smart att avända typ moppemunstycken eller liknade så det är lätt att ändra mängden vatten

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024