Mitt livs första knäskrap :)

Toobie

R1 - Kärlek de!
Gick med
19 May 2007
Hoj
R1
Ville bara skriva och dela med mej om den härliga känslan :yoparty
300mil på hojjen tog innan knäet åkte i backen, men härligt va de...

Vilket känsla.. Lagomt nöjd nu :D

IronMike

Guest
jäjä trevlig känsla, visst... men glöm inte bort att skilja på knäskrap å posörskrap. haha.... ibland åker man bakom någon som tror sig vara "sjukt snabb, jäää", han hänger ner som fan å duttar i knät, medan man ligger bakom å gäspar, för at sedan ta somliga kurvor långt fortare än vad ma skulle med knät i backen....

Lustiga är, att så många ute på gatan tror att: skrapar man knät, så är det max-fart i den kurvan.

:3freak :rofl

Toobie

R1 - Kärlek de!
Gick med
19 May 2007
Hoj
R1
Hahah, ja de kan jag förstå..
Och håller med fullt ut. finns dom som kör mkt långsamare fast med knäet i backen.. hänger som en tok från cykeln för att få knäet i backen..

Så är inte mitt fall. Ingen dutt heller, kom in i en skarp vänster efter att ha legat och kört 200+ efter en fin o lagomt svepande väg. OJ! den här kurvan va skarp tänkte jag :) O vips åkte knäet i backen, hela kurvan igenom. Tro de eller ej :)

Härlig känsla va de ia,f :yoparty

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Hehehehe.... grattis!
Jag vet att jag inte kan få knäskrap på min hoj, så jag får väl skryta med fotpinne/tåskrap vilket visar att maxgränsen är nådd. =)

Men snart så är ett par nya fotpinnesatser påväg till min brevlåda och då jävlar. =D

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
jäjä trevlig känsla, visst... men glöm inte bort att skilja på knäskrap å posörskrap. haha.... ibland åker man bakom någon som tror sig vara "sjukt snabb, jäää", han hänger ner som fan å duttar i knät, medan man ligger bakom å gäspar, för at sedan ta somliga kurvor långt fortare än vad ma skulle med knät i backen....

Lustiga är, att så många ute på gatan tror att: skrapar man knät, så är det max-fart i den kurvan.

Tror inte de flesta resonerar så. Själv tycker jag bara det är en kul känsla att skrapa knä. Känns lite säkrare att ta en kurva i 80 med knäskrap än att pressa kurvan till 140 enbart för att få "utnyttja" knäskrapet på "riktigt". Knäskraå hör egentligen inte hemma på allmäna vägar över huvud taget :).

Bilden i ditt kollage taget bakifrån/sida mike är vad jag kallar nedlägg

Teamy

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
Yamaha R6
Va kul för dig! Grattis!

Jag vill oxå.. Jag övar å övar å övar men faaaan va svårt det ska vara att få ner den....

Toobie

R1 - Kärlek de!
Gick med
19 May 2007
Hoj
R1
---> Teamy

Kör tillräckligt fort i en kurva så du inte har något annat val :)
Nä men skämt å sido. Öva, öva..Åk på vägar du känner till så kommer de automatikst..Som för mej, hade inte en tanke på att skrapa genom kurvan.
Bara hände ! :yoparty

whizquiz

whizquiz
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
yamaha r1 silver en 03ans
har tränat och tränat på knäskrap men inte fan kommer jag ner år ca 1 cm ifrån max hehe har kört ut arslet så mycket att hojjen börjar vobbla hehe inte ett dugg säkert att köra då ju *asg*

men tar gärna emot tips på hur sjutton man ska göra!

Toobie

R1 - Kärlek de!
Gick med
19 May 2007
Hoj
R1
har tränat och tränat på knäskrap men inte fan kommer jag ner år ca 1 cm ifrån max hehe har kört ut arslet så mycket att hojjen börjar vobbla hehe inte ett dugg säkert att köra då ju *asg*

men tar gärna emot tips på hur sjutton man ska göra!

Tror nog de viktigaste är att har rätt körställning..
Sedan kommer skrapen automatiskt när du börjar få upp rytmen o farten i åkningen..

Lycka till !! :yoparty

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Knäskrapa är inte fråga om fart, det är frågan om att ta kurvan på rätt, säkrast , och i min mening stilsnyggast sätt, knät behöver inte ens vara nere i backen, det är ju bara känselspröt för att veta hur mycket mån man har kvar, och det kan man ha "feeling" för ändå. En kurva kan vara skön som fan i 120 trots att det GÅR att ta den i 150, men på bekostnad av säkerheten, ivarjefall om kurvan är ute i trafiken..

Folk tar kurvor olika fort, men det säger INGET hur snabba de är på en slinga alls, ta kurvan(knycken) under viadukten på Kinnekulle ring, vissa tar den i ca 140, andra i 240(har man haft tid att kolla på mätaren så har man kört alldeles för långsamt..), men inte skiljer det mycket på dem ett varv, det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna:D

Själv har jag sega ben som fan att hänga ut, särskilt högerbenet efter crosstur, men går rätt bra och fort ändå..

Last edited:

IronMike

Guest
Tror inte de flesta resonerar så. Själv tycker jag bara det är en kul känsla att skrapa knä. Känns lite säkrare att ta en kurva i 80 med knäskrap än att pressa kurvan till 140 enbart för att få "utnyttja" knäskrapet på "riktigt". Knäskraå hör egentligen inte hemma på allmäna vägar över huvud taget :).

själv skrapar jag bara "om jag måste"... men vist kan man ta en rondell i 50 å hänga ner som tusan å dutta i knät, men det känns fel. finns en kurva på bulten, typ 800 meter innan man kan ta av mot tullinge, om man kör i riktning mot rosenhill, åker man där xxxx gånger per sommar, å litar på hojjen, så åker knät i backen på 3an med R1a och ca 165 km/h :) -där känns det speciellt, för det är någon slags symbios av hur snabt man kan ta den kurvan, kontra meningsbörden med knä i backen. Vet ingen annan kurva i stan som kan förklara det tydligare för mig, när det behövs eller inte. men men.

:)

hihi, ptja ..det är vad man kallar ångest när varje ny säsong är över - "hur djävla idiotisk är man april-oktober, detta var sista året på hoj, för stamtavlans skull" ..men nej, det spårar alltid ur varje vår, fakk :huvet att man inte blev intresserad av garn eller nåt, förr eller senare gör man sig illa. peppar peppar, *spottar 3 gånger*. vet hur smärta känns, men då på snowboard, efter ett misslyckat försök till bakåtvolt nedför hänget vid 1000 metarn i åre, har 19 stygn i underarmen för det + 8 i bakhuvet osv..

:gnissla

edit - du har väldans fin hoj *tummen upp* ..just den modellen är satans fin! 1 av kanske 5 hojjar man vill ha, repsolblejd, mint condition polkaretta osv..

Last edited:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Jag brukar åka och posörskrapa bäst jag kan, för att det är roligt.

Det är ju inte som att man åker på bakhjulet för att det är det mest effektiva sättet att ta sig fram. :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept