Modifieringar XT660 X/R

palritz

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Strömstad
Hoj
2004 Yamaha XT660R
CO värde på 45

Tjenare... trevligt forum! brutalt bra:tummenupp..
Jag har precis köpt en 2004 xt660r och har en fråga?
Kollade i kontrollpanelen, CO stod på 45 har inte sett någon annan med ett så högt värde, finns det något sätt att ta reda på vad maskinen hade för standardvärde ? Eller blir man tvungen å jaga tidigare ägare för att få reda på detta.. eller har ni ngt annat tips kanske :)

/Palritz
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Om jag inte är helt fel ute så ligger std värde nånstans runt 15-20.


//cage
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag läste på xt660.com nånstans att det tydligen kan varierar rätt starkt och måste inte vara mellan 15-20 dock så verkar det vara offtast där nånstans.

min egen hoj vart på 16 orginal och orginal stift vart lite mer åt det vita hållet....alltså för lågt som "vanligt"
 

VKR

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
Bara att välja..
Som jag tidigare skrivit så har jag en trasig xt660r-07.
Hade tänkt renovera motorn och köpte hojen nerplockat till
stor del..Nu till problemet:Förre ägarn lämnade in hojen till
en större Åf, serviceställe här i Stockholm.Killen lämnar in hojen då den inte driver framåt(hojen startar och går bra inga problem där alltså)och
mekanikern som river ner hojen och motorn försöker hitta felet lyckas inte ens dela på växellådan.Killen som är dåvarande ägare till hojen får en räkning på 6500:- med växellådan i kartong och tre yamaha kassar med sig hem med övriga delar.Mitt problem är dock att mekanikern med fysikt våld lyckas sabba veven,kolven samt cyl..
Mao så är det ingen mening för mig att renovera motorn då mekanikern
har värmt veven(med gas)samt använt huggmejsel på flertalet ställen..
Bifogar lite biler på misären och undrar om det är jag som är kinkig??
 

Bifogat

  • Motor xt660r 002.JPG
    Motor xt660r 002.JPG
    73.9 KB · Visningar: 162
  • Motor xt660r 003.JPG
    Motor xt660r 003.JPG
    101.1 KB · Visningar: 138
  • Motor xt660r 004.JPG
    Motor xt660r 004.JPG
    119.5 KB · Visningar: 164
  • Motor xt660r 005.JPG
    Motor xt660r 005.JPG
    132.9 KB · Visningar: 155
  • Motor xt660r 006.JPG
    Motor xt660r 006.JPG
    127.9 KB · Visningar: 130
  • Motor xt660r 008.JPG
    Motor xt660r 008.JPG
    104.3 KB · Visningar: 137
  • Motor xt660r 007.JPG
    Motor xt660r 007.JPG
    109.9 KB · Visningar: 129
  • Motor xt660r 010.JPG
    Motor xt660r 010.JPG
    116.3 KB · Visningar: 135
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
"Nu till problemet:Förre ägarn lämnade in hojen till en större Åf, serviceställe här i Stockholm."

Vilken verkstad har den varit på?
 

manneman

Guest
Killen som är dåvarande ägare till hojen får en räkning på 6500:- med växellådan i kartong och tre yamaha kassar med sig hem med övriga delar.

:3freak

Jag hoppas v e r k l i g e n inte att han betalade räkningen!
 

VKR

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
Bara att välja..
"Nu till problemet:Förre ägarn lämnade in hojen till en större Åf, serviceställe här i Stockholm."

Vilken verkstad har den varit på?

Tänkte att jag inte skulle outa det då jag tänkte snacka med dem först.
Däremot ville jag ha lite respons innan jag kontaktar dem för eventuella
ersättningar...

Mvh

:3freak

Jag hoppas v e r k l i g e n inte att han betalade räkningen!

Han betalade räkningen.
Dock så var det jag som "såg" alla misstag som mekanikern hade gjort.
Tidigare ägaren ville/kunde inte fixa hojen själv därav mc verkstad.

Mvh
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
6500 låter rätt högt? tänker man på en typiskt timmersättning så tog han bra betald för att plocka ned den lite.

kanske förra ägaren har "lekt" lite med delarna själv sen efteråt?
svårt att tänka mig att en vettigt utbildad mekaniker skulle slå sönder grejerna sådär.

fast det egentligen inte är så himla fint att smutskasta så skulle det vara bra att få veta vilken ÅF det är. man vill ju helst inte behöver lämnar in sin hoj där och uppleva nåt liknande.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
tror inte att de ens skulle märker nåt
för att ser att den saknas måste man ju lyfta på sadeln och sen även veta att det har funnits en och sen även bryr sig om den.
 

VKR

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
Bara att välja..
6500 låter rätt högt? tänker man på en typiskt timmersättning så tog han bra betald för att plocka ned den lite.

kanske förra ägaren har "lekt" lite med delarna själv sen efteråt?
svårt att tänka mig att en vettigt utbildad mekaniker skulle slå sönder grejerna sådär.

fast det egentligen inte är så himla fint att smutskasta så skulle det vara bra att få veta vilken ÅF det är. man vill ju helst inte behöver lämnar in sin hoj där och uppleva nåt liknande.

Timdebiteringen är 716:- +moms så visst låter det högt..
Tänk om själv kunde fakturera samma summa:)
Förra ägarn har inte "lekt"med den då jag köpte den dagen efter han
hämtat ut den.


Mvh
 
Last edited:

manneman

Guest
Någon som har koll på var man får tag i ett 2-1 system med pipan under sadeln?

Jag är INTE ute efter dämparen bara systemet!

Eller tips på lösning?

Bilder?
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
sett några bilder på xt660.com där nån byggde ett kit. men minns inte tråden
du få tänker på att har tillräckligt med plats mellan ljuddämparen och hjulet bara.
ifall du inte kan svetsa själv så kan säkert stellan från se service hjälpa till med detta.
tror han tar 600/tim plus materialet...borde alltså kunna bli en rimlig peng.


vkr...tack för denna info! som tur är så har jag inget att göra med haninge center ändå.
 

manneman

Guest
sett några bilder på xt660.com där nån byggde ett kit. men minns inte tråden
du få tänker på att har tillräckligt med plats mellan ljuddämparen och hjulet bara.
ifall du inte kan svetsa själv så kan säkert stellan från se service hjälpa till med detta.
tror han tar 600/tim plus materialet...borde alltså kunna bli en rimlig peng.


vkr...tack för denna info! som tur är så har jag inget att göra med haninge center ändå.

Svetsare känner jag en som kan svetsa i rostfritt så det är inga problem och jag har väl drygt en halvmeter tillgodo så det bör ju klara sig.
Jag ska dessutom ha två burkar under sitsen så vad jag är ute efter är mest piporna fram till bakhjulet.
Byggnationen ska bli a la Ducati med uppochnervänt originalbakljus.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Då landade 2 st pirelli scorpion sync med posten idag. Åker på i helgen, får se hur bra de funkar att använda till både grus och gat bus.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
en halv meter har du då inte :D
men beroende på dämparna och vart de ska börjar så kan det faktiskt bli rätt trångt.
tänk dig även dig och ev en passagerare eller ifall du ska droppa/hoppa eller liknande. titta man tex på bilden ser man att det i alla fall inte skulle funkar att bara skjuta in dämparna...de måste börja bra mkt längre upp, helst smalare och även vara kortare eller så kommer de att sticka ut rätt långt där bak.

men du tänkte att göra ett 2-1-2 system?
vill du ändå har två dämpare så skulle väl ett 2-2 system vara bättre ur prestanda synpunkt. dock måste kröken går under motorn som org misstänker jag.
 

Bifogat

  • 20110329.jpg
    20110329.jpg
    94.3 KB · Visningar: 126
Last edited:

manneman

Guest
Då landade 2 st pirelli scorpion sync med posten idag. Åker på i helgen, får se hur bra de funkar att använda till både grus och gat bus.

Vettigt inlägg med tanke på att jag efter min R förrförra säsongen vet att stånka sliter ont på däcken. Det Pirelli Dragon som sitter originalmonterat bak just nu har jag testat under flera förhållanden...Vått-kallt, torrt-kallt & torrt-varmt och konstatera att de släpper både fram och bak vid en temperatur som understiger +11 C i backen eller överstiger +20 C i backen <-(+20 = Hörsägen), våtgreppet är lika med noll & värdelöst.

Efter 100 förverkade mil på en flång ny hoj så kan jag konstatera att de kommer att hålla maximalt 250-300 mil och sedan är de helt slut.
Stånka sliter som faen själv på mitten så det är inte ens lönt att tänka tanken att jämföra med en sporthoj vad gäller kantförslitning knappt ens vid bankörning!

Tummen upp är då att hitta ett däck som både klarar stånkans mittslitage samt greppet.
Låt gå för att jag har ett bakdäck som endast pallar 300 mil på en stånka men då ska jag fantamajj ha greppet åxå vilket jag definitivt inte har i P-Dragon. De är sämre än värdelösa och lite till om man ska tala svenska kontra hållbarhet och fäste...

Egentligen skiter jag i om de har bra fäste på löst underlag för i det fallet så köper jag Michelin Pilot Cvt2 om jag enbart skall köra på landsväg vilket jag till 98% gör då jag vet att de håller och är identiska med sugproppar på vägen. Men ibland blåser jag riktigt hårt på småvägar fulla med ko-häst&rävskit, gammal grus och bonnaträck och då funkar inte Michelin utan då kasar de så fort de ser en blaffa större än 5 cm???

Frågan är vad som håller bäst?

Vad som har bäst fäste som reisleiter?

Vad som inte kasar för en dumdristig idiot med huvet under armen som chansar lika ofta som Michael Shumacher korrigerar sin ratt?

Snart går det åt pipsvängen om jag inte hittar rätt däck!

Förslag på däck?

Inte på strypningar på en XT...DEN SKA HA MER VRID!!!:yoparty

en halv meter har du då inte :D
men beroende på dämparna och vart de ska börjar så kan det faktiskt bli rätt trångt.
tänk dig även dig och ev en passagerare eller ifall du ska droppa/hoppa eller liknande. titta man tex på bilden ser man att det i alla fall inte skulle funkar att bara skjuta in dämparna...de måste börja bra mkt längre upp, helst smalare och även vara kortare eller så kommer de att sticka ut rätt långt där bak.

men du tänkte att göra ett 2-1-2 system?
vill du ändå har två dämpare så skulle väl ett 2-2 system vara bättre ur prestanda synpunkt. dock måste kröken går under motorn som org misstänker jag.

Nope jag tänkte faktiskt en sidodragning på högersidan och sedan ett grövre rör som sedan blev dubbelt. Därmed så har jag inget effektbortfall men katten är dock ett minne blott men vem mäter avgasvärden på hojar? :rolleyes:

De dämpare jag är inne på att köpa är ovala och har halva längden mot originaldämparna så när som på 2 centimeter.

I övrigt har jag ett turbokit som ligger här i lådan från en Raptor 700 avgaserna ska bara ut, turbon står för mottrycket...
2qna3xx.gif
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
bra beskrivning av problemet :tummenupp

jag har exakt samma probs (dock inte med samma däck - kommer inte ihåg just vilka som sitta på :va )

men slitaget är helt absurd. mina däck var typ nya när jag köpte min hoj. nu har jag kört 370mil och bakdäcket är helt slut och har bara klarat sig än så länge för att jag har kört super snällt de senaste 100mil
på en resa ner till tyskland förra veckan så hade jag lite motvind och körde mellan 120-150km/tim mellan två tankningar och slitaget på däcket var då på ca ca2mm under den tiden :rolleyes:

helst vill jag har ett däck som håller 100000mil, funkar på lera, släpper fint vid drift och har perfekt grepp :D

Nope jag tänkte faktiskt en sidodragning på högersidan och sedan ett grövre rör som sedan blev dubbelt. Därmed så har jag inget effektbortfall men katten är dock ett minne blott men vem mäter avgasvärden på hojar? :rolleyes:

De dämpare jag är inne på att köpa är ovala och har halva längden mot originaldämparna så när som på 2 centimeter.

I övrigt har jag ett turbokit som ligger här i lådan från en Raptor 700 avgaserna ska bara ut, turbon står för mottrycket...
2qna3xx.gif

okej...låter som du har tänkt igenom detta :D
jag har dock svårt att tror att dina nya däck kommer hålla längre om du sätta på den där snigeln :banana
 
Last edited:

manneman

Guest
okej...låter som du har tänkt igenom detta :D
jag har dock svårt att tror att dina nya däck kommer hålla längre om du sätta på den där snigeln :banana

Nja jag är inte så säker på det, ligger man och har samma körstil som nu så sliter det givetvis likadant men får man för sig att flasha med gasen i botten och mätaren på 120 knyck så är det ju ganska givet att det sliter på mackan bak...:hojbusa

Jag räknar kallt med att mitt första bakdäck efter turbomonteringen håller ca 5-10 mil... :crash
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top