Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Bra! Och snyggt! Blir det moddning av bakstjärten nu också eller? :)

Pulverlackering..hur går det till ? Är det dyrt ?
 
Last edited:

Peppe XT660X

Peppe
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Värmdö
Hoj
XT660X 05 PC5 + Auto tune
Xt660x-05

Hallå alla, köpte en XT660X-05a ca800mil i höstas med Remus slipon / dubbla luftfilter + Powercommander 3 (omappad) , har nu monterar PC5:a + Autotune & grenrör från -07 med Lamda mutter . Har inte haft tid att köra så mycket men det verkar bra än så länge.

/ Micke A
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Blir det moddning av bakstjärten nu också eller? :)

Funderar på det men kan inte riktigt bestämma mig. Tycker inte att den ser SÅ jävla illa ut och jag är verkligen inte hemma på motstånd och annat som behövs för LED-lampor. Tittade på OTR:s färdiga kit men 1600 är riktigt dyrt.

Såg att någon på xt660.com sålde färdiga kits men jag har inte tittat närmare på dem.

Pulverlackering..hur går det till ? Är det dyrt ?

Pulverlack är lack i pulverform och appliceras genom att man sprutar ut pulvret, som är elektriskt laddat av en generator, mot i mitt fall hasplåten som man jordat. Pulvret fastnar, smälter och flyter ut på ytan. Färgen härdas i en brännugn. De lärda tvistar väl om pulver- eller våtlack är bäst men på delar med rundningar eller vassa hörn så ska pulver vara överlägset. Det är också mer slitstarkt men kanske inte så blankt. Tror att man använder det mest på fälgar, ramar och sådär.

Vet inte vad det kostar, de här delarna var målade av den förre ägaren.

/Joel
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Köp grejerna från biltema, typ en femhundring för alla delar, kanon!
Jag kan fota och hjälpa till lite med hur mitt bygge ser ut och är kopplat om du bestämmer dig för det, finns också bilder och instruktioner från andra längre bak i tråden.

Ska kolla upp detta med pulverlackering också, helsvart är ju störtsnyggt!

edit: var köper jag/beställer lättast ett oljefilter till min xtr?
 
Last edited:

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Köp grejerna från biltema, typ en femhundring för alla delar, kanon!
Jag kan fota och hjälpa till lite med hur mitt bygge ser ut och är kopplat om du bestämmer dig för det, finns också bilder och instruktioner från andra längre bak i tråden.

Ska kolla upp detta med pulverlackering också, helsvart är ju störtsnyggt!

edit: var köper jag/beställer lättast ett oljefilter till min xtr?

Tycker oxå att det ser bra ut. Svart borde ju vara vanligt och då kan en firma säkert trycka med dina grejer i en annan körning.

Vill du hjälpa mig med foton och beskrivning så vore jag jätteglad. PM:a eller maila på joel AT onetwevth.com.

Joel
 

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Ort
.
Hoj
.
Har just bytt från en Z750 till en Xt660r och måste säga att detta var riktigt kul! :tummenupp Var går det att beställa en hasplåt online?
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
kedo.de tar 5 euro för ett oljefilter? Är dom så billiga även på Yamaha i Sverige?

Aldrig bytt filter på mc förut så jag har väl trott att det är dyrt som allt annat, hade räknat med en 400 pix åtminstone.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Vet inte gällande just oljefilter, men Yamaha skulle ha typ 690 spänn för luftfilter, som jag i stället beställde från off-the-road för ca 11 euro. Första gången jag beställde luftfilter stod det desutom Yamaha Genuine parts på dom :). Även bromsbelägg är mycket billigare från tyskland.

Rättelse: det mesta till XT:n är mycket billigare från sajterna nämnda ovan, än att köpa över disk här hemma...
 

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Ort
.
Hoj
.
Köp grejerna från biltema, typ en femhundring för alla delar, kanon!
Jag kan fota och hjälpa till lite med hur mitt bygge ser ut och är kopplat om du bestämmer dig för det, finns också bilder och instruktioner från andra längre bak i tråden.

Ska kolla upp detta med pulverlackering också, helsvart är ju störtsnyggt!

edit: var köper jag/beställer lättast ett oljefilter till min xtr?

Jag är också intresserad av en beskrivning med lite bilder :)
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
kedo.de tar 5 euro för ett oljefilter? Är dom så billiga även på Yamaha i Sverige?

Aldrig bytt filter på mc förut så jag har väl trott att det är dyrt som allt annat, hade räknat med en 400 pix åtminstone.

Luftfiltret är dyrt JA. Oljefiltret är samma som till gamla XT600 och därav billigt, kom inte ihåg exakt men ca:100kr har jag för mig, kanske tom billigare.

Köpte brembobelägg bak 140kr från England som också har mycket billiga delar till XT 660.
 
Last edited:

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Tjena, Jag tycker min XT 660R (årsmodell 2009) rycker väldigt mycket i lågfart. Jag har monterat Leovince ljuddämpare, sportfilter och ryck snorkeln. och ställt upp CO.

Jag har läst att en del fått utbytt ECU på garanti för detta fel men det ska väll bara vara äldre modeller? Var sitter ECU´n så man kan kolla modellnummer på den?

// Jonas
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Tjena, Jag tycker min XT 660R (årsmodell 2009) rycker väldigt mycket i lågfart. Jag har monterat Leovince ljuddämpare, sportfilter och ryck snorkeln. och ställt upp CO.

Jag har läst att en del fått utbytt ECU på garanti för detta fel men det ska väll bara vara äldre modeller? Var sitter ECU´n så man kan kolla modellnummer på den?

// Jonas

Var den ryckig även före du monterade prylarna? Tycker dom är lite känsliga överlag. Har samma setup som du men inget slipon men tyckte den vart lite bättre när man höjde co:n 20 steg. Tyckte även den gick bättre med Iridiumstiftet jmf original.

ECU:n var bara på 04an och tidiga 05 så du behöver inte vara orolig för det.
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Var den ryckig även före du monterade prylarna? Tycker dom är lite känsliga överlag. Har samma setup som du men inget slipon men tyckte den vart lite bättre när man höjde co:n 20 steg. Tyckte även den gick bättre med Iridiumstiftet jmf original.

ECU:n var bara på 04an och tidiga 05 så du behöver inte vara orolig för det.

Vet faktiskt inte riktigt hojjen hade gått 3mil när jag slängde på sliponet och började fippla med CO =)

Jag var ute en sväng nu och testade lite co.

Min var inställd på 14 standard bästa effekt vid bottendraget tycker jag att jag när den står på 23-24 men den blir även ganska ryckig i lågfart/kökörning. sänker jag ner CO till 14 så är den betydligt jämnare i gången.

ökar jag mer än 15 steg så känns det markant att den tjöver sig ordentligt.


Det får bli till att ändra CO beroende på hur jag vill köra.

Ett irdiumstift ska införskaffas. kanske inte för att jag tror att det gör så stor skildnad men det är kul att byta till tuffare prylar =)

// Jonas
 

Peppe XT660X

Peppe
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Värmdö
Hoj
XT660X 05 PC5 + Auto tune
CO värdet ..

Hej, är det inte så att på 07 & nyare med Lamdasond så motverkar den ett högre inställt CO värde ! Om man tex monterar en Power commander så ska man plugga/koppla bort Lamdan.

/ Micke:tummenupp

Vet faktiskt inte riktigt hojjen hade gått 3mil när jag slängde på sliponet och började fippla med CO =)

Jag var ute en sväng nu och testade lite co.

Min var inställd på 14 standard bästa effekt vid bottendraget tycker jag att jag när den står på 23-24 men den blir även ganska ryckig i lågfart/kökörning. sänker jag ner CO till 14 så är den betydligt jämnare i gången.

ökar jag mer än 15 steg så känns det markant att den tjöver sig ordentligt.


Det får bli till att ändra CO beroende på hur jag vill köra.

Ett irdiumstift ska införskaffas. kanske inte för att jag tror att det gör så stor skildnad men det är kul att byta till tuffare prylar =)

// Jonas
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Vet faktiskt inte riktigt hojjen hade gått 3mil när jag slängde på sliponet och började fippla med CO =)

Jag var ute en sväng nu och testade lite co.

Min var inställd på 14 standard bästa effekt vid bottendraget tycker jag att jag när den står på 23-24 men den blir även ganska ryckig i lågfart/kökörning. sänker jag ner CO till 14 så är den betydligt jämnare i gången.

ökar jag mer än 15 steg så känns det markant att den tjöver sig ordentligt.


Det får bli till att ändra CO beroende på hur jag vill köra.

Ett irdiumstift ska införskaffas. kanske inte för att jag tror att det gör så stor skildnad men det är kul att byta till tuffare prylar =)

// Jonas

Ja det är bara att pröva sig fram, min funkar hyggligt nu men tror jag ska sänka litegranna då den går lite fett. Såg nu att lambda sitter på din, vet ej hur det påverkar. Du kan ju höra efter om det påverkar något och om man ska koppla bort den.

Köpte stiftet av samma anledning som du :) Och tycker faktiskt att den svarar bättre och går jämnare på låga varv, om det är inbillning eller ej ska jag låta vara osagt hehe.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
XT660X Mod steg 1

Hej!

Lillbrorsan införskaffade sig en 25kw XT660. So far så bra, men herre jäklar, den var tyst som en mus. Botemedel; Dr Leo Vince. :D

Efter montering av Leo piporna så var det ofrånkomligt; Den sakédränkta japan som kom på den där bakdelskonfigurationen borde piskas offentligt.
Så där får man bara inte göra, framförallt inte mot något som ska likna en motard :mad:

Efter lite funderade, letande efter delar och en bit trixande kom bror och jag fram till följande; Väck med skiten, det ser ändå inte ut att höra hemma där :D
En ny "undertail" fick skäras till av en bit polyeten, eftersom när man tar bort original "lampa" så följer det med en hel del.
Vi valde att behålla orginalblinkers, de fyller sin funktion och är inte ivägen. Passagerarhandtagen dömdes ut med kraft av passageraren (brorsans flicka) så de försvann de med.

Sagt och gjort; såhär blev det.


All belysning är E-godk för respektive plats. Det enda som saknas ännu är reflexen...


Hyggligt för en kväll i garaget :):banana
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Hur fungerar det här med fjäderförspänningen på xt:n ...eller vilken hoj som helst för den delen?
Min står i läge 2 (standard) vilket är ganska mjukt tycker jag.
Är 180cm lång och ligger på ca: 90 pannor... Ska man ställa upp spänningen några hack eller?
 

JATO

Per aspera ad astra
Gick med
17 Apr 2010
Ort
S-torp
Hoj
hojlös. Säsong 2012 blir det nya tag
Jag spännde upp min 2 hack från standard ganska direkt. Styv o fin för eget bruk och lagom mjuk när man har en klätterapa bakpå hojjen!:tummenupp
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top