Mo I Rana 15-16 juli 2006, är du intresserad?

Är du intresserad av en banhelg på Mo I Rana 15-16 juli 2006?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

sandstream

Guest
Nitrous skrev:
Ok, allt ser positivt ut nu. Dom har så pass bra samarbete med dom få som bor i skogen att om man vill får man köra på banan ända fram till 23.00, dock lär detta inte bli intressant!
Vi har ju för fan lysen på hojarna :fatta!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Neutral skrev:
Så en fullracehoj (kraschkåpor, inga lysen m m, slicks) är ok bara den har skylt och trafikförsäkring? Det är bara att lyckas sätta fast en skylt på något sätt som gäller?

Vad säger ni andra med racehojar?

Ja så har banägaren sagt.
Vi kommer dock lägga till med informationen sen när det närmar sig att - ta med reg-bevis på cykeln för att ingen tveksamhet ska uppstå och då syftar jag på att kunna bevisa ramnummer, regnummer = rätt cykel.
Min uppfattning av Norrmännen är att dom är sjukt insnöade på regler och lagstiftning.

/Nitrous

sandstream skrev:

Vad fan ska man med lysen till, det är väl snudd på midnattssol :va

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Nitrous skrev:
.... Högsta tillåtna hastighet med ett registrerat fordon är 80 resp. 100km/h.
Man får alltså inte köra fortare än 100km/h på en racingbana med ett registrerat fordon, coolt va?

/Nitrous
Ha ha, vilka nötter.
Kanske dags att Actionpics startar motorklubb och ansluter till Svemo för att få nån ordning på det här.

sandstream skrev:
Banan ligger nästan på polcirkeln och det är mitt i sommaren.
Hittar ingen midnattsolsmiley, så jag visar månen istället :arsele

Grym bana, synd att det är så långt dit bara.
Arctic Circle Raceway

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Neutral skrev:
Så en fullracehoj (kraschkåpor, inga lysen m m, slicks) är ok bara den har skylt och trafikförsäkring? Det är bara att lyckas sätta fast en skylt på något sätt som gäller?

Vad säger ni andra med racehojar?

jag hoppar iaf ställer inte på och betala försäkring för min honda den är ännu inte vart reggad så känns löjligt för att bara göra det en gång

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Gottis skrev:
jag hoppar iaf ställer inte på och betala försäkring för min honda den är ännu inte vart reggad så känns löjligt för att bara göra det en gång
Det är ju bara att ställa av på måndag igen så får man tillbaka skatt och försäkring, blir ju inte många kronor. Jag är mer bekymrad över skyltfastsättningen. :va

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Neutral skrev:
Det är ju bara att ställa av på måndag igen så får man tillbaka skatt och försäkring, blir ju inte många kronor. Jag är mer bekymrad över skyltfastsättningen. :va

sant men ser bättre ut i papprena sen när man säljer den att den aldrig har varit i trafik och där för inte behövs besiktas förren 5 år senare

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Nitrous skrev:
Däremot poängterar Mo I Rana att vägen dit kommer vara polisbevakad för det är den alltid när motorcyklar ska köra på banan. Man ska absolut inte köra för fort i närheten och i anslutning till banan.
/Nitrous & Liwa1
Det kan aldrig poängteras nog.

20 km/tim över rådande hastighet ca. 4-5000 Nkr i böter, 4560-5700 Svenska riksdaler.
100 km/tim över rådande hastighet ca. 16000 Nkr i böter och några dagar gallerskakning, 14 dagar om jag inte minns fel.
Och böterna ska betalas innan man lämnar landet.

Har en polare som körde tidning till Norge som bitter fick erfara just dessa lagar :gnissla 180 på 80-väg mitt ute i ingenstans va det oxå.

Så ni som ska dit, följ Mo I Ranas råd och ta det lugnt.

//TS

sandstream

Guest
Nitrous skrev:
Vad fan ska man med lysen till, det är väl snudd på midnattssol :va
Buster skrev:
Banan ligger nästan på polcirkeln och det är mitt i sommaren.
Hittar ingen midnattsolsmiley, så jag visar månen istället :arsele
Ja, ja, ja.... :bladder

@neutral: Klart du ska med! Du kan vara Biaggi så är jag Rossi och så försöker du armbåga mig hela tiden :D

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Gottis skrev:
sant men ser bättre ut i papprena sen när man säljer den att den aldrig har varit i trafik och där för inte behövs besiktas förren 5 år senare
Som om det spelar någon roll på en ren tävlingshoj som du klotat 25 gånger :D

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
TwinSucker skrev:
Har en polare som körde tidning till Norge som bitter fick erfara just dessa lagar :gnissla 180 på 80-väg mitt ute i ingenstans va det oxå.

Så ni som ska dit, följ Mo I Ranas råd och ta det lugnt.

//TS
På allmän väg, självklart. På banan? nowaay :hihi

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
morecore skrev:
På allmän väg, självklart. På banan? nowaay :hihi
Som jag Quotade så var det till och från banan...

Men sen är det ju trots allt så som Nitrous skrev innan att utan dispans så är det egentligen 100 km/tim som gäller ÄVEN på banan :7peta

Norska lagar är roliga :hihi

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Så har man inte reggade hojar så är det uteslutet att köra, tråkigt.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Alicia skrev:
Så har man inte reggade hojar så är det uteslutet att köra, tråkigt.

Exakt, ej tillåtet att köra oreggad mc på motorbana i Norge om inte en godkänd klubb har ansvaret.

Och som det skrevs tidigare, man måste egentligen ha dispens för att få köra ett registrerat fordon på motorbana i högre hastigheter än 100km/h :hihi
Nu hade det aldrig hänt någonsin historiskt att Polisen sagt något om dessa hastighetsöverskridelser på Mo I Rana. Den lokala Polisens inställning var att om ungdomarna är på motorbanan och kör så är det bra istället för att busa på deras riskvägar runtom.
Men banägaren var noga med att påpeka att om några buskör på vägarna till banan så kommer Polisen komma dit och vara upprörda!

Norge är kul.. sista sovjet-staten eller nåt.......

/Nitrous

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Strider skrev:
Varför klagar vissa på reglerna i Norge? Reglerna är ju betydligt klarare än vad våra egna regler är för närvarande.

Vår trafikskadelag suger ju fett för närvarande. Rättsläget är ju oklart om och när trafikskadeförsäkringen gäller eller inte, vad som är träning eller inte inför tävling osv.

Lycka till med ert arrangemang!

Jo, visst är lagarna glasklara jämnfört med i Sverige. Inte meningen att klanka ner på dem, håller med dig.
Sen kanske det inte är optimalt för mc-förare som vill köra på bana alltid men f-bolagens ansvar är solkart i kombination med Norsk lagstiftning.

Stora skillnaden mot Norge är att i Norge kan ingen sätta egna regler på privat mark, vägtrafiklagen gäller även där trots att det inte finns hastighetsskyltar m.m.
I sverige är det fritt fram att göra vad man vill på inhägnat och privat område, vill du köra oförsäkrad snöskoter mitt på sommaren och på en inhägnad motorbana så får du det.
Men allt i Norge grundar sig i ett säkerhetstänk där alla ska vara försäkrade mot varandra och visst är det bra.

Sveriges trafikskadelag lär nog bli tydlig och klar inom kort.

/Nitrous

Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Snart kan man anmäla sig!

Info kommer skickas ut ikväll söndag eller imorgon måndag och då kommer man kunna boka sin plats Online genom Sporthoj.com!

Håll utkik i din epost-låda om du är med på vår epost-lista eller besök Sporthoj.com ofta för att inte missa när nyheten släpps.

/Nitrous & Liwa1

sandstream

Guest
Anmäld! Fan vad kul det ska bli! :yoparty

@Nitrous: Vet du om man kan sova flera i rummen på hotellet, typ på luftmadrass eller extra säng?
Försöker övertyga frun om att 220 mil i bil bara är kul :D

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
sandstream skrev:
Anmäld! Fan vad kul det ska bli! :yoparty

@Nitrous: Vet du om man kan sova flera i rummen på hotellet, typ på luftmadrass eller extra säng?
Försöker övertyga frun om att 220 mil i bil bara är kul :D

Rummen är i huvudsak 4 bädds, alltså 150NOK per bädd för övernattning fredag - söndag.

Nu är anmälan uppe KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL ANMÄLAN

För mer info så fortsätter ämnet med den nu definitiva informationen i tråden nedan!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106716

/Nitrous & Liwa1

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras