Modifieringar XT660 X/R

JoeMax

Guest
Kör hur annorlunda? Han och jag har samma körstil så där bör du nog definiera dig? Och sedan beror det ju på vad du menar med helvit?
Min är helvit enligt bild men lack av gaffelbensskydden och sidokåporna hägrar samt ljuddämparskydden även om de ska bytas senare.

Har någon monterat den sänkningssats som finns på marknaden? Skillnad?

snälla för guds skull, ta bort tribal klistermärket!! du för skam för oss andra xt riders

edit: för övrigt snygg ren hoj (-: till skillnad av min
 

Snowman89

Guest
Då var första riktiga turen avklarad med XT'n :)

Tyckte den var förvånansvärt pigg ändå med tanke på vikten.
Gick utan större problem att köra av-på och plocka upp den på 2an och sedan fortsätta på 3an.

Vad ska det vara för drevning original på en XT660R -04?
 

Snowman89

Guest
Då var första riktiga turen avklarad med XT'n :)

Tyckte den var förvånansvärt pigg ändå med tanke på vikten.
Gick utan större problem att köra av-på och plocka upp den på 2an och sedan fortsätta på 3an.

Vad ska det vara för drevning original på en XT660R -04?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Originaldrevning på -08 är i alla fall 15/45. Borde vara samma...

Och nu en fråga gällande dämparull:
Har Leo Vince-slipon på min hoj, med dom tystaste insatserna i. Burkarna är dock helt tomma inuti i övrigt. Då jag använder hojen i huvudsak till grusbus tycker jag det är bättre ju tystare den är. Är det bara att fylla på med ull/matta och hoppas på det bästa, eller måste man ändra blandningar/inställningar också? Är det normalt att dämparen inte är packad, som på min hoj?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
appropå sänkningssats...på bilden i din garage ser du rätt lång ut? jag funderar snarare på en 35mm höjning på min hoj samt eventuell köpa en högre sadel med. allt för att kunna köra mera aktivt. jag tycker att man sitter lite för mycket "i" hojen än "på".

Jag har köpt en höjningsats på 35mm från OTR. Mest för att få lite mer markfrigång. Tänkte väl få på dem imorgon när jag lägger om däcken.

Satte på min "crosskärm" häromdagen. Har aldrig gillat den där delade framskärmen som sitter orginal. Blev en annan hoj nu.
Nu återstår att hitta en bra hasplåt... Göra egen eller köpa färdigt???
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
20mil skoj åkning idag. ca 14mil gata och resten skogs stiga och grusvägar. tom lite i pålamalm men där funkade det inget vidare. framdäcket bara flöt på gruset och i bak räckte det inte med greppet för att driva upp nånstans såklart. (åkte där mest för att träffa ngr (vänner)

men det nya bakdäcket vart jag absolut nöjd med (dunlop sportmax d270)
för det ena vart det gamla däcket så slut att det inte var skoj alls att styra osv men fästet i det nya känns riktig bra. även på fuktig sandväg osv vart greppet bättre än jag hade trott.


cage...visa gärna en bild med cross skärmen. tänkte själv att köpa aceris skärm som finns på otr.
den lilla original skärmen och gaffelskydden tog jag bort direkt då de är så fula.
stabbiplåten ska jag bygga i carbon istället. snyggare, styvare och så kommer även den där extra "fästdelen" för skärmen försvinna. tror det borde bli snyggt.

per...har hört om olika dämpare som inte har nån ull i. jag skulle nog tippa på att motståndet bli lite högre med ull i och att du ev måste sänker bränslet alt. höjer in-luften lite
 

Snowman89

Guest
Pratade med den lokala Yamaha handlare i fredags om bänkkörning och vilken effekt man kan vänta sig.
De hade bänkat 4st ganska nyligen där alla 4 hade haft andra ljuddämpare, annat luftfilter samt snorkeln dragen. 3 av dem hade 2st ljuddämpare av olika tillverkare och den 4e hade ett 2-1 system från Metal mule. Hojjen med Metal Mule systemet var den enda som hamnade precis över 50hk medans de andra låg på 47-49hk. Kanske kan vara intressant för någon som funderar på att köpa sig ett effektsystem:)
 

manneman

Guest
snälla för guds skull, ta bort tribal klistermärket!! du för skam för oss andra xt riders

Nix, smaken är som baken!

För övrigt var min Co1 på 26 då jag kollade idag och jag stegade upp den åtta steg till 34 vilket fick bort det mesta av ryckigheten på lägre varvtal.
Jag kommer att köra med det tills jag har kört förstaservicen och då fått monterat ett 14 drev. Finns det kavar någon ryckighet efter drevbytet så testar jag att öka något enstaka steg.

En glädjande grej var åxå att gasresponsen var lite rappare, kändes som en mycket piggare hoj!:yoparty
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
akta dig för den extra halva hästen du fick nu. Det är farligt att trimma sin motorcykel :D
 

Sherman

Med Lem
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08
Tänkte byta ut luftfiltret på min XTX men blir inte klok på vad som är bäst, DNA,K&N stage 1,2 mm bla,bla,bla... är det någon som har bra koll på luftfilter och som kan ledsaga mig ?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
enligt olika test jag har sett så har dna de bästa luftflöden och är då det bästa att välja.
det finns en rad andra filter men de är antagligen "sämre" i luftflödet än dna, har dåligt passform, dyrare eller inte nödvändig för en X (tex skumgummi filter man använder i riktig dammiga förhållanden som i rally genom öknen)

sen beror det på hur pass du vill trimma vilken man ska väljar.
- stage ett är ett exakt likadan filter som original i utformningen...det är bara materialet som skiljer.
den släpper mera luft igenom utan att mer smuts kommer igenom.
bra är också att den är tvättbart och du alltså inte behöver slänger den efter ett tag så som man gör med original filtern.

- stage två är ett extra filter. du behöver alltså har kvar original filtret eller stage ett filter och så sätter du stage två extra. man tar då bort original filterlådans lock och sätter ditt ett lock som har ett filter sittandes i locket. på så sätt få du mycket mera luft in i filterlådan.
även detta är tvättbart.

stage ett och/eller stage två filter är rätt så snabbt dit satt. man behöver inte såga,svetsa eller liknande.
dock så är det ett måste att höjar co värdet eller mappar om insprutningen. annars kommer din motor gå för snålt
jag har tyvärr inga siffror till hands just nu men de båda luftfilter ger lite skillnad, hojen reagerar lite rappare och bli starkare.
en ganska enkel trimning för en liten summa.

att rekommendera är att även ryka bort den så kallade snorkeln (en gummi "slang" som leder luften in i luftfilter boxen men stryper luftflödet en del.)
och helst ska man också har ett öppnare dämpar system på hojen för att få ut max i "luftvägen" det är dock inget måste.


vill man satsa mera pengar och även få ut det mesta ur motorn så borde man satsa på ett stage tre kitt.
stage tre är inte bara ett luftfilter längre, här byter man ut hela luftfilter boxen mot en ny.
då sitter det nya filtret på ett distansstycke direkt vid trottlehuset, hela boxen är helt öppen och finns egentligen bara kvar som skydd och för alla fästpunkter som närliggande delar behöver.

med detta kitt få man ut det mesta dock ska man då även byter ut systemet, göra nåt vid insprutningen, mappar om osv. annars är det absolut inte lönt att slängar upp de pengar för ett stage tre kitt.

kör man ofta genom djupare vatten (lär man nog inte göra med en X ändå) då bör man dock ser upp med stage 3 och även stage 2. de filter är inoljad så att de klara regn osv men djupa vatten pöl gillar de inte och med de filtarna på hojen så sjunker den maximala vattenlinjen man kan klara med hojen med ngr cm
 
Last edited:

Sherman

Med Lem
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08
Föredömligt svar Fuchs! Då klarnar det avsevärt, då kan det väl vara en bra start att börja med DNA stage 1 och 2, Några tips på var man köper det till XT:n ?


enligt olika test jag har sett så har dna de bästa luftflöden och är då det bästa att välja.
det finns en rad andra filter men de är antagligen "sämre" i luftflödet än dna, har dåligt passform, dyrare eller inte nödvändig för en X (tex skumgummi filter man använder i riktig dammiga förhållanden som i rally genom öknen)

sen beror det på hur pass du vill trimma vilken man ska väljar.
- stage ett är ett exakt likadan filter som original i utformningen...det är bara materialet som skiljer.
den släpper mera luft igenom utan att mer smuts kommer igenom.
bra är också att den är tvättbart och du alltså inte behöver slänger den efter ett tag så som man gör med original filtern.

- stage två är ett extra filter. du behöver alltså har kvar original filtret eller stage ett filter och så sätter du stage två extra. man tar då bort original filterlådans lock och sätter ditt ett lock som har ett filter sittandes i locket. på så sätt få du mycket mera luft in i filterlådan.
även detta är tvättbart.

stage ett och/eller stage två filter är rätt så snabbt dit satt. man behöver inte såga,svetsa eller liknande.
dock så är det ett måste att höjar co värdet eller mappar om insprutningen. annars kommer din motor gå för snålt
jag har tyvärr inga siffror till hands just nu men de båda luftfilter ger lite skillnad, hojen reagerar lite rappare och bli starkare.
en ganska enkel trimning för en liten summa.

att rekommendera är att även ryka bort den så kallade snorkeln (en gummi "slang" som leder luften in i luftfilter boxen men stryper luftflödet en del.)
och helst ska man också har ett öppnare dämpar system på hojen för att få ut max i "luftvägen" det är dock inget måste.


vill man satsa mera pengar och även få ut det mesta ur motorn så borde man satsa på ett stage tre kitt.
stage tre är inte bara ett luftfilter längre, här byter man ut hela luftfilter boxen mot en ny.
då sitter det nya filtret på ett distansstycke direkt vid trottlehuset, hela boxen är helt öppen och finns egentligen bara kvar som skydd och för alla fästpunkter som närliggande delar behöver.

med detta kitt få man ut det mesta dock ska man då även byter ut systemet, göra nåt vid insprutningen, mappar om osv. annars är det absolut inte lönt att slängar upp de pengar för ett stage tre kitt.

kör man ofta genom djupare vatten (lär man nog inte göra med en X ändå) då bör man dock ser upp med stage 3 och även stage 2. de filter är inoljad så att de klara regn osv men djupa vatten pöl gillar de inte och med de filtarna på hojen så sjunker den maximala vattenlinjen man kan klara med hojen med ngr cm
 

Snowman89

Guest
Föredömligt svar Fuchs! Då klarnar det avsevärt, då kan det väl vara en bra start att börja med DNA stage 1 och 2, Några tips på var man köper det till XT:n ?

off-the-road i tyskland har de.

Vet inte om jag kan rekommendera de dock.
Jag la 2st relativt stora beställningar förra veckan men de har inte skickat något även fast de lovade att få iväg grejerna i fredags. Idag ringde jag och då visade det sig att dom inte äns hade ljuddämparna hemma och inte får hem dem på ytterligare 10dagar... Även fast det står 2-3dagars lev på dem.. :brinnerup
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
om du är aktivt på xt660.com forum och helst supporter så köp det därifrån då de har ett särskild avtal med dna

annars så kan du tex köpa de via off-the-road.de
där hittar du även massa annat som kan vara intressant för dig.

off-the-road i tyskland har de.

Vet inte om jag kan rekommendera de dock.
Jag la 2st relativt stora beställningar förra veckan men de har inte skickat något även fast de lovade att få iväg grejerna i fredags. Idag ringde jag och då visade det sig att dom inte äns hade ljuddämparna hemma och inte får hem dem på ytterligare 10dagar... Även fast det står 2-3dagars lev på dem.. :brinnerup

tror att det är inte ofta det bli så med de.
har själv bara haft trevligt sammankomst med de och även bara hört bra omdömen förutom nu dina såklart
 
Last edited:

Snowman89

Guest
om du är aktivt på xt660.com forum och helst supporter så köp det därifrån då de har ett särskild avtal med dna

annars så kan du tex köpa de via off-the-road.de
där hittar du även massa annat som kan vara intressant för dig.



tror att det är inte ofta det bli så med de.
har själv bara haft trevligt sammankomst med de och även bara hört bra omdömen förutom nu dina såklart

Jo jag vet, det är därför det hela känns så lustigt.

Har försökt avbeställa ena ordern nu men utan större framgång.. Verkar inte vilja svara på mina mail heller, oavsett vad de handlar om :(
 

JoeMax

Guest
jag beställde lite driv saker i söndags, skickades idag fick DHL track nr...
edit; från off-the-road.de
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
låter likt mina kontaktförsök jag just har med yamaha store i västerås :(
då vill man glad boka en verkstadstid och så är det ingen som svara i hela affären bara deras knåsiga musik i luren och så säger datorn att telefonen är upptagen...typ på alla linjer
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
pratar tex med yamaha store i västerås. de brukar få fram rätt mycket dock vet jag inte hur det är med dna.

mc varuhuset i stockholm tex säljer k&n som vore mitt val efter dna. det borde ju finnas nåt i dina trakter som säljer k&n. där är det ju oftast så att den som säljer k&n kan tar fram alla deras produkter. så borde du tex även kunna köper produkterna via nån bil shop.

men som sagt så har i alla fall jag varit mkt nöjd med off the road. väntar just hem nåt av de och kommer köper där igen så fort det flödet på kontot infinner sig igen.
 

Snowman89

Guest
pratar tex med yamaha store i västerås. de brukar få fram rätt mycket dock vet jag inte hur det är med dna.

mc varuhuset i stockholm tex säljer k&n som vore mitt val efter dna. det borde ju finnas nåt i dina trakter som säljer k&n. där är det ju oftast så att den som säljer k&n kan tar fram alla deras produkter. så borde du tex även kunna köper produkterna via nån bil shop.

men som sagt så har i alla fall jag varit mkt nöjd med off the road. väntar just hem nåt av de och kommer köper där igen så fort det flödet på kontot infinner sig igen.

Här kommer en liten update!
Fick ett mycket kortfattat mail nyss där de stod "Hello,

just refunded the amount."

Kortfattat men förhoppningsvis ramlar pengarna tillbaka nu.

Ett tips ifall du ska köpa från off-the-road, maila och kolla så de verkligen har dina grejer hemma i lager. Nu när jag beställde så fanns allt i lager enligt hemsidan men ändå väntar de på fler delar nu helt plötsligt.. Kollar man lagerstatusen så står det fortfarande att de har de i lager..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top