Modifieringar XT660 X/R

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Yamaha XT660X -08
Ingen som har en PCIII och lite KN filter som ligger och samlar damm??
Dags att fixa i ordning "nya" hojen... Hoppas få lite tid över till helgen så att man får sätta sågen i bakdelen på hojen, vore ju nice med en PCIII och filter nu när sonen har plockat alla mina "gosaker" från 06:an...

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
tja har lite jobbiga frågor som säkert står beskrivna 100a ggr i denna tråden men den är ju också typ 200 sidor lång :tummenupp

1. Serviceintervaller, hur ofta?
2. Hur håller motorn? KTM´s motorer verkar ju vara det största skräpet som tillverkats, har inte hört talas om en enda motor som överlevet mer än 3000mil utan 2-3 ras. Något sådant vill jag inte befatta mig med.
3. Går den bra att gasa upp på bakhjulet eller är den för tung och klumpig?
4. Hur står den sig överlag mot KTMs 640/660?

Tack! :)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
1. Serviceintervall? 1000 mil.
2. Hur håller motorn? I evighet.
3. Gasa upp på bakhjulet? Nja, på ettan. 48hp och 165 kilo torr kräver lite trim.
4. Hur står den sig överlag mot KTMs 640/660? När televerkshojarna bryter ihop i skogen är de glada om det finns en XT i närheten som kan bogsera hem dom.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ok dom e så pass "slöa" (ja eller tunga såklart) ändå att det är svårt att gasa upp dem. Verkar ju förvisso vara en baggis att banta bort 10kg om jag förstått denna tråden rätt och sen får man väl ta till det vanliga med PCIII och nya pipor. Mitt enda krav är egentligen att den ska gå att gasa upp på tvåan och vara rätt så lättbusad (vilket min gixxer absolut inte är) :tummenupp

1. Serviceintervall? 1000 mil.
2. Hur håller motorn? I evighet.
3. Gasa upp på bakhjulet? Nja, på ettan. 48hp och 165 kilo torr kräver lite trim.
4. Hur står den sig överlag mot KTMs 640/660? När televerkshojarna bryter ihop i skogen är de glada om det finns en XT i närheten som kan bogsera hem dom.

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
WR 450
De är klart tillräckligt smidiga och starka för att leka lite med.
Gasa upp den på ettan är ju givet, på tvåan duttar man till den lite lätt på kopplingen så kommer den direkt - inga svårigheter.

Det tråkiga är väl kanske framgaffeln som är lite för mjuk för de lite mer "krävande" lekarna osv.. finns skrivet om just detta också i tråden.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
och om jag fattat det rätt så är X-modellen lite styvare i fjädringen och kanske ett bättre val för gata då?

Hur är denna hojen att ta med ut i skogen på någon liten bana? Klart det inte är en enduro men går den bra att smiska lite lera med också? Har absolut noll erfarenhet av detta så det är inte så att jag har några direkta krav :)

De är klart tillräckligt smidiga och starka för att leka lite med.
Gasa upp den på ettan är ju givet, på tvåan duttar man till den lite lätt på kopplingen så kommer den direkt - inga svårigheter.

Det tråkiga är väl kanske framgaffeln som är lite för mjuk för de lite mer "krävande" lekarna osv.. finns skrivet om just detta också i tråden.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
hittade en billig -08 på nätet som gått 2k mil. Känns väl ändå rätt ok om det är som ni säger att motorn håller riktigt bra! ett bra tag kvar på garantin med :)

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XT_660R_23115409.htm?ca=15&w=3

vad tror ni? naturligtvis får man ta bort den gräsliga hållaren, köpa nya burkar o.s.v. :)
edit: garantin gäller ej eftersom den används till budåkning, läste precis yamahas garantiregler.

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
WR 450
Jo jag skulle köpa en X om det är övervägande gata man tänkt åka - och så är det väl för de flesta antar jag. Dessutom har X modellen alusving.. vilket är ett plus enligt mig.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Vintern närmar sig..om ett tag i alla fall och planering är ju aldrig fel. Kommer som det ser ut ej ha tillgång till nåt förvaringsgarage denna vinter och undrar lite om hur ni ser på utomhusförvaring av hojen. Kommer isf stå på en grusplan utanför min bostad med kapell över sig. Batteriet bort såklart..hörde att man ska spraya in typ allt med 5-56 samt olja in kedjan rikligt. Mera tips och förslag så den inte ärgar/rostar eller nåt annat otrevligt sker under "vintern" eller vad man skall kalla den årstid som drar in över huvudstaden några månader.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har haft mina hojar ute 2 vintrar i sträck under vanligt Biltemakapell. Inga problem alls. Har inte ens tagit ut batteriet. Min Suzuki som jag sålde nyligen startade hur snällt som helst efter 9 v under kapell (slutet på november till början på mars).

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
ok dom e så pass "slöa" (ja eller tunga såklart) ändå att det är svårt att gasa upp dem. Verkar ju förvisso vara en baggis att banta bort 10kg om jag förstått denna tråden rätt och sen får man väl ta till det vanliga med PCIII och nya pipor. Mitt enda krav är egentligen att den ska gå att gasa upp på tvåan och vara rätt så lättbusad (vilket min gixxer absolut inte är) :tummenupp

Jag verkar vara den ende här på forumet med 13-drev men med det och PC/pipor/luftfilter så slangar den villigt med gaspådrag på tvåan.

Dock är den ingen höjdare på motorväg med denna setupen.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Har haft mina hojar ute 2 vintrar i sträck under vanligt Biltemakapell. Inga problem alls. Har inte ens tagit ut batteriet. Min Suzuki som jag sålde nyligen startade hur snällt som helst efter 9 v under kapell (slutet på november till början på mars).

Cool, låter ju bra det där! Tåliga hojar dessa xt.. :tummenupp

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Satt och funderade på Powercommander 5

På deras amerikanska sida så har de listpriser..

Name Part# Price Buy
Power Commander V Coming Soon! 22-020 $359.95

AutoTune AT-200 $249.00

det blir 2520:- för PC5:an och 1743:- för Autotunen. 4263 för båda.

Plus frakt och ev tull. Fick ett pris på ca 7000:- för en PC3 USB och bänkning. Med autotunen skall man ju inte behöva bänka. Den ställer in mappen själv med hjälp av en bredbandslambda.

Vad tror ni om det?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Satt och funderade på Powercommander 5

På deras amerikanska sida så har de listpriser..

Name Part# Price Buy
Power Commander V Coming Soon! 22-020 $359.95

AutoTune AT-200 $249.00

det blir 2520:- för PC5:an och 1743:- för Autotunen. 4263 för båda.

Plus frakt och ev tull. Fick ett pris på ca 7000:- för en PC3 USB och bänkning. Med autotunen skall man ju inte behöva bänka. Den ställer in mappen själv med hjälp av en bredbandslambda.

Vad tror ni om det?

Autotuner verkar ju helt klart vara en bra grej!

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag har 30mm styrhöjare, och vill ha högre. Någon som vill byta bort sina 50 el. 60mm?

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Snart dags för 1000-milaservice. Vem ska jag lämna hojen till (inom en radie av 10 mil från Stockholm) utan att bli plockad som en gås på stålarna? Behöver vara mek som är Yamaha-auktoriserad, då jag behöver godkänd stämpel för garantins skull. Är ju i princip bara oljebyte och okulärbesiktning av diverse prylar som det handlar om. Känns som en del av de prisexempel man sett är rena rippoff-priserna...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0