Modifieringar XT660 X/R

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jo, men vad jag menar är - det är väl ok om man köper den på just de premisserna, att det är en billig allroundbåge som är hyfsat trevlig - att ge sig på och pilla och trimma den är ju det jag kanske reagerar på mest.

Att det sedan är en bra trött båge, som i motardstuk är både för trött och för mjuk i gaffeln är en annan sak, på grus är det en sak - men på asfalt är det inte alls kul, det är ett väldigt kort register med precis noll vrid på riktig låga varvtal (så att tro att man kan segdra på höga växlar funkar inte alls) - lite pulver i mitten, och det dör väldigt tidigt.
Att det är en stånka är ju grundproblemet.

Som grushoj funkar det säkert bra - men det var inte en sådan jag testade, och tjötade om. ;) Jag åkte asfalt, med "motarden".

Inlägget i tråden på SOE var mera riktat för att få folk som är nyfikna att tänka till lite, jag höll på att ramla dit på en XT660X just för att den lovordades så friskt just där (och att det gick att få en ny 07:a för vettiga pengar)...och jag är ruskigt glad att det inte blev en sådan, för den är helt fel för *mig*.

Det blir lätt lite fartblindhet, och hyllning av det man valt själv - och inte överdrivet objektiva utlåtanden, vilket i stort sett alltid gör det rätt svårt att jaga info om något på nätet (och skriver någon i negativa tongångar blir det ju reaktioner därefter).

:)

/J


Du läste inte det jag skrev, du dömer ut en hoj efter en dags provkörning på en ej inkörd hoj. Den blir piggare när den är inkörd och man lärt sig hantera motorn. ligger jag på tomgång på 1an o drar på rullen går den upp på bakhjulet, det tycker inte jag är slött.

Alla gillar inte stånka, varje motortyp har sin karaktär, du gillar inte stånka, det gör ju inte hojen sämre, det är din personliga åsikt.
Själv tyckte jag det var obehagligt med den starka motorbromsen i början men man vänjer sig, nu gillar jag den.
 

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Är det någon som vet om det rymms undurodubbade däck bak på den så man kan åka is osv i vinter? Tycker det ser tajt ut fram till svingen nämligen!

NÅN som provat? Tänkte att man kanske kunde aveckla KTM:n isåfall. XT:n fyller alla mina behov om det går att få på isdäck :)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Ringde MC-varuhuset igår och frågade om de kunde borra upp mitt bucklade GPR-rör och buckla ut den. Fick NEJ, eftersom dom måste kunna lämna garanti på alla jobb och det var ingen jobb de åtog sig.
Han tipsade om att ringa nån mindre verkstad/hemmapulare som kunde göra jobbet..Har ni några tips? Ett stukat GPR-rör skall alltså öppnas upp och två bucklor skall bucklas ut. Å just det..jag vill inte att det skall kosta för mycket! :tummenupp
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Hoppas det är okay att (igen) ställa frågor utanför trådens egentliga syfte?

Jag har nämligen ett dilemma och vill kolla vad ni hade gjort i min situation :tummenupp

Som sagt tidigare så är jag ute efter min första hoj och har satt fokus på 3st.


Hoj 1:

*Årsmodell 05
*Privatperson
*1.000 mil
*Kolfiberpipor & moddat arsle (precis vad jag vill ha)
*Priset ligger lite under vad jag sitter på


Hoj 2:

*Årsmodell 05 uttagen 06
*Företag ("servad och klar")
*260 mil
*Original utseende
*Priset ligger en aning över vad jag sitter på

Hoj 3:

*Årsmodell 04 uttagen 05
*Privatperson
*300 mil
*Original utseende
*Priset är nästan perfekt, en aning över

Ekonomiskt/utseende mässigt sätt så är hoj 1 det perfekta valet. Men 1.000 Mil avskräcker mig en aning. Vill hellre ha en lågmilare, mest för att det skulle underlätta en försäljning för mig själv i framtiden, förmodligen.

Vad tycker ni?

jag tycker du tänker fel.. ;) om den gått 1000mil och är servad har du 1000 till nästa.. om den inte är servad kan du ju pruta det på priset?
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Glöm inte luftfiltret, enstånkor ät känslig för andningen, mao högre flöde i luftfilter och ljuddämpare först sedan PC o bänkning.
En kugg ner på framdrevet verkar oxå vara poppis.



Jag har sutit och stött och blött det här med PC, men inte lyckats bestämma mig om det är värt nästan 6000 svenska beskattade riksdaler ( 3500 för PC och 2000 för bänkning ). Ger det en så helt annan karaktär på hojjen (Läs mig rätt jag har kul som det är) att kronorna känns som en investering. Något som dock stör mig just i det läget jag är nu, är avgasknallarna. Slipper jag dessa med PC ? Kör nu med Termignoni slip-on och bara några steg högre på CO (Provade ställa upp 20 steg, då höll jag på att skjuta innanmätet ur Termi-piporna ) Eller är det bara stoppa i insatserna om jag inte vill höras över hela västerbotten.

Fast då låter den ju för Meeeeesigt ! Give me hard facts . . .

P.S.
XT:n är ju inte svår att dra upp på tvåans växel som den är. . . . om nu PC ger så pass mycket drag som det verkar på de som gjort det, varför ska man då dreva ner ?

Och så till sist kom jag på : Vad var det för däck som rekomenderades till både asfalt och gruskörning till XTX
 
Last edited:

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
jag tycker du tänker fel.. ;) om den gått 1000mil och är servad har du 1000 till nästa.. om den inte är servad kan du ju pruta det på priset?

Har fått reda på att den inte är servad och att båda däcken är slitna, så orkar inte med denna hojen.


Nån som kan tala om när XTn är helt inkörd?
260 mil eller 300 bör väl båda räknas som färdig?
 

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
När du passerar 160 mil är den helt inkörd enligt min info som följer med hojen... Så det är bara att gasa bäst du vill med båda två :tummenupp

Har fått reda på att den inte är servad och att båda däcken är slitna, så orkar inte med denna hojen.


Nån som kan tala om när XTn är helt inkörd?
260 mil eller 300 bör väl båda räknas som färdig?
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Har hittat ett ställe i USA som säljer powercommander för 1695:-.
Står att det är till en XT660R, men den passar väl även XT660X? Vad jag föstått så är det väl nästan bara hjulen som skiljer.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Rådgivning tack... min hoj, se garagebilder >>
Skall ju säljas till förmån för en xtr. Gubben som provkörde den i förra veckan hör nu av sig och bjuder 35.000 kr, istället för mina 38.000 kr jag vill ha.
Hans argument var att bakdäcket är helt utslitet och att 1000-mila servicen är på gång om 50 mil.
Skall jag anta hans bud ändå tycker ni?

En svart xtx, 05a, lite repig i platsen på höger sida efter ett fall på skogsstig.
GPR-rören som sitter på nu medföjer ej utan han ska ha orginalrören.

Är hans bud ända hyfsat tycker ni? Som sagt..service och nytt bakdäck på G, repig på höger sida och jag får behålla GPR-rören.

Kanske kontra och säga 36.000 kr och nöja mig? :confused:


En till fråga: om jag ska sätta på originalrören igen, är det något man måste göra eller tänka på då? Eller är det bara att skruva dit den på fästpunkten och klämma åt med slangklämman-klart?
 
Last edited:

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
Järbo
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Har hittat ett ställe i USA som säljer powercommander för 1695:-.
Står att det är till en XT660R, men den passar väl även XT660X? Vad jag föstått så är det väl nästan bara hjulen som skiljer.

vilken sida hittade du de på??? Vill oxå ha! :yoparty

Vad blir slutnotan på med frakt osv ??
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Lite feedback efter service & TPS snacket tidigare...

För ett tag sedan så snackade vi lite just om TPS problem... osv. just att hojen dör ibland...

Lämnade in min XTX 06:a på 1000 mila service igår, (förbaskat vad man biter sig i läppen just med tanke på kostanden för en "översyn" av hojen bara.)
Jag nämde detta problemet att den i bland dör vid snabba avslag på trotteln, samt att det är sporadisk osv. Även att snacket har varit att de är 04;orna som har haft de problemet så är det tydligen väl känt även på 05-08:eek:rna.
De hade tydligen t om fått in några 08;or med samma fel, så de bytte min på garantin direkt, de sade att med den felbeskrivningen så råder det inget tvivel om att det är trottelpositionerarn (TPS) som är något skumt med.

1923:- fattigare (för servicen) så "brappade" jag hem den idag, märkte ingen skillnad på gången, men kanske lite för kort bit för att den skall smygstanna... så det skall bli spännande att se om det är borta nu med den nya TPS:n.

Så, är det fler (vi var ju ett par som hade detta problemet tidigare) så är nog fasiken rådet att kolla med din MC handlare ändå, så länge garantin gäller, så det inte blir några kommande problem.

Kan bara säga att verkstaden på Yamahacenter i Haninge var klart trevliga och de var inga problem alls.

Rådgivning tack... min hoj, se garagebilder >>
Skall ju säljas till förmån för en xtr. Gubben som provkörde den i förra veckan hör nu av sig och bjuder 35.000 kr, istället för mina 38.000 kr jag vill ha.
Hans argument var att bakdäcket är helt utslitet och att 1000-mila servicen är på gång om 50 mil.
Skall jag anta hans bud ändå tycker ni?

En svart xtx, 05a, lite repig i platsen på höger sida efter ett fall på skogsstig.
GPR-rören som sitter på nu medföjer ej utan han ska ha orginalrören.

Är hans bud ända hyfsat tycker ni? Som sagt..service och nytt bakdäck på G, repig på höger sida och jag får behålla GPR-rören.

Kanske kontra och säga 36.000 kr och nöja mig? :confused:


En till fråga: om jag ska sätta på originalrören igen, är det något man måste göra eller tänka på då? Eller är det bara att skruva dit den på fästpunkten och klämma åt med slangklämman-klart?

F*n... tycker du säljer dig för billigt... sitter du "illa" till och har panik att få iväg hojen så kan jag ju förstå dig, men... skulle nog fasiken tro att närmare 40 000:- är ett bra pris, och kanske 39000:- som den står...
Bakdäck = 1300:- 1000 mil service=2000:-
Så... hm... svårt beslut, vad ligger de i pris just nu då?

Undra om det inte är dig jag brukar möta på morrnarna från Hökaränshållet... Har alltid mött en svart XTX, men nu är den röd... (såg att den är röd nu i ditt garage)

När det gäller orginalrören... Bara att "smälla" dit...
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Hur långt kommer man på en tank innan man behöver åka in för att tanka?
Jag köte min XT för några dar sedan och ska köra 150 mil på 2 dagar nu. Har inte kört mer än 2 mil med hojen så jag undrar nu om man kan ligga och köra i 10 mil iallafall innan tankning bahövs?
 

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Hur långt kommer man på en tank innan man behöver åka in för att tanka?
Jag köte min XT för några dar sedan och ska köra 150 mil på 2 dagar nu. Har inte kört mer än 2 mil med hojen så jag undrar nu om man kan ligga och köra i 10 mil iallafall innan tankning bahövs?

Jag fixade körkortet igår morse, så det var ju bara att fylla upp, och nollställa tripmätaren. Första tanken var slut efter 14,5 mil. Blandad körning.. :)
 

Metalmotard

Ibland full men inte alltid rulle!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X-05
Hur långt kommer man på en tank innan man behöver åka in för att tanka?
Jag köte min XT för några dar sedan och ska köra 150 mil på 2 dagar nu. Har inte kört mer än 2 mil med hojen så jag undrar nu om man kan ligga och köra i 10 mil iallafall innan tankning bahövs?

Ja hörru det är lugnt. Med min som enbart är moddad med ett par slipon kommer jag 30 mil på en tank, blandad körning, men jag brukar ju inte chansa utan tankar senast vid 25. Den drar ca 0.4 liter/mil.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Hur långt kommer man på en tank innan man behöver åka in för att tanka?
Jag köte min XT för några dar sedan och ska köra 150 mil på 2 dagar nu. Har inte kört mer än 2 mil med hojen så jag undrar nu om man kan ligga och köra i 10 mil iallafall innan tankning bahövs?

Kör 23-24 mil innan lampan tänds, sedan är det dags att leta mack... kommer väl några mil till, har kört 5 mil på reserven utan att behöva "putta" hojen till macken :)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
F*n... tycker du säljer dig för billigt... sitter du "illa" till och har panik att få iväg hojen så kan jag ju förstå dig, men... skulle nog fasiken tro att närmare 40 000:- är ett bra pris, och kanske 39000:- som den står...
Bakdäck = 1300:- 1000 mil service=2000:-
Så... hm... svårt beslut, vad ligger de i pris just nu då?

Undra om det inte är dig jag brukar möta på morrnarna från Hökaränshållet... Har alltid mött en svart XTX, men nu är den röd... (såg att den är röd nu i ditt garage)

När det gäller orginalrören... Bara att "smälla" dit...

Hmm..nu är ändå affären klar och försäljningen sker imorgon, 36.000 kr blev det. Som sagt, nu slipper jag bakdäcket och servicen som den ändå kräver just nu..Känner mig ändå hyfsad nöjd med tanke på att jag köpte den för 48.500 kr för knappt två år sedan och jag får behålla GPR-rören!
Som ju skall på min XTR! Som kommer när den kommer men xtr skall det sannolikt bli! :yoparty
Och det är tyvärr inte vi som möts där i Hökarängen, bor i Vaxholm och hojen är svart..inte röd. Röd var den original men sen blev den nattsvart! :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top