Modernare MC med "låg" försäkring?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske läge att inte stirra sig blind på årsmodell, utan försöka hitta något lite äldre som var lite före sin tid istället. Då årsmodell verkar ha en väldig betydelse för försäkringspremie?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Kollat på MT-09? Uppfyller visserligen inte alla dina kriterier, men en förbaskat rolig hoj!!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ingen som kollat upp det här så kollade vad den skulle kosta mig som bor i Skövde och är 42 år

CBR900 -96 trafik 1963:- per år, hel 2982:-
GSXR1000 -02 trafik 4840:- per år, hel 11454:- något nyare, något piggare, mycket dýrare

Kan man bara tänka sig en mc som är så gammal behöver inte hojåkandet bli så dyrt, inte för ynglingar i storstan heller:)

Jag är 25, den 900an går på 3486kr/år i helförsäkring på mig! =) trevlig info ändå. länsförsäkringar.

bor 3 mil utanför gbg (på landet)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
BMW R1200S BMWR1200S_action1.jpg

Fick även en väldigt billig försäkring på mig med HP2 Sport, Fast nu bor jag ju inte i stan
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Jag är i din ålder och bor i Gbg. Köpte nyligen en nyare z800. Betalar 12k/år halvförsäkring och bor i stan. Kanske är nått.
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
:tummenupp

Tänk på att Daytona yngre än 10 år har självrisk på 25 papp hos dem, så du har med det i beräkningarna om du skulle börja fundera på en sån.

Det missa jag helt, får ta bort daytona helt då!

Men är inte självrisken 25 000kr?

Missade det, tack!

Ingen som kollat upp det här så kollade vad den skulle kosta mig som bor i Skövde och är 42 år

CBR900 -96 trafik 1963:- per år, hel 2982:-
GSXR1000 -02 trafik 4840:- per år, hel 11454:- något nyare, något piggare, mycket dýrare

Kan man bara tänka sig en mc som är så gammal behöver inte hojåkandet bli så dyrt, inte för ynglingar i storstan heller:)

Som sagt jag kollade upp det, finns en bild några inlägg längre upp :)
Priset på mig blev : 30794kr/år för hel/hel.
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Kanske läge att inte stirra sig blind på årsmodell, utan försöka hitta något lite äldre som var lite före sin tid istället. Då årsmodell verkar ha en väldig betydelse för försäkringspremie?

Du har självklart rätt, men årsmodellen verkar inte spela så stor roll tyvärr. Billigaste sporthoj var en R1a från 1998 när jag kollade 2014 på mig.

Kollat på MT-09? Uppfyller visserligen inte alla dina kriterier, men en förbaskat rolig hoj!!

Får inget pris på Bilsport&MC dvs den överstiger 25000kr/år.
Folksam, svedea vill inte lämna pris heller över internet...dvs för dyr.


BMW R1200S View attachment 423350

Fick även en väldigt billig försäkring på mig med HP2 Sport, Fast nu bor jag ju inte i stan

Tack för tipsen :D men är inte alls förtjust i boxermotorn rent utseendemässigt.

Jag är i din ålder och bor i Gbg. Köpte nyligen en nyare z800. Betalar 12k/år halvförsäkring och bor i stan. Kanske är nått.

Mjo på halv hamnar jag på 14k/år men vill ha helförsäkring på en såpass ny. Då hamnar jag på 23k/år.



TACK alla:Bugar


Jag har kontaktat Bilsport&MC också...verkar som det är något fel på deras system när det gäller mitt personnummer.
För jag kan ta en person som bor i samma byggnad som inte har körkort som är yngre än mig och få lägre premie....han jag pratade med tyckte också det var kontstigt och de skulle kolla upp det:banana
 
Last edited:

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Varför måste du ha så mycket hästkrafter? :va
Det går att ha lika roligt, om inte roligare, med hälften. :banana
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Varför måste du ha så mycket hästkrafter? :va
Det går att ha lika roligt, om inte roligare, med hälften. :banana

Valid fråga :) jag tycker helt enkelt om att ha några hästkrafter över än vad jag använder.
Vill helst slippa byta mc så fort jag vill ha några hästar till.
Har kört allt från 5hk till 220hk, och kommit fram att 120hk räcker fint för en v-twin och 140hk för en radfyra. Sen finns det säkert en hel del undantag men för att ni ska hjälpa mig har jag satt upp några riktlinjer :rock
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Valid fråga :) jag tycker helt enkelt om att ha några hästkrafter över än vad jag använder.
Vill helst slippa byta mc så fort jag vill ha några hästar till.
Har kört allt från 5hk till 220hk, och kommit fram att 120hk räcker fint för en v-twin och 140hk för en radfyra. Sen finns det säkert en hel del undantag men för att ni ska hjälpa mig har jag satt upp några riktlinjer :rock

Jag tycker precis tvärtom. Mycket roligare att kunna vrida fullt på rullen och riktigt plåga hojen när man känner för det(på allmän väg dvs), utan att det skall bli fullständigt livsfarligt. Och det roligaste är ju att svänga, inte att köra rakt fram. Och det behöver man inte så mycket hästar för..
Det räcker med en 60-80hk för att majoriteten skall ha svårt att hantera mer(sålänge man inte är riktigt riktigt duktig, typ licensierad racerförare).
Jag har själv kört många tusen mil med min 72hk ER6, och många av dom i snabbaste grupperna på såväl gruppkörningar som bankörningar. Mången R1 och ZX10 mfl har hängts av. :)
Många har också blivit förbluffade över att en "tjejhoj" kan gå så snabbt...
Det är roligare att vara "underdog" och kunna överraska positivit, än tvärtom. Det finns alltför många posörer där ute med dyra, snabba cyklar som inte kan köra för fem öre... :lol

Nåja, alla är vi olika. :tummenupp
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ibland är man blind på hästkrafter, men la upp lite krav för att sortera bort slöa hojar.
TL1000S är sjukt rolig, men som du säger dämpningen hänger inte alls med så fort det börjar svänga. :3freak
Hmm när jag kollade upp den låg den på 90-95hk?

Sv1000 är en TL1000S där man fixat barnsjukdomarna. Tex riktig stötdämpare bak. Och bakstötdämparen går att uppgradera till en stötdämpare från GSX-R 1000 K3(?) om original SV1000 dämparen inte duger.
Men har du kört en TL1000S med rotationsdämparen. Och klarat det så duger SV1000 original dämparen långt......:)
Kollade den här http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_sv1000_61912127.htm?ca=15&w=3
Fick 751kr/månad halv hos Folksam med under 35 år fritt att köra den.
993kr/månad hel hos Folksam med under 35 år fritt att köra den.
Men jag tog B fick A på köpet på 1960-talet......
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Som sagt jag kollade upp det, finns en bild några inlägg längre upp :)
Priset på mig blev : 30794kr/år för hel/hel.

Shit, det är ju 10ggr mer än jag skulle få betala. Klokt av dej att kolla på försäkringspris innan du köper ny mc. Du kan ju betala i princip vad som helst för den bara försäkringen är billig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker precis tvärtom. Mycket roligare att kunna vrida fullt på rullen och riktigt plåga hojen när man känner för det(på allmän väg dvs), utan att det skall bli fullständigt livsfarligt. Och det roligaste är ju att svänga, inte att köra rakt fram. Och det behöver man inte så mycket hästar för..
Det räcker med en 60-80hk för att majoriteten skall ha svårt att hantera mer(sålänge man inte är riktigt riktigt duktig, typ licensierad racerförare).
Jag har själv kört många tusen mil med min 72hk ER6, och många av dom i snabbaste grupperna på såväl gruppkörningar som bankörningar. Mången R1 och ZX10 mfl har hängts av. :)
Många har också blivit förbluffade över att en "tjejhoj" kan gå så snabbt...
Det är roligare att vara "underdog" och kunna överraska positivit, än tvärtom. Det finns alltför många posörer där ute med dyra, snabba cyklar som inte kan köra för fem öre... :lol

Nåja, alla är vi olika. :tummenupp

En av de roligaste hojarna jag haft är min RD350, den är varesig effektstinn eller speciellt kirurgisk vid svängning, men herrejävlar vad fort det känns som man kör på den.
Enda nackdelen är väl att motorn sa upp sig. :hihi
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Jag tycker precis tvärtom. Mycket roligare att kunna vrida fullt på rullen och riktigt plåga hojen när man känner för det(på allmän väg dvs), utan att det skall bli fullständigt livsfarligt. Och det roligaste är ju att svänga, inte att köra rakt fram. Och det behöver man inte så mycket hästar för..
Det räcker med en 60-80hk för att majoriteten skall ha svårt att hantera mer(sålänge man inte är riktigt riktigt duktig, typ licensierad racerförare).
Jag har själv kört många tusen mil med min 72hk ER6, och många av dom i snabbaste grupperna på såväl gruppkörningar som bankörningar. Mången R1 och ZX10 mfl har hängts av. :)
Många har också blivit förbluffade över att en "tjejhoj" kan gå så snabbt...
Det är roligare att vara "underdog" och kunna överraska positivit, än tvärtom. Det finns alltför många posörer där ute med dyra, snabba cyklar som inte kan köra för fem öre... :lol

Nåja, alla är vi olika. :tummenupp

Förstår vad du menar, är absolut ingen person som gillar åka fort rakt fram.
Men gillar tanken av att veta, yes det finns 70hästar till att avända i motorn när situationen kräver det!.
Sen att jag är rätt lång 190cm, gör det också till att jag passar bättre på 1000 kubikare :)

Men tack för inputen:banana

Sv1000 är en TL1000S där man fixat barnsjukdomarna. Tex riktig stötdämpare bak. Och bakstötdämparen går att uppgradera till en stötdämpare från GSX-R 1000 K3(?) om original SV1000 dämparen inte duger.
Men har du kört en TL1000S med rotationsdämparen. Och klarat det så duger SV1000 original dämparen långt......:)
Kollade den här http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_sv1000_61912127.htm?ca=15&w=3
Fick 751kr/månad halv hos Folksam med under 35 år fritt att köra den.
993kr/månad hel hos Folksam med under 35 år fritt att köra den.
Men jag tog B fick A på köpet på 1960-talet......

SV1000 hamnar på 17000kr/år hos Suzukis märkesförsäkring, gissar på att den inte är billigare någonstans. Och då uppgraderar jag hellre min TL1000S med riktiga dämpare :död och har en låg försäkring.

Shit, det är ju 10ggr mer än jag skulle få betala. Klokt av dej att kolla på försäkringspris innan du köper ny mc. Du kan ju betala i princip vad som helst för den bara försäkringen är billig.

Haha ungefär så ja :D förutom att ett husköp står på agendan så har inte riktigt råd att lägga mycket mer än 60-70000kr.

En av de roligaste hojarna jag haft är min RD350, den är varesig effektstinn eller speciellt kirurgisk vid svängning, men herrejävlar vad fort det känns som man kör på den.
Enda nackdelen är väl att motorn sa upp sig. :hihi

Mjo tvåtaktare står högt på listan :yoparty Älskade min gamla NS125F *INGET INGET INGET BAAAAAM FULLFART*: yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SV1000 hamnar på 17000kr/år hos Suzukis märkesförsäkring, gissar på att den inte är billigare någonstans. Och då uppgraderar jag hellre min TL1000S med riktiga dämpare :död och har en låg försäkring.

Precis. Bättre sätta en riktig bakstötdämpare på TL1000S.

Men stirra dig inte blind på tex "Suzukis märkesförsäkring". Funderade 2010 på att köpa en GSXR 750 2001, pris 40000kr. Suzukis helförsäkring 12000kr. Självrisk vid vagnskada 25000kr. Dvs total försäkringskostnad , försäkring + självrisk 37000kr. För en hoj som kostar 40000kr. Tyckte inte det var nån bra affär. För mig.
Men försäkringsbolaget ser väl mig och :D

Att jag nämnde Folksam beror på att jag gick igenom många försäkringsbolag innan jag köpte min Suzuki GSX1300R. Och bästa erbjudandet kom från Folksam.
Länsförsäkringar (som sköter Suzukis märkesförsäkring) och Suzukis märkesförsäkring föll bort. För dyra, premien ca 18000kr/år, Folksam ca 15000kr/år.
 
Last edited:

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Förstår vad du menar, är absolut ingen person som gillar åka fort rakt fram.
Men gillar tanken av att veta, yes det finns 70hästar till att avända i motorn när situationen kräver det!.
Sen att jag är rätt lång 190cm, gör det också till att jag passar bättre på 1000 kubikare :)

Men tack för inputen:banana

Jag är också 190, och väger ca 100 pannor. Tycker ändå jag sitter helt ok. :)
Peta ner nån/några växlar så går det undan! :yoparty
Enda kanske lite tråkiga är att man inte kan powerwheela, men koppla upp den på slangen går utmärkt! :tummenupp

Drömhojen är nog en Ducati Monster eller kanske RnineT. Men de kostar för mycket tycker jag. Både i inköp och försäkring.
Då skulle jag heller inte våga misshandla dem så mycket som jag gör med ER6. Tex ut å sladda å hoppa på grusvägar är inget man gör med en dyrare hoj.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ska man ha riktigft billig försäkring på en sporthoj så gäller de ädre modellerna!
Jag betalade 3600:- med helt nybakakat körkort för en Ducati 916. Fram till årsmodell -98 är ALLA sport duccar reggade med 32kw som ursprungseffekt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du ts: vad säger din försäkringspremie om en Suzuki GSXR 750 från 2004 eller nyare? på mig skulle en 07a gå på 14k i hel/år hos länsförsäkringar.

Där har du en hyffsat lätt hoj med ca 150hk.
Jag älskar mig som sagt, enough said ^^
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Precis. Bättre sätta en riktig bakstötdämpare på TL1000S.

Men stirra dig inte blind på tex "Suzukis märkesförsäkring". Funderade 2010 på att köpa en GSXR 750 2001, pris 40000kr. Suzukis helförsäkring 12000kr. Självrisk vid vagnskada 25000kr. Dvs total försäkringskostnad , försäkring + självrisk 37000kr. För en hoj som kostar 40000kr. Tyckte inte det var nån bra affär. För mig.
Men försäkringsbolaget ser väl mig och :D

Att jag nämnde Folksam beror på att jag gick igenom många försäkringsbolag innan jag köpte min Suzuki GSX1300R. Och bästa erbjudandet kom från Folksam.
Länsförsäkringar (som sköter Suzukis märkesförsäkring) och Suzukis märkesförsäkring föll bort. För dyra, premien ca 18000kr/år, Folksam ca 15000kr/år.

Nja har inte stirrat mig blind på någon försäkring, men jobbigt att kolla upp 10 försäkringar per hoj när jag får ett "tyvärr vi kunde inte ge dig en prisuppgift, ring oss" från de flesta "normala" bolag.
Men tack för råden ändå :)

Ducati Hyperstrada 2013 - Ca 11 000 kr för en helförsäkring.
Bor i Stockholm, 23 år och körkort 1 år.

Billigt!

Hmm, vilket bolag?

Jag är också 190, och väger ca 100 pannor. Tycker ändå jag sitter helt ok. :)
Peta ner nån/några växlar så går det undan! :yoparty
Enda kanske lite tråkiga är att man inte kan powerwheela, men koppla upp den på slangen går utmärkt! :tummenupp

Drömhojen är nog en Ducati Monster eller kanske RnineT. Men de kostar för mycket tycker jag. Både i inköp och försäkring.
Då skulle jag heller inte våga misshandla dem så mycket som jag gör med ER6. Tex ut å sladda å hoppa på grusvägar är inget man gör med en dyrare hoj.

Haha ligger oftast 2-3 på min TL1000S, så peta ner någon växel blir svårt :D Powerwheele är jag inte intresserad av egentligen.
Kanske ska ta och provköra en ER6, men känns som jag inte hade varit nöjd i långa loppet och det är ju ändå det viktigaste.

Ska man ha riktigft billig försäkring på en sporthoj så gäller de ädre modellerna!
Jag betalade 3600:- med helt nybakakat körkort för en Ducati 916. Fram till årsmodell -98 är ALLA sport duccar reggade med 32kw som ursprungseffekt.

Hur är en 916 på bana, när det svängar ordentligt?
Samt vilket bolag? jag kollade upp några(folksam/svedea/bilsprt/läns) ingen var under 15000kr/år.

Du ts: vad säger din försäkringspremie om en Suzuki GSXR 750 från 2004 eller nyare? på mig skulle en 07a gå på 14k i hel/år hos länsförsäkringar.

Där har du en hyffsat lätt hoj med ca 150hk.
Jag älskar mig som sagt, enough said ^^

Den säger typ :huvet...behöver nog inte säga mer:huvet

33789kr/år


Asså dagens ungdomar :fyllisar haha Annars uppfyller nog den alla kriterierna.

Själv blir det nog R1 09 när jag fyller 30 :crash snart där

Haha ser ju nästan ut som "stödhjul" :hihi




Det jag hittade hitills är typ KTM 990-1290 Adventure...inte sportigt men hamnar runt 13000kr/år.
Fast då är inköp dyrare, vilket kan vara okej men låg försäkring.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top