Modifieringar XT660 X/R

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Hahaha... precis min tanke, men jag plockar bort toppbruvarna och tar fram skjutmåttet, de är ca 2 cm höga, skall svara några olika uppsättningar så man har :)



Det blir en helt annan karaktär på hojen, det bästa jag har gjort att dreva om den, köp drevet på MC varuhuset, beställde på Yama, men efter 3 månaders väntan (kan ha vart 2) så gav jag upp, MC varuhuset hade det på hyllan...

Den hamnar mer "rätt" mellan växlarna, lättare med bättre varvtal vid låga växlar, slipper mycket av det "rappande" som annars är där.

Samt att den är än mer lättare att plocka upp på slangen, bara ens egen "feghet" (spärrar) som bromsar en :)

Hur många taggar skall det vara, och det är bara framdrevet eller?
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Det blir en helt annan karaktär på hojen, det bästa jag har gjort att dreva om den, köp drevet på MC varuhuset, beställde på Yama, men efter 3 månaders väntan (kan ha vart 2) så gav jag upp, MC varuhuset hade det på hyllan...

Vilket framdrev har du 13 eller 14 kugg? Nån som provat 13 kugg?
Det är ett 14 kuggat :)
Ja, 15 orginal fram, nu har jag 14 kuggat.

Är det någon här som har en 07 eller nyare som har monterat en pakethållare?
Handtagen ser annorlunda ut jämfört med de lite äldre modellerna, även passagerarfotpinnarna är annorlunda på dessa modeller de är av aluminium.
Touratechs pakethållare passar inte till dessa nyare trodde försäljaren.
Är det någon som monterat någon?

Ser ut som min -06:a, bilder finns längre tillbaka i tråden...
Ser ingen skillnad på fotpinnarna, men annorlunda "form" på handtagen men samma infästning... ring Yamaha och kolla med dem annars, de ser ju snabbt ifall det är samma hållare, skall kolla ifall jag har orginalpåsen kvar till min som hänger i garaget...

Är som sagt för att styva upp framgafflarna/få mindre häng. Jag har kört med 20mm distanser samt kortat hundben från 90mm till 80mm... Har för mig att dessa är 20 med faktiskt.

Edit: Själv är bäste dräng, åk till biltema och köp stora brickor.

Adjoss....

Ja, det ligger lite i de du säger :)
brickor... får se hur jag gör...
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Jag travade i brickor tills det blev ca 20mm. Jag tror jag tog 32 eller 35mm brickor. Inga pengar att tala om så kör med brickor du. Häll gärna i en halv deciliter olja till i varje ben så blir den lite stiffare i botten.

Jag kan rekomendera styrhöjjare för er som står mycket och åker grusväg. Mycket bekvämare och ännu mer lätthanterlig. Max 30mm sen blir det lite knas med vajrar och kablar.
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Vet inte om detta är allmänt kännt eller inte men www.kedo.de är riktigt bra och billiga när det gäller delar till xt660. Beställde nytt drivpaket+extra framdrev+nya ryckutjämnare. Slutade på 1450kr ungefär med frakt, plus att man fick godis med fakturan! Hur mycket är inte det värt?! Drivpaketet enbart på yamaha här i HBG ligger på 1500-1600kr.

Sen har de borrningssatser, cylinderfoder upp till ca 725 kubik, trimkammar, pc3, avgassystem, hell you name it. Riktigt hjälpsamma med om man undrar något.

Någon som sett talon nav på en xt?
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Detta med co värde har jag läst lite om i denna tråd, men inte riktigt fattat vad det gör när man pillar med de inställningarna. Behöver jag göra det? Jag har bara bytt till ett GPR slipon och ryckt bort snorkeln.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Detta med co värde har jag läst lite om i denna tråd, men inte riktigt fattat vad det gör när man pillar med de inställningarna. Behöver jag göra det? Jag har bara bytt till ett GPR slipon och ryckt bort snorkeln.

Här e lite vad som saknas.

Dna steg 2 luft filter

Koppla bort ais pumpen

Ta bort lamdasonden på avgas systemet fram

En power comander (ps) :tummenupp

//Robin
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Drev !

Ni som har drevat.... kan man köpa 14 kuggars drev hos Yamaha ÅF ? Ettans växel borde ju bli helt oanvändbar... eller ? Ingen mer än jag som tycker att tripmätaren räknar lite för fort. Tyckte min hoj hade gått långt och satt således och tittade på "tripen " medans jag körde och tänkte att så här tätt kan inte hundra meter vara (körde inte särskillt fort).......... blir ju Isof inte bättre med nerdrevning.
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Ni som har drevat.... kan man köpa 14 kuggars drev hos Yamaha ÅF ? Ettans växel borde ju bli helt oanvändbar... eller ? Ingen mer än jag som tycker att tripmätaren räknar lite för fort. Tyckte min hoj hade gått långt och satt således och tittade på "tripen " medans jag körde och tänkte att så här tätt kan inte hundra meter vara (körde inte särskillt fort).......... blir ju Isof inte bättre med nerdrevning.

Jag drevade ner 1 kugg fram och 1 upp bak, 1:ans växel är inte mycket att ha längre. Lyfter utan problem på 1:an med gas, men inte så högt/långt eftersom varvstoppet går i.

edit: Glömde säga att efter drevningen som jag gjort så visar mätaren ca 10 km/h fel. (gör inget, tittar inte så ofta på den)
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Detta med co värde har jag läst lite om i denna tråd, men inte riktigt fattat vad det gör när man pillar med de inställningarna. Behöver jag göra det? Jag har bara bytt till ett GPR slipon och ryckt bort snorkeln.

Du kan med fördel prova att höja det värdet du har med 10 steg Värdet du får fram i displayen säger inget, det är bara ett värde från fabrik/verkstan.
Prova dig fram det skadar inget.

Ni som har drevat.... kan man köpa 14 kuggars drev hos Yamaha ÅF ? Ettans växel borde ju bli helt oanvändbar... eller ? Ingen mer än jag som tycker att tripmätaren räknar lite för fort. Tyckte min hoj hade gått långt och satt således och tittade på "tripen " medans jag körde och tänkte att så här tätt kan inte hundra meter vara (körde inte särskillt fort).......... blir ju Isof inte bättre med nerdrevning.

Det gör väldigt liten skilnad, i 90km/h visar den 2-3km/h fel.
 
Last edited:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Du kan med fördel prova att höja det värdet du har med 10 steg Värdet du får fram i displayen säger inget, det är bara ett värde från fabrik/verkstan.
Prova dig fram det skadar inget.



Det gör väldigt liten skilnad, i 90km/h visar den 2-3km/h fel.

Hur vet jag när det är bra då? Min var förnställd på 13 och jag höjde fem steg. Känns som att den går lite jämnare när man släpper gasen och att den svarar lite kvickare. Men som sagt, hur vet jag när man höjt tillräckligt och är det på nåt sätt skadligt att leka med detta?
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Detta med co värde har jag läst lite om i denna tråd, men inte riktigt fattat vad det gör när man pillar med de inställningarna. Behöver jag göra det? Jag har bara bytt till ett GPR slipon och ryckt bort snorkeln.

Prova dig fram... kör med justeringsläget i, så har du även varvräknaren framme i den övre högra hörnan... så provar du att "modda" den...
Har själv två inställningar...

7 vid normalkörning - 22 vid "lek"
Bara att prova sig fram...

Jag drevade ner 1 kugg fram och 1 upp bak, 1:ans växel är inte mycket att ha längre. Lyfter utan problem på 1:an med gas, men inte så högt/långt eftersom varvstoppet går i.

edit: Glömde säga att efter drevningen som jag gjort så visar mätaren ca 10 km/h fel. (gör inget, tittar inte så ofta på den)

Min visar:
- 30 km = 32 km
- 50 km = 52 km
- 70 km = 74 km
- 90 km = 98 KM
Allt enligt GPS, då iof med 14 kugg fram...
Samt att den den lyfter till skyn på 1:an vid gaspådrag... räcker med ett litet "Brapp" på gasen och på upplyftet så petas 2:an in...

Samt att den på 2:ans växel kommer upp smidigt vid 40Km vid "dumpa" av kopplingen, men sätten är många... bara att öva..
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Samt att den den lyfter till skyn på 1:an vid gaspådrag... räcker med ett litet "Brapp" på gasen och på upplyftet så petas 2:an in...

Samt att den på 2:ans växel kommer upp smidigt vid 40Km vid "dumpa" av kopplingen, men sätten är många... bara att öva..

Dumpa kopplingen på 2'an? Vad fasen sysslar du med? :va
Xt'n original utan någon som helst modd går upp på 1'an och 2'an utan att du behöver fundera över att använda kopplingen.:tummenupp
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Dumpa kopplingen på 2'an? Vad fasen sysslar du med? :va
Xt'n original utan någon som helst modd går upp på 1'an och 2'an utan att du behöver fundera över att använda kopplingen.:tummenupp

Ja, det gör den med bakåthäng och "rycka" ur styrfästerna principen :)
Tyvärr, inte min... "brappar" inte upp min på 2:a, den kommer smidigt och mjukt med "snabbsläpp" på kopplingen... 1:an stillaståendes (5-15 km) kommer den direkt, men inte på 2:an... (förutom när man sitter längst bak på sadeln och "sliter" i den... (Kan bero på mina 89 kg också¨) :)
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Nu har jag lagt i distanser i gaffeln... Vart bra mycket högre fram (skulle ha måttat, men glömde...) samt lite "stiffare" enligt tidigare tips :)
Har inte kört någon längre sträcka än, men det blir en repa i morgon på ett ex antal mil, då uppdaterar jag detta inlägg och beskriver ev. ändrade egenskaper osv.

EDIT:
=============================
Uppdatering efter dagens "repa".
Efter 28 mil idag så kan jag väl sammanställa det ganska kort...
Vart "kanonbra", den "svampade" inte alls vid körning, den stod emot bromsningarna mycket mer behaglig...Det som jag kanske kände som en liten nackdel var att den kändes ganska "direkt" upp i handtagen, den vart ju lite "stiffare" så den kändes mer i händerna, men det var det klart värt.

Här kommer det lite bilder...
 

Bifogat

  • storbricka.jpg
    storbricka.jpg
    70.8 KB · Visningar: 108
  • tjocklek.jpg
    tjocklek.jpg
    69.1 KB · Visningar: 113
  • mer_olja.jpg
    mer_olja.jpg
    71.8 KB · Visningar: 108
  • olja_gaffel.jpg
    olja_gaffel.jpg
    95.9 KB · Visningar: 123
  • pressa_i.jpg
    pressa_i.jpg
    64.6 KB · Visningar: 129
  • lossa.jpg
    lossa.jpg
    87.4 KB · Visningar: 126
Last edited:

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Hojen dör!

Tjena,

Var ute på en långtur i helgen sthlm-Helsingborg-sthlm (135 mil).

Dock så dog hojen flera ggr under turen (5-6ggr).
Det inträffade när jag kört ganska länge, plus att det ju har varit väldigt varmt ute (om nån missat det).

Den dog under ner/uppväxlingar när jag drog in kopplingen.. körde sakta. Aldrig undertiden jag gasade så att säga.
Har inte upplevt detta problem tidigare när jag kört till jobbet och varit ute på lite kortare turer.

Har tidigare ringt och kollat att ECU´n är bytt då det är en 2005:a.

Är TPS och ECU samma sak.. har för mig att jag läst något om utbyte av TPS tidigare...

Vad kan det vara för fel, några teorier innan jag ringer Yamaha (MC-varuhuset)?

Har en powercommander som jag inte hunnit montera än, kan den avhjälpa problemet.

/Martin
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Tjena,

Var ute på en långtur i helgen sthlm-Helsingborg-sthlm (135 mil).

Dock så dog hojen flera ggr under turen (5-6ggr).
Det inträffade när jag kört ganska länge, plus att det ju har varit väldigt varmt ute (om nån missat det).

Den dog under ner/uppväxlingar när jag drog in kopplingen.. körde sakta. Aldrig undertiden jag gasade så att säga.
Har inte upplevt detta problem tidigare när jag kört till jobbet och varit ute på lite kortare turer.

Har tidigare ringt och kollat att ECU´n är bytt då det är en 2005:a.

Är TPS och ECU samma sak.. har för mig att jag läst något om utbyte av TPS tidigare...

Vad kan det vara för fel, några teorier innan jag ringer Yamaha (MC-varuhuset)?

Har en powercommander som jag inte hunnit montera än, kan den avhjälpa problemet.

/Martin
Spännande att höra... min har också gjort samma sak ett par ggr, framför allt under några långturer, så sent som i går... 2 ggr så var den "död" när jag släpper upp kopplingen från att ha växlat ned från 3:an till 2:an... den ena gången så märktes det då det klonkade till ordentligt eftersom motorvarver var borta när jag växlade... Spännande... trodde min var lite "udda"...
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Felet utmärker sig ju precis enligt denna beskrivning....

http://www.bike.se/content/1697/

Så det är väl bara att försöka få TPS'en utbytt (om det nu är den)


Spännande att höra... min har också gjort samma sak ett par ggr, framför allt under några långturer, så sent som i går... 2 ggr så var den "död" när jag släpper upp kopplingen från att ha växlat ned från 3:an till 2:an... den ena gången så märktes det då det klonkade till ordentligt eftersom motorvarver var borta när jag växlade... Spännande... trodde min var lite "udda"...
 

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
XT660R
Långa stunder med konstant varvtal och sedan snabbt avslag så får min oxå lätt för att dö. Gärna om den är riktigt varm. Höjde tomgången något sen var det slut med det.

Hur brett bakdäck kör ni Xtx;erna på 160 är standard men körn någon med bredare?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top