Modifieringar XT660 X/R

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Originaldrevning på -08 är i alla fall 15/45. Borde vara samma...

Och nu en fråga gällande dämparull:
Har Leo Vince-slipon på min hoj, med dom tystaste insatserna i. Burkarna är dock helt tomma inuti i övrigt. Då jag använder hojen i huvudsak till grusbus tycker jag det är bättre ju tystare den är. Är det bara att fylla på med ull/matta och hoppas på det bästa, eller måste man ändra blandningar/inställningar också? Är det normalt att dämparen inte är packad, som på min hoj?

Då du har köpt slipon som ex gpr rören så har du ett perforerar rör inne där har du all dämpning så du får på dessa då man ser genom röret ,
och dina db killers du kan ju testa o modda db killern så du har ett längre rör inne i sliponet + Ev en kona inne i dina slipon , eller sätt dit orginalet

//Robin

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
otr paketet kom fram idag. skönt att äntligen har ett magura sx styre på igen. vart just ute på 10mil slingriga asfalt och skogsvägar och märkte direkt skillnade på kontroll man hade :)

hur gör ni förresten med styrändsvikter?
jag har aldrig gillad de särskild i stan är de dumt när man ska köra bland bilar.
men utom de har jag ett lätt wobbel mellan 75 och 82.
finns det styrändsvikter som inte bygger utåt?

Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Fick på Maxxis-däcken igår, höjningssatsen och framskärmen. Måste dock försöka förlänga stödet, hojen lutar nu lite väl mkt.
Nya däck är snorhala på våt asfalt!!! Dock funka de mkt bra på grusvägar, även i spöregn...

Nu återstår väl bara en hasplåt..

Bifogat

• IMG_0875.jpg
    IMG_0875.jpg
    254.3 KB · Visningar: 138
  • IMG_0876.jpg
    IMG_0876.jpg
    233.6 KB · Visningar: 122
  • IMG_0877.jpg
    IMG_0877.jpg
    240 KB · Visningar: 120
  • IMG_0859.jpg
    IMG_0859.jpg
    233.1 KB · Visningar: 135

manneman

Guest
Fick nytt däck idag, originaldäcket höll 199 mil...

Nu sitter det ett Metzeler Sportec M5 där bak som enligt en polare som körde MT 03 innan håller 600 mil.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
metal mule har ett 2-1 system som är bra kvallität och kosta lite över 4000 inklusive frakt.

du kan beställa direkt på deras sida.
det positiva med 2-1 system är den höjda markfrigången, kraftökning plus att deras system bara väger typ 3,5kg (mot org 14kg)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Fick på Maxxis-däcken igår, höjningssatsen och framskärmen. Måste dock försöka förlänga stödet, hojen lutar nu lite väl mkt.
Nya däck är snorhala på våt asfalt!!! Dock funka de mkt bra på grusvägar, även i spöregn...

Nu återstår väl bara en hasplåt..

Hur upplever du att höjningssatsen påverkar körbarheten/märker du någon skillnad i hur hojen uppför sig?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
mellan throttle huset och luftfilterboxen sitter det ju en gummislang.
mitt på denna gummislang sitter det en liten svart plastlåda...vad är denna bra för?

manneman

Guest
mellan throttle huset och luftfilterboxen sitter det ju en gummislang.
mitt på denna gummislang sitter det en liten svart plastlåda...vad är denna bra för?

Styrningen/kännaren till Lambdasonden?
Känner av luft/bränsle?

Gissar bara...

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
om jag sett det rätt så fanns det inget som var ansluten till denna box, bara öppningen till gummislangen.

i verkstadsboken kan jag hitta anslutningen men inte själva boxen

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Kev´s svar på det hela:

The box is called a resonator, it is used to store air flow energy, there is no fuel in this part of the intake system.

"When the throttle is open the air speed is rushing down the intake tube to-wards the throttle body the resonator box is under a partial vacuum, as the throttle is shut the air pulse is still moving to-wards the shut off butterfly & the resonator box can now full with air, as you crack the throttle open the resonator discharges its volume as well the the air entering the intake pipe, the resonator box adds extra air when the the throttle is closed then opened.
With the stage 3 air box it does not seem to make any difference with it removed as the stage 3 flows a lot more air anyway than then the standard air box."

skönt att veta att det inte gör skillnad med ett öppet luftsystem. har ju tanken att ev bygger sjölv ett system eller köper ett stage3 kit

Last edited:

manneman

Guest
Desto mer luft man kan trycka in i motorn desto bättre.
En bensinmotor går ju som bäst desto mer syre den får och framförallt desto mer kallt syre den får.
Metoderna är många, -kolsyrekylning, vatteninsprutning, lustgas etc

På en gammal RD 350 jag hade så byggde vi en stor luftbox som var helt öppen i toppen (med filter) och som trycksattes med hjälp av slangar framifrån. En gång hoppade en av slangarna av vid 70 km/h och hejba vilken skillnad det blev, hojen blev märkbart tröttare.

Likadant så roade vi gamla Beemerfreaks oss med att plocka ur ena helljusinsatsen och ersätta den med ett basreflektorrörr från Biltema. Bakom insatsen satt en helt öppen och uppskuren original luftburk med ett pipercrossfilter. På besiktningen satte man tillbaka lampan och märkte rejäl skillnad.

Luffarturbo brukar man kalla det och det fungerar verkligen.
Ett stage 3 som är öppet på sidan i kombination med en styrning som styr in luften i boxen bör vara optimalt.

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Hur upplever du att höjningssatsen påverkar körbarheten/märker du någon skillnad i hur hojen uppför sig?

Svårt för mig att säga... Jag e såpass ny på denna hoj så jag har inga referenser.
Men känslan var bra, sitter lite högre, ökad markfrigång. Måste kolla upp hur kedjan går emot kedjerullarna bara.

I helgen blir det gruskurs i Västmanland!!

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jo det är klart med att motorn mår bättre med mer luft än mindre.
Dock kan jag inte tänkar mig att den där lilla box skulle ger så mycket.
Den sitter i en vinkel som är svårt att ta sig runt till. Stänger man spjälet kommer luften ju tar den lätaste vägen tillbaka och det är in i luftfilterboxen.
Och tom om det kommer in lite luft i den lilla hårda boxen så vore trycket väldigt minimal och skulle ju dessutom inte vara så snäll och väntar tills man öppnar spjället igen för att sedan strömmar tillbaka, träffa på den andra inströmande luften i 90graders vinkel, skapa då en virvel, och sen svischa in genom spjälet.
Annars skulle det just vara om man trycksätter det hela. Tex sätter en turbo precis mot gummislangen som kommer från luftfilterboxen. Då skulle den lilla boxen fyllas med tryck och på så sätt verkligen finnas massa med extra luft.
Men den här hojen har varken turbo eller ramair.

Om man vill få in mera luft borde man ju öppnar upp insuget istället. Med en tratt och öppnare filter.
Detta kan yamaha såklart inte göra då detta låter mera osv.
Men för den lilla boxen skulle jag villja ser nån mätning för att bli övertygad om att den gör nåt positivt.

I stage3 kittet finns den i alla fall inte och ifall jag inte köper detta kitt och bygger eget så kommer den inte heller finnas.

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Om man vill få bättre ös i sin hoj (xt660x) Vad är standard sakerna man göra på en sådan hoj då?

manneman

Guest
Om man vill få bättre ös i sin hoj (xt660x) Vad är standard sakerna man göra på en sådan hoj då?

Som ovan talare sade så är det definitivt att förbättra andningen och ska vi ta det i kombination med det mest ekonomiska så är det i kombination med att ställa om ECU´n och kugga ner en kugg för att få XTn att gå bättre.
Drevet kostar 185:- på Yamaha och resten är gratis!
Möjligen kan en vettig luftslang kosta några kronor om man väljer att bygga en luffarturbo men ett vettigt filter med bra genomflöde kostar några hundralappar.

Hur som haver så får du en hoj som inte är jämförbar med original för under tusenlappen...

Nästa steg är blåset/blåsen och resten av avgassystemet, i min värld så vill jag tro att ett 2-1 är det bästa valet pga lägre vikt, bättre mottryck och ett snabbare flöde/kortare väg.

Vill man vara värst så kontaktar man de här grabbarna...

http://www.ledperformanceengines.com/

91 hk och 67 Nm om du missat det inlägget. (!!!!!)
Titta på raptor 660 eller 700.

Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
jaha det lät ju trevligt när ngr kompisar pratade om ett enduro spår de skulle köra med sina atv´s
"häng på och kolla hur långt du kommer" var de glada orden man hörde.
jaha okej då, kan väl inte bli så svårt fast jag har ju gatdäck,tung hoj och inte ens nån hasplåt....

3 timmar senare och 13km vidare vart jag så slut det bara kan bli :D
lera, lera och massa vatten, delvis nästan upp till filterhålet, ngr enduro åkare man mötte bara skakade med huvudet....
visst det var hur kul som helst men när man står där i nån djup grop, mitt i skogen. kan knappt står eller hålla upp sina armar längre och den räddande grusvägen som bara 3m ifrån känns som 300km bort, ja då vill man bara lämnar hojen kvar och gå hem.
på den sista km fastnade jag med kröken så att min högra ljuddämpare lossnade...det lät ju kul men jag vart verkligen glad att nå en riktig väg sen.
även kompisarna vart ju det, de fick tyvärr väntar lite allt för ofta på mig och fortsatte sen utan mig.

visst är det nog mkt bättre att har riktiga grusdäck men ändå förstår jag inte hur ni alla orkar med den vikten när ni kör i nåt riktig enduro spår.
nu vart vi ändå rätt många plus att ngr hade vinsch som jag verkligen behövde hjälpen av vid två rätt extrem jobbiga ställen.

kommer nog sova gött inatt :)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM