Modifieringar XT660 X/R

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
nu äntligen va hojjen klar att hämta :tummenupp
känns skönt att ha någonting att åka på när sessongen börjar.
finns ju en hel del nyttig info i denna tråden :)

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
Yamaha xt660x -08
Ja då har man fått sig en liten premiärtur idag :D Blev lite slalom mellan snö å is på grusvägen (1km) innan jag kom ut på asfalt. +grader inatt så hoppas på torrare vägar å längre provtur :banana

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
är här någon som är duktig på att skicka mappar och så till pc3 ?
verkar ganska enkelt.
installera programmet.
ladda ner den mapp man vill ha
öppna mappen och skicka över till pc3

men sen finns en knapp "send table" vad menas med detta?

sen finns ju något program eller va det nu e, accel pump enable?
tror inte min engelska är tillräckligt bra för att begripa :näsblod

Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
är här någon som är duktig på att skicka mappar och så till pc3 ?
verkar ganska enkelt.
installera programmet.
ladda ner den mapp man vill ha
öppna mappen och skicka över till pc3

men sen finns en knapp "send table" vad menas med detta?

sen finns ju något program eller va det nu e, accel pump enable?
tror inte min engelska är tillräckligt bra för att begripa :näsblod

Tja duktig??, men ett par ggr har man väl bytt mappar... Koppla in PCIII`n till laptop och starta hojen (gjorde jag iaf). Välj mapp och Send map!!
Send table har jag aldrig gjort...
Acc pumps modulen gör att mer soppa skickas in under en kortare tid, för att skapa en acc pump känsla.... har hört både och om den.
Skall bänka min på måndag och skall ställa dessa frågor till "experten"..

Vistt kan du prova med mappar från nätet och testa att ändra dem själv, MEN inget slår en optimering just för din hoj!! Varför snåla och inte få ut allt som finns att hämta?? Visst kostar det en slant men varför skaffar man en PCIII?? För att optimera hojen!!

Jaja jag skall iaf upp i bänk och jag återkommer om resultat!!

//cage

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
Tja duktig??, men ett par ggr har man väl bytt mappar... Koppla in PCIII`n till laptop och starta hojen (gjorde jag iaf). Välj mapp och Send map!!
Send table har jag aldrig gjort...
Acc pumps modulen gör att mer soppa skickas in under en kortare tid, för att skapa en acc pump känsla.... har hört både och om den.
Skall bänka min på måndag och skall ställa dessa frågor till "experten"..

Vistt kan du prova med mappar från nätet och testa att ändra dem själv, MEN inget slår en optimering just för din hoj!! Varför snåla och inte få ut allt som finns att hämta?? Visst kostar det en slant men varför skaffar man en PCIII?? För att optimera hojen!!

Jaja jag skall iaf upp i bänk och jag återkommer om resultat!!

//cage

jag tackar för svaret.
jag hittade en mapp som passade till det jag gjort på powercommanders hemsida o la in, funkade fint.
jo den ska bänkas senare, vill bara få på ALLA sakerna på den först :)

Krister

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2011
Hoj
Harley Night train -09
Hej alla!

Jag är en nybliven ägare till en XT660R.
Har precis monterat PC3,Steg1+2 filter samt LeoVince slip on.
Testade lite olika mappar på den lilla bit väg som var fri från snö och is:)
Den mapp som funkade bäst var "kev fuel map" som finns att tanka ner från XT660.com

Riktigt bra klös i denna maskin tycker jag,helt klart över förväntan.

Om det ändå kunde bli sommar:tuttar

manneman

Guest
Vi Ängelholmare la strax über 20 mil igår i 15 plusgrader och sol!

Man ska bo i Skåne... :tummenupp

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
vadå skåne? går ju att köra här uppe lika bra det med :D
körde ner till tyskland via danmark i tisdags. vart då 80mil och 65mil via trelleborg tillbaks.
tyvärr vart det dock inga mil nere i det varma tyskland då jag vurpade och behövde 3dager för att få ihop hojen igen. men kul vart det ändå.

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jaha då har man varit upp i bänk med XTRén. Min XTR är en -04 med ECU som slutar på -00 (dvs den "gamla ECU´n).

PCIII, K&N luftfilter och DNA2 filter, borttagen snorkel, GPR pipor och -1 främre drev är de maskinella ändringar jag gjort (än så länge)...

AF värdet sattes till 13,8 vid gaspådrag mindre än 20& och varvtal under 4000rpm. Detta för att den skall gå snålare vid "cruising". Annars är AF 13,2.

Kan bara meddela att en XTR med GPR pipor i ett litet rum med bromsbänk låter MYCKET !!

Resultatet blev 46,22hp och 58 Nm i vrid. Detta är ju faktiskt bara några siffror, beror helt på hur bänken är kalibrerad.

Hur som helst, jag e nöjd och skall väl ta en rejäl provsväng till helgen.

//cage

Bifogat

• xtr.jpg
    xtr.jpg
    87 KB · Visningar: 144

manneman

Guest
Resultatet blev 46,22hp och 58 Nm i vrid. Detta är ju faktiskt bara några siffror, beror helt på hur bänken är kalibrerad.

Hur som helst, jag e nöjd och skall väl ta en rejäl provsväng till helgen.

//cage

Jag gillar denna grafen bättre...91 hk...

Bifogat

• raptor800dyno.jpg
    raptor800dyno.jpg
    36.2 KB · Visningar: 154

tojen

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
XT660R-11
vadå skåne? går ju att köra här uppe lika bra det med :D
körde ner till tyskland via danmark i tisdags. vart då 80mil och 65mil via trelleborg tillbaks.
tyvärr vart det dock inga mil nere i det varma tyskland då jag vurpade och behövde 3dager för att få ihop hojen igen. men kul vart det ändå.

Jäklar, vad hände och vilka skador blev det?

Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jag åkte på en väldig dåligt landsväg i tyskland. körde ca 85 (100 var tillåten) och måste har kommit på en kant eller nåt. mitt framhjul började wobblar som bara den så att jag slutligen inte kunde hålla styret längre och flög på vänstra sidan i ca 70km/tim

mina kläder vart dock riktig bra och tog nästan hela smällen. fick ett litet blåmärke och en pytte liten hjärnskakning.
kläderna är tyvärr helt slut och då vart det mesta inte ens 3veckor gammal .

för hojen gick det inte så bra heller. hela vänstra sidan är uppriven, all plast är paj,lampan trasigt,3veckor gamla magura styre böjd, växelpinnen och kopplingshandtaget böjd, ljusknapparna trasigt, tanken intryckt, vänstra avgassystem böjd inåt, gaffeln böjd sig inåt så att den stabbimetalen vart helt böjd samt skruvarna urryckt och otr padsen som satt på motorlocket bröts loss och all olja kom ur

som tur har man helförsäkring, uppskattad skada borde vara nånstans på 25000,- :(

tojen

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Hoj
XT660R-11
jag åkte på en väldig dåligt landsväg i tyskland. körde ca 85 (100 var tillåten) och måste har kommit på en kant eller nåt. mitt framhjul började wobblar som bara den så att jag slutligen inte kunde hålla styret längre och flög på vänstra sidan i ca 70km/tim

mina kläder vart dock riktig bra och tog nästan hela smällen. fick ett litet blåmärke och en pytte liten hjärnskakning.
kläderna är tyvärr helt slut och då vart det mesta inte ens 3veckor gammal .

för hojen gick det inte så bra heller. hela vänstra sidan är uppriven, all plast är paj,lampan trasigt,3veckor gamla magura styre böjd, växelpinnen och kopplingshandtaget böjd, ljusknapparna trasigt, tanken intryckt, vänstra avgassystem böjd inåt, gaffeln böjd sig inåt så att den stabbimetalen vart helt böjd samt skruvarna urryckt och otr padsen som satt på motorlocket bröts loss och all olja kom ur

som tur har man helförsäkring, uppskattad skada borde vara nånstans på 25000,- :(

Fan vad trist. Hoppas allt ordnars sig.

Kafka

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Hoj
Saknar
Hjulpar för grusbus?

Är på jakt efter en XT660R men till mitt förtret så är utbudet begränsat (9 av 10 är 660X). Blir mao troligt att jag försöker hitta en 660X med rätt utrustning och sedan skaffa ett till hjulpar för gruskörning. Så till frågan: Var kan man köpa sig ett passande hjulpar som man kan byta till?

Passar R'ens fälgar rakt av givet att man byter bromsskiva fram? Finns det alternativ? (ngn som säljer rimligt prissatta nya?) Ngt annat man bör tänka på eller är det helt tokigt tänkt?

Tack på förhand!!

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
r hjulen passar inte rakt av då det är olika nav.
dessutom är det ju även en annan fjädring på r modellen.

prismässigt låter det inte heller så väldigt bra att köpa extra hjul då i alla fall nya hjul snabbt kosta 12tkr plus däck,skivor osv....

vill du har en r så letar hellre rätt på en r från början tycker jag

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...