Modifieringar XT660 X/R

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
5timmar...hmm. tur att jag bara ska byta bakdäcket. är ju inte van med detta heller men har ju jobbat som cykelmek ett tag och bytt en hel del riktig jobbiga däck.
få ser hur det går, hoppas däcket kommer imorgon.

hur funkade det utan balanseringen? tänkte själv struntar i det och hoppas det inte bli så hemskt?

har oxå jobbat som cykel meck men inte hade jag nytta av de :rolleyes::va

Största problemet var att få korden (eller vad de heter) att släppa från båda sidor. Fick tillslut använda mitt stora skruvstäd. (där gick nog 3h bara för att försöka bygga en egen, mer skonsam press, lyckades ej)

Jag ballanserade inte bak, märker inga som helst vibrationer
 

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Motorras+däckbyte

bakdäck är onödigt att balansera IMHO

När det gäller motorraset så kan det ju vara en idé att kolla med ditt försäkringsbolag? Bilsport och Mc.s försäkring innehåller även en motor och drivlinegaranti upp till 8 år och en hiskelig massa mil, vilket som kommer först. Jag skulle aldrig lämna in på årsservice, anser att jag är lika duktig som vilken meck som helst på att byta olja och filter och kolla allt annat tjafs. Dessutom är det så billigt att göra själv så att göra det med 500 mils intervall skadar inte.

Gällande däcksbyte, köp med nya innerslangar också. Pys ut luften och snigelkör lite så släpper däcket från fälgen utan problem och bytet bör bara ta nån timme max fram och bak.

Tyvärr sålt min XT men sugen på en ny. :yoparty

Nope, jag balanserade verken fram eller bak. Köpte fram och bakdäck från Dexon för 1485:- totalt inklusive frakt. Innerslangarna (det var märkligt nog pyspunka fram, förmodligen bara en dålig ventil men bytte slang ändå, kostar inte många kr) gick på 300 för bägge. Inga vibrationer alls, inte ens i toppfart...:yoparty
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
har oxå jobbat som cykel meck men inte hade jag nytta av de :rolleyes::va

Största problemet var att få korden (eller vad de heter) att släppa från båda sidor. Fick tillslut använda mitt stora skruvstäd. (där gick nog 3h bara för att försöka bygga en egen, mer skonsam press, lyckades ej)

Jag ballanserade inte bak, märker inga som helst vibrationer

Jag hade samma bekymmer första gången jag krängde av däcken... Dagen efter köpte jag en sån här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg/

Då gick det mkt lättare....
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
är det nån härifrån som gick omkull vid midsommarkransen (korsningen shell) typ 16:30 idag?
Såg bara att hojåkaren låg still på marken, en del mäniskor som hjälpte han, ngr bilar runt omkring och en svart xt660x som inte hade ngr större skador såvid jag kunde ser vid förbifarten.
Då även ambulansen just kom runt hörnet ville jag inte "störa" och körde bara vidare.

Hoppas att det inte har hänt nåt jätte allvarligt med dig och du redan står på egnar ben!
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ja ta det lugnt nu ibörjan....Rullgrus, ringrostiga mc-förare, bilförare som ej är uppmärksamma med hojar.

Många ev orsaker till dessa olyckor nu på våren.

//cage
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
har lagt en ny order på otr igen. hittills har de alltid varit bra och snabb men idag vart de superbra och supersnabb :)
underbart när det finns affärer som är som de!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
bara ngr delar jag hade förstört i krocken i tyskland.
magura sx styret och motorpads och sånt...
hade skruvat på org delar efter krocken men org styret är ju så tråkigt.
tänkte egentligen väntar tills försäkringen hör av sig så allt fixas på en gång men nu orkade jag inte väntar längre.
 

Snowman89

Guest
har lagt en ny order på otr igen. hittills har de alltid varit bra och snabb men idag vart de superbra och supersnabb :)
underbart när det finns affärer som är som de!
Jag la en beställning igår morse men det har fortfarande inte hänt nånting :( Inte fått något svar på mitt mail heller :(

Hur lång tid brukar de ta på sig att skicka grejer samt hur lång tid tar frakten?
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
skumt...
- denna gång fick jag svar efter 20min och sen höll vi på att skriva fram o tillbaka i 5min takt flera ggr....till slut gjorde jag beställningen via mailet dock hade han redan mina uppgifter från förr.
förut fick jag väntar i en halv dag en gång tills jag fick svar på ett mail.
mina beställningarna brukade gå iväg dagen därpå och tog ca 3-4dygn
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
och nu fick jag just mailet att dhl redan har fått paketet som jag beställde och betalade vid 13tiden idag :D
 

Snowman89

Guest
och nu fick jag just mailet att dhl redan har fått paketet som jag beställde och betalade vid 13tiden idag :D

Jahapp :confused:

Jag la 2st beställningar igår och betalade båda med visa-kortet. Ändå verkar de inte ha skickat något eller vilja svara på mail :näsblod
 

manneman

Guest
Här är instruktionen för att ändra på bränsle/luftblandningen som får bort hackandet i låga hastigheter.

"
Lots of owners have done this fix and report a great improvement. Yamaha are aware of the low fuelling problem and instructed my dealer to carry out this work. I STRONGLY recommend that you use your dealer for this work. I have heard that Yamaha have supplied a new ECU to some bikes.

You proceed at your own risk:


Here courtesy of the XT660 Forum is a step by step guide to sorting out the fuelling on the XT660. It works! Some owners who have done this report that fuel consumption increases very slightly. In my case there has been no increase in fuel consumption.

DISCLAIMER: YOU DO THIS AT YOUR OWN RISK AND CHANGING THE SETTINGS TOO MUCH MAY CAUSE DAMAGE TO THE ENGINE AND MAY VOID THE MANUFACTURERS WARRANTY. Tell your mechanic what you have done if you take it for a tune up.

Step 1. Before turning the ignition on press and hold Select and Reset buttons, turn the ignition on and keep holding both buttons until you see the Diag screen appear.

Step 2. Press Select once to toggle to the CO MODE

Step 3. Press both Select and Reset together. Hold for about 3 seconds to enter co mode. The number displayed is the cylinder selected (genereric computer for all Yamahas) You need to select 1, Press select to scroll up and Reset to scroll down.

Step 4. Press both Select and Reset simultaneousley for a few seconds to see the setting for the selected cylinder. This number will be different on every bike and has no relationship to the mixture its just a number it can range from -128 to +128. Write down the number and keep it in a safe place in case you need to return to your original settings.

Step 5. Pressing select will increase the value (richen the mixture), pressing Reset will decrease it.

I initially increased my setting 5 digits from 10 to 15. This smoothed the bike out but still had a little surging. After reading what Alan and others have said it should be safe to increase your original setting by up to 10 digits. I will now adjust mine up another 3 to 18.

Step 6 To exit CO mode, turn off ignition.

Noticed benefits. The bike is now very smooth to ride and on my 1st adjustment took out almost all the surging/jerkiness. This has made the bike much easier to ride through corners where i can now get on the gas earlier in the corner increasing the mid corner speed. On full excelaration the sound from the exhausts is a lot throater, more fuel i guess.
"
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo...den gamla tricken.
de som fick nya ecu vart ju bara de med 04 och väldigt tidiga 05.

för mig har det inte riktig funkat. kör just nu med 155 (org 116) och när hojen är varmkörd och det är varm ute så har jag knappt ryckningar men annars har jag det ibland,beroende på olika situationer.

ska dock sätta på en PC så fort alla försäkringsgrejer är fixat. då ska ju detta problem tydligen bli som bortblåst
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top