Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Jag bytte också till magura och borrade inte. Tycker att det verkar rätt korkad att borra ett hål i styret. Visst troligen kommer det aldrig spricka men varför tar chansen?
Jag fila alltid bort plasten men låter ca en mm vara kvar. Det klämmer väldigt bra och jag har aldrig haft ett glidande handtag. Även i snabba starka sväng i skogen osv.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM


Du skruvar loss baklampan, sen sågar du av den sista delen av den svarta undertray. Ca 10cm in under din övre bakre skärm har din undertray en vägg uppåt så att säger. Ända till den väggen tar du alltså bort plasten. Sen borra du hål i en "väggen" så att du skruva lampan upp och ned vänt mot den "väggen"
Helst så att lampan är väldigt nära den övre skärmen.
Lampan i sig har en skärmbelysning. Denna hamna nu uppåt. Täck den med typ silvertape eller nåt, annars lyser det igenom den övre skärmen.
Nu måste du bara fixa en regplåts hållare samt en belysning till regplåten.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha Tackar så mkt Phillip!

Nu har min XT bytt färg ifrån svart till Blå & med din sadel samt lykta så man har allt orig liggandes ifall att. Fick meddelande ifrån Metal Mule att mitt system skulle komma till dem på Tors & skulle skickas samma dag mot Sverige. Var inte långt ifrån att beställa ett system ifrån OFF-THE-ROAD.de men vi pratar om 5000-6000:- mer då kan jag lika gärna lägga det på en PC5 & hoppas MM systemet har bättre passform nu för tiden! Annars har Offtheroad.de varit snabba som s... att svara på mail mm, mkt hjälpsamma så där har de en given kund framöver! Undra hur mkt vikt det skiljer mellan ett rostfritt & titan?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag var ute för första gången igår med donad fjädring, MM-system och MM-hasplåt och sladdade grus.
Nu börjar XT'n bli en hoj jag kan tänka mig att jag åka på.
Körde även lite stalp (mindre endurospår) och skog, ökad markfrigång och mindre vikt gör skillnad, så är det!

Ni som köper MM-system, räkna inte med att det bara är ett kastbyte med original, kräver lite handpåläggning.
Jag kommer svetsa om mitt för att slippa ha så mycket spänningar i systemet från monteringen. Tunnväggiga rostfria rör har en tendens att spricka efter ett tag om det inte är spänningsfritt monterat.

Nästa grej att fixa är fotpinnarna, någon som vet om t.ex. YZ / WR - grejer passar eller har några original liggande som jag kan laborera med?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Hoppas du få dit system snart då. Aldrig roligt att behöver vänta. Och skillnaden med de 10kilon mindre är underbart.
De små röda "pappersliknande" distanser som är till skruvarna vid carbon skyddet tål inte värme så bra och lösas upp rätt fort. Tog en vecka på mitt system. Med följden att jag nästan tappade skyddet. Bättre att strunta i de eller tar stål*/titan shims istället.

Ang Powercommander, det lät lite som du ev ville strunta i det? Det bli liksom aldrig riktig bra utan. Hojen går bättre med,svara mkt bättre på gas när den är rätt inställd. Du få ut alla hästar och du slipper oroa dig för att hojen går för snålt/fet.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
På xt660.com forumet fanns det flera som hade samma fundering ang fotpinnar och där hittade jag listor med modeller som passa utan modds. Vissa krävde dock att man borra ett nytt 2mm hål till fjädern.
Finns en del bra varianter på eBay som knappt kosta nåt. (kommer dock inte ihåg vilka)
Själv körde jag otr's "enkla" variant. Det är grymt skillnad med riktiga pinnar mot original. Man vet att foten alltid sitter och inte glider av även när det regnar som hände mig ngr gånger och det hade kunnat sluta rätt illa...


Kul att du känner att hojen börjar närma sig en "riktig" hoj. Kände exakt likadan förut. När man kommer där kring 160kg fulltankad börjar hojen bli så mkt skönare att leka med.




Jag var ute för första gången igår med donad fjädring, MM-system och MM-hasplåt och sladdade grus.
Nu börjar XT'n bli en hoj jag kan tänka mig att jag åka på.
Körde även lite stalp (mindre endurospår) och skog, ökad markfrigång och mindre vikt gör skillnad, så är det!

Ni som köper MM-system, räkna inte med att det bara är ett kastbyte med original, kräver lite handpåläggning.
Jag kommer svetsa om mitt för att slippa ha så mycket spänningar i systemet från monteringen. Tunnväggiga rostfria rör har en tendens att spricka efter ett tag om det inte är spänningsfritt monterat.

Nästa grej att fixa är fotpinnarna, någon som vet om t.ex. YZ / WR - grejer passar eller har några original liggande som jag kan laborera med?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag var ute för första gången igår med donad fjädring, MM-system och MM-hasplåt och sladdade grus.
Nu börjar XT'n bli en hoj jag kan tänka mig att jag åka på.
Körde även lite stalp (mindre endurospår) och skog, ökad markfrigång och mindre vikt gör skillnad, så är det!

Ni som köper MM-system, räkna inte med att det bara är ett kastbyte med original, kräver lite handpåläggning.
Jag kommer svetsa om mitt för att slippa ha så mycket spänningar i systemet från monteringen. Tunnväggiga rostfria rör har en tendens att spricka efter ett tag om det inte är spänningsfritt monterat.

Nästa grej att fixa är fotpinnarna, någon som vet om t.ex. YZ / WR - grejer passar eller har några original liggande som jag kan laborera med?

Jo det är de jag misstänker & vill inte ha en massa strul utan bolt-on så funderar över dagen hur jag skall göra. Men de andra systemen har ju rostfria headers både OTR & Akra så frågan är hur de är, men är det ljuddämparen du menar i första hand?

Ang fotpinnarna så chansar jag & beställer dessa ifrån USA, om man jämför med artikelnr på pivotpegs så är det samma nummer till WR & till XT! :)))
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAP...SUg%3D&viewitem=&vxp=mtr&orig_cvip=true&rt=nc
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hoppas du få dit system snart då. Aldrig roligt att behöver vänta. Och skillnaden med de 10kilon mindre är underbart.
De små röda "pappersliknande" distanser som är till skruvarna vid carbon skyddet tål inte värme så bra och lösas upp rätt fort. Tog en vecka på mitt system. Med följden att jag nästan tappade skyddet. Bättre att strunta i de eller tar stål*/titan shims istället.

Ang Powercommander, det lät lite som du ev ville strunta i det? Det bli liksom aldrig riktig bra utan. Hojen går bättre med,svara mkt bättre på gas när den är rätt inställd. Du få ut alla hästar och du slipper oroa dig för att hojen går för snålt/fet.

Jag får krypa till korset & beställa PC :)
Än så länge är XT billigare i både inköp & delar än KTM,en så rykrör, PC & filter that,s it sen får det vara.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
"sen få det vara"

Haha sådär tänkte jag också en gång i tiden :D


Ha ha ha finns det någon ram man kan sätta i en XT motor isåfall! :)

När du ändå är online, är idiotiskt att köpa ett OTR system alt Akra istället för MM för de extra pengar de kostar? Som du sade tidigare är att de låter lite mera MM. Vill ju inte att det ska låta djävulskt, bara lite mulligt & dovt. Enligt OFF-THE-ROAD.de så ger OTR lite bättre effekt & låter bättre än Akra men Akra väger bara 3,9kg & OTR 2kg mera!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Letar ju efter en extra uppsättning hjul till hojen, men det verkar vara lögn i heliske att hitta något begagnat. Har nu i samtal med Yamaha fått indikation på att bakhjulet till senaste modellen av 660Z skulle passa rakt av. Någon som kan bekräfta eller förkasta detta?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
... men är det ljuddämparen du menar i första hand?

Ang fotpinnarna så chansar jag & beställer dessa ifrån USA, om man jämför med artikelnr på pivotpegs så är det samma nummer till WR & till XT! :)))
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAP...SUg%3D&viewitem=&vxp=mtr&orig_cvip=true&rt=nc

Om det är mig du frågar så är det de främre rören som oroar mig, små, tunnväggiga i rostfritt, sen när passformen suger så man måste "tvinga" dit grejerna så blir det spänningar som tillsammans med det den cykliska termiska belastningen gör att dom spricker.
Ljuddämparen håller nog, den känns rejäl och bra för pengarna.

Nu ska det vara "Life Time Warranty for the original purchaser" men eftersom jag tvingats att montera på annat sätt än efter deras manual och dessutom kommer svetsa om så antar jag att jag sätter garantin ur spel, känns fel då det är deras produkt som gör att jag måste göra ingrepp samt att garantin är en del av det man betalar för.

När jag klickar på länken till fotpinnarna så får jag fram en massa olika, vilka var det du skulle köpa?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Letar ju efter en extra uppsättning hjul till hojen, men det verkar vara lögn i heliske att hitta något begagnat. Har nu i samtal med Yamaha fått indikation på att bakhjulet till senaste modellen av 660Z skulle passa rakt av. Någon som kan bekräfta eller förkasta detta?

Jag ska göra om KTM/Husaberg-hjul så de passar, ska använda original hjulaxlar och fixa distanser.

XT660R har 298mm framskiva, finns 300mm att köpa till KTM-naven så frambromsen fixar sig.
Bak har XT 245 mm skiva, antingen får man svarva ner en 260 mm KTM skiva eller så kan det gå att köra med en 240mm.
Ska ta det så fort jag får tid.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Låter bra. Själv har jag inte verktygen eller kunskapen att kunna svara/fixa/dona, så jag letar vidare på nätet :)...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När jag klickar på länken till fotpinnarna så får jag fram en massa olika, vilka var det du skulle köpa?

STEEL FOOT PEGS FOOTPEGS for Yamaha YZ 80 125 250 500 YZ125 WR 200 250 500 WR500
To fit Yamaha YZ80 1996-2005, YZ125 & YZ250 1987-1996, YZ500 1987-1993, WR200 1990-1997, WR250 1990-1997, WR500 1987-1993.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Letar ju efter en extra uppsättning hjul till hojen, men det verkar vara lögn i heliske att hitta något begagnat. Har nu i samtal med Yamaha fått indikation på att bakhjulet till senaste modellen av 660Z skulle passa rakt av. Någon som kan bekräfta eller förkasta detta?


OFF-THE-ROAD ska ha 366,40 euro inkl frakt för ekrar & fälgbana om du vill ta orig navet?
Kollade på OEM motorparts så ligger ett nav på över 2000:- exkl lager mm

Product Quantity Unit Price VAT Total
Spoke set, stainless steel, XT660
Spoke set, stainless steel, XT660, R, rear, 18"
Art.No.: ESS-XT660R-H18
69,50 € 19% 69,50 €

Excel off-road rims XT-660 R
Excel off-road rims XT-660 R, 2.50x18 | black
Art.No.: EX-MC-25018-S
279,00 € 19% 279,00 €



Total Products (gross): 348,50 €
Shipping cost 17,90 €

Grand Total: 366,40 €
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
OTR's slutdämpare är nog den som väger enligt deras chef. Kröken vart bara minimal tyngre än MM. Är nog i slutdämparen hemligheten bakom godkännandet ligger.
MM låter lite högre. Inte extrem så man bli stoppad men ändå så att man helst rulla in i bostadsområdet hemma om man komme hem efter tio. Kör man bara hoj för att köra hoj är det nog inga problem och jag störde mig inte så värst mkt.

Om det är lönt att köpa nåt annat system? Hmmm...de andra sitter i alla fall bättre. Min MM satt inte helt bra heller. Gick att använda som det var utan att svetsa om och det sprack inte heller på de typ 1500mil jag hade det.
Vill du satsa så köp akra, är lättare och snyggare.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
OFF-THE-ROAD ska ha 366,40 euro inkl frakt för ekrar & fälgbana om du vill ta orig navet?
Kollade på OEM motorparts så ligger ett nav på över 2000:- exkl lager mm

Product Quantity Unit Price VAT Total
Spoke set, stainless steel, XT660
Spoke set, stainless steel, XT660, R, rear, 18"
Art.No.: ESS-XT660R-H18
69,50 € 19% 69,50 €

Excel off-road rims XT-660 R
Excel off-road rims XT-660 R, 2.50x18 | black
Art.No.: EX-MC-25018-S
279,00 € 19% 279,00 €



Total Products (gross): 348,50 €
Shipping cost 17,90 €

Grand Total: 366,40 €

Jo, jag vet, men det blir i slutändan för mycket stålar med nav, bromsskivor slangar och däck. Nästan så man kan köpa ytterliggare en hoj av äldre snitt i stället. Blir till att hårdbevaka e-bay och skrotar, trots allt...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo, jag vet, men det blir i slutändan för mycket stålar med nav, bromsskivor slangar och däck. Nästan så man kan köpa ytterliggare en hoj av äldre snitt i stället. Blir till att hårdbevaka e-bay och skrotar, trots allt...

Börjar spåra ut lite för mig, beställde ett EXCEL fälg m ekrar ifrån offroad, börjar kolla efter en WP4860 för att sätta på XT med tillhörande framfälg & broms. De finns lite fler KTM delar än XT & den tenere som man fixade till en Dakar hoj hade just en WP4860 gaffel.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top