Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag håller med. har ju bara kört två gånger hittills men den ena av de vart det nästan 16mil i sträck och de kändes rätt "bekväm". jämfört med mina förra hojar (z1300, zrx1200) hade jag inte större problem på nåt sätt.

har tänkt att använda min för att pendlar (4mil enkelväg till jobbet) och lite resor och valde just xt660x före 690smc för att jag just misstänker att xt´n är toppen för många mil.
 

tojen

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Myggparadiset
Hoj
XT660R-11
2 Kamrater med sådana har kört 70+ mils dagsetapper på sådana så det verkar funka.

Läste ett test på expressen om motard. då sa en kille om xt660x PÅ MED EN KÅPA OK JAG ÅKER JORDEN RUNT.

jag håller med. har ju bara kört två gånger hittills men den ena av de vart det nästan 16mil i sträck och de kändes rätt "bekväm". jämfört med mina förra hojar (z1300, zrx1200) hade jag inte större problem på nåt sätt.

har tänkt att använda min för att pendlar (4mil enkelväg till jobbet) och lite resor och valde just xt660x före 690smc för att jag just misstänker att xt´n är toppen för många mil.

Låter kanon, tack för alla svaren! Blir ett besök på Yamaha-Center imorgon.

Byta gaffelfjädrar är det svårt? Eller är det som jag föreställer mig bara att hissa upp moppen, skruva upp "toppen" på gaffelbenen och fiska upp fjädrarna för att ersätta med de nya? :va
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Låter kanon, tack för alla svaren! Blir ett besök på Yamaha-Center imorgon.

Byta gaffelfjädrar är det svårt? Eller är det som jag föreställer mig bara att hissa upp moppen, skruva upp "toppen" på gaffelbenen och fiska upp fjädrarna för att ersätta med de nya? :va

Jag kommer att montera 20mm distanser i gaffeln för att få lite mer förspänning. Då kommer jag mäta upp orginalfjädrarna också men framförallt byta gaffelolja!!
Enl "experterna" tjänar man mkt på att gå upp till 15W olja, så det skall jag prova.
OM fjädrarna är utanför spec så blir det nog nya progressiva från OTR.

Fan nu e jag åksugen, sitter i London nu och det är 10 grader varmt och mkt hojar ute här...:huvet
 

tojen

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Myggparadiset
Hoj
XT660R-11
Jag kommer att montera 20mm distanser i gaffeln för att få lite mer förspänning. Då kommer jag mäta upp orginalfjädrarna också men framförallt byta gaffelolja!!
Enl "experterna" tjänar man mkt på att gå upp till 15W olja, så det skall jag prova.
OM fjädrarna är utanför spec så blir det nog nya progressiva från OTR.

Fan nu e jag åksugen, sitter i London nu och det är 10 grader varmt och mkt hojar ute här...:huvet

Jag har också hört att byte till en olja med högre viskositet ska göra stor skillnad.

ang gaffel...är de många som byta fjädrana?
jag har ju knappt testat min hoj men kände att den var lite väl mjukt. (väger också in på knappt 90kg+kläder)
funderade på OTRs skruvbara förspänningsinsatser. lär nog bli annan gaffelolja också. är det 10w i original

den vita känner man ju igen Odio :)

http://www.youtube.com/watch?v=XtrGSKRV44E&feature=player_embedded

10W är orginal.

Tänkte kombinera förspänningssatsen från OTR med deras progressiva fjädrar och annan olja. Eventuellt så blir det en Öhlinare bak, man får se hur det känns.
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
låter spännande.
vilka av deras fjädrar ska du tar? tror att wilbers är lite bättre, eller?

som sagt så har jag ju knappt provat hojen. ev räcker det ju med oljan och den där inställningsmojängen för min del.
 

tojen

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Myggparadiset
Hoj
XT660R-11
låter spännande.
vilka av deras fjädrar ska du tar? tror att wilbers är lite bättre, eller?

som sagt så har jag ju knappt provat hojen. ev räcker det ju med oljan och den där inställningsmojängen för min del.

Tänkte maila OTR och fråga vilken av fjädrarna som är hårdast. Har inte alls provkört hojen utan litar på vad jag läst om den något undermåliga orginalgaffeln. I och med att jag väger nästan 120kg så tror jag att det kan behövas nya fjädrar. Hade jag vägt mindre hade jag nog nöjt mig med att som du, öka förspänningen och byta olja, det funkar tydligen kanon. Väldigt behändigt att kunna justera förspänningen i gaffeln måste jag säga, och inte så blödigt dyrt heller. Borde dock funnits justeringsmöjligheter orginal kan man tycka.
 
Last edited:

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
En fundering. Ok att ta ur batteriet ur hojen utan att den blir mongo som en del bilar blir med startspärr/kodnycklar :va
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag hade tagit bort min när jag höll på med en del ombyggnad och det vart inga probs att starta den efteråt. hade inte ens tanken på att det skulle bli ett problem
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
bara som fundering, men ifall jag skulle vilja åka lite mera offroad nån gång på min X så behövs ju lite greppigare däck såklart.

nån som vet om man skulle få in tkc80 med måtten 120/90 i fram och 150/70 i bak?
har själv inte sådär mkt koll hur det skiljer sig på höjd och bredd på såna däck.
i fram skulle man ju kunna tar bort den lilla skärmen plus att man sätter in distanser på aluförstärkning.
men hur ser det ut där bak?
det finns ju även smalare varianter men de är då alltid högre istället och det är ju just höjden som skulle bli problem?
http://www.conti-online.com/generat.../motorcycletires/enduro/tkc_80/tkc_80_en.html
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
bara som fundering, men ifall jag skulle vilja åka lite mera offroad nån gång på min X så behövs ju lite greppigare däck såklart.

nån som vet om man skulle få in tkc80 med måtten 120/90 i fram och 150/70 i bak?
har själv inte sådär mkt koll hur det skiljer sig på höjd och bredd på såna däck.
i fram skulle man ju kunna tar bort den lilla skärmen plus att man sätter in distanser på aluförstärkning.
men hur ser det ut där bak?
det finns ju även smalare varianter men de är då alltid högre istället och det är ju just höjden som skulle bli problem?
http://www.conti-online.com/generat.../motorcycletires/enduro/tkc_80/tkc_80_en.html
Har kollat lite på ett däck på mcdackonline, AVON Distanzia AM 44 160/60 super moto som verkar spännande. Kanske lite trevligare när man är på asfalt igen?
 

Bifogat

  • DistanziaAM44.jpg
    DistanziaAM44.jpg
    19.5 KB · Visningar: 807
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo avons och även pirellis mt60 corsa sm är ju absolut bra om man kör blandat.
men jag tror att om man kör ca 80% på asphalt,som jag gör och sen eventuell vissa helger helt offroad är det vettigare att bara köra på "slicks" till vardagen och så fundera jag ifall jag att hellre skaffa ett extra paar hjul som jag bara kör offroad med.
annars kommer man ändå aldrig vara nöjd till 100%.
tyvärr skulle det bli en dyr sak dock verkar det funkar med de där tck80 däck (om man tar bort den lilla framskärm)

och att nu till vårkanten och sen till hösten, då det är lite sämre grep på asphalten, så kommer jag tar det helt enkelt lite försiktigare med mina "slicks" än att jag köper de där avons/pirellis.

har inte bestämt mig än men önsketänkandet går i alla fall åt det hållet
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
jo avons och även pirellis mt60 corsa sm är ju absolut bra om man kör blandat.
men jag tror att om man kör ca 80% på asphalt,som jag gör och sen eventuell vissa helger helt offroad är det vettigare att bara köra på "slicks" till vardagen och så fundera jag ifall jag att hellre skaffa ett extra paar hjul som jag bara kör offroad med.
annars kommer man ändå aldrig vara nöjd till 100%.
tyvärr skulle det bli en dyr sak dock verkar det funkar med de där tck80 däck (om man tar bort den lilla framskärm)

och att nu till vårkanten och sen till hösten, då det är lite sämre grep på asphalten, så kommer jag tar det helt enkelt lite försiktigare med mina "slicks" än att jag köper de där avons/pirellis.

har inte bestämt mig än men önsketänkandet går i alla fall åt det hållet
Jo är nog svårt å bli 100 nöjd med en uppsättning hjul. satt nytt "slicks" på min när jag köpte den men när det är slut blir de nog ett offroad däck.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
läste lite på med däck.

en kille hade tydligen satt på pirellis mt21 "crossdäck" på sin X
måtten var då 120/90 i fram samt 130/90 i bak samt att dessa hjul var dubbade.
enda som behövdes göra var att man slipade ned isdubbanar i fram lite (vet inte vilken längd han körde där) samt att ta bort den lilla skärmen.
i bak funkade dock problemfritt.....bra att veta :)

ska kolla under året ifall nån säljer ett par lätt beggade hjul nånstans.
OTR vill ju har nåt på 12000 plus frakt :(
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
läste lite på med däck.

en kille hade tydligen satt på pirellis mt21 "crossdäck" på sin X
måtten var då 120/90 i fram samt 130/90 i bak samt att dessa hjul var dubbade.
enda som behövdes göra var att man slipade ned isdubbanar i fram lite (vet inte vilken längd han körde där) samt att ta bort den lilla skärmen.
i bak funkade dock problemfritt.....bra att veta :)

ska kolla under året ifall nån säljer ett par lätt beggade hjul nånstans.
OTR vill ju har nåt på 12000 plus frakt :(
Såg en på blocket som har till salu 7000:- Men är ju en del pengar de å...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo juste de såg jag också.

är ju dock såklart fel tillfälle då jag behöver satsa pengar på annat just.
men de kanske finns kvar till början av sommaren
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top