Modifieringar XT660 X/R

Snowman89

Guest
jo...den gamla tricken.
de som fick nya ecu vart ju bara de med 04 och väldigt tidiga 05.

för mig har det inte riktig funkat. kör just nu med 155 (org 116) och när hojen är varmkörd och det är varm ute så har jag knappt ryckningar men annars har jag det ibland,beroende på olika situationer.

ska dock sätta på en PC så fort alla försäkringsgrejer är fixat. då ska ju detta problem tydligen bli som bortblåst

Ska det alltså fixa ryckandet på låga varv?
Hur vet man om den är utbytt eller ej? Jag har en -04 som rycker ganska friskt på lägre varv..
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det är väl serienummer som man få läsa det ifrån.

åk till din yamaha affär. det var en grej som de ska ha bytt den gratis men offtast inte hade lust till och då i vissa fall bara försköte ställa in hojen lite bättre som typ aldrig funkade riktig.

visste man som kund då inte bättre så sa man väl inte så mkt mer om det - vill säger att det lär finnas den ena eller andra kvar med gammla ecu.




jag har lite tanken att ev skaffa en reserv motor samt extra hjul osv i framtiden.
det borde ju finnas en del skrotar som har nått vettigt liggande. men vart kolla jag upp sånt?
 

Snowman89

Guest
det är väl serienummer som man få läsa det ifrån.

åk till din yamaha affär. det var en grej som de ska ha bytt den gratis men offtast inte hade lust till och då i vissa fall bara försköte ställa in hojen lite bättre som typ aldrig funkade riktig.

visste man som kund då inte bättre så sa man väl inte så mkt mer om det - vill säger att det lär finnas den ena eller andra kvar med gammla ecu.




jag har lite tanken att ev skaffa en reserv motor samt extra hjul osv i framtiden.
det borde ju finnas en del skrotar som har nått vettigt liggande. men vart kolla jag upp sånt?

Hum okej, då får jag svänga förbi dem imorgon.

Men det är alltså ryckandet på låga varv som ska fixas med en ny box?

Fick precis svar från OTR, de skickar grejerna imorrn :banana:yoparty
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vart ett tag sen jag läste om det med ecu och eftersom jag aldrig ägt en 04/05 så vart jag inte så noga på det hela.

tror en del av de första dog tom ibland men det vart nog mest ryckandet man ville komma åt.


bra att du få dina grejer nu. vad är det du köpte?

jag hoppas att jag få mitt nya bakdäck imorgon. vill verkligen få av det gamla däcket nu. är bara rädd för punka hela tiden, däcket låter skit mkt, släppa lätt och greppet på blöta skogsstiga är nu typ obefintlig. men dexon skrev igår att däcket var på väg. hoppas hoppas
 

Snowman89

Guest
vart ett tag sen jag läste om det med ecu och eftersom jag aldrig ägt en 04/05 så vart jag inte så noga på det hela.

tror en del av de första dog tom ibland men det vart nog mest ryckandet man ville komma åt.


bra att du få dina grejer nu. vad är det du köpte?

jag hoppas att jag få mitt nya bakdäck imorgon. vill verkligen få av det gamla däcket nu. är bara rädd för punka hela tiden, däcket låter skit mkt, släppa lätt och greppet på blöta skogsstiga är nu typ obefintlig. men dexon skrev igår att däcket var på väg. hoppas hoppas
Hum okej, jo min rycker en del på låga varv. Kan vara en del av stånka-stuket, men jag tycker nästan det är lite väl mycket för att vara en "snäll" XT. Ska höra med Yamaha återförsäljaren här nere i Linköping imorgon, har ändå ett par ärenden dit.

Jag beställde en riktig offroadskärm, luftfilter, oljefilter samt lite tillhörande packningar, tändstift samt MIVV ljuddämpare:) Så nu ska det väl bli lite annat ljud samt nån häst extra.

Har någon koll på vad originalljuddämparna väger?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hela dubbelljuddämpar systemet väger ca14kg
så där spara man lätt 10kg om man tex använder sig av ett 2-1 som metal mule. dessutom är det vikten som sitter högt upp.
men vad bara en ljuddämpare väger vet jag inte. tror det var 3,5kg styck

själv vill jag just köpa metal mule men hela tiden är det nåt annat som drar i plånkan :(
 

Snowman89

Guest
hela dubbelljuddämpar systemet väger ca14kg
så där spara man lätt 10kg om man tex använder sig av ett 2-1 som metal mule. dessutom är det vikten som sitter högt upp.
men vad bara en ljuddämpare väger vet jag inte. tror det var 3,5kg styck

själv vill jag just köpa metal mule men hela tiden är det nåt annat som drar i plånkan :(

Hum okej, ska ta och väga de nya och original när de väl kommer.

Jo jag kollade på ett sånt först men bestämde mig att för att köra på 2st ljuddämparei istället. Sparar inte så mycket vikt men verkar ge mer effekt samt vettigare ljudnivå.
Metal mule's ska låta en hel del samt skjuta flammor
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
verkar vara ngr stycken som skjuta flammor men sålänge man har kvar db killern så funkar det tydligen.

2-2 system ger ju tydligen mer prestanda som du säger. personligen vill jag dock helst förbättra just hanterbarheten av hojen.
10kg på systemet, 3kg på batteriet, ca 2kg på småskit lär göra hojen lite roligare i stadstrafik och på små vägar.
och lite hästar plockar man ju även med ett 2-1 system.
plus att jag tänker att ändrar en del på insugsidan, insprutningen osv. dock först tidigast nästa vinter
 

Snowman89

Guest
verkar vara ngr stycken som skjuta flammor men sålänge man har kvar db killern så funkar det tydligen.

2-2 system ger ju tydligen mer prestanda som du säger. personligen vill jag dock helst förbättra just hanterbarheten av hojen.
10kg på systemet, 3kg på batteriet, ca 2kg på småskit lär göra hojen lite roligare i stadstrafik och på små vägar.
och lite hästar plockar man ju även med ett 2-1 system.
plus att jag tänker att ändrar en del på insugsidan, insprutningen osv. dock först tidigast nästa vinter
Jo absolut, så resonerade jag också till en början.

Sen började jag kolla lite och jag tror det kan bli ganska tight med ett 2-1 system, för att inte nämna varmt.

Förhoppningsvis bör jag spara några kilo med de nya dämparna samt tjäna nån häst. Jämför man Metal mule och det jag beställde så kanske de kan skilja 5-7kg samt att MIVV ger 1-2hk mer max.

Vad har du stoppat i för batteri istället för original så du kan sänka vikten med några kilo?
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ang värmen så tänkte jag linda lite bandage runt dem mest tighta ställen. sen har jag kollat med en del folk som kör just metal mule och liknande och alla sa att det inte fanns nåt verkligt bekymmer.
få ser hur det bli...vill helst har ett helsystem för att bli av med vikten (katalysator sitter ju i kröken nånstans), metal mule är rätt prisvärt med bra kvalitet och så älskar jag den mycket öppnare looken av ett 2-1 system (både på bakdelen och under motorn där man även få bättre markfrigång)


batteriet har jag inte köpt än (samma gamla plånbokshistorie som avgassystemet :( )
tänkte köpa ett http://www.motydesign.com/
deras 4cell batterier väger 300g (org ca 3kg mer) och enligt ngr stycken på xt660.com forumet så ska det funkar problemfritt.
 

Snowman89

Guest
ang värmen så tänkte jag linda lite bandage runt dem mest tighta ställen. sen har jag kollat med en del folk som kör just metal mule och liknande och alla sa att det inte fanns nåt verkligt bekymmer.
få ser hur det bli...vill helst har ett helsystem för att bli av med vikten (katalysator sitter ju i kröken nånstans), metal mule är rätt prisvärt med bra kvalitet och så älskar jag den mycket öppnare looken av ett 2-1 system (både på bakdelen och under motorn där man även få bättre markfrigång)


batteriet har jag inte köpt än (samma gamla plånbokshistorie som avgassystemet :( )
tänkte köpa ett http://www.motydesign.com/
deras 4cell batterier väger 300g (org ca 3kg mer) och enligt ngr stycken på xt660.com forumet så ska det funkar problemfritt.

Helt säker att katten sitter i främre rören? Läste bla i början av denna tråd att de sitter i ljuddämparna. Läste också på något mer ställe att de sitter i ljuddämparna.

Aha det såg ju lite intressant ut, var inte såå blodigt dyrt heller. Vore kul att väga hojjen och se vad den väger "på riktigt".
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag har inte haft isär avgassystemet själv så jag vet inte säkert men jag har också läst ang katten på en hel del olika ställen och det är många som säger olika (tom här i tråden är den flera olika uppfattningar)
dock så har jag läst av flera som är väldigt kunnig om just denna hoj att katten ska sitter just innan dämparna i kröken nånstans. och det var väldigt tydliga meningar att katten inte sitter i dämparna.

men som sagt så har jag också bara läst om detta och vet inte särkert
 

Snowman89

Guest
jag har inte haft isär avgassystemet själv så jag vet inte säkert men jag har också läst ang katten på en hel del olika ställen och det är många som säger olika (tom här i tråden är den flera olika uppfattningar)
dock så har jag läst av flera som är väldigt kunnig om just denna hoj att katten ska sitter just innan dämparna i kröken nånstans. och det var väldigt tydliga meningar att katten inte sitter i dämparna.

men som sagt så har jag också bara läst om detta och vet inte särkert

Jo det råder ju väldigt delade meningar om det. Men oavsett vart den sitter så blir det lättast med Metal mules 2-1 system.
Lägg gärna upp nån bild på hur din hojj ser ut nu:)

Ska åka första riktiga vändan med min på lördag och sedan tvätta den lite lätt, sen kommer det upp nån bild på den med:)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
höger sidan ser man i min garage....vänster sidan är dock utan plast, bucklig tank osv :D
har ju bara haft hojen i två månader och inte hunnit med allt för mkt. men den ska rensas lite till, cross skärmen ska på, ev en annan sadel, lätta här och där, ev en crossplast istället för framlyset och sen bygga in ngr spotts där osv osv....men stora optiska förändringar tänkte jag fixa nästa vinter då jag plocka isär hojen helt, lacka och ev svetsa om lite saker
 

Snowman89

Guest
höger sidan ser man i min garage....vänster sidan är dock utan plast, bucklig tank osv :D
har ju bara haft hojen i två månader och inte hunnit med allt för mkt. men den ska rensas lite till, cross skärmen ska på, ev en annan sadel, lätta här och där, ev en crossplast istället för framlyset och sen bygga in ngr spotts där osv osv....men stora optiska förändringar tänkte jag fixa nästa vinter då jag plocka isär hojen helt, lacka och ev svetsa om lite saker

Hehe okej :)


Vet någon om de nya kylarvingarna passar direkt på en -04a?
Jag menar alltså de små kylvingarna som sitter på XT660X kring -08a
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
däcket har kommit...hinner inte byta idag men ska göra det imorgon....få ser hur det går :rolleyes:
 

manneman

Guest
Plasten bör passa?
Varför inte leta upp någon i din närhet och jämföra? Det borde ju gå att hitta någon?

Jag har fått tips av en polare som körde över 7000 mil med sin MT-03 och det är att Metzeler M5 är det bakdäck som håller absolut bäst dvs 600 mil.

Vad gäller ljuddämparna bak så tänkte jag kapa av originalen och slänga på mufflare i kolfiber för 1500 pesetas styck samt linda systemet framifrån och bak med avgasbandage och därefter mixtra med ECU´n.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
600mil låter bra....även om han nog kör lite annorlunda med den hojen.
Men 7000mil låter ju också trevligt. Man har ju just köpt en xt för motorns hållbarhet. Funderade ju förut ang ktm smc men när man läsa så deras miltal och att folk är glada för 3000mil då tappar man suget på en sån hoj. Man har ju inte råd för en ny varje år.

Möte en xt660x i hel vit utförande på gamla södertälje motorvägen nära salem...nån man hitta här?
 
Last edited:

manneman

Guest
Kör hur annorlunda? Han och jag har samma körstil så där bör du nog definiera dig? Och sedan beror det ju på vad du menar med helvit?
Min är helvit enligt bild men lack av gaffelbensskydden och sidokåporna hägrar samt ljuddämparskydden även om de ska bytas senare.

Har någon monterat den sänkningssats som finns på marknaden? Skillnad?
 

Bifogat

  • DSC_8500.jpg
    DSC_8500.jpg
    222.7 KB · Visningar: 174

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vit och vit...alltså en vit utan klistermärken.

med körstil menar jag att man nog sladda och drifta lite mera på en motard. dock finns ju även de som kör så med en landsvägs hoj och tvärtom.
kör jag tex på grusvägar så brukar det spinna rätt friskt och där brukar i alla fall jag inte köra så hård med en landsvägs hoj.

jag bytte just mitt backdäck. vet inte om mina däck just är speciella inom det men det gick rätt lätt faktiskt. ingen våld, inga kramper eller liknande.
jag skyndade långsamt och det tog allt som allt en timme. och då var det även första gången jag tog ur bakdäck på denna hoj. tror att skulle tom kunnat stressa ner tiden till en halv timme.

jag säger inte det för att visa hur bra jag är! menar mer att det faktiskt lönar sig att byta däcken själv.
med lite tid, hojlyft (funkar även med en domkraft), 2 däcksjärn, däcksfettet (funkar även lika bra med såpvatten eller fönsterputs) och en luftpump så klara man det helar rätt bra.
förutom däcket (som jag köpte på dexon där det är rätt bra priser) och en slang (kunde använt den gamla men skönt att har fräscha grejer) så var mina extra kostnader 600kr för 2 däcksjärnen som jag inte hade. och de kommer ju håller för alltid.

appropå sänkningssats...på bilden i din garage ser du rätt lång ut? jag funderar snarare på en 35mm höjning på min hoj samt eventuell köpa en högre sadel med. allt för att kunna köra mera aktivt. jag tycker att man sitter lite för mycket "i" hojen än "på".
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top