Mo I Rana 15-16 juli 2006, är du intresserad?

Är du intresserad av en banhelg på Mo I Rana 15-16 juli 2006?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Är jevligt sugen men avståndet är lite avskräckande...skulle det regna eller strula på nåt annat sätt skulle man bli helt knäckt...

Ni som tänkt åka, kör ni bil & släp?

edit: vid närmare eftertanke åker man nog inte hoj hela vägen nej :)

/N

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nitrous skrev:
Jag ska ringa banägaren imorgon och fråga igen om så verkligen är kravet med halvljus m.m.
Är registrering och försäkring sjysst är det egentligen bara till banägarens fördel om det sitter "race-kåpor" på för att slippa ev. glas och skit på banan vid avåkning t.ex.

Uppdaterar imorgon.

/Nitrous
Ser fram emot det. Jag vet inte om jag har 10:an kvar då och 6:an är reggad men inte trafikförsäkrad. Om jag kan köra den i racetrim bara jag har trafikförsäkring så är jag nog fortfarande på.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Verkar vara många som är intresserade.
Frågan är om det blir lika stort tryck när det väl gäller.

Finns det nån maxgräns på antal deltagande?

MC Doktorn

Guest
Att skruva tillbaks orgkåpor lysen försäkra etc attraherar inte, men jag kan nog sätta på regplåten montera lagliga gatdäck och se glad ut.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Goda nyheter, inväntar dock ett besked till.

Allt som är onödigt på banan som t.ex. lysen, blinkers m.m. behövs inte.
Man kan alltså ha vilka kåpor man vill :) , dock måste registreringsskylten vara monterad och fordonet måste vara trafikförsäkrat.

Nästa sak som nästan fick mig att slå en frivolt av förvåning är hastighet.
I Norge gäller som sagt vägtrafiklagen överallt och då snackar vi överallt . Högsta tillåtna hastighet med ett registrerat fordon är 80 resp. 100km/h.
Man får alltså inte köra fortare än 100km/h på en racingbana med ett registrerat fordon, coolt va?

Men, man kan kringgå detta genom att söka dispens hos polisen pga att det är ett avlyst område, alt. så kan motorbanan ha en permanent dispens.
Har man dispensen så får man även köra med slicks.
Fortfarande gäller att reg-skylt ska vara monterad och motoryckeln trafikförsäkrad.

Så nu inväntar vi besked om dispens eller hur man söker en dispens.

morecore skrev:
Finns det nån maxgräns på antal deltagande?

Banan tillåter maximalt 48 ekipage på banan samtidigt, vi har tänkt oss MAX 30 st motorcyklar på banan samtidigt.

/Nitrous

Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Freppa skrev:
Det är en stor bana, så kör ni 30 ekipage samtidigt så har ni gott om plats.

Men Du är FET!

Är också övertygad om att det går att köra fler så gränsen kanske kan tänjas, men vi kommer inte ha 40 på banan, kanske 33 eller 34 ifall folk är intresserade.
Tror inte att fler än max 30st kommer vara intresserade när det kommer till kritan.

/Nitrous

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Nitrous skrev:
Men Du är FET!

Är också övertygad om att det går att köra fler så gränsen kanske kan tänjas, men vi kommer inte ha 40 på banan, kanske 33 eller 34 ifall folk är intresserade.
Tror inte att fler än max 30st kommer vara intresserade när det kommer till kritan.

/Nitrous
Kan inte jag få låna eran R1?
Satan vad bansugen jag börjar bli :huvet

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Freppa skrev:
Tyst of förmå din fru att föda barn istället.
I'm not fat, I have big bones!
Jag vill köra hoj för det! :4skrika
Å föresten har jag gjort så gott jag kunnat...

U may have big bones in ur head but there's only air inside. :fyllisar

MC Doktorn

Guest
Nitrous skrev:
Goda nyheter, inväntar dock ett besked till.

Allt som är onödigt på banan som t.ex. lysen, blinkers m.m. behövs inte.
Man kan alltså ha vilka kåpor man vill :) , dock måste registreringsskylten vara monterad och fordonet måste vara trafikförsäkrat.

Nästa sak som nästan fick mig att slå en frivolt av förvåning är hastighet.
I Norge gäller som sagt vägtrafiklagen överallt och då snackar vi överallt . Högsta tillåtna hastighet med ett registrerat fordon är 80 resp. 100km/h.
Man får alltså inte köra fortare än 100km/h på en racingbana med ett registrerat fordon, coolt va?

Men, man kan kringgå detta genom att söka dispens hos polisen
/Nitrous

Dispens för att köra fortare än 100 på en racebana :rofl

Hur blir det med gruppen Trafikförsökrade racehojar med regskylt och slicks kommer dom köra i grupp med IF och TH eller klassas I övriga efter FB som där TF gäller ?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
2ono skrev:
Dispens för att köra fortare än 100 på en racebana :rofl

Hur blir det med gruppen Trafikförsökrade racehojar med regskylt och slicks kommer dom köra i grupp med IF och TH eller klassas I övriga efter FB som där TF gäller ?

Som det ser ut idag så blir det efter vilket försäkringsbolag man har.
Spelar ingen roll om man brukar köra race eller inte med sin hoj, f-bolaget styr grupp.
Har man race hoj och trygghansa så är det gruppen Trygghansa/if , har man racehoj och Folksam så lär det vara snabb grupp som passar bäst.

/Nitrous

MC Doktorn

Guest
ok

Då skulle det bli så här

- If/Trygghansa grupp
- Snabb/Medel grupp
- Medel/Lugn grupp

Hoppas det blir av då jag ordnat med resesällskap

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nitrous skrev:
Banan tillåter maximalt 48 ekipage på banan samtidigt, vi har tänkt oss MAX 30 st motorcyklar på banan samtidigt.

/Nitrous

Men kans ni ta in fler än 30 deltagande alltsomallt? Alltså om vi säger att tex det är 2-3grupper med 25-30mc i varje, eller har ni tänkt ENDAST 30st?

Ni är ju uppe i snart 90 intressenter, man vi ju så gärna ha en plats...
:tummenupp

sandstream

Guest
morecore skrev:
Men kans ni ta in fler än 30 deltagande alltsomallt? Alltså om vi säger att tex det är 2-3grupper med 25-30mc i varje, eller har ni tänkt ENDAST 30st?
Ni är ju uppe i snart 90 intressenter, man vi ju så gärna ha en plats...
:tummenupp
Jag är rätt övertygad om att det rör sig om 30 hojar samtidigt på banan fördelat på 3 grupper = 90 ekipage totalt, kanske lite mer om det går.

Kul att det löste sig med slicks och hoppas dispensen ordnar sig, annars får vi nog köra minimoto istället :D

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Ok, allt ser positivt ut nu.
Mo I Rana har inte dispens av Politi i Norge men banansvarige säger att Polisen har aldrig varit där och genomfört fartkontroll, näähäää.. wonder why :va
Men enligt Norsk lagstiftning så får Polis genomföra fartkontroll med radar på motorbanan. Polisen har ofta varit där och titta medelade dom och då har motorcyklar kört förbi både i 140 och 150km/h... :rofl
Jag sa då att vi kommer nog åka förbi i ca 250 -280 uppskattningsvis.... mmm jo jag har också åkt så fort svarar banansvarige :hihi
Kommer Polis dit och börjar montera upp en radar så rödflaggar Racecontrol in alla i depå.
Hur som helst så har detta aldrig hänt historiskt på Mo I Rana. Däremot poängterar Mo I Rana att vägen dit kommer vara polisbevakad för det är den alltid när motorcyklar ska köra på banan. Man ska absolut inte köra för fort i närheten och i anslutning till banan. Dom har så pass bra samarbete med dom få som bor i skogen att om man vill får man köra på banan ända fram till 23.00, dock lär detta inte bli intressant!

Vi har även fått OK på att använda slicks.

Grundkriteriet kvarstår dock,
- Endast registrerade motorcyklar som har en trafikförsäkring
Registreringsskylt ska vara väl synligt monterad!
Kraschkåpor är tillåtet, slicks är tillåtet.

3 grupper och ca 30 cyklar i varje grupp!

/Nitrous & Liwa1

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Mo i Rana blir av ...woohoo

Nu är det beslutat, Go Go Go Go!

Det kommer att startas en ny tråd för detta evenemang med korrekt info som nu gäller efter att Norge har sagt sitt vad gäller vägtrafiklagar och andra lustigheter :)

/Nitrous

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nitrous skrev:
Grundkriteriet kvarstår dock,
- Endast registrerade motorcyklar som har en trafikförsäkring
Registreringsskylt ska vara väl synligt monterad!
Kraschkåpor är tillåtet, slicks är tillåtet.
Så en fullracehoj (kraschkåpor, inga lysen m m, slicks) är ok bara den har skylt och trafikförsäkring? Det är bara att lyckas sätta fast en skylt på något sätt som gäller?

Vad säger ni andra med racehojar?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...