Modifieringar XT660 X/R

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
cone skrev:
...orginal 38,8Hk på bakhjulet
Och nu .... 45,7Hk.
Vore kul veta vridsiffrorna oxå. Helst alltihopa inskannat förstås...
Annars duger siffrorna. Gärna vid vilka varvtal (när jag nu ändå önskar...)
/u

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
ulf_lundin skrev:
Vore kul veta vridsiffrorna oxå. Helst alltihopa inskannat förstås...
Annars duger siffrorna. Gärna vid vilka varvtal (när jag nu ändå önskar...)
/u

Jag skall lägga ut allt här när jag väl är klar.
Just nu undersöker jag hogkomp kolv samt portning av toppen.

Men hittills har vridet ökat med 10-12%, vilket inte är så pjåkigt.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
En lösning på bakdelen som inte är så tokig den heller. Men man måste fortfarande kapa i innerskärmen dock.

Bifogat

• 13022005(006)THUMB.jpg
    13022005(006)THUMB.jpg
    16.9 KB · Visningar: 2,324
  • 13022005(007).jpg
    13022005(007).jpg
    83.6 KB · Visningar: 495
  • 13022005(005).jpg
    13022005(005).jpg
    85.8 KB · Visningar: 537
  • 13022005(008).jpg
    13022005(008).jpg
    89.4 KB · Visningar: 401

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
BEBBE:

Det var en rätt snygg bakdel.
Någon du känner som har gjort det där?

Fan imorse hade vi -10 grader......det känns ganska avlägset att åka hoj nu!*Suck*

Jag har lagt ner högkomp kolv...ialla iår....får se vad som händer nästa vinter.
Ska se om jag kan hitta någon scanner så att jag kan lägga upp uppgifterna
på bänkkörningarna.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
cone skrev:
BEBBE:

Det var en rätt snygg bakdel.
Någon du känner som har gjort det där?

Fan imorse hade vi -10 grader......det känns ganska avlägset att åka hoj nu!*Suck*

Jag har lagt ner högkomp kolv...ialla iår....får se vad som händer nästa vinter.
Ska se om jag kan hitta någon scanner så att jag kan lägga upp uppgifterna
på bänkkörningarna.

Nej, ingen jag känner. Var en snubbe i Englad som hade gjort det. Kan ju vara någonting att prova när man tröttnar på det stuket man har nu.

Jag är uppe Jokkmokk just nu och här ligger tempen mellan -5 och -32 grader. Känns lite avlägset att köra här också. Men jag skall hem igen på Fredag och sedan så KAN det inte vara så långt kvar tills våren kommer :)
Längtar så att jag håller på att bli tokig!!

Skall även hämta hojen från injusteringen i bänken nästa Måndag. Skall bli kul att se vad det hamnade på (eller kanske inte :tungan )

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Motard -04
bebbe skrev:
Nej, ingen jag känner. Var en snubbe i Englad som hade gjort det. Kan ju vara någonting att prova när man tröttnar på det stuket man har nu.

Jag är uppe Jokkmokk just nu och här ligger tempen mellan -5 och -32 grader. Känns lite avlägset att köra här också. Men jag skall hem igen på Fredag och sedan så KAN det inte vara så långt kvar tills våren kommer :)
Längtar så att jag håller på att bli tokig!!

Skall även hämta hojen från injusteringen i bänken nästa Måndag. Skall bli kul att se vad det hamnade på (eller kanske inte :tungan )

Fan va ni styr gossar.... för 5 extra hk lixom...

ahja coolt ere iaf. :tummenupp

Låter min vara ganska org. i motorn, bara justeringar. Kostar nått enormt om det skulle gå sönder... med tanke på att alla garantier ryker.

Mitt yama center ville inte byta boxen heller..... dom hade snackat lite mer med yamas service ansvarige och kommit fram till att dom ska försöka justera in befintlig box\inställningar innan, funkar inte det så byter dom.

Smakråd: Va tycker ni om STR Lindstands Lizard\Gecko stället ? Lurat på o införskaffa sånt... tror de kan bli coolt me svart hojj... ?? Har ni andra skinn eller?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Swensson skrev:
Smakråd: Va tycker ni om STR Lindstands Lizard\Gecko stället ? Lurat på o införskaffa sånt... tror de kan bli coolt me svart hojj... ?? Har ni andra skinn eller?

Polaren skaffade det till sin XT som han köpte under mässan i GBG. Tycker det är coolt :tummenupp

Det med boxbytet ville inte min verkstad göra heller från början. Men när det försökte justera så kom de på att det inte gick. Tycker att det är jäkligt snålt av Yamaha att tänka så som de gör!! Fan byt boxen och tig!! Har man tillverkat en hoj som inte går riktigt så är det bara att bita i det sura äpplet. Nej, dålig stil är ver det är :gnissla

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
Swensson skrev:
Fan va ni styr gossar.... för 5 extra hk lixom...

ahja coolt ere iaf. :tummenupp

Låter min vara ganska org. i motorn, bara justeringar. Kostar nått enormt om det skulle gå sönder... med tanke på att alla garantier ryker.

Mitt yama center ville inte byta boxen heller..... dom hade snackat lite mer med yamas service ansvarige och kommit fram till att dom ska försöka justera in befintlig box\inställningar innan, funkar inte det så byter dom.

Dyrt & dyrt.
Mina modifieringar kostade inte mer än ett par nya GPR-dämpare, så fick
jag 23% mer effekt plus 11% mer vrid.
Eftersom modifieringarna blev gjorda på ett yamaha center har jag kvar mina garantier. :tummenupp

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Motard -04
cone skrev:
Dyrt & dyrt.
Mina modifieringar kostade inte mer än ett par nya GPR-dämpare, så fick
jag 23% mer effekt plus 11% mer vrid.
Eftersom modifieringarna blev gjorda på ett yamaha center har jag kvar mina garantier. :tummenupp

Asså, de trode ja aldrig yamaha skulle gå me på..... Vart tog du Power Commandern från? Samma handlare eller? runt 3800:- snackar min handlare om... skaplig men billigare från tyskland... ??

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
Swensson skrev:
Asså, de trode ja aldrig yamaha skulle gå me på..... Vart tog du Power Commandern från? Samma handlare eller? runt 3800:- snackar min handlare om... skaplig men billigare från tyskland... ??

Ingen aning om vart grejerna kom från. YC fixade allt själva.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Swensson skrev:

En sak som kan betyda välldigt mycket med en powercommander är att den blir riktigt injusterad efter hojen. Såg en GSXr 750 där det skillde 5hkr mellan ett färdigt program och ett intunat efter hojen!! Skall du beställa från tyskland så blir det oftast dyrare att ställa in hojen. Hällst skall man göra allt på en gång och köpa commandern även från den killen som justerar den.

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Motard -04
Mmmmm de va precis den tanken ja hade. Men min yz handlare har ingen bänk, dom skulle fixa det ändå fast man vill kanske få den inställd med bänk. Lätt att bli lurad på dom sista HK som kanske finns där annars....

bebbe skrev:
En sak som kan betyda välldigt mycket med en powercommander är att den blir riktigt injusterad efter hojen. Såg en GSXr 750 där det skillde 5hkr mellan ett färdigt program och ett intunat efter hojen!! Skall du beställa från tyskland så blir det oftast dyrare att ställa in hojen. Hällst skall man göra allt på en gång och köpa commandern även från den killen som justerar den.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Swensson skrev:
Mmmmm de va precis den tanken ja hade. Men min yz handlare har ingen bänk, dom skulle fixa det ändå fast man vill kanske få den inställd med bänk. Lätt att bli lurad på dom sista HK som kanske finns där annars....

Japp, kan även bli vissa värden som inte är helt nyttiga för motorn. Fast kör dom med lambda så är det iaf lite mer säkert.

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
Tänkte rota lite med hojen i helgen.
Hur har ni gjort med luftburken?
Jag har inte ens titta ännu men vill göra om lite med henens bak och sen fixa lite öppnare burk om nu detta ger nåt.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
sladdandebarnet skrev:
Tänkte rota lite med hojen i helgen.
Hur har ni gjort med luftburken?
Jag har inte ens titta ännu men vill göra om lite med henens bak och sen fixa lite öppnare burk om nu detta ger nåt.

Ta bort snorkeln. Sedan så kanske man skall borra ett hål på H-sidan (innan filtret). Storleken är jag inte helt säker på men 50mm blir nog inte förmycket.
Bara att experimentera. Fast om du inte har en powercommander för att justera parametrarna med skall du nog vara lite försiktig med hur mycket du borrar. Lycka till :tummenupp

sladdandebarnet

En jobbigt svartsjuk jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT 660X
Det är just det jag inte har (PC) så jag vill inte göra för mycket.

Tack. Testar mig fram lite och ser vad som händer.

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
Första turen i år.

Nu har jag gjort det. :)

Fy fan va skoj det var.
:yoparty fan, lär skaffa sig hörsel skydd nästa ju.!!!!!!!!

Kan meddela att mina modifikationer känns som fan ute på vägen.

smedur

sötast av oss alla!
Gick med
23 May 2004
Hoj
brummarn
kul! körde själv första turen den 19:e jan hem från butiken. någon som var tidigare ute?

Swensson

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Motard -04
smedur skrev:
kul! körde själv första turen den 19:e jan hem från butiken. någon som var tidigare ute?

Va faktiskt ute ett par ggr i början av feb. Blire bara snö fritt nu så räcker det med en solig dag för att man ska kunna ge sig ut igen...

Cone: Fick du bra svar på högre registret också eller? Asså mycke skillnad??

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning