Modifieringar XT660 X/R

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Ska ladda upp nån bild snart, men det vart inte lika snyggt som Holtis verk.
Allt mitt hamnade lite lägre för jag förstog inte hur du hade fäst baklyset, vill minnas att du skrev att du använt orginal fäste men något sådant fanns det inte där i krokarna. (Trode jag inte iaf)
Antar att du tagit något material och gjort en 90 graders vinkel och på så vis kunnat fått fast lyset ovanpå.

Jag hittade inget vettigt i garaget så jag mekade dit allt lite lägre men blev la okej, tror nästan min syns bättre.
Hadde fan inge verktyg heller så jag fick göra ett litet "hantverk" :D

Använde en morakniv till i stort sätt allt haha :3freak

Ser ju kanon ut.... :tummenupp

xt_660

Tack så mycket, tryckte dit blinkers idag.
Få se om man kanske byter sen men vill inte köra utan för stunden.

Ingen plåt har jag fått ännu heller så har inte monterat nummerplåts hållaren och har inte dragit elen till skyltbelysningen.

/QUOTE]

Har PM dig om piporna...
Men, vi löste det genom att vi skimmsade ut rören med planbrickor, ca 1,2 cm på vardera sida (fick sätta en längre bult där) samt att vi justerade ut skjusspinnarna också. Så köp planbrickor för 40:- så kan du justera ut dem så det blir perfekt med nr.skylten.
Blri ju kanon :yoparty
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Challe: fan vilket behändigt litet nice hoj-garage du verkar ha..perfekt juh!
Sån skulle man ha! :(
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Hade inne min xt på service idag. Samtidigt bytte dom framdrev till en kugg mindre. Jä**ar i min lilla låda vilken skillnad det blev!! Jag tycker det känns mycket bättre. Det är lättare att hitta rätt växel i stadstrafik och den är i allmänhet mycket piggare! :banana

Nu funderar jag bara på om man ska rycka snorkeln eller inte... Gör det verkligen skillnad?
Varför sitter den där från första början isåfall..?

Ha de gott!
/Markus
 

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Hade inne min xt på service idag. Samtidigt bytte dom framdrev till en kugg mindre. Jä**ar i min lilla låda vilken skillnad det blev!! Jag tycker det känns mycket bättre. Det är lättare att hitta rätt växel i stadstrafik och den är i allmänhet mycket piggare! :banana

Nu funderar jag bara på om man ska rycka snorkeln eller inte... Gör det verkligen skillnad?
Varför sitter den där från första början isåfall..?

Ha de gott!
/Markus

Köp ett DNA sportluftsfilter istället och ställ sedan om CO. Jag har gjort så och låtit snorkeln sitta kvar det gör skillnad.
 

Bifogat

  • komp1.jpg
    komp1.jpg
    27.6 KB · Visningar: 191
  • hojen 010 komp.JPG
    hojen 010 komp.JPG
    35.9 KB · Visningar: 206

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
Vettefan om jag märkte nån jätte skillnad, tyckte dock den vart bättre på botten och sämmre på toppen om det kan stämma.
Knappt märkbart, dock så låter den mycket trevligare.
Känns som den svarar bättre

Kan ju vara så att man blir lurad också.
 

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Hade inne min xt på service idag. Samtidigt bytte dom framdrev till en kugg mindre. Jä**ar i min lilla låda vilken skillnad det blev!! Jag tycker det känns mycket bättre. Det är lättare att hitta rätt växel i stadstrafik och den är i allmänhet mycket piggare! :banana

Nu funderar jag bara på om man ska rycka snorkeln eller inte... Gör det verkligen skillnad?
Varför sitter den där från första början isåfall..?

Ha de gott!
/Markus


Jag har ett extra DNA filter om du är intresserad av att köpa dock lite annvänt men inga fel på.

http://www.off-the-road.de/xt660_xt-power.html
 

Birka480

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Måste man ha ett K&N luftfilter istället för orginal också då?
Är DNAfiltret bara att skruva dit?
Vad ska du ha för det?

Du plockar bara bort locket på luftburken och sätter filtret där istället 4 skruv. Jag kör med vanliga filtret samt DNA vilket jag anser räcker. Tror inte det blir någon märkbar skillnad att även ha K&N filter. Du får det för 250 kr plus eventuell frakt, nypriset var 650 kr.

Här har du lite olika alternativ vad gäller effektökning.

http://www.xt660.com/site/node/53

Standard filter, snorkel removed. = 0.3HP
Standard filter, snorkel removed, Kev air box mod. = 0.5HP
Stage 1 filter & snorkel removed = 1.2 HP
Kev fuel mod, no other mods. = 1.6HP
Kev fuel mod, Kev air box mod, snorkel removed, standard filters. = 2.4HP
Carbon Cans only. = 2.2HP
DNA stage 2 filter only, standard main filter = 3.1HP
Stage1 & 2 DNA Filters snorkel removed. = 3.8HP
Kev fuel mod, Kev air box mod stage 1 & 2 filters, snorkel removed. = 4.2HP
Kev fuel mod, Kev air box mod, no filters. = 4.8HP (Which shows there is still a 1/2 HP to get from the air box)
PCIII. = 2.6HP but your fuelling is correct over the whole fuel range & power is improved across the whole rev range. Test was with CCC, stage 1 & 2 filters snorkel removed air box drilled. The gain would be less if the PCIII was on a standard bike with no mods.
Kev fuel mod, Air box & filter mod, CCC, baffles removed, TPS set to 25. = 8.6HP
Biggest gain I have seen on a Dyno sheet is from Off The Road, Big bore, cam, filters PCIII & pipe. = 16.3HP
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Du plockar bara bort locket på luftburken och sätter filtret där istället 4 skruv. Jag kör med vanliga filtret samt DNA vilket jag anser räcker. Tror inte det blir någon märkbar skillnad att även ha K&N filter. Du får det för 250 kr plus eventuell frakt, nypriset var 650 kr.

Här har du lite olika alternativ vad gäller effektökning.

http://www.xt660.com/site/node/53

Låter bra... Jag PM:ar! :banana
 

Jocke-H

Skelettet!
Gick med
12 May 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha XT660X supermoto
Har precis kommit in från garaget. Jag och farsan har precis slängt på ett par riktigt schyssta Leo vince pipor på hojen och kastat db-killerna åt hel***te :yoparty Riktigt grymt ljud vart det :yoparty :fyllisar Ska pusha på farsan lite så han kan lägga upp bilderna här så alla får se :D
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Vad kostade det att byta framdrev, material och arbete?

Hade inne min xt på service idag. Samtidigt bytte dom framdrev till en kugg mindre. Jä**ar i min lilla låda vilken skillnad det blev!! Jag tycker det känns mycket bättre. Det är lättare att hitta rätt växel i stadstrafik och den är i allmänhet mycket piggare! :banana

Nu funderar jag bara på om man ska rycka snorkeln eller inte... Gör det verkligen skillnad?
Varför sitter den där från första början isåfall..?

Ha de gott!
/Markus
 

BearMan

XT660R
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Tranås
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Läst en hel del i tråden dock inte allt måste jag erkänna, ställer endå en fråga trots att det finns en risk att den redan besvarats.

Har en 660R och som bekant så kommer dem med 17"fälg bak och 21" fram.... Pratade med dem på skroten och dem visste inte om jag kunde ta en 660X fälg och byta skiva på och trycka dit eller inte. ngn som vet? eller om det finns andra hojar man ska hålla ögonen efter som skrotas för att ha tur att hitta fälgar så att jag får 17" 17" på cykeln istället? kort och gott, crossovelista typ...

Hade.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Vad kostade det att byta framdrev, material och arbete?

Jag vet inte riktigt, i och med att jag gjorde både service och drevning.

Servicen kostade 1350:- ungefär, och drevet 180.- inkl. arbete.

Sammanlagt betalade jag ca:1450.- så någon måste ju räknat fel.
Servicesnubben tyckte också det lät billigt, men han var cool och lät det vara!

Jag är väldigt nöjd! :banana :banana :banana


EdiT: Jag kan kolla på kvittot, så får du veta eCksackT hur mycket allt gick på!
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
okey, låter ju faktiskt billigt!

och du säger att det blev en väsentlig skillnad i körningen?
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
xt_660

Tack så mycket, tryckte dit blinkers idag.
Få se om man kanske byter sen men vill inte köra utan för stunden.

Ingen plåt har jag fått ännu heller så har inte monterat nummerplåts hållaren och har inte dragit elen till skyltbelysningen.
Här kommer 2 taskiga bilder på hur vi skimmsade ut rörer.. även om bilderna är på blinkers och "pinnarna", missade fasiken att fota rören, men de är på samma sätt som på skjussfotpinnen som syns på bilden... Självklart så kan man ju göra/ordna någon snygg distans istället för planprickor... Men, vi tog det som fanns till hands.
 

Bifogat

  • blink_1.jpg
    blink_1.jpg
    63.9 KB · Visningar: 133
  • fotpinne.jpg
    fotpinne.jpg
    77.5 KB · Visningar: 133
Last edited:

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Har precis kommit in från garaget. Jag och farsan har precis slängt på ett par riktigt schyssta Leo vince pipor på hojen och kastat db-killerna åt hel***te :yoparty Riktigt grymt ljud vart det :yoparty :fyllisar Ska pusha på farsan lite så han kan lägga upp bilderna här så alla får se :D

Ja de var väl själva f*n att dessa skulle låta så nice... bli inte förvånad om mina GPR rör sitter på din hoj i dag när du skall ut och köra...:banana
 

Bifogat

  • pipa_1.jpg
    pipa_1.jpg
    75.2 KB · Visningar: 122
  • pipa_2.jpg
    pipa_2.jpg
    71 KB · Visningar: 133

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Själv hade jag velat ha en svart med guldfälgarna..
Snyggt fixat förresten!

Börjar bli riktigt sugen på en XT 660 nu, får se till att klara körkortet snart och sen få ett jobb så kanske man kan köpa sig en.

0788835728.jpg


0788835729-1.jpg


07888357292.jpg


07888357292kopia.jpg


ny1.jpg


Någon som vet om man på något sätt kan välja vilken färg på fälgarna man vill ha?
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Snackade med en verkstadskille på YamahaCenter Haninge nyss.

200 kr för drevet + 200 kr för jobbet skulle de ha för att byta framdrev och minska med en kugge.

Han hade själv ägt och gjort så på sin xtr och hans version var att hojen blev roligare att köra, mer kraft på låga varv men kanske inte så mycket att ryckigheten försvann. Dock klart roligare att köra sa han!

Så en sådan operation blir det! :tummenupp

Blomkvist: ring YamahaCenter och fråga, dom e trevliga :tummenupp
08-556 523 00
 

vemsom

Guest
Riktigt riktigt nice med guld/svart!
Tack för hjälpen!

Snackade med en verkstadskille på YamahaCenter Haninge nyss.

200 kr för drevet + 200 kr för jobbet skulle de ha för att byta framdrev och minska med en kugge.

Han hade själv ägt och gjort så på sin xtr och hans version var att hojen blev roligare att köra, mer kraft på låga varv men kanske inte så mycket att ryckigheten försvann. Dock klart roligare att köra sa han!

Så en sådan operation blir det! :tummenupp

Blomkvist: ring YamahaCenter och fråga, dom e trevliga :tummenupp
08-556 523 00



Generellt sett så skall du byta bakdrev och kedja i samband med bytet, vilket gör det lite dyrare.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top