Modifieringar XT660 X/R

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Tjo! Nu letar man efter en map till pc5 . Är det risk för skador på motorn om jag kör med nollmappen/org.map?
Hur svårt är det att bygga egen map? ni som tänker xt660.com - been there-done that, Kev hade ingen map som var "really close " . Tycker det borde finnas nån som har samma moddar som min , DVS; Metal-mule avgas , dna stage2 , snorkel bortplockad , O2-optimizer o pc5. Behövs det olika mappar om man kör med eller utan DB-killer ?
Ha de , Roffe :hej

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan kolla ev om min map finns kvar

2-1 system/KN filter/o2 optimizer dock m bullerplugg.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
ang lyft - på biltema finns det en riktig lyft för kring 1000,-. den tål vikten för tunga hojar som xt´n (inte som cross-pallarnar som viker sig första gången man lyfter upp en vanligt xt)
jag gillar inte biltema annars men av denna är helt okej

ang vikter...wp gaffeln sparar inte allt för mkt. då min 15kg våg är paj har jag aldrig vägd min WP gaffel eller Org gaffeln. i jämförelsen kändes wp gafflen lite lättare men det är inte jätte mkt. det viktiga i bytet med gaffeln är att den fungerar mkt bättre,kan ställas in mkt bättre och så är den mkt styvare - vill säger att den inte flexar så jäklar mkt i kurvor osv

vill man spara vikt bör man kolla på avgasystemet i det första. bara där kan man ju spara 10kg med tex metal mule 2-1
som nästa är det batteriet där tex ett moty batteri spara 3kg
sen få man gärna plocka bort alla onödiga delar - för min del är det bakre fotpinnarna, speglar,mindre blinker,plastskärmen där regplåten sitter original, mindre baklampa osv - alla dessa små saker ger snabbt ngr kilo i det hela.
vissa byter till en annan lampa, kan spara upp till ett kilo bara där.
alustyre,alufotpinnsfästen+ alupinnar ger också lite vikt samt även bättre funktion.
har man koll på däcksvikter kan mn även plocka lite där - kör man mest på gatan kan man bygga om till slanglöst (spara ca 1,5kg)

med alla dessa standardmods få man 20-25kg ihop. låter i vissa öron inte allt för mkt men hojen beter sig faktiskt mkt roligare.
sedan kan man ju går lite mera extrem och satsa på plast-tank eller nåt och ngr andra mods...men då bli det en helt annan hoj i slutändan :D

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kul att se dig tillbaka Fuchs :). Du som har skruvat ner XT:n i atomer, hur mycket måste man ta bort för att komma åt att byta bakdämparen? Ska slänga på en Wilber...

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
tackar tackar :)
dämparen bör du kunna tar ut med enbart ringnycklar och en vettigt lift. du behöver nog inte ens tar ut bakhjulet eller liknande (har aldrig provat på så) lite trångt kring luftburken men även den bör kunna sitta kvar.
tar du ut hjulet kan du dock fibblar lite lättare och jag skulle rekommendera detta i alla fall.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
För blinkers så måste du antingen parallellkoppla ett par effektmotstånd för att få korrekt blinkhastighet, alternativt byta blinkreläet till ett som fixar LED-blinkare.

För bakljus så skall detta inte behövas

precis, bakljuset fungerar utan extra motstånd. kolla man på louis.de finns det en hel del fina lampor att välja på. jag själv köpte till mitt bgge en riktig smidigt som sätts fast vid nummerplåten, syns knappt avstängd men bra ljus och även skyltljus...för 350kr

jag själv testade de där otr blinkerreläe man sätter just in vid varje blinker och har ofta haft problem med dessa. ibland blinkade det rätt och ibland blinkade snabbt.
köpte till mitt nuvarande bygge en reläe som byter ut blikerreläet (från otr). då bli det för det ena mindre kabelskit och jag hoppas att denna klarar sin uppgift lite bättre

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Och en uppsättning med större hjul för gruset ;-)...

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

Kolla som alltid allmänt skick, slitdelarnas skick, servicehistorik (då den fortfarande har fabriksgaranti om den är rätt servad) samt ägarhistorik. Ser smutsig ut på annonsen. Bikeman verkar vara en uppskattad handlare i den där regionen. Spontant verkar väl priset rätt ok, men finns nog lite prutmån kvar. Har du kollat på http://www.blocket.se/helsingborg/YAMAHA_XT660x_Nyskick_42059615.htm?ca=11&w=3 ?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring