Modernare MC med "låg" försäkring?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det enda rätta för dig! slopa husköpet (sålänge de inte är på landet) flytta till landet (max 1 mil utanför gbg räcker, kanske 2) och lev livet!

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Det enda rätta för dig! slopa husköpet (sålänge de inte är på landet) flytta till landet (max 1 mil utanför gbg räcker, kanske 2) och lev livet!

Låter som en vettig plan :D
Man blir ju lite nyfiken varför du får så låg premie ;) avslöja din hemlighet!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Låter som en vettig plan :D
Man blir ju lite nyfiken varför du får så låg premie ;) avslöja din hemlighet!

Bor ute på landet mellan stenungsund och kungälv :p that's the trick. Sedan så har vi så gott som allt i vårt hushåll försäkrat hos LF när det gäller fordon vitt vad jag vet (bor hemma pga student). - ger samlings rabatt på några % iaf (15 kanske? så någon eller 2 tusenlappar billigare)

Du skulle bosätta dig i Polen, då hade du fått se vad försäkrings premier jag gillar ;)

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Bor ute på landet mellan stenungsund och kungälv :p that's the trick. Sedan så har vi så gott som allt i vårt hushåll försäkrat hos LF när det gäller fordon vitt vad jag vet (bor hemma pga student). - ger samlings rabatt på några % iaf (15 kanske? så någon eller 2 tusenlappar billigare)

Du skulle bosätta dig i Polen, då hade du fått se vad försäkrings premier jag gillar ;)

Ahh det förklarar saken :D Har testat lite med ett Kungälvs postnummer och får automagiskt premie som är i princip gratis jämfört det jag får.

Haha det hade varit något! Fast jag tror nog jag hade föredragit Bosnien ;) tror jag kommer undan lite billigare än Polen.

Christian_z1000

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2015
Hoj
Z1000 -2011
Ahh det förklarar saken :D Har testat lite med ett Kungälvs postnummer och får automagiskt premie som är i princip gratis jämfört det jag får.

Haha det hade varit något! Fast jag tror nog jag hade föredragit Bosnien ;) tror jag kommer undan lite billigare än Polen.

Jag bor med på landet mellan Stenungsund och Kungälv :yoparty

Jag betalar ca 4000 Hel/hel /år för min z1000 -2011 hos Svedea

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Skaffa en postbox inom EU köp en ny hoj tex R1, försäkringen kostar 700 euro/år sedan kör du i Sverige.
Utnyttja din rätt som EU medborgare. Så kan försäkringsbolagen i Sverige torka sig i arslet med sina premier:arsele

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Ingen aningen faktiskt, jag betalar 400kr / år i trafikförsäkring här =) dessutom så sänks premien varje år, har sett de som betlar runt 150kr/år i försäkring på sporthojar här :p.

Helförsäkring ligger dock i 4-7k snåret, det är ju lite annan sak där ;)

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag blir nyfiken på vad du skulle få på en GSXR750 1985-87? På flera bolag går det ju att skriva in den som modell utan att ha regnr. Även GSX1100F 1988ca-1995ca. Minns inte årtalen där. Men jag fick samma pris på sistnämnda oavsett år, så hela spannet då modellen fanns.
Jag tänker bara att det är två hojar som bolagen verkar erbjuda låga priser för, typ 1000-2000 hel/hel. Får du nåt helt annat svar så är ju definitivt något lurt här.

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Skaffa en postbox inom EU köp en ny hoj tex R1, försäkringen kostar 700 euro/år sedan kör du i Sverige.
Utnyttja din rätt som EU medborgare. Så kan försäkringsbolagen i Sverige torka sig i arslet med sina premier:arsele

Du kan gärna berätta lite mer? Vilka försäkringsbolag är det? Vad händer vid skada? Låter ganska så struligt

Ingen aningen faktiskt, jag betalar 400kr / år i trafikförsäkring här =) dessutom så sänks premien varje år, har sett de som betlar runt 150kr/år i försäkring på sporthojar här :p.

Helförsäkring ligger dock i 4-7k snåret, det är ju lite annan sak där ;)

Helt sjukt billigt är det med trafikförsäkring i dessa länder :D Fast när man sett polacker köra med MC blir man ju inte förvånad...överlever de första året på MC så förtjänar de en säkning :död

Jag blir nyfiken på vad du skulle få på en GSXR750 1985-87? På flera bolag går det ju att skriva in den som modell utan att ha regnr. Även GSX1100F 1988ca-1995ca. Minns inte årtalen där. Men jag fick samma pris på sistnämnda oavsett år, så hela spannet då modellen fanns.
Jag tänker bara att det är två hojar som bolagen verkar erbjuda låga priser för, typ 1000-2000 hel/hel. Får du nåt helt annat svar så är ju definitivt något lurt här.

Mjo båda ligger på 1578 kr/år, för de hamnar i deras klassiker försäkring som är oberoende av ålder på förare och ort.
Fast de är ju väldigt omoderna om man inte byter väldigt mycket när det gäller dämnpning...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tror inte du kan köra en privatägd hoj/bil i Sverige som är utlandsregistrerad.

Fordonet måste ägas av ett företag i utlandet.
För då är det fritt fram.
Det är alltså inte förbjudet köra en tyskregistrerad hyrbil i Sverige även om du själv bor i Sverige.
Just beroende på EU-reglerna.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Mjo båda ligger på 1578 kr/år, för de hamnar i deras klassiker försäkring som är oberoende av ålder på förare och ort.
Fast de är ju väldigt omoderna om man inte byter väldigt mycket när det gäller dämnpning...

Ja, det var ju inte meningen att rekommendera dig att köpa nån av dem, bara en koll att deras robotsvarare inte var helt koko.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Jag är 24 år och bor i Luleå. Haft hojkort i 5 år, och betalar ca. 3600:-/år hos bilsport & mc för en halvförsäkring på en FZ1S med abs. En helförsäkring skulle gå på drygt det dubbla per år.
Kan det verkligen skilja så pass mycket för en som bor i Göteborg?
Det verkar vara en fördel att ringa in och höra med dom istället för att klicka in alla uppgifter på nätet.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Dom kör allt inom fordonsväg GANSKA aggressivt här ^^.

Kommer fortfarande ihåg när jag blev omkörd av en disel passat på landsväg då jag själv låg o myskörde i en 140-150 på min gixxer. Snacka om att man blev lite "paff" detta hände dessutom i en kurva :glömdet visserligen en sådan kurva man skulle kunna ligga i en sådär 250-300km/h.

BTW: många landsvägar här e rätt tråkiga, de finns liksom inga partier där man kan ligga omkring 100 och uppleva det som att det svänger rejält utan man måste ligga mot 200 o uppåt snåret innan man ens behöver börja luta något kraftigt iaf :(

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Ja, det var ju inte meningen att rekommendera dig att köpa nån av dem, bara en koll att deras robotsvarare inte var helt koko.

Misstänkte det, men deras robotsvar är inte helt hundra...det har jag konstaterat. Men har inte fått någon återkoppling om varför jag får dyrare premie än någon som bor i samma fastighet och inte har mc-körkort, samt är yngre.

http://www.blocket.se/pitea/HOSTPRIS_Benelli_1130_tnt_62362104.htm?ca=11&w=3

Orkar inte läsa hela tråden om den varit uppe tidigare.
Fanns en röd -08 för 35.000:- i Göteborg för nån vecka sedan, som jag funderade på....
Ringde in & kollade försäkringen och blev glatt överraskad, ca 4000:- hel/hel. (iofs 50+, villa osv)

Kollade själv (50+ i BRF i Stockholms city) hel/hel på Bilsport&MC; 9 265:-.

Mvh,
Ingvar

Den var intressant, men som billast genom länsförsäkringar låg den på 36000kr/år...
Testade bilsport/folksam/if/dina ab

Jag är 24 år och bor i Luleå. Haft hojkort i 5 år, och betalar ca. 3600:-/år hos bilsport & mc för en halvförsäkring på en FZ1S med abs. En helförsäkring skulle gå på drygt det dubbla per år.
Kan det verkligen skilja så pass mycket för en som bor i Göteborg?
Det verkar vara en fördel att ringa in och höra med dom istället för att klicka in alla uppgifter på nätet.
Tyvärr är det sanningen, är man ung, bor centralt OCH desutom haft MC-kort i 2år...är man rökt vad det gäller försäkring.

De gångerna jag har pratat med försäkringsbolag, har jag i princip alltid fått dyrare premie än via nätet.
Sen har de skämts över att ens säga premien :p T.ex när jag ringde Folksam i Våras på en Z1000 från 04..tror den låg någonstans på 60000kr/år.
Personen i luren, ville säga hejdå förens den sagt priset haha :huvet

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Till TS; du glömmer väl inte bort att även kolla priserna hos Trygg Hansa - brukar ligga bra i priser!

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Någon har säkert sagt det. Men köp en gixxer k5:a och trafikförsäkra den med avställningsbar från Folksam eller skriv över den på någon över vintern. På 3 år har du ju ändå betalt hojen med försäkringspremier. Se till så du inte kraschar första 1½ åren så är det break even. En lowsider är inte så dyr att laga om du har kraschbågar + puckar oftast. Dock förstår jag att det inte är kul om man är ute efter en posör hoj.

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Till TS; du glömmer väl inte bort att även kolla priserna hos Trygg Hansa - brukar ligga bra i priser!

Trygg-Hansa kan köra upp något i någonstans....:huvet ligger på 50 000-100 000krkr/år på det mesta!
En custom med 40hk från 2000 gick på 10000kr år :p
Men tack för tipset :D Glömde bort de helt!

Någon har säkert sagt det. Men köp en gixxer k5:a och trafikförsäkra den med avställningsbar från Folksam eller skriv över den på någon över vintern. På 3 år har du ju ändå betalt hojen med försäkringspremier. Se till så du inte kraschar första 1½ åren så är det break even. En lowsider är inte så dyr att laga om du har kraschbågar + puckar oftast. Dock förstår jag att det inte är kul om man är ute efter en posör hoj.

Ingen dum idé förutom att Folksama i princip vägrar försäkra sporthojar på mig senast jag snackade med dem...helt sjuka priser får jag på riktiga sporthojar hos de.
Över nätet får jag inga alls svar
Men tack iaf :Bugar :banana

Nu ger jag upp ett tag :) Ska nog dra mig till Johans MC och snacka lite märkesförsäkring på lördag för att se om det går hitta något vettigt :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...