Modifieringar XT660 X/R

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
XT660R
Xt660 á 365 dagar/år

Mycket snack, lite verkstad... Ut och kör med er nu grabbar!! :)

Hälsningar från Sjön.....

Bifogat

• liten3.JPG
    liten3.JPG
    113.3 KB · Visningar: 371
  • liten2.JPG
    liten2.JPG
    110.1 KB · Visningar: 288
  • liten1.JPG
    liten1.JPG
    82.3 KB · Visningar: 308
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tips gällande höjning av sadel.
Jag är 188 cm lång och tycker att sadeln på XT:n varit för låg, speciellt vid gruskörning. Postade den till www.markusracing.se för höjning 5 cm. Är mycket nöjd med resultatet. Blev så här:

Bifogat

• DSCN0320[1].jpg
    DSCN0320[1].jpg
    132.3 KB · Visningar: 201
Last edited:

Calle91

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
Affe 02
Godkväll alla xt ägare. Är det någon som monterat extraljus på hojen? tror ni att generatorn pallar ett extraljus på kanske 55w ?. Det är en 06 ifall det har någon betydelse.
Mvh calle

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kolla hemsidan för priser. Beror på materialval och typ av sadel. Jag gav 1500 för överdraget i kolfibervinyl samt 800 för höjningen. Plus frakt...

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
va bara tvungen att starta mc:n nu när jag såg den i ladugården den har stått sedan oktober och inte blivit rörd sedan dess men startade direkt som syns

fan va sugen jag blev på att köra när jag hörde ljudet, blir till att ta ut den på en liten tur om det blir stenhårt på skoterlederna

en liten videosnutt på starten http://www.youtube.com/watch?v=xWWrAKSbKvQ

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Hoj
FZ8S SP -11
Kollade på http://www.bikez.com och jämförde en XT660R -08 mot en XT660R -09.
09´n får mycket sämre betyg än 08´n, vad är det som gör att det är så stor skillnad mellan betygen på dom?
Det brukar väl va förbättringar på nyare årsmodeller, eller är jag helt ute o cyklar?

OXYD

OXYD
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha, xt660r
service

Tjo gubbs!
Då var det dags för 1000mila servicen. Millen rullar på snabbt 8)
Jag har följt disskutionerna här de senaste två åren. Vet att denna frågan varit uppe innan. Men kan inte hitta den genom att söka.
Det fanns ett populärt billigt ställe att serva hojen på i Skåne. Har för mig det låg i väst någonstans :)
Var servar ni era hojar här nere?

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
>Då var det dags för 1000mila servicen. Millen rullar på snabbt 8)

Fast inte så snabbt, om hojen är en 2005:a och bara rullat 1000 mil :lol .

Men allvarligt, jag köpte min 08:a i august 2009, och den närmar sig 1100 mil nu. Har bestämt mig för att strunta i stämpel och garanti på servicen, då dom svenska handlarna tar fantasipriser för grejerna. Luftfiltret drar iväg på ca 600-700 kr hos svenska handlare. På kedo.de har jag beställt filter för 11.37 euro/st. Bromsbelägg bak som jag har panikköpt i Stockholm har jag fått betala 595 kr för. På kedo.de kostade frambeläggen 16.50 euro/par. Bak kostar 19.50 euro/par.

Känns inte värt att betala dyra pengar för att någon annan skall byta olje-/luftfilter samt motorolja, och ta upp till 4 ggr så mycket betalt för prylarna. Då gör jag det hellre själv...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
>Då var det dags för 1000mila servicen. Millen rullar på snabbt 8)

Fast inte så snabbt, om hojen är en 2005:a och bara rullat 1000 mil :lol .

Men allvarligt, jag köpte min 08:a i august 2009, och den närmar sig 1100 mil nu. Har bestämt mig för att strunta i stämpel och garanti på servicen, då dom svenska handlarna tar fantasipriser för grejerna. Luftfiltret drar iväg på ca 600-700 kr hos svenska handlare. På kedo.de har jag beställt filter för 11.37 euro/st. Bromsbelägg bak som jag har panikköpt i Stockholm har jag fått betala 595 kr för. På kedo.de kostade frambeläggen 16.50 euro/par. Bak kostar 19.50 euro/par.

Känns inte värt att betala dyra pengar för att någon annan skall byta olje-/luftfilter samt motorolja, och ta upp till 4 ggr så mycket betalt för prylarna. Då gör jag det hellre själv...

Håller med!

Bara för att man lämnar in hojen så är det ju ingenting som säger att det blir bra gjort. Är man dessutom i sluttampen på sin garanti period kan man definitivt göra det själv.

Dessutom skall ju fel som är rent "fabriks" relaterade åtgärdas på garantin oavsett om hojen varit servad på auktoriserad verkstad eller ej.

Det som är lite konstigt i det hela är ju dessutom att vissa firmor tar mer än andra för att serva? Och (iaf i GBG regionen) det brukar dessutom vara att de sämsta skall ha mest betalt :confused:

storfiskaren

Ringrostig, återfallsknutte
Gick med
21 Feb 2010
Hoj
Yamaha FZR 1000-92 Yamaha XT660R -08
Hej alla!
Jag har nyligen köpt en XT660R och ska byta däck på den. Den ska mest gå på asfalt, men även kunna köras på lite grus. Nu sitter det fram på ett mt21 pirelli och bak tkc80 continental. Jag funderar på att byta till metzeler tourance, vilket också är originaldäcken. Är det någon som vet om det är ett bra däck?

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Beror på vilket underlag du ska köra mest på...

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Låter lite som min körning. Asfalt i veckorna och MYCKET grus på helgerna. Tycker att TKC80 är en hygglig kompromiss bak, både gällande grusegenskaperna, asfaltsegenskaperna och livslängden. Fram väljer jag T63, då jag prioriterar grusfästet. TKC80 är iofs också ok fram, men lite mer asfaltigt. Skulle själv inte vara så sugen på Metzeler tourance, då jag tycker dom är allt för asfaltiga. Men det handlar såklart alltid om vilka egenskaper man prioriterar. TCK80 är i alla fall ett säkert val i alla lägen. Är man duktig kan man säkert skrapa knät i asfalten men dom också :) ...

EDIT: Pirelli MT90 Scorpion kan vara en bra kompromiss också. Bra på asfalt. Helt ok på grus. Och bra livslängd.

Last edited:

storfiskaren

Ringrostig, återfallsknutte
Gick med
21 Feb 2010
Hoj
Yamaha FZR 1000-92 Yamaha XT660R -08
Tack för däcktipsen, TKC80 eller Pirelli MT90 Scorpion kanske kan vara något.
Tyvärr så har jag ännu inte fått något tillfälle att köra min XT, mer än att ha puttrat runt på gården hemma... men snart är det vår.

EDIT: Är Pirelli MT90 Scorpion mer av ett asfaltsdäck än TKC80?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024