Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
En garanti är en frivillig sak som oftast fabriken lämnar på en vara. Fabriken/Tillverkaren måste alltså inte lämna någon garanti, det är helt frivilligt. Sen har vi något som heter konsumentköplagen som innebär att vi kan reklamera en vara i tre år från inköpsdatum. Skillnaden mellan garanti och reklamation är att vid en reklamation så måste vi som köpare bevisa att det var ett ursprungligt fel.
En normal garanti på en motorcykel är 1-2 år, dvs under den tiden så står i regel tillverkaren för att åtgärda fel, sen kan man avtalsmässigt köpa ytterligare garanti på i suzukis fall upp till 5 år. Den här extra garantin, eller försäkringen, är i regel en affär mellan en köpare och en säljare och det är det avtalet som styr om det går vidare till nästa köpare, troligtvis inte. Förlängda garantier är egentligen en försäkring som vi köper för trygghet och säljaren säljer för att få en trogen kund i verkstaden för service, eftersom det är på servicen de flesta handlare lever på.
Sen att konsumentköplagen innebär att man har rätt att reklamera en vara innebär ju inte att det blir någon skillnad, hur lätt är det att bevisa ett ursprungligt fel?
Till syvende och sist så är det helt upp till handlaren och tillverkaren om man skall få pröjsa eller inte men i dagens läge med internet och forum så är goodwill en ganska viktigt grej, jag tror att det var sämre ställt förr med reklamationsvilja från tillverkarens sida...
En normal garanti på en motorcykel är 1-2 år, dvs under den tiden så står i regel tillverkaren för att åtgärda fel, sen kan man avtalsmässigt köpa ytterligare garanti på i suzukis fall upp till 5 år. Den här extra garantin, eller försäkringen, är i regel en affär mellan en köpare och en säljare och det är det avtalet som styr om det går vidare till nästa köpare, troligtvis inte. Förlängda garantier är egentligen en försäkring som vi köper för trygghet och säljaren säljer för att få en trogen kund i verkstaden för service, eftersom det är på servicen de flesta handlare lever på.
Sen att konsumentköplagen innebär att man har rätt att reklamera en vara innebär ju inte att det blir någon skillnad, hur lätt är det att bevisa ett ursprungligt fel?
Till syvende och sist så är det helt upp till handlaren och tillverkaren om man skall få pröjsa eller inte men i dagens läge med internet och forum så är goodwill en ganska viktigt grej, jag tror att det var sämre ställt förr med reklamationsvilja från tillverkarens sida...