enligt olika test jag har sett så har dna de bästa luftflöden och är då det bästa att välja.
det finns en rad andra filter men de är antagligen "sämre" i luftflödet än dna, har dåligt passform, dyrare eller inte nödvändig för en X (tex skumgummi filter man använder i riktig dammiga förhållanden som i rally genom öknen)
sen beror det på hur pass du vill trimma vilken man ska väljar.
- stage ett är ett exakt likadan filter som original i utformningen...det är bara materialet som skiljer.
den släpper mera luft igenom utan att mer smuts kommer igenom.
bra är också att den är tvättbart och du alltså inte behöver slänger den efter ett tag så som man gör med original filtern.
- stage två är ett extra filter. du behöver alltså har kvar original filtret eller stage ett filter och så sätter du stage två extra. man tar då bort original filterlådans lock och sätter ditt ett lock som har ett filter sittandes i locket. på så sätt få du mycket mera luft in i filterlådan.
även detta är tvättbart.
stage ett och/eller stage två filter är rätt så snabbt dit satt. man behöver inte såga,svetsa eller liknande.
dock så är det ett måste att höjar co värdet eller mappar om insprutningen. annars kommer din motor gå för snålt
jag har tyvärr inga siffror till hands just nu men de båda luftfilter ger lite skillnad, hojen reagerar lite rappare och bli starkare.
en ganska enkel trimning för en liten summa.
att rekommendera är att även ryka bort den så kallade snorkeln (en gummi "slang" som leder luften in i luftfilter boxen men stryper luftflödet en del.)
och helst ska man också har ett öppnare dämpar system på hojen för att få ut max i "luftvägen" det är dock inget måste.
vill man satsa mera pengar och även få ut det mesta ur motorn så borde man satsa på ett stage tre kitt.
stage tre är inte bara ett luftfilter längre, här byter man ut hela luftfilter boxen mot en ny.
då sitter det nya filtret på ett distansstycke direkt vid trottlehuset, hela boxen är helt öppen och finns egentligen bara kvar som skydd och för alla fästpunkter som närliggande delar behöver.
med detta kitt få man ut det mesta dock ska man då även byter ut systemet, göra nåt vid insprutningen, mappar om osv. annars är det absolut inte lönt att slängar upp de pengar för ett stage tre kitt.
kör man ofta genom djupare vatten (lär man nog inte göra med en X ändå) då bör man dock ser upp med stage 3 och även stage 2. de filter är inoljad så att de klara regn osv men djupa vatten pöl gillar de inte och med de filtarna på hojen så sjunker den maximala vattenlinjen man kan klara med hojen med ngr cm