Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Behöver lite hjälp...

Om ni kollar på bilden så ser ni två saker jag inte lyckas montera på igen efter att ha tagit dän framskärmen och gaffelskydden.
(gjorde detta när jag bytte ut plastkåporna).
Grubblade mig grå när jag skulle sätta tillbaka allt men kunde inte komma på var dessa skulle sitta!

VAD är det för nåt och vet nån VART de skall sitta? :va

sen undrar jag även var man hittar fälgstripes, vita. Eller är det helt enkelt nån speciell tejp man använder?
 

Bifogat

  • DSC04104.JPG
    DSC04104.JPG
    107.5 KB · Visningar: 123
Last edited:

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Nu är du väldigt kortfattad, har inte kört hoj på 20 år...
Hundben, vad är det?
Byta vilka rör?
Varför skulle jag ha gråten i halsen?

Hahaha, okej.
Hundbenen har med länkaget till bakdämparen. Tittar du under hojen sitter ett stötdämpar länkage för svingen. Den hålls fast till chassiet av två plattjärn som ser ut som hundben. Genom att ändra dessa höjer och sänker man den lätt.
Det är väldigt lätt att hitta sänkningssatser ju till hojar och då är det dessa de förlänger för att få ner den. Fram är ju bara att släppa igenom gaffelbenen en liten bit, andra hållet är mer ovanligt. Ska du göra dessa kortare rekomenderar jag att ta två plattjärn av samma godstjocklek. Svetsa ihop med några loppor. Borra hålen med något mindre avstånd. I mitt fall 10mm mindre. (Har jag för mig) sen lossa på bitarna. Då har du två exakt lika distanierade hål vilket är mycket viktigt vid montaget.

Fram så pallar du upp hela hojen, framhjul i luften. lossar pluggen till framgaffeln, stoppar i den höjd du vill ha. Jag kom fram till att 20mm är lagom. Körde med riktigt stora brickor som distanser. Skruva tillbaka. Får flytta ner bromsröret nån cm har jag för mig.

Vad gäller gråten i halsen är det det som uppstår när man skuttar över någon stubbe och landar på buken. Har provat RIIIKTIGT hårda hasplåtar när jag hade grenrören under men eftersom det inte finns något riktigt att fästa i så böjer sig tillslut hela plåten och kniper ihop dina grenrör. Men bör tilläggas, busar man runt på enbart mysiga grusvägar behöver man inte bli kallsvettig för det.

Sen får jag väl tillägga att iomed att man höjer något mer bak än fram blir den lite mer snabbstyrd. Många säger att hela hojen förändrass i karraktär när man går så men ska jag vara ärlig så är det det bästa jag gjort på hojen..Efter avgassystemet då... Mycket vanligt att enbart höja bak på motarder just för detta.

Jaja, blir väl tjatigt allt det här så jag bifogar en idolbild :)
(Hasplåten var en panikare som har fått förbli)
 

Bifogat

  • DSC00080.JPG
    DSC00080.JPG
    63.1 KB · Visningar: 266

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Behöver lite hjälp...

Om ni kollar på bilden så ser ni två saker jag inte lyckas montera på igen efter att ha tagit dän framskärmen och gaffelskydden.
(gjorde detta när jag bytte ut plastkåporna).
Grubblade mig grå när jag skulle sätta tillbaka allt men kunde inte komma på var dessa skulle sitta!

VAD är det för nåt och vet nån VART de skall sitta? :va

De två skall sitta på var sin sida vid gaffelskyddens övre fäste. Där du fick trixa till med insexnyckeln och sakteliga bända ut plasten för att få av skärm och skydd. Är det inte något av dem så är det två av de fyra skruvarna till skärmen som skruvas underifrån, minns inte exakt men kolla där uppe först.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jaja, blir väl tjatigt allt det här så jag bifogar en idolbild :)

Det var inte tjatigt tvärt om, intressant och lärororikt.
Tack för att du tog dig tid med en så lång utläggning, plötsligt fick jag mer som jag vil fixa med hojen...
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Det var inte tjatigt tvärt om, intressant och lärororikt.
Tack för att du tog dig tid med en så lång utläggning, plötsligt fick jag mer som jag vil fixa med hojen...

Vill du ha mer småpyssel med din nya hoj så rekomenderar jag att sätta en gummiduk/stänkskärm bak mitt i svingen för efter några grusturer blästrar du snabbt bort färgen och det blir rostigt och tråkigt.
Tog några bilder en gång i tiden. Gör den något längre, den sliter till sig rätt till perfekt mått.
 

Bifogat

  • IMGP1629.JPG
    IMGP1629.JPG
    178.3 KB · Visningar: 156
  • IMGP1631.JPG
    IMGP1631.JPG
    198.7 KB · Visningar: 144
  • IMGP1630.JPG
    IMGP1630.JPG
    217.2 KB · Visningar: 117

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Då är det med lite framförhållning jag söker lite info om powercommander för xtx... Har beställt och den kommer i nästa vecka... vill bara kolla ifall det är någon som har bra länk/fil med mappar... Samt om det var några konstigheter att "installera"...
 

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Då fick man äntligen hämtat den...:)

Fick bli en runda på några mil så man fick känna lite på den. :tummenupp
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Kan någon uttyda var man hittar servicemanualen till xtn? Jag letar kors och tvärs i tråden men hittar inte!? Hittade något ställe där man kunde köpa den men de pengarna vill jag lägga på packboxarna... :(
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Har inte provat att byta dimension... men har beställt michelin Pilot power 2Ct förra veckan, men vintern kom ju emellan så hur de är vet jag inte, men de skall ju vara mer slittåliga med tanke på 2 sorterns gummiblandning...
Sonen har Avon på din, och de har gått 450 mil och ser knappt avända ut...
Förmodar att detta är en djungel... dessa hojar äter ju bakhjul som sagt var... men allt skall vara bättre än orginaldäcken :)




Drog du bort nätet och packade om GRP röret?
¨Vart det "mulligare" eller dovare (mindre ljud med annan karaktär)?
Ger det någon skillnad för hojen? (Har själv gpr rör):)

Ja jag drog bort nätet och torkade och vände på stoppningen och pula i lite mer sen var det bara att poppnita i hopp dom, Det blir dåvare jud = tystare och jag tycker hojen svarar bättre på botten vridet när man åker på ställ i 70km på grus och vill att den ska årka genom kurvan. då med påstäld Co ca 10, Jag har ett bra bon tipps till er som kör grus och är rädd om kylaren, ta nätet från en engångs grill och strippa fast i plast ribborna som sitter för kylaren, det hjälper mot stora stenar som minna polare kastar på mig när vi kör, Lyset klarar man med en Pep flaska som man klipper till och stoppar in i sidorna brevid lyset, tar man en fin Pep Flaska så ser det bra ut också:tummenupp
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Servis snack mm

Jag hämtade min XTr 07 från 2000mila servis i dag, den har ju gått över 1200mil ganska hårt på grus mm så det var lika bra att kolla ventilerna mm, det var en som hade lite större glapp men det var ytterst lite, allt värkar vara som nytt och den går som en dröm tycker jag och han som fixa jobbet på Yamaha Center här i V-ås, Gummit i ryck utgämnaren i bak hjulet har jag fått byta förut och nu var det dax för andra ggr och det går på garantin som tur är, Jag fick pynta 2500kr för servisen. köpte nya Alu-Titan fot pinar till YZ450 som jag tror går att modda dit med lite jävlar anamma då jag är trött på gummi pinnarna. En lite otrevlig grej vi såg är att hålen i bak hjulet där ekrarna sitter har blivir öppnöta trotts att ekrarna är bra spända, så en ny bak fälg lär det bli på garantin också och då blir det ju en 18", fan vad skönt med garanti som funkar utan ett enda tjaffs än så länge.
 

Bifogat

  • DSC_1342YNGVE2.jpg
    DSC_1342YNGVE2.jpg
    72.4 KB · Visningar: 166

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Det där med att ändra hund benen tror jag inte på då det ändrar utväxlingen på fjädringen, jag sågade av klykan i botten på dämparen och la dit ett 6mm tjockt platt järn och migga i hopp, det höjde hojen 5cm bak om den står på det hårdaste läget,ca 3cm i mitten läget, Fram la jag i ca 2cm distanser och en halv dl mer gaffel olja i vardera ben och 4mm ner tyckta gaffel ben genom styrkronan , det tycker jag blev bra för Ofraod körning. nu ska jag såva så natti natt på er, Det är aldrig försent att få en lycklig barndom.
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Jo nu kom jag i håg vad jag skulle tippsa om, lägg några brickor i bak kant på framskärmens skruvar då lyfter man upp skärmen några cm i fram kant och hela hojen ser kolare ut tycker jag. Zzzz Glad Påsk
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Kan någon uttyda var man hittar servicemanualen till xtn? Jag letar kors och tvärs i tråden men hittar inte!? Hittade något ställe där man kunde köpa den men de pengarna vill jag lägga på packboxarna... :(

Menar du verkstadshandboken så ligger den här:

http://www.thesparesnetwork.co.uk/ma...leid&dl_id=140


F-N
Den funkade inte, den ligger på sidan 113 inlägg nr 2241 i denna tråden

Testar en gång till:

http://www.thesparesnetwork.co.uk/manuals/download.php?action=byfileid&dl_id=140
 
Last edited:

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Ort
"Åby" hette det förr...
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Idag fick jag min XTX, bild finns i mitt garage för den som är sugen på att ta en titt. Bättre bilder kommer så småningom.

Ska försöka ordna röda fälgstripes imorrn tänkte jag. För vita är väl inte alls lika snyggt?

Hittade denna XTX med fälgstripes. (inte min på bild)
 

Bifogat

  • bikepics-1168123-full.jpg
    bikepics-1168123-full.jpg
    101.1 KB · Visningar: 173

CRJS

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph 595 -97
Någon som har några bra bilder på var man skall kapa i lyktplasten om man vill vända sin baklykta upp och ner.

Samt hur man skall göra med regg skylten. Dem jag köpte hojen av hade gjort detta åt ett par kunder och sedan monterat skylten i hjulhuset. Tänkte man lika väl kan göra det själv.

Så lite vägledning eller bilder skulle uppskattas.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Någon som har några bra bilder på var man skall kapa i lyktplasten om man vill vända sin baklykta upp och ner.

Samt hur man skall göra med regg skylten. Dem jag köpte hojen av hade gjort detta åt ett par kunder och sedan monterat skylten i hjulhuset. Tänkte man lika väl kan göra det själv.

Så lite vägledning eller bilder skulle uppskattas.
När jag rensade baken på min så kapade jag bit för bit tills det funkade, nu vart det ju inte orgonallyset bak, men jag skall använda orginallyset till sonen som vi skall rensa så snart det blir lite varmare, men om jag inte minns helt fel så borde man kunna kapa så att det sitter en mellanplalstvägg där bak, och sedan göra hål för lyset, och fästa de två genomgående i plastväggen..
Synd att jag inte tog fler bilder då jag rensa min bakdel...
När det gäller skylten i hjulhuset så blir du ett föremål för polisen...
Hade min skylt i hjulhuset på min TTR600, vart ombesiktning samt ett pekfinger med varningar om böter som hade kostat mer än försäkringen då det dessutom saknades skyltbelysning osv...
1.jpg

2.jpg

3.jpg

8.jpg

10.jpg
 
Last edited:

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Snygga bilder
Du har ingen mer detaljerad bild på hur du monterat blinkersarna bak :)
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Snygga bilder
Du har ingen mer detaljerad bild på hur du monterat blinkersarna bak :)
Har satt dem i de övre handtagshålen, funkar även på semestern när pakehållaren åker på.. bara längre bultar och dit med distanserna..
13_sem.jpg
 
Last edited:

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Ok då skall jag springa ut i garaget och kolla hur det skulle bli om jag flyttar dit dem :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top