Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag kör m MM hasplåt http://www.metalmule.com/bike-protection/bash-plate & det är inga problem med att lyfta den direkt på. På KTM690 enduro så är det nästan ett måste att ha en metall hasplåt då orig i plast stort sett går sönder direkt! MM hasplåt är väldigt skyddande tycker jag speciellt vattenpumpen jämfört m OTR,s.

Bifogat

• xt4.jpg
    xt4.jpg
    247.1 KB · Visningar: 137

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Jag kör m MM hasplåt http://www.metalmule.com/bike-protection/bash-plate & det är inga problem med att lyfta den direkt på. På KTM690 enduro så är det nästan ett måste att ha en metall hasplåt då orig i plast stort sett går sönder direkt! MM hasplåt är väldigt skyddande tycker jag speciellt vattenpumpen jämfört m OTR,s.

Går det att bygga om MMs hasplåt så den kommer närmre motorn? Tycker den ser grymt snygg ut men som jag fattar det är den byggd med hänsyn till org.systemet. Vill gärna ha så många cm markfrigång som möjligt ju . :smasha

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vart skall du ha hojen till? Skaffa hundben & höj den istället. Så mkt bygger den inte ner, skall du köra enduro så har du köpt fel hoj. För offroadbruk räcker det för du skall väl inte köra över stockar? Fördelen m MM hasplåt är att du ev kan fästa däckjärn mm på lämplig plats.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

OTRs sida äntligen uppe. Kollade med Thorsten så jag en gång för alla kan sluta spekulera :)

Dear X,
thanks for your inquiry.

Yes, of course this will work, e.g. for tire or chain change.
Make sure, that the lift under the bike has a top plate that is wide enough.
So that the weight will not be only at one small point of the bash plate.

Mit freundlichen Grüßen / with best regards,
Thorsten Haberkamm

Efter en närmre titt på monteringsinstruktionerna så ser man ju att det sitter rätt kraftiga distanser som bygger ut en bit under avgasröret:
otr_bashplate.JPG

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla ordentligt hur mkt vattenpumpen skyddas så du inte behöver komplettera m skyddet som är m på bilden.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Kolla ordentligt hur mkt vattenpumpen skyddas så du inte behöver komplettera m skyddet som är m på bilden.

Plåten är specad att ge "protection for the engine cover and waterpump". Ska sitta motorbågar på också, vilket ger bra skydd för pumpen vid fall. Därför jag väljer OTR-plåten, för den passar garanterat med bågarna.

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Vart skall du ha hojen till? Skaffa hundben & höj den istället. Så mkt bygger den inte ner, skall du köra enduro så har du köpt fel hoj. För offroadbruk räcker det för du skall väl inte köra över stockar? Fördelen m MM hasplåt är att du ev kan fästa däckjärn mm på lämplig plats.

Jo jag ska KUNNA köra över både stock o sten + att jag är för kort för att höja hojen. Hängde mig på hasen några gånger med 690n och har du för lite fart så tippar det och det blir jävligt mkt vikt att hämta upp när man tippar ner tex i en grop. Varför spelar väl ingen roll egentligen ,eller?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo jag ska KUNNA köra över både stock o sten + att jag är för kort för att höja hojen. Hängde mig på hasen några gånger med 690n och har du för lite fart så tippar det och det blir jävligt mkt vikt att hämta upp när man tippar ner tex i en grop. Varför spelar väl ingen roll egentligen ,eller?

KTM 690 Enduro R
Dry weight:138.5 kg (305.3 pounds)

Yamaha XT660Z Tenere
Dry weight:183.0 kg (403.4 pounds)

Yamaha XT660R
Dry weight:172.0 kg (379.2 pounds)

Nja över 30kg skillnad så den blir tyngre än den 690 du kanske skulle ha haft kvar. Btw ska du åka Vårrundan 2013?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Last edited:

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Faktum är att jag saknar min 690 samtidigt som det är kul att testa nya hojar. Till Xt finns det ju en del tillbehör som gör den lättare. Sitthöjden o komfort o service väger oxå in i bytet. Sitter iofs o letar efter en andrahoj tex 625,640 eller wr450f . Tyvärr så behöver jag elstart o det begränsar ju urvalet en hel del. Hade ju gärna testat en xr .
Menar du vårrundan i markaryd i april så har jag inte planerat så långt än. Det verkar vara ett Rb-rally enligt SOE (sitter o läser parallelt) . Jag föredrar gps men har en rb-fantast i gänget som kan sköta nav isf.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Menar du vårrundan i markaryd i april så har jag inte planerat så långt än. Det verkar vara ett Rb-rally enligt SOE (sitter o läser parallelt) . Jag föredrar gps men har en rb-fantast i gänget som kan sköta nav isf.

Jupp stämmer, dock blir RB här hemma ganska blek när man har varit söderut på betydligt roligare RB men Troy som har hand om Vårrundan är riktigt entusiastisk & trevlig Rallyräv. Hoppas på en tur över östersjön innan Norge men vi får se.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Någon som vet tjockleken på fågelpinnen på originalstyret? Eller har den nära tillhands för mätning med skjutmått (min står vinterförvarad en bit bilresa bort)?

Tänkte köpa en GPS-väska för att ha GPSen i när det regnar, eller ha mobilen i som sekundär GPS när det inte regnar.

http://buybits.com/Product/6522/Ark...e-Bike-Mount-For-Satnav-Systems-sku-6522.aspx (finns även på Ebay).

Om ingen annan hinner svara tidigare så skulle jag kunna åka förbi imorgon på väg hem ifrån jobbet mina päron & kolla mitt orig styre & mäta så tidigast kl18.

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tenere-bågarna med B&B-plåten är riktigt stilig och slimmad, men jag har inte 2-1 vilket det försätter. Jag kopierar perjul med OTR-plåt och SWMotech-bågar :)

Jodå, har ju som sagt både kanat på asfalt samt smällt hårt i skogen med min, så jag kan intyga att den kombinationen gör jobbet. Skulle dock inte lita enbart på hasplåten gällande vattenpumpen. Fast allt beror såklart på vad man smäller i, och hur hårt...

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
nu har det varit lugnt här ett tag! Nån som har provat Feltemas styr höjare? Jag har monterat men inte kunnat testa än pga av snö o kyla. :( . Gör det nån större skillnad? När ekonomin tillåter ska det beställas nya fjädrar fram iaf. Frågan är om man ska ta öhlins eller hyperpro? nån som testat eller vet skillnaden?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping