Modifieringar XT660 X/R

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Enligt spec har ktm 660 910mm sadelhöjd & xt660x har 875 men det är ju inte alltid hela sanningen. Det beror ju oxå på hur brett man sitter med benen och sen vikten. 35-40kg är rätt mycket, därför vore det skönt att provsitta innan.

Nej det är inte den. Den jag hittat är betydligt längre bort än så! :D Därför ännu mer angeläget att det känns bra innan man slänger sig i bilen för en heldagsutflykt.

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Angående försäkring. Kollade lite snabbt med bla svedea och där skulle det kosta mig runt 1600 helår för en halvförsäkring. Tycker helförsäkring känns lite överkurs för en billig hoj.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En som började på ett roligt projekt men han sålde den innan han blev klar! :)

ducati.jpg

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Hallå!

Jag funderar starkt på att köpa en Xt660x. Har fått rätt bra pris på en 04 med knappt 3000 mil på mätaren. Är dock mycket osäker på om miltalet är för högt?

Måste dessutom passa på att fråga om det finns någon som kan tänka sig låta mig och min fru provsitta sin xt660x i Västerås eller i närheten. Vi är nämligen båda rätt korta, jag är 171 oh hon är 166. Tanken är att hojen ska funka åt oss båda. Vi va o kikade på en ktm 660 och den funkade för oss båda. På pappret är den ett par cm högre men den väger ju betydligt mindre. Kikade oxå på nya Duke 690 och det var inte heller nå problem. Tyvärr verkar inte Yamahastore i v-ås ha nån inne för tillfället :(

Jag kör en XT660R, som ju är lite högre än X pga det större framhjulet. Jag är 163 cm och med hojen sänkt 4 cm bak och 3 cm fram når jag ner tillräckligt bra med tårna. Osänkt är det "hänga i krokigt knä och hasa över sadeln" som gäller... :rolleyes: (Vi bor i Järfälla, om ni inte hittar nåt att provsitta på närmare håll)
Vår hoj har precis passerat 3000 mil och känns fräsch och fin, jag skulle inte tveka att köpa med den mätarställningen. Det är definitivt bra om alla "mods" som bättre luftning och gärna "fuel mod" är monterade/gjorda vid köp, annars är det en kostnad man får ta för att få hojen som goast i gången. :)

Last edited:

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SM -07
Jag kör en XT660R, som ju är lite högre än X pga det större framhjulet. Jag är 163 cm och med hojen sänkt 4 cm bak och 3 cm fram når jag ner tillräckligt bra med tårna. Osänkt är det "hänga i krokigt knä och hasa över sadeln" som gäller... :rolleyes: (Vi bor i Järfälla, om ni inte hittar nåt att provsitta på närmare håll)
Vår hoj har precis passerat 3000 mil och känns fräsch och fin, jag skulle inte tveka att köpa med den mätarställningen. Det är definitivt bra om alla "mods" som bättre luftning och gärna "fuel mod" är monterade/gjorda vid köp, annars är det en kostnad man får ta för att få hojen som goast i gången. :)

Det låter kanon! Det sitter slipons på men inget mer vad jag vet. Tänkte kika runt lite och se vad jag hittar för mods och hur mycket det kan tänkas kosta Gissar att en power commander behövs på sikt och ett annat luftfilter. PCn är ju inte vråldyr så det får nog bli en under vintern. Kommer dock vara pappaledig så ekonomin blir lite smått lidande. :)

Järfälla är inte så värst långt men jag har bestämt mig för att det ska funka. Finns sänkningssatser på 30mm för en okej peng sen har jag hittat en tunnare sadel så sänka 50mm verkar inte vara nå större problem. Efter att ha läst runt lite på nätet så tror jag ändå att höjden på hojen funkar åt oss båda. Om jag råkar ha vägarna förbi järfälla så säger jag till! :)

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
KTM 1190 Adv R
Jag har nu sålt min XTR till förmån för nya leksaker.

Det ligger dock kvar lite grejor i garaget som säljes ut.....

Styrlager, nytt i förpackning. 250:-
http://www.off-the-road.de/XT-660/W...ml?force_sid=0c032da63d56af37c4170988cf8729e7

Wilbers progressiva framfjädrar, använda ca 2mån. 500:-
http://www.off-the-road.de/XT-660/Suspension-wheels/Fork-Springs-Wilbers-XT-660.html

Bromsbelägg fram, SV pads. 150:-
http://www.off-the-road.de/XT-660-Z-Tenere/brakes-more/Bremsbelaege-XT-660-R-vorne-SV-pads.html

Sen har jag oxå orginalfjädrar med svarvade distanser för att öka förspänningen.Både 15 & 20mm finns. 150:-

Alla prylar finns att hämta hos mig. Kan skickas med brev/bussgods mot förskottsbetalning.

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Det låter kanon! Det sitter slipons på men inget mer vad jag vet. Tänkte kika runt lite och se vad jag hittar för mods och hur mycket det kan tänkas kosta Gissar att en power commander behövs på sikt och ett annat luftfilter. PCn är ju inte vråldyr så det får nog bli en under vintern. Kommer dock vara pappaledig så ekonomin blir lite smått lidande. :)

Järfälla är inte så värst långt men jag har bestämt mig för att det ska funka. Finns sänkningssatser på 30mm för en okej peng sen har jag hittat en tunnare sadel så sänka 50mm verkar inte vara nå större problem. Efter att ha läst runt lite på nätet så tror jag ändå att höjden på hojen funkar åt oss båda. Om jag råkar ha vägarna förbi järfälla så säger jag till! :)

Min man tillverkade sänkningssats till vår hoj, som gav 4 cm sänkning - plattstål för en 100-lapp, mäta, borra, lacka och montera = klart på nån timme totalt. :) Upp till 5 cm sänkning i länkaget kan man nog ha utan att hojens markfrigång etc blir lidande. För att bibehålla geometrin ska man också sänka fram, genom att trycka upp gaffelbenen genom styrkronan - och då behövs risers men de köper man billigt på Biltema.
Här hittar du en bra guide till många av de mods som finns och rekommenderas: http://www.xt660.com/showthread.php?t=630
XT:n har ju vissa problem med s.k. "surging" (ungefär "ryckighet") och dessa behöver man åtgärda tycker jag, om man ska få en sympatisk hoj. Jag skippade PC och köpte istället "Kevs fuel mod" för en femhundring, har borrat luftburken och ska montera ett DNA stage2-filter, vilket jag kunde köpa till rabatterat pris via xt660-forumet ovan... Det finns mycket dokumentation och många hjälpsamma människor där, väl värt "medlemsavgiften"! :)

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Behöver till en X:
-kedjeskydd
-backspeglar
-bakpinnar(komplett)
-framskärm(den lägre) inkl fästen

Nån som har liggande hemma till en billig/rätt kurs.....

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
tror jag har ett kedjeskydd och en framskärm liggandes (nog ingen plåt men den är ju ändå helt värdelös då den är super mjukt)
ska gå och kolla i förrådet

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
skärmen hade jag tydligen såld men kedjeskyddet finns kvar. lätt använd dock har skruvorna dragit till sig lite fukt där den låg.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
skärmen hade jag tydligen såld men kedjeskyddet finns kvar. lätt använd dock har skruvorna dragit till sig lite fukt där den låg.

Ett kedjeskyd är i rätt riktning iallafall :tummenupp Skickade pm åt dig.

Förresten. Bytte packboxar i gafflarna och konstaterade att det var inte det lättaste(i början):
Första gången jag inte lyckats få lös muttern under gaffeln(för att sära på gaffelbenet). Det snurrade bara runt. Gjorde ett motståndsverktyg av det jag hade hemma, funkade inte det heller.

Upptäckte dock sen att packboxarna inte satt värst hårt åt, så det gick att knacka in en vass skruvmejsel igenom tätningen och sen lirka ut den, dvs utan att sära på gaffeln.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Finns ju ett särskild verktyg för det annars.
Men fick du i nya om du inte tar isär? Annars kan du ju köpa mina nästan nya gaffelben billig :)

Ett kedjeskyd är i rätt riktning iallafall :tummenupp Skickade pm åt dig.

Förresten. Bytte packboxar i gafflarna och konstaterade att det var inte det lättaste(i början):
Första gången jag inte lyckats få lös muttern under gaffeln(för att sära på gaffelbenet). Det snurrade bara runt. Gjorde ett motståndsverktyg av det jag hade hemma, funkade inte det heller.

Upptäckte dock sen att packboxarna inte satt värst hårt åt, så det gick att knacka in en vass skruvmejsel igenom tätningen och sen lirka ut den, dvs utan att sära på gaffeln.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Finns ju ett särskild verktyg för det annars.
Men fick du i nya om du inte tar isär? Annars kan du ju köpa mina nästan nya gaffelben billig :)

Jodå, packningarna sitter på plats. Försökte kolla in i gaffeln för att se om det fanns nåt skruvspår/insex eller nåt sånt, men såg inte. Verktyget torde då vara nån slags tryckvariant/pressa och hålla emot?

På en en vanlig gaffel funkar det att byta utan att ta isär. På en upponedvänd gör det inte.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
oj vad trist att läsa :(
gör som mig och låt grejerna står tills tiden och ork finns.
hade varit roligt att ser resultatet.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...