Modernare MC med "låg" försäkring?

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Hoj
F6B
Kolla Honda cbr1100xx. Går som touring så billig försäkring.
Fast allt verkar vara ordentligt dyrt för dig. Bor du typ uppe på ett eget berg som Bamses farmor med stup runt om huset eller?

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Jag har samma problem som dig när det gäller försäkring och sporthojar. Jag är också ung och dum som överbelastar en storstad.

Svedea kan du glömma när det gäller sporthojar!

Du fick ett bra förslag tidigare...Ducati Hypermotard...JÄVLIGT roliga hojar. Det de saknar i effekt saknar de i vikt också.

Själv valde jag Aprilia Falco pga försäkring på liknande millen osv var för hög. Och med falcon förlorar man väldigt lite jämfört med millen i prestanda!

Däremot så har du ju redan något som har bra med hästar och vrid i motorn. Har du provat ringa och kolla med svedea och deras Aprilia märkesförsäkring? Det gäller bara när du köper från butik om jag minns rätt. Vilket är idiotiskt. Men där borde du få bättre offert när det gäller Tuonon.

Verkar som svedea inte ens funkar på osportiga hojar på mig :) Storstad, ung och nytaget körkort(2014) går inte riktigt ihop.

Ska kolla upp Tuonen genom Aprilia återförsäljare, ducatin måste jag nästan prova :fyllisar.
Tackar! :Bugar

Kollde lite på Bilsport-Mc ang:
Suzuki Bking. tog en 2009a. valde att bo i gbg och är 25. fick olika offerter beroende på när jag sa jag tog mitt kort: (endast hel/hel)
2012: 16000
2013: 18000
2014: 20000
2015: går inte o teckna / får ingen offert.

för nöjes skull:
2011: 15500
2010: 14900
2009--> 2005: 14900kr
så det verkar inte gå o få lägre pris för mig (om jag inte tar min hem ort).

halv försäkringen ligger mellan 5-10k billigare än hel, och trafik betalar jag endast 3500kr för. Frågan är varför får du så fruktansvärt saftig premie? även om jag väljer att jag tog kort 2014 ligger det bara på dryg 4000kr / år

Låter skumt

Du har rätt att det låter skumt, men gissar på att du tog ett postnummer lite längre ut från centrala Göteborg eller så beror det på personnumret.

Du kan testa med mina uppgifter
Postnummer: 41119
Körkort taget: 2014
Personnummer: PMa

Flytta en bit utanför GBG och bli "gubbe" verkar ju vara ett alternativ? :)

Skämt åsido, har du kollat vad ett Ducati Monster av olika årsmodell kostar? Inte lika många kusar men djäkligt fina hojar och bra vrid. Men de kanske liknar TL1000 för mycket?

Biscaya har kvar en Aprillia SL1000 Falco -01 som gått 0 mil!! Väldigt bra pris på den.

Har inte kollat in Monster alls, men är de inte ganska små? Jag är 190cm...inte för att TL1000S är optimal för mig heller haha!

Tack för tipset men försöker hitta något lite modernare!

Hehe jag vet vad du menar slever men bilsport mc fungerar inte riktigt så. Deras system reagerar tydligen på hk och cc inte nödbändigtvis priser. Så testa och sök på pris utan regnr. Så kan du få ett humm vad de kommer ge för offert när du väl kontaktar dem. Hade en mailkonversation med dem om detta. Skrivet från tele så lite stavfel i texten

Mjo jag har testat både med regnummer och utan, i princip inget går genom om jag inte flyttar 2 mil utanför.

Kolla svedea istället dom har märkesförsäkring.
Jag har haft en Aprilia Tuono-07 roligaste hojen jag ägt tills nu.
Nu har jag en nyare Tuono -12:a med v4:an antagligen för dyr för dig antar jag men den blev försäkringen billigare ?

Som sagt har kollat genom svedea.se och där vill de inte ens uppge något pris på mig.
Men får gå och ta mitt feta arsle till en Aprilia återförsäljare för att se vad priset landar på.

BMWs märkesförsäkring:
Screen Shot 2015-08-31 at 09.19.57.png

Gick inte genom på Bilsport&MC

Men tackar ännu en gång till alla som anstränger sig :D :Bugar :fyllisar

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Kolla Honda cbr1100xx. Går som touring så billig försäkring.
Fast allt verkar vara ordentligt dyrt för dig. Bor du typ uppe på ett eget berg som Bamses farmor med stup runt om huset eller?

Är inte CBR1100X ganska så klumpig och gammal? Har för mig den introducerades 1997 och har varit i princip likadan sen dess?

18000kr/år hel/hel för en 2004a :huvet

Ibland undrar man om försäkringsbolagen tror jag gör det..:huvet

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Svedea försäkrar B-king på mig, men det är väldigt möjligt att dom har en åldersgräns/körkortsinnehav också. ca 700 spänn/mån i göteborg centrum men haft kortet i 15 år-ish & över 40 bast....

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Svedea försäkrar B-king på mig, men det är väldigt möjligt att dom har en åldersgräns/körkortsinnehav också. ca 700 spänn/mån i göteborg centrum men haft kortet i 15 år-ish & över 40 bast....

Kan du låna ut 5 år av kortet och 5 år av åldern :lol :huvet? Så hamnar jag inom bra nivåer kan jag tänka mig.

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Hoj
F6B
Är inte CBR1100X ganska så klumpig och gammal? Har för mig den introducerades 1997 och har varit i princip likadan sen dess?

18000kr/år hel/hel för en 2004a :huvet

Ibland undrar man om försäkringsbolagen tror jag gör det..:huvet

Ja den introducerades -97 och sista årsmodellen i Sverige är -07 tror jag. Dom ändrade inte så mycket på den för att det är en så jävla bra hoj!
Otroligt välbalanserad så den känns inte tung när du kör.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ducati 999? Ett år "för gammal", men den kom ju 2003 och ändrades inte så mycket. Länsförsäkringar och folksam brukar ha bra premie. REG wbo955.
Jag hamnar på ~12k/år på helförsäkring på folksam. Hälften för halvförsäkring. 40+ i Storstad
http://www.blocket.se/ostergotland/Ducati_999s_Testastretta_61572548.htm?ca=11&w=3

Finns även Monster S4R för de pengarna, men en nakenhoj kanske du inte vill ha?
http://www.blocket.se/kalmar/Ducati_Monster_S4R__1700_mil_62232479.htm?ca=11&w=3

Last edited:

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Ja den introducerades -97 och sista årsmodellen i Sverige är -07 tror jag. Dom ändrade inte så mycket på den för att det är en så jävla bra hoj!
Otroligt välbalanserad så den känns inte tung när du kör.

Haha så bra är man tyvärr inte på att köra!
Men ska ta och kolla upp den lite nogranare fast försäkringen är rätt hög för att vara såpass åt touring hållet.

Ducati 999? Ett år "för gammal", men den kom ju 2003 och ändrades inte så mycket. Länsförsäkringar och folksam brukar ha bra premie. REG wbo955.
Jag hamnar på ~12k/år på helförsäkring på folksam. Hälften för halvförsäkring. 40+ i Storstad
http://www.blocket.se/ostergotland/Ducati_999s_Testastretta_61572548.htm?ca=11&w=3

Finns även Monster S4R för de pengarna, men en nakenhoj kanske du inte vill ha?
http://www.blocket.se/kalmar/Ducati_Monster_S4R__1700_mil_62232479.htm?ca=11&w=3

Ducati 999: 48 719 kr/år hamnar jag hos Folksam för hel/hel och 41 232kr hos Länsförsäkringar
Hittar inget regnummer på Monstern, men gissar helt enkelt att den hamnar på 30000kr/år :(

Nakenhoj är absolut intressant så länge försäkringen är okej :):fyllisar

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Hoj
F6B
Triumph Street Triple då? Inte vad du söker effektmässigt kanske men roligt chassi. Bodde jag mitt i stan hade jag nog tyckt att den var perfekt. Vill du ha mer effekt, kolla på Speed Triple 1050

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Triumph Street Triple då? Inte vad du söker effektmässigt kanske men roligt chassi. Bodde jag mitt i stan hade jag nog tyckt att den var perfekt. Vill du ha mer effekt, kolla på Speed Triple 1050
Mjo lite för lite effekt, men kanske borde testköra den!
TRIUMPH STREET TRIPLE / R: 16 167 kr/år
TRIUMPH Speed Triple 1050: Får ingen prisuppgift så antingen för dyr eller så vill de inte försäkra den på mig

Kolla Husqvarna Nuda också

Husqvarna Nuda 900 R: Får ingen prisuppgift så antingen för dyr eller så vill de inte försäkra den på mig

TACK för tipsen!

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Hoj
F6B
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att kromslädar är det enda du har råd att försäkra :hihi

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
KTM Superduke R -12
Betalar 6100:- hel/hel för min Superduke R hos Svedea... Bilsport & MC skulle ha 11600:- för samm, skiljer ju hur mkt som helst känns det som... min första R1:a köpte jag ny -99 och betalade 3100:-/mån för hel hahaha helt sinnes

Kan det va så förresten att Svedea har märkesförsäkring? Sånt får man ju också kolla på

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
FORDONSUPPGIFTER:

SUZUKI B-KING ( 1300CC )
2009
DINA VAL:

Självrisk stöld: 1 500 kr
Självrisk vagnskada: 3 000 kr
Medlemsrabatt: Inget val
Trygghet +: Nej

Trafik: 4200
halv: 12000
hel: 20000
På det post nr. du gav mig samt körkort sedan 2014 och jag är ett år yngre än dig

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Jag håller med sgte. Striplen har ju inte riktigt effekten som eftersöks men den är rätt rolig att köra så du borde åtminstone ta en provtur och avgöra själv om du saknar de extra hästarna eller ej.

Sen är de ju rätt billig att försäkra hos Triumphförsäkring (LF) också så se till att kolla premierna där om du inte redan gjort det. Exempelvis så betalar jag ca 5k/år hos dem när Bilsport vill ha 12 och Svedea 24. :gnissla

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att kromslädar är det enda du har råd att försäkra :hihi

HAHA typ så, får nog byta forum!

Betalar 6100:- hel/hel för min Superduke R hos Svedea... Bilsport & MC skulle ha 11600:- för samm, skiljer ju hur mkt som helst känns det som... min första R1:a köpte jag ny -99 och betalade 3100:-/mån för hel hahaha helt sinnes

Kan det va så förresten att Svedea har märkesförsäkring? Sånt får man ju också kolla på

Tror jag kan räkna bort svedea tills jag fyller 30...de verkar köra stenhårt på den gränsen.

FORDONSUPPGIFTER:

SUZUKI B-KING ( 1300CC )
2009
DINA VAL:

Självrisk stöld: 1 500 kr
Självrisk vagnskada: 3 000 kr
Medlemsrabatt: Inget val
Trygghet +: Nej

Trafik: 4200
halv: 12000
hel: 20000
På det post nr. du gav mig samt körkort sedan 2014 och jag är ett år yngre än dig

Något är fuffens hos bilsport&mc...
Såhär ser det ut när jag fyller i det med mitt personnummer:
Screen Shot 2015-08-31 at 12.06.26.png
Nästan så man vill ringa och höra varför jag får så dålig premie med mitt personnummer...

Jag håller med sgte. Striplen har ju inte riktigt effekten som eftersöks men den är rätt rolig att köra så du borde åtminstone ta en provtur och avgöra själv om du saknar de extra hästarna eller ej.

Sen är de ju rätt billig att försäkra hos Triumphförsäkring (LF) också så se till att kolla premierna där om du inte redan gjort det. Exempelvis så betalar jag ca 5k/år hos dem när Bilsport vill ha 12 och Svedea 24. :gnissla

Där har vi något! Jag hade missat totalt att Triumph hade en märkesförsäkring!
Verkar som alla Triumphs(även Daytonan) hamnar under 20000kr/år på mig

Tackar för tipset, bästa hittills!:rock:rock:rock:rock:rock

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Intressant!

Hos Suzukis märkesförsäkring kan jag försäkra en GSXR 1000 2006 för 21000kr halv/hel eller 25000kr hel/hel....
Samt en 2009 för 26000kr

:Bugar

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Thrux R
Där har vi något! Jag hade missat totalt att Triumph hade en märkesförsäkring!
Verkar som alla Triumphs(även Daytonan) hamnar under 20000kr/år på mig

Tackar för tipset, bästa hittills!:rock:rock:rock:rock:rock

:tummenupp

Tänk på att Daytona yngre än 10 år har självrisk på 25 papp hos dem, så du har med det i beräkningarna om du skulle börja fundera på en sån.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Vad kostar en CBR900 från -96 i försäkring för dej, bara som jämförelse? Här är reg nr på en jag hade en gång i tiden BWO578.

Ingen som kollat upp det här så kollade vad den skulle kosta mig som bor i Skövde och är 42 år

CBR900 -96 trafik 1963:- per år, hel 2982:-
GSXR1000 -02 trafik 4840:- per år, hel 11454:- något nyare, något piggare, mycket dýrare

Kan man bara tänka sig en mc som är så gammal behöver inte hojåkandet bli så dyrt, inte för ynglingar i storstan heller:)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...