Modifieringar XT660 X/R

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Boost 2 skrev:
max 12-1 kompretionsförhållande! om man sopar på mer så får man åka oktanbooooster! Vad ligger dom på orginal? Ni måste porta! :tummenupp

Tja,
Okidoki, så 12-1 förhållande är bra.
Men man måste då porta toppen?

Blir det stor skillnad på vridet?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
cone skrev:
Tja,
Okidoki, så 12-1 förhållande är bra.
Men man måste då porta toppen?

Blir det stor skillnad på vridet?

Man kan väl porta för mer vrid eller mer effekt?? Lite olika vinklingar på kanaler mm.

Edit; original komp är 10-1.

Och förresten, tack Cone :)
 
Last edited:

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bebbe skrev:
Man kan väl porta för mer vrid eller mer effekt?? Lite olika vinklingar på kanaler mm.

Edit; original komp är 10-1.

Och förresten, tack Cone :)
Om man sopar i en 12-1 kolv i en sån häringa maskin så blir det Traktorstuk! dvs den drar enormt från låga varv + mellanregister (skulle tro 2-4 kusars i mellanreg men högst 0-2 slutkusar i bänk) man kan tappa lite i toppvarv. Helt klart rolig investering. Portning behövs ej, Men portar man så får man tillbaka varvlosen från kolven (om man nu portar så) och på så vis kan man få en underbar karaktär = råstark o med en bra slutkläm! Skulle tro att det går att klämma ur 5-7hk i mellanreg + 5-8-9hk i topp + ett enormt vrid! :banana
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boost 2 skrev:
Om man sopar i en 12-1 kolv i en sån häringa maskin så blir det Traktorstuk! dvs den drar enormt från låga varv + mellanregister (skulle tro 2-4 kusars i mellanreg men högst 0-2 slutkusar i bänk) man kan tappa lite i toppvarv. Helt klart rolig investering. Portning behövs ej, Men portar man så får man tillbaka varvlosen från kolven (om man nu portar så) och på så vis kan man få en underbar karaktär = råstark o med en bra slutkläm! Skulle tro att det går att klämma ur 5-7hk i mellanreg + 5-8-9hk i topp + ett enormt vrid! :banana

Det låter ju jäkligt bra :tummenupp Allt jag har gjort med min hittills har enbart get effekt ökning i låg och mellan (mycket ökning!!). Men då har jag visserligen inte fått injusterat allt med sprutet. Skall göra det i nästa vecka.

Sedan så har jag funderat på detta med luft burken. Så som det är nu så tar ju hojen luft från burken till bla AIS systemet (avgasrening). Har precis kopplat ur detta för att det skulle reducera avgasmällarna lite. Sedan så går ju även vevhusventilationen in i luftburken. Borde man inte vinna lite på att lägga vevhusventen fritt så att den inte "andas" genom burken? Borde väl även finnas lite mer luft kvar till hojen om man plockar bort AIS;en??
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bebbe skrev:
Det låter ju jäkligt bra :tummenupp Allt jag har gjort med min hittills har enbart get effekt ökning i låg och mellan (mycket ökning!!). Men då har jag visserligen inte fått injusterat allt med sprutet. Skall göra det i nästa vecka.

Sedan så har jag funderat på detta med luft burken. Så som det är nu så tar ju hojen luft från burken till bla AIS systemet (avgasrening). Har precis kopplat ur detta för att det skulle reducera avgasmällarna lite. Sedan så går ju även vevhusventilationen in i luftburken. Borde man inte vinna lite på att lägga vevhusventen fritt så att den inte "andas" genom burken? Borde väl även finnas lite mer luft kvar till hojen om man plockar bort AIS;en??
I med typ kn filter eller likvärdigt, sedan kapa sönder luftburken (om nu sprutet går att ställa mot helt öppen burk? fråga sprutinställningfarbröderna!) så mycket att det motsvarar ett hål på minst 100/100mm. Vev-venten kan du sätta ett löst filter på. Då kvicknar den nog till i hela registret!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boost 2 skrev:
I med typ kn filter eller likvärdigt, sedan kapa sönder luftburken (om nu sprutet går att ställa mot helt öppen burk? fråga sprutinställningfarbröderna!) så mycket att det motsvarar ett hål på minst 100/100mm. Vev-venten kan du sätta ett löst filter på. Då kvicknar den nog till i hela registret!

Har möjlighet till att göra ett hål i sidan på luftburken med diam 60-70mm. Sedan så finns det redan ett i toppen utav burken som är på ca 30-40x100-120mm det borde nog räcka?

Det med att sätta ett löst filter på vevhusventilationen. Var hittar man sådana filter? Och kommer det bli fullt med olja? Bör kanske sätta det någonstans där det sitter lite skyddat från vatten??
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
Boost 2 skrev:
Om man sopar i en 12-1 kolv i en sån häringa maskin så blir det Traktorstuk! dvs den drar enormt från låga varv + mellanregister (skulle tro 2-4 kusars i mellanreg men högst 0-2 slutkusar i bänk) man kan tappa lite i toppvarv. Helt klart rolig investering. Portning behövs ej, Men portar man så får man tillbaka varvlosen från kolven (om man nu portar så) och på så vis kan man få en underbar karaktär = råstark o med en bra slutkläm! Skulle tro att det går att klämma ur 5-7hk i mellanreg + 5-8-9hk i topp + ett enormt vrid! :banana


Fy fan, det där lät de´ ..... :yoparty :yoparty
Hmm.....kanske inte vore så dumt att testa detta?! :banana
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bebbe skrev:
Har möjlighet till att göra ett hål i sidan på luftburken med diam 60-70mm. Sedan så finns det redan ett i toppen utav burken som är på ca 30-40x100-120mm det borde nog räcka?

Det med att sätta ett löst filter på vevhusventilationen. Var hittar man sådana filter? Och kommer det bli fullt med olja? Bör kanske sätta det någonstans där det sitter lite skyddat från vatten??
Vevhusventen behöver du inte flytta! Har ingen påverkan på effekten. Flyttas endast vid direktmontering av luftfilter dvs rakt på gasare/insprut, Låter bra detta där med hålen i burken, Borrrra!

ps Är lite skeptisk till sprutet på dessa maskiner eller snarare dom som ställer in det! dom här motorerna har stor trimpotensial, med såna här bra avgas-sys som ni monterar borde effekten ligga på över 50 hk bakhjul med inställd sprut/fuggar! med trimkam o portat,högkomp 12-1 och sådana här bra avgas-sys som ni har plockat på o rätt inställd sprut,eller 2st 38mm mikuni så borde effekten lätt hamna på 75-80 hk på baken! :tummenupp
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Lämna in toppen på portning hos "Bohemen i Kinnmärgsbacken" skulle nog ge nå´n häst extra och inte minst en bättre effekt över hela registret!!! :tummenupp

Är nog en motor med mycket potensial! Synd bara att hela ekipaget är så TUUNGT... :va

/G
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boost 2 skrev:
Vevhusventen behöver du inte flytta! Har ingen påverkan på effekten. Flyttas endast vid direktmontering av luftfilter dvs rakt på gasare/insprut, Låter bra detta där med hålen i burken, Borrrra!

ps Är lite skeptisk till sprutet på dessa maskiner eller snarare dom som ställer in det! dom här motorerna har stor trimpotensial, med såna här bra avgas-sys som ni monterar borde effekten ligga på över 50 hk bakhjul med inställd sprut/fuggar! med trimkam o portat,högkomp 12-1 och sådana här bra avgas-sys som ni har plockat på o rätt inställd sprut,eller 2st 38mm mikuni så borde effekten lätt hamna på 75-80 hk på baken! :tummenupp

Har inget tipps om någon guru som är lite specialist på sprut??? Eller är det kanske tom så att man borde byta för att få det riktigt bra??
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
bebbe skrev:
Har inget tipps om någon guru som är lite specialist på sprut??? Eller är det kanske tom så att man borde byta för att få det riktigt bra??
Jag har inget tipps, Jag kör med fugge och Low-teck kinnmärgenspecial tilläggs-sprut!! :tummenupp Men insp- ska ju inte va någe probbs att ställa in i en bänk, Men du måste vara säker på att du lämnar den till kunniga!!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boost 2 skrev:
Jag har inget tipps, Jag kör med fugge och Low-teck kinnmärgenspecial tilläggs-sprut!! :tummenupp Men insp- ska ju inte va någe probbs att ställa in i en bänk, Men du måste vara säker på att du lämnar den till kunniga!!

Finns ju RG motor i Falkenberg som skall vara duktiga på detta med bla Powercommander. Men för att få det riktigt bra så tror jag det finns mer att göra än att bara mappa. Finns nog en hel del att göra med spridare spjällhus mm.
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
bebbe skrev:
Finns ju RG motor i Falkenberg som skall vara duktiga på detta med bla Powercommander. Men för att få det riktigt bra så tror jag det finns mer att göra än att bara mappa. Finns nog en hel del att göra med spridare spjällhus mm.


Frågan är ju egentligen hur mycket man bör trimma om man vill ha kvar
brukskvalite´n på hojen.

Man vill ju inte att skiten skall rasa eller att man måste plocka isär
& serva efter 10h.

Är det någon som vet vilken drift faktor man ska/kan räkna med på dessa hojar?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
cone skrev:
Frågan är ju egentligen hur mycket man bör trimma om man vill ha kvar
brukskvalite´n på hojen.

Man vill ju inte att skiten skall rasa eller att man måste plocka isär
& serva efter 10h.

Är det någon som vet vilken drift faktor man ska/kan räkna med på dessa hojar?

Det är helt sant!!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är det ingen som har provat satt en fugge på en xt660?
eller bli de problem med alla kablar slangar o annat skit?
 

smedur

sötast av oss alla!
Gick med
23 May 2004
Ort
Myggis
Hoj
brummarn
roliga ideer om modd och trim här! men är det ingen som några tankar eller bra förslag om att banta sin tjockis? hon är rätt tung!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
smedur skrev:
roliga ideer om modd och trim här! men är det ingen som några tankar eller bra förslag om att banta sin tjockis? hon är rätt tung!

Det lilla jag har gjort med min är klart kännbart. Nya pipor (helsystem), väck med backspeglar och passagerar pinnarna. Sedan så har jag även skalat av bakdelen. Låter inte så mycket men det känns när man har gjort det. Vet inte exakt vikt som jag har fått bort men ca 8 kg kan det nog vara. Håller på och filar på en ny brygga till vanl fotpinnarna också (mest för att på upp dom lite). Och sedan så blir det nog någon ny framkåpa. Fästet till den som sitter där nu är enormt :rolleyes:
 

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Ekeby
Hoj
Hoj lös
bebbe skrev:
Det lilla jag har gjort med min är klart kännbart. Nya pipor (helsystem), väck med backspeglar och passagerar pinnarna. Sedan så har jag även skalat av bakdelen. Låter inte så mycket men det känns när man har gjort det. Vet inte exakt vikt som jag har fått bort men ca 8 kg kan det nog vara. Håller på och filar på en ny brygga till vanl fotpinnarna också (mest för att på upp dom lite). Och sedan så blir det nog någon ny framkåpa. Fästet till den som sitter där nu är enormt :rolleyes:


lite avis på ditt helsystem. :yoparty
tyvärr dammar det rätt så bra om min plånbok just nu så det får nog vänta. :huvet
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Lämnade in hojen på bänkning och justering idag. Får se vad det ger. Blir det dåligt så får man kanske försöka skrammla ihop till en kam och högkompskolv :yoparty Hade varit fräckt att porta också :tungan
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top