Mobiltelefonvägrare förenen eder

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vi blir nu färre och färre som aldrig har ägt en mobiltelefon. Jag tänkte att vi kunde tillägna denna tråd åt att diskutera fördelarna med mobilfri tillvaro. Är själv mycket tacksam för att...

...jobbet inte jagar mig på fritiden
...jag inte förväntas vara tillgänglig 100% av all vaken tid
...avtalar jag tid med någon så gäller den bestämda tiden
...det sparas tusenlappar och åter tusenlappar
...jag kan konversera med andra mobilfria personer utan att ständigt bli avbruten

(fyll på)

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Jag har en, men det är aldrig någon som ringer till mig :(

Å andra sidan ringer jag inte någon på den heller... Jag brukar få ladda om mitt kontantkort för att tiden har gått ut och inte för att hundralappen är slut.

Känns bra att ha den i fickan när man åker hoj ensam iallafall.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
zopilote skrev:
2480639 Jag har en, men det är aldrig någon som ringer till mig :(

Å andra sidan ringer jag inte någon på den heller... Jag brukar få ladda om mitt kontantkort för att tiden har gått ut och inte för att hundralappen är slut.

Känns bra att ha den i fickan när man åker hoj ensam iallafall.
Har faktiskt en själv också som jag fick för ett projektarbete där det fanns behov av att kunna nå mig. Den har dock inte funkat på mycket länge eftersom kortet gick ut. Använde den inte privat och kostade inte på den en krona :D

Håller med dig om att det finns en poäng med att ha mobil när man kör hoj. Kör dock mycket sällan längre sträckor utan att nån annan är med som har telefon. Sen har ju nästan alla andra trafikanter telefon... Det var annat när jag började köra lätt MC och mobiltelefoner ute i trafiken var ovanliga över huvud taget.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
För att komma ännu längre från ämnet:
Jag åker oftast (90%) ensam, och brukar ofta köra ganska mycket för fort på små små vägar där det knappt är någon annan trafik alls. Mardrömmen vore att hamna 20 meter ut i skogen med bruten rygg och ingen telefon tillgänglig.
Därför har jag mobiltelefon...:rolleyes:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
va säger du, här har man jobbat och slitit för att folket ska få mobiltelefoni så tycker du inte att det är bra:argpådato

vad är bra med mobiltelefon?

-räddar liv
-sparar tid
-underlättar vid allehanda problem
....
.....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
KGK skrev:
2480720 va säger du, här har man jobbat och slitit för att folket ska få mobiltelefoni så tycker du inte att det är bra:argpådato
Ledsen för att du har slitit helt i onödan för min skull :tomten

En till negativ sak med mobiltelefoni; Sveriges samlade master drar en sjububblans massa elkraft. Om jag minns siffrorna rätt så är det frågan om storleksordningen kärnreaktor.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Tyvärr är det många som inte fattat att

Mobiler går att stänga av
Man kan låta bli att svara när man är upptagen

Fattar inte mig på folk som svarar i mobilen när dom sitter och äter eller stannar hojen för att svara när dom är ut och åker osv.

Folk brukar kolla på mig som att jag skulle vara från Mars när det ringer i min tel och jag bara stänger av signalen och låter det ringa.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
mb skrev:
2480594 Vi blir nu färre och färre som aldrig har ägt en mobiltelefon. Jag tänkte att vi kunde tillägna denna tråd åt att diskutera fördelarna med mobilfri tillvaro. Är själv mycket tacksam för att...

...jobbet inte jagar mig på fritiden
...jag inte förväntas vara tillgänglig 100% av all vaken tid
...avtalar jag tid med någon så gäller den bestämda tiden
...det sparas tusenlappar och åter tusenlappar
...jag kan konversera med andra mobilfria personer utan att ständigt bli avbruten

(fyll på)

1. det går att stänga av den.
2. det förväntas ingen.
3. Har du aldrig datat en tjej eller ?
4. kostar inte många kronor.
5. det kan vi med.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
En sak som jag stör mig på efter mobilens tillkomst är att man aldrig bestämmer något längre.
Man flyttar omkring tider och platser och aktiviteter i all oändlighet.

Ska nog pröva att stänga av mobajlen en dag lr två :skrämd och se hur det känns.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
WestW skrev:
2483504 Tyvärr är det många som inte fattat att

Fattar inte mig på folk som svarar i mobilen när dom sitter och äter eller stannar hojen för att svara när dom är ut och åker osv.

Folk brukar kolla på mig som att jag skulle vara från Mars när det ringer i min tel och jag bara stänger av signalen och låter det ringa.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp:tummenupp :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
mb skrev:
2483487 En till negativ sak med mobiltelefoni; Sveriges samlade master drar en sjububblans massa elkraft. Om jag minns siffrorna rätt så är det frågan om storleksordningen kärnreaktor.
Tja, och det blir väl knappast bättre av att vi har tre nät (NMT450, GSM och 3G) och har flera olika operatörer som ska slåss om att just deras kunder ska ha den bästa täckningen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
WestW skrev:
2483504 Tyvärr är det många som inte fattat att

Om alla följde detta så skulle jag troligen vara mycket positivare inställd till mobiltelefoner.

Tycker dock fortfarande att jag klarar mig finemang utan, precis som hela mänskligheten har gjort i två miljoner år.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
WestW skrev:
2483504 ...

Jo men det är ju för alla vet att det är älskarinnan som ringer :hihi

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
värst är väl alla snyltare som inte har mobil, eller kontantkort utan pengar, som sätter i system att låna alla andras mobiler när dom ska ringa!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ibland så blir jag så trött på telefoner så att jag stänger av dom i några dagar... jag gillar inte att vara anträffbar 24 timmar om dygnet....
Sen finns det vissa personer som är så enerverande, som kan ringa 15 ggr på raden när man inte svarar eller slår av luren...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag hade en liten Motorola MicroTac 900 till låns på den tiden de kostade 25-30 tusen. Sedan var det inget kul längre när det inte längre bara var direktörer som hade råd... :rolleyes: Klarade mig utan i många herrans år och var glad för det, men när jag på allvar började köra hoj och ofta vintertid eller på nätterna ensam, så fanns det poänger med att i alla fall ha en med kontaktkort (avstängd i fickan). Numera måste jag väl erkänna att det blivit ett nödvändigt ont, för att underlätta familjelivet och jobb m.m. Ljudlöst läge är dock en av de bättre finesserna! :tummenupp (och när den väl låter, så är det till tonerna av Mike The Bikes ylande 6-cylindriga 250 :) )

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
mb skrev:
2496358 Om alla följde detta så skulle jag troligen vara mycket positivare inställd till mobiltelefoner.

Tycker dock fortfarande att jag klarar mig finemang utan, precis som hela mänskligheten har gjort i två miljoner år.
Du, mänskligheten har klarat sig utan vattenklosett och elström lika länge. För att inte tala om bilar, bussar, tåg, flygplan.

Räddningstjänst och poliser har inte alltid funnits.

För att inte tala om motorcyklar..

Släpp sargen och kom in i matchen nu!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...