Mobiltelefon, hur ska den vara?

eda__

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Vet ej, ska skaffa
:Bugar Tjenare
Visst jag känner till att det här stället är till för att diskutera utrustning, och för mig är mobiltelefonen en självklar del av utrustningen. Så nu undrar jag hur en mobil ska vara.
Jag vad just DU tycker är viktigt med mobilen? :confused: Hur ska den vara? Vilka funktioner ska den ha? Vad får den kosta? tycker du att mobilkonstruktörerna vet vad vi vill ha? :va
Den här frågan är riktad till alla som har en åsikt, men var seriös tack! Tack på förhand. :yoparty

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
eda__ skrev:
Visst jag känner till att det här stället är till för att diskutera utrustning, och för mig är mobiltelefonen en självklar del av utrustningen. Så nu undrar jag hur en mobil ska vara.
Jag vad just DU tycker är viktigt med mobilen? :confused: Hur ska den vara? Vilka funktioner ska den ha? Vad får den kosta? tycker du att mobilkonstruktörerna vet vad vi vill ha? :va
Den här frågan är riktad till alla som har en åsikt, men var seriös tack! Tack på förhand. :yoparty
Hmm...funktion och design i harmoni.

Beror ju helt på vilka behov man har dels privat och dels i jobbet. Själv behöver jag en PDA funktion i jobbet och även delvis privat så därav mitt val av nalle.

Just nu i allafall så använder jag en Motorola A1000 men jag sitter och funderar på att skaffa mig en SE 990.
Så småningom gärna med GPS.

Jag tror du har helt rätt, mobilen är viktig att ha med sig när man är ute och åker. Blir man ståendes någonstans är det aldrig fel att kunna få tag på nån som kan hjälpa en därifrån. Bra även att ha om man behöver larma Polisen, sjukvådare osv.

Jag tror att mobiltillverkarna har rätt så bra koll på vad man som användare behöver. Det har i alla fall blivit mycket bättre nu för tiden eftersom det finns väldigt många olika modeller att välja mellan. Visst kanske de bidrar till en del beslutsångest men på det hela taget så är det nog bara bra.

Priset är viktigt, men enl. mig inte avgörande om man känner att funktion kontra design funkar tillsammans.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör en neonode idag rolig lur med massa funktioner men inte så praktisk om man pratar mycket... funderar dock på att bytamen vet inte till vad....

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
En mobil ska man ringa och skicka sms med. Det räcker för mig. Vill jag lyssna på musik använder jag MP3spelaren, vill jag ta kort använder jag digitalkameran, vill jag porrsurfa så använder jag datorn, osv...

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Headbanger skrev:
En mobil ska man ringa och skicka sms med. Det räcker för mig. Vill jag lyssna på musik använder jag MP3spelaren, vill jag ta kort använder jag digitalkameran, vill jag porrsurfa så använder jag datorn, osv...
...Och vill jag äta något gott tar fram raketost och Festis i triangeltetra, vill jag lyssna på radiounderhållning så skruvar jag in Hasse Tellemar :D

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Har själv en SEV800 med 1gb minneskort... Har ju faktiskt gratis 3G TV (vodafone) fram till mars... Alltid en :tummenupp med TV.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
eda__ skrev:
Beskrivning av detta forum:

Vill du bli bättre på att hantera din MC? Veta mer om säkerhet och om utrustning (hjälm, stövlar, skinnställ, handskar m.m)

På vilket sätt tycker du att mobiltelefoner passar in i beskrivningen ovan?! Har inte Lunarstorm något mobilforum du kan skriva i?

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
sgtpepper skrev:

Vill du bli bättre på att hantera din MC? Veta mer om säkerhet och om utrustning (hjälm, stövlar, skinnställ, handskar m.m)

På vilket sätt tycker du att mobiltelefoner passar in i beskrivningen ovan?! Har inte Lunarstorm något mobilforum du kan skriva i?

Om olyckan e framme så kan mobilen vara avgörande för att någon hittar dig.....

stinsen

El stinso!
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
zzr
Allt de passar bra in på SE W800i,, med mini opera installerat så kan du t.o.m porrsurfa misstänker jag. :D

Har en ny W800i till salu 2900:-,,ja då fick man med det oxå..**

Headbanger skrev:

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AleX skrev:
Om olyckan e framme så kan mobilen vara avgörande för att någon hittar dig.....
Om olyckan är framme så kan det vara bra med en ambulanshelikopter också eller kanske en ortopedutbildad läkare eller såna där fräna röda varningsbloss som polisen har, men vad fan i hela helvetet har det med detta forum att göra herr smartypants?

Här skall enligt beskrivningen motorcykelutrustning diskuteras, inte mobiltelefoner, helikoptrar eller fräna varningsbloss, oavsett hur jävla bra de kan vara att ha i en olyckssituation.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
sgtpepper skrev:
Om olyckan är framme så kan det vara bra med en ambulanshelikopter också eller kanske en ortopedutbildad läkare eller såna där fräna röda varningsbloss som polisen har, men vad fan i hela helvetet har det med detta forum att göra herr smartypants?

Här skall enligt beskrivningen motorcykelutrustning diskuteras, inte mobiltelefoner, helikoptrar eller fräna varningsbloss, oavsett hur jävla bra de kan vara att ha i en olyckssituation.
Räcker det inte att konstatera EN gång att han skrivit i fel forum? :va

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
crashtestdummy skrev:
Räcker det inte att konstatera EN gång att han skrivit i fel forum? :va
Nej, självklart inte. Hade det räckt så hade jag ju bara konstaterat den EN gång. Nu konstaterade jag det TVÅ gånger, alltså krävdes det tydligen (enligt mig) TVÅ gångers konstaterande. Förstår du nu?

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
typ Bluetooth e snart standard på hojen och mobilen blir en självklarhet så man kan skicka och hämta diverse uppgifter hit och dit

hur många kör hoj utan mobil idag?

Last edited:

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
sgtpepper skrev:
Nej, självklart inte. Hade det räckt så hade jag ju bara konstaterat den EN gång. Nu konstaterade jag det TVÅ gånger, alltså krävdes det tydligen (enligt mig) TVÅ gångers konstaterande. Förstår du nu?

Ursäkta jag kanske är trög eller något,men hur menar du att han är i fel forum var vänlig precisera tack.

eda__

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Vet ej, ska skaffa
sgtpepper skrev:

ok, jag ber så mycket om ursäkt, mobilen är kanske inte en självklar del av utrustningen, ger du dig ut och kör utan telefon? Jag tackar alla som varit snälla och svarat seriöst, fortsätt gära med det!

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
eda__ skrev:
ok, jag ber så mycket om ursäkt, mobilen är kanske inte en självklar del av utrustningen, ger du dig ut och kör utan telefon? Jag tackar alla som varit snälla och svarat seriöst, fortsätt gära med det!

Beskrivningen av kategorin avslutas med m.m förkortning för med mera.
Hur detta skall tolkas vidare vad som kan innebära utrustning är nog upp
till den som använder sig av den forumdelen.
Men om synpunkter finnes så kan dom alltid framföras på ett konstruktivt och
medmänskligt sätt, huruvida Urban Tiger gjorde detta låter jag någon annan
avgöra.
Av mig blir det inget förlåt! karln är helt rätt ute.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
UrbanTiger skrev:
Inte då, tyckte bara att det klargjordes i första inlägget att det var fel. men det är väl vitergrinigheten som swedie frågade om förra veckan som gjorde sig påmind.
Vad gäller telefon när man kör hoj så tycker jag att det är en jättebra säkerhetsgrej, kör man av och bryter armar och ben så kan det ta ett tag innan någon hittar en, och då kan man ringa efter hjälp, alt. om kompisen kör av och skadar sig så kan man kalla på hjälp. så jag tyckte att det var helt rätt forum :tummenupp :hihi

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
crashtestdummy skrev:
Inte då, tyckte bara att det klargjordes i första inlägget att det var fel. men det är väl vitergrinigheten som swedie frågade om förra veckan som gjorde sig påmind.
Vad gäller telefon när man kör hoj så tycker jag att det är en jättebra säkerhetsgrej, kör man av och bryter armar och ben så kan det ta ett tag innan någon hittar en, och då kan man ringa efter hjälp, alt. om kompisen kör av och skadar sig så kan man kalla på hjälp. så jag tyckte att det var helt rätt forum :tummenupp :hihi

Läs gärna denna säkerhets-sticky om lämplig utrustning vid motorcykelkörning.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888&highlight=regler+k%F6rning

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...