Modifieringar XT660 X/R

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Någon av er här som haft möjlighet att köra både en XT660X och en KTM 690 SMC och som kan ge lite info körintryck mellan de två båda.

Är väldigt nöjd med min XT660X som går underbart, och har därmed fattat skarpt tycke för "motardåkandet"... vilket leder till frågan om det är värt att köpa sig en motorcykel som är ännu mer lämpad för detta..?

Det handlar ju trotts allt om en ganska bra slant som skall upp.. och är det i sådana fall värt det..? Eller fungerar XT660X:en "lika bra" i långa loppet..??
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Någon av er här som haft möjlighet att köra både en XT660X och en KTM 690 SMC och som kan ge lite info körintryck mellan de två båda.

Är väldigt nöjd med min XT660X som går underbart, och har därmed fattat skarpt tycke för "motardåkandet"... vilket leder till frågan om det är värt att köpa sig en motorcykel som är ännu mer lämpad för detta..?

Det handlar ju trotts allt om en ganska bra slant som skall upp.. och är det i sådana fall värt det..? Eller fungerar XT660X:en "lika bra" i långa loppet..??


XTX känns mycket tryggare och mer "vuxen". Medans 690 är bra mycket busigare. Känns liten och väldigt lätt. Nästan sås att man undrar var hojen tog vägen :D

Om jag skulle välja hade det mest varit mitt användningsområde och plånboen som hade fått avgöra. Bara busa och strunta i vad det kostar så hade det blivit en 690. Köra till jobbet och vara lite mer "förnuftig" en XTX.

Varför inte lite mitt imellan. Köp en KTM 950 eller 990 :)
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Någon av er här som haft möjlighet att köra både en XT660X och en KTM 690 SMC och som kan ge lite info körintryck mellan de två båda.

Är väldigt nöjd med min XT660X som går underbart, och har därmed fattat skarpt tycke för "motardåkandet"... vilket leder till frågan om det är värt att köpa sig en motorcykel som är ännu mer lämpad för detta..?

Det handlar ju trotts allt om en ganska bra slant som skall upp.. och är det i sådana fall värt det..? Eller fungerar XT660X:en "lika bra" i långa loppet..??

Själv bytte jag från en XT660R till en KTM 690E.
Yamman körde jag ca 500 mil innan jag bytte, jag ville i ha lägre vikt och högre markfrigång.

Effekten var ju en bonus.. :D

Skillnaden är ganska stor, KTMen väger 150 kg fulltankad (uppvägt), effekten är ca 65 hk? Och markfrigången är 10 cm högre.
KTM känns som en moped i jämförelse, en snabb moped..
Däremot är ju kvaliten sådär på KTM, lite som på en Harley Davidsson, det pajjar grejor emellanåt, Yamman här ju helt kanon på den punkten.
KTMen har 500 mil service, Yamman 1000 mil mm.

Är du nöjd med din Yamma finns det ingen anledning att byta, skall du däremot börja bygga om, trimma etc tjänar du nog på att byta.

Likväl jag älskar min KTM det går som satan, "ready for race" stämmer verkligen. Fullt justerbar fjädring, stabil ram och den låga viken gör att man bara behöver luta sig i kurvorna så svänger den av sig själv känns det som.
Det är 100% kontakt med underlaget jämfört med Yammans lite gungigare fjädring större tyng mm.
Hade jag fårr välja hade jag tagit en KTM ram och stoppat i en Yamma motor ev lite vässad..

De tävlar med i princip original 690.
http://www.youtube.com/watch?v=95Gj6mkUdsM
 
Last edited:

Suringen

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Surahammar
Hoj
WR 450
Får tacka för svaren.. det var bra info om precis det jag funderade på.. dvs vikt/effekt förhållande jämfört med en XT660X samt hur KTM´n "upplevs" när man kör vid jämförelse med XT´n...


Ska fundera lite på detta.. är ruskigt sugen.. men det blir ju en del som sagt i mellanskillnad.
 

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
Piteå
Hoj
R1 Fighter
Hej, jag håller på att montera en xt660x framlyckta på min R1á,jag har köpt lycktan men inga fästen. Nu undrar jag om det finns några bilder på orginal fästena ,hur dom sitter och hur dom ser ut. Skulle orginalfästena från en xt gå att använda vore det kanon.
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Jag har också ägt en xt660x. Körde 500mil med den, leovince system. Underbar långsam touring med lite inslag av bus. Jag gillade verkligen hojen men den såldes för ett annat projekt.
Köpte något år senare en ktm690 Enduro. Oj,Oj... Helvete vilken maskin till att röra på sig. Nästintill vibrationsfri och en effektkurva som aldrig verkar ta slut. Först nu börjar jag bli riktigt intresserad av seriös gruskörning/skog. Den maskinen är brutal om man nu ska/kan jämföra den mot en xt660...
Sålde ktm:en och är nu tillbaks till den varma sköna tryggheten, till lugnet och känslan av att äga något med kvalite. Inga oförutsedda utgifter, inga dyra servicar. Det är bara lycka i dess renaste form, en lycka och trygghet som bara kan upplevas på en YAMAHA Wr250.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Inga oförutsedda utgifter, inga dyra servicar. Det är bara lycka i dess renaste form, en lycka och trygghet som bara kan upplevas på en YAMAHA Wr250.

WR250. Är det den nya landsvägs modellen?

Om så hur är effekten jämfört med din gamla XT?
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
WR250. Är det den nya landsvägs modellen?

Om så hur är effekten jämfört med din gamla XT?

xt:n vägde väl ca 180kg tankad och 45hk.
wr:en väger in på runt 120kg och strax över 30hk.
OT:
Wr:en har ett underbart register och håller man uppe varvet på den är det fruktansvärt skoj att sladda grusväg...
Otroligt pigg och rapp motor, men kräver ju lite mer varv. Toppeffekten kommer vid över 9000varv.
Är du sugen så får du gärna provköra..

Och ja, det är landsvägsmodellen. (Jag har fixat till den med yousimurasystem, renthalstyre, endurodäck.)
Serviceintervall 1000mil, ventilerna kollas efter 4000mil. Var 500:e mil oljebyte.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
xt:n vägde väl ca 180kg tankad och 45hk.
wr:en väger in på runt 120kg och strax över 30hk.
OT:
Wr:en har ett underbart register och håller man uppe varvet på den är det fruktansvärt skoj att sladda grusväg...
Otroligt pigg och rapp motor, men kräver ju lite mer varv. Toppeffekten kommer vid över 9000varv.
Är du sugen så får du gärna provköra..

Och ja, det är landsvägsmodellen. (Jag har fixat till den med yousimurasystem, renthalstyre, endurodäck.)
Serviceintervall 1000mil, ventilerna kollas efter 4000mil. Var 500:e mil oljebyte.

Låter roligt.

Har varit påväg att prova en rätt länge nu. Hade nog passaat mig bra där jag bor.

Fast under sista tiden verkar det som om vissa "bönner" här uppe har surnat till? Vet inte vad som har hänt. De är på mig och bråkar för att jag CYKLAR på deras marker (mountainbike). Kan tänka mig att de skulle bli rätt sura om man kommer med mc. Men det finns ju en jäkla massa grus här som man faktiskt får köra på också :)
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag har två mjuka packväskor från Touratech som passar till XT660R och X.

Det ena är en tankväska som smiter åt bra runt hojens rätt upphöjda/"spetsiga" tank. Den andra är en väska man spänner fast på passagerarsits. Båda är expanderbara.

yamaha-xt660r-sv.jpg


Tankväskan har ett kartfack på toppen som är fäst med kardborre och kan därför tas bort. Till höger på väskan finns gummitrådar så man kan trycka dit ett par handskar. I närheten av pungen finns ett mindre fack där man kan lägga mobil/nycklar eller vad man nu vill.

Sadelväskan har gummiband på locket och i locket finns också ett fack där man kan lägga något rätt platt. När denna väskan är välpackad utgör den ett rätt skönt ryggstöd när man ska köra långt.

Tankväskan kostar 1595 ny, och sadelväskan 1395. Nu säljer jag dem för 500 stycket, eller 800 tillsammans.
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Blev tvungen att köra xtr:en några kilometer i det rådande vinterväglaget eftersom jag flyttar och allt ska va bort innan nyår från tomten. Hojen har stått i princip orörd under ett kapell i ur och skur sen mitten av september. Idag åkte kapellet av, vred om tändningen och tryckte igång henne..startade på en halv sekund, som vilken sommardag som helst. Fantastiskt bra hoj detta! :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Blev tvungen att köra xtr:en några kilometer i det rådande vinterväglaget eftersom jag flyttar och allt ska va bort innan nyår från tomten. Hojen har stått i princip orörd under ett kapell i ur och skur sen mitten av september. Idag åkte kapellet av, vred om tändningen och tryckte igång henne..startade på en halv sekund, som vilken sommardag som helst. Fantastiskt bra hoj detta! :)

Ja, om jag skulle åka på semester till fjärran länder långt bort från allt så skulle en XT kännas jäkligt trygg att ha med sig!
 

kojf

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2008
Ort
Boden
Hoj
Funderar på KTM 640
Är det möjligt att sätta på tank och kylarvingarna från en xt-660x -07 på en 04:a? Tycker den ser så klumpig ut 04 om man jämför med en nyare.
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Ville bara tipsa er som håller på o trixar med motstånd för att köra med LED blinkers. Jag köpte ett lastoberoende relä på bröderna nilssons (ca-flasher). Den passade rakt av på min XT660r-04. Dvs ett 2 stiftrelä.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Är det möjligt att sätta på tank och kylarvingarna från en xt-660x -07 på en 04:a? Tycker den ser så klumpig ut 04 om man jämför med en nyare.

Det är skillnad i fästena. Du behöver ett annat kylargaller åxå, men jag har för mig att det passar rakt av, dock så finns det på -07'an ett fäste på tanken som du inte har på -04'an. Men det kanske går att ha på utan det fästet. Själv gjorde jag tvärom på min -08'a. Satte på de större kylarvingarna från de tidigare modellerna just för att få ett lite fetare utseende.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top