Modifieringar XT660 X/R

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Dom verkar inte ha åtgärdat detta problem efter 07:eek:rna då jag har en 08:a med samma problem. För mig har det hänt 2 ggr, och ingen av gångerna har det varit efter särskilt lång eller hård körning. Sista gången var mitt i stan när jag växlade från 2:an till 1:an. Skall man höra av sig till butiken snarast eller?
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Ringde MC-varuhuset nu.. fick inga vettiga besked därifrån.

Enligt dem var TPS'en bytt på min MC redan.. men inte ECU´n.
De hade aldrig hört talas om att det varit några problem med ECU'n och att den bytts på vissa hojar. Enda gången de bytt ECU var i samband med borttappade nycklar. Så hans tips till mig var att inte köra så långt med hojen och leva med att den stannade ibland :tummenupp

Det konstiga är att jag ringt en annan firma och frågat om ECU'n var bytt på min vilket de bekräftade att den blivit. De sa dock inget om att TPS'en var bytt då.

Får väl försöka ringa Yamaha Sverige och se om man kan få några vettiga svar därifrån.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Hallå fellow XT-ägare! Behöver lite råd av Er!

Har nu fått en köpare till min xtx, se bild i mitt garage så får ni se vad jag kör för nåt.

42.000 kr vill han ge för den om han är nöjd efter provkörning
Som ni ser har jag GPR-rör på hojen, som dessvärr fick två mindre bucklor på sig efter en nedläggning på grus/sandstig i somras (väldigt låg fart).
Pratade med köparen idag och undrare om han brydde sig om att ha effektrören eller ej och som jag trodde är han inte ute efter något smatter och nöjer sig gott med originaldämparna, gott!

Utan GPR-rören vill han dock bara ge 38.000 kr för den. Är detta rimligt tycker ni? Gått 840 mil nu, servicekostnaden e på G.. I övrigt ingen extra utrustning monterad förutom musöron.


Åsså nu till VARFÖR jag ska sälja min fina xtx...för att jag ska köpa en xtr! :yoparty Tänke att jag säljer xtx:en nu, behåller GPR-rören och köper en xtr sen i höst när de gått ned lite efter sommarhysterin..

Vad tror ni om det? Gör jag något dumt nu? Vill ha xtr för att ha lite mera körfrihet!
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Du gör helrätt!!

XTR kan erbjuda så mycket mer än vad X kan. Tycker jag iaf!
Behåll burkarna, skicka inte med dom vad du än gör. 38000 känns oxå ganska rätt, försök ändå få 39, det går säkert.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Thanks for support! GPR behåller jag absolut ja! Gör ju minst halva hojen.. XTR here I come hoppas jag! :)
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Thanks for support! GPR behåller jag absolut ja! Gör ju minst halva hojen.. XTR here I come hoppas jag! :)

Jag tycker oxå du gör helt rätt.
Du missar inget, en R klarar av allt en X klarar (kanske inte om du tävlar på en Go-cartbana) om man kör någorlunda "vanligt".
Däremot är det helt otroligt kul att komma ut i naturen med sin R, du kommer inte att ångra dig.
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Slängde på K&N + DNA-stage2 filter igår, höjde även CO't ytterligare.

Har bara hunnit köra till jobbet, men tyckte att det blev stor skillnad. Mycket piggare och mer varvillig! Den har varit väldigt ryckig på lägre hastigheter, men även det blev lite bättre nu..

Ser fram emot att montera de främre krökarna och PC3'an. Blir nog även ett 14-kuggs fram iom allt positivt skrivande om det.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Någon som har riktpriser på 1000 mila servicen...Ringde MC Varuhuset i sthlm, de skall ha 3500:- och på Yamahacenter 1500:- skiljer ju en del...

Sedan nämnde jag detta med att den brukar dö ibland som vi snackade om tidigare i tråden... de kollade... denna låg inte inom dem med TPS problem, men kommer att kolla det på servicen, för de tyckte att de lät precis som om det skulle vara TPS som strular, och då är det garanti... fortsättning följer, men ser fram emot några prisuppgifter på 1000 mila servicen.
 
Last edited:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Någon som har riktpriser på 1000 mila servicen...Ringde Av Mc i sthlm, de skall ha 3500:- och på Yamahacenter 1500:- skiljer ju en del...

Sedan nämnde jag detta med att den brukar dö ibland som vi snackade om tidigare i tråden... de kollade... denna låg inte inom dem med TPS problem, men kommer att kolla det på servicen, för de tyckte att de lät precis som om det skulle vara TPS som strular, och då är det garanti... fortsättning följer, men ser fram emot några prisuppgifter på 1000 mila servicen.


Om du med "Av Mc" menar "Ava Mc" så är dom nog så pass mycket dyrare för att de inte saluför Yamaha. Dom sa iaf till mig att de inte hade delar till min pga detta. Däremot hade de delar till Kawa å Sukizuki.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Om du med "Av Mc" menar "Ava Mc" så är dom nog så pass mycket dyrare för att de inte saluför Yamaha. Dom sa iaf till mig att de inte hade delar till min pga detta. Däremot hade de delar till Kawa å Sukizuki.
Vaken... fasiken... det var ju MC varuhuset jag medade :)
På Ava så handlar jag delar till frugans och dotterns ER6:eek:r... :)

Så sant, de hade inte änns oljefilter där ju till Yaman...
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
här är en som inte är så mek-kunnig av sig.. om jag ska dra av mina GPR och sätta dit originalrören igen. Vilka hållare ska jag använda då? Kan man köpa nya? Eller sitter dom antagligen på rören (som jag har på annan ort så jag kan inte kolla detta just nu).
GPR sitter ju enbart på en fästpunkt + "slangklämman" längst ned och fram som kniper om så att säga..
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Hej, va noga med att ha vatten och alu glykol i kylaren, Jag fick i över tre dl i kylaren och då var nivån i burken normal, Xt 660 blir lätt varm och då kokar den ur sig, en extra olje kylare finns att köpa på xt660.com såg jag, Jag jagade Anni Seel i 20 mil på blöta grus vägar på en SOE körning i våras och då blev kylaren tät av skit så det berodde nog på det att min rör lampa tändes lite då och då och hojen började rycka och ville stanna vid av slag. ps, öppna kylaren med kall motor och starta den, häll i och gasa lite då går det i mer.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Min XT gick till ny lycklig ägare i helgen, kanonhoj men jag är helt såld på Triumph så det fick bli en sådan till, så nu blir garaget begåvat med en Daytona och en Thruxton:banana :banana :banana .

Saknar XTXn lite, tror inte det finns en mer lättkörd hojmodell 600cc och öppåt:tummenupp
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
här är en som inte är så mek-kunnig av sig.. om jag ska dra av mina GPR och sätta dit originalrören igen. Vilka hållare ska jag använda då? Kan man köpa nya? Eller sitter dom antagligen på rören (som jag har på annan ort så jag kan inte kolla detta just nu).
GPR sitter ju enbart på en fästpunkt + "slangklämman" längst ned och fram som kniper om så att säga..

Originalpiporna har två fästpunkter som sitter fast i piporna + slanglämman.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Nu har jag lagt i distanser i gaffeln... Vart bra mycket högre fram (skulle ha måttat, men glömde...) samt lite "stiffare" enligt tidigare tips :)
Har inte kört någon längre sträcka än, men det blir en repa i morgon på ett ex antal mil, då uppdaterar jag detta inlägg och beskriver ev. ändrade egenskaper osv.

EDIT:
=============================
Uppdatering efter dagens "repa".
Efter 28 mil idag så kan jag väl sammanställa det ganska kort...
Vart "kanonbra", den "svampade" inte alls vid körning, den stod emot bromsningarna mycket mer behaglig...Det som jag kanske kände som en liten nackdel var att den kändes ganska "direkt" upp i handtagen, den vart ju lite "stiffare" så den kändes mer i händerna, men det var det klart värt.

Här kommer det lite bilder...

Hällde du "bara" på 5 cl olja i varje gaffelben? Var det inte 50 cl (1/2 dl)?
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
60 mm styrhöjjare

I går monterade jag 60 mm höga styrhöjjare och ett Magura styre på min hoj.
Det var lite tight med vissa kablar men det gick, jag fick klippa av några buntband och släppa lite på kopplingsviren. Jag har provkört och det var inga problem.
Det var två saker som fick fixas:
Jag fick borra 2 st 5 mm hål i styret för det sitter en knopp i varje handtag.
Skruvarna som följde med höjarna var lite för långa, de gick i botten, men det löste sig med ett par något kortare skruvar.

Jag är görnöjd med höjden, jag är ganska lång (195 cm) och upplevde en stor skillnad mot tidigare 30 mm höjning. Det känns jättebra. Samtidigt satte jag även på ett par Barkbuster för att skydda koppling och bromshandtagen.
 

Bifogat

  • Styre (4).jpg
    Styre (4).jpg
    98.9 KB · Visningar: 126
  • Styre (7).jpg
    Styre (7).jpg
    98.2 KB · Visningar: 132
  • Styre (12).jpg
    Styre (12).jpg
    130.8 KB · Visningar: 177
  • Styre (14).jpg
    Styre (14).jpg
    76.7 KB · Visningar: 141

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Hur vart köregenskaperna på den när du höjde den? Inte orolig vid aktiv körning på grus osv. Funderar nämligen på att göra samma sak själv... Hur vart gaffel efter den modefieringen? Hällde du i mer olja?

Är som sagt för att styva upp framgafflarna/få mindre häng. Jag har kört med 20mm distanser samt kortat hundben från 90mm till 80mm... Har för mig att dessa är 20 med faktiskt.

Edit: Själv är bäste dräng, åk till biltema och köp stora brickor.

Adjoss....
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Hällde du "bara" på 5 cl olja i varje gaffelben? Var det inte 50 cl (1/2 dl)?

Försöker använda fingrarna...Är jag helt fel ute...:va
5 cl är väl = 0,5 (½) deciliter
50 cl är väl 5 deciliter...
Ja, jag fyllde "på" med 0,5 deciliter/5 cl i varje gaffelben...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top