Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är min en -07 men jag kommer inte att lämna in min just ang någon stämpel i boken, servar själv. Börjar dyka upp en del XT reservdelar så har man inte tummen mitt i handen så är det ok
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag skippade serviceboken direkt. Betala för verkstadstid gör jag gärna. Men när verkstäderna vill ha fantasipriser för förbrukningsmaterialet (som tex 700 kr för ett luftfilter, eller 595 spänn för ett par bromsbelägg bak) så kan det kvitta...
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
jag plutade in 100 milaservice för 900(1800 normalpris), blir väl att göra 1000mila oxå.
har den gått bra tills +1000 så funderar jag att att skippa boken.

frågan är om man kan köra med biltema oljefilter(saknar gummipackningar, bara filtret) eller om man ska satsa på ett hiflo(kanske finns packningar med där)?

olja vet jag inte heller vad man ska ta, några tips?
har provat några oljor i försökskaninen xj.
biltema röd burk mc syntet gjorde den mest lättväxlad.

sen blir det nog kanske en högre ruta, har någon provat denna?:

http://www.off-the-road.de/XT-660/Bodywork/Touring-Windscreen-XT-660-high.html

om min handlare tecknar bilsportförsäkringen åt mig blev den 20% billigare, en positiv grej.
1730 per år i helförsäkring för en 2011 år xt var ju bra kurs tycker jag.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Va vart bor du då?
Biltema racing olja kör jag å filter ifrån ebay. Så ja vann en svart WP gaffel ifrån ktm690 enduro så det kommer bli mumma tjohoooooooo
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Sitter o grunnar lite , Behövs både crashbågar och rejäl hasplåt? Tänker bygga en hasplåt ala Metalmule fast med fack för liite verktyg o slang. Har bredare och högre Lucasstyre med tänkta (ej inhandlade än ) handguards från acerbis. Är inte crashbars overkill då. Jag räknar med ett gäng marksyningar första säsongen med tanke på att detta är en ny hoj för mig :tummenupp
Ha de` , Roffe
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla efter handguards med alu skena inbakad. Är du händig m svetsen så varför inte men är rätt skönt att köpa färdigt.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
re 6186
utanför luleå men jag är gubbe på 45 och haft a-körkort sedan 16-års åldern.

kommer inte att trimma upp xt:n, enda modden blir toppboxhållare, värmehandtag(redan monterat av verkstaden) samt centralstöd.

vill jag burna och slanga blir det någon +20år sporthoj(p.g.a klassikerförsäkring, den enda man har råd att ha på rejshojar), gärna fzr1000.
börjar få ex. av ovan för drygt 10 papp (3000-4000mil).

men man måste ha något som funkar utan strul oxå.

har kört yamahamärkta båtmotorer, skotrar, mopeder samt några bågar.
har fungerat klockrent, verkar vara bra kvalite i yamaha.

får nöta på med snöskotern i några månader (gammgubben vågar inte köra xt med dubbdäck) men visst längtar man efter den första asfaltstrimman på vårkanten :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kolla gärna KEV fuel mod för XT går väldigt ryckigt oavsett m eller utan snorkel redan från början. Billig mod som många är nöjda m utan att köpa power commander.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sitter o grunnar lite , Behövs både crashbågar och rejäl hasplåt? Tänker bygga en hasplåt ala Metalmule fast med fack för liite verktyg o slang. Har bredare och högre Lucasstyre med tänkta (ej inhandlade än ) handguards från acerbis. Är inte crashbars overkill då. Jag räknar med ett gäng marksyningar första säsongen med tanke på att detta är en ny hoj för mig :tummenupp
Ha de` , Roffe

Min bedömning är, ja. Jag tänkte välja OTRs mindre hasplåt samt SW-Motechs båge (som OTR också säljer). Hasplåten skyddar vattenpumpen ok, fast vid marksyning vill jag nog ha en motorbåge som skyddar kylare, kopplingskåpa och motorkomponenterna bättre.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Jag återkommer med erfarenhetsberättelse när däcken är på och det blivit vinterväglag.

/ Rickar

OK

Drygt två veckor med vinterväglag (j-a skitväder), packad snö på småvägarna, slask och salt på motorvägen. Pendlar 3 mil varje dag.

Funkar helt OK. Kanske lite dåligt fäste på nysnö men i det stora hela inga obehagliga överraskningar. Däcken uppför sig förutsägbart och fästet är OK, lite halare än med bra offroad-däck på grus.

Lite kallt i tisdags (-15 på morgonen) men med värmekläderna från www.warmnsafe.eu på max-effekt funkade det.

Det enda problemet är att jag tydligen har fukt i sadeln så den hade frusit när jag skulle hem från jobbet (stenhård) och att tändningslåset frös för mig.

:) Rickar

Nu töar det här nere så nästa vecka blir väl lite behagligare.
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Tyvärr så hittar jag ingen hasplåt som både ger mig ökad markfrigång och samtidigt är kompatibel med krashbågar. Man kan ju köpa hasplåt och bygga om den men då kan jag lika gärna bygga ny direkt.
Monterat Metalmule avgas o DNA stage2 igår så nu börjar xtn låta som den ska iaf. Återstår PC5 och O2-optimizer och nytt styre.
Ha de , Roffe :kär
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Känns som det är struntsamma, båda lär vara lika tunga knappast alu m mkt skönare än orig.
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Monterat hittils; metalmule , PC5 ,O2optimizer, alustyre , handguards , styrhöjare.
Det blir till att bygga egen hasplåt i rostfritt när jobbet öppnar igen.
Fråga till framgaffel-experterna ; Hur mycket går det att spara i vikt om man tex sätter dit en WPgaffel från tex en 690enduro?
Ha de gött o god jul på er , Roffe:smasha
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är inte vikten du ska tänka på utan dess funktion jämfört m orig noll möjligheter förutom byta fjäder eller lägga i distans. Ska provmontera min m 690 kronor m XT styrpinne moddad, 48mm gaffel. 4-kolvsoket & 320mm skivan låter jag vara. Sen åker de ut för försäljnung då jag får min svarta 690 gaffel & krona senare i jan. Kommer lägga ut den för 4500:- inkl KTM 48mm gaffel m nya packboxar/690 krona m anpassad XT styrpinne/KTM brembo 4-kolsok & 320mm skiva. Dyrt? Nä tycker inte det, kolla vad off the road.de tar för deras gaffelkrona & gaffel som också är WP :)
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
S
Det är inte vikten du ska tänka på utan dess funktion jämfört m orig noll möjligheter förutom byta fjäder eller lägga i distans. Ska provmontera min m 690 kronor m XT styrpinne moddad, 48mm gaffel. 4-kolvsoket & 320mm skivan låter jag vara. Sen åker de ut för försäljnung då jag får min svarta 690 gaffel & krona senare i jan. Kommer lägga ut den för 4500:- inkl KTM 48mm gaffel m nya packboxar/690 krona m anpassad XT styrpinne/KTM brembo 4-kolsok & 320mm skiva. Dyrt? Nä tycker inte det, kolla vad off the road.de tar för deras gaffelkrona & gaffel som också är WP :)

Vänta lite här nu , ska du sälja en 690gaffel med styrkrona anpassad för xt? Vikten är av högsta vikt,:D, för:D det är väl det vi jagar i detta forum!? HK per kilo / hållbar (nä , jag är nte matematiker) alla moddar som jag försökt följa hittills både här o på soe är motsats varandra , körbarhet kontra hk dvs vikt ,chassi,hållbarhet mot hk. Visst är inställningar bra speciellt på en framgaffel från wp som är stenhård från början men mjuknar efter uppskattningsvis 650mil . Såklart kan detta gälla alla gafflar men denna från 690enduro är det väldigt märkbart på , inget problem då 2 snäpp eller klick räckte för justering men på mina tidigare hojar så var det mera klart o betalt från scratch. Jag köper gärna framgaffeln från 690 om den bär vikten av xtn ! men jag anser ändå att jakten på kilon kommer att fortsätta !
Ta inte illa upp, detta är min högst personliga syn i debatten
Ha de , Roffe
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok då känns det dumt att köpa en XT ifrån början eller? Nu hade jag gärna sett att den 690 gaffeln jag köp på Ebay kom ifrån en likadan KTM690 Enduro R som jag ägde tidigare & hade den bättre gaffeln ifrån början m 300mm fjädringsväg men denna kommer komma ifrån en 690 Enduro -12 m 275mm men det kommer fungera bra. XT är skittung ifrån början så försöka lätta den m diverse saker känns bara onödigt då motorn väger bly & ramen likaså. Därför anpassar jag den till mina behov dvs 2-1 system för högre markfrigång, PC5 mm för att den ska ge rätt blandning & gaffeln för att förbättra funktionen hos dess fjädring. Får se om man byter fjädring i bak som är också en måste i detta samband men dyrt. Ja varför inte köpa en Enduro R frågar sig en del, jo jag vill ha optimal tillförlitlighet som XT ger därför kan jag ta att den är tung men moddar efter mina behov. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Någon som är sugen på en WP gaffel på sin XT660?

Eftersom jag har fått tag i en svart 48mm WP gaffel som jag skall ha på min XT660R så säljer jag min andra 48mm WP gaffel "26mm axel" m nybytta packboxar "Kvitto finns", med 690 styrkronor, moddad XT660 styrpinne för att kunna passa på XTR. Skickar även med passande 4-kolvsok m 320mm bromsskiva. Ena gaffelbenet har lite skrapmärken när någon har dragit ur den ur kronorna men knappast påverkar funktionen.

Gaffeln "tror det är 265mm slaglängd" kommer ifrån KTM motard någon av följande 640/625/660 där även bromsoket & bromsskivan kommer ifrån samma gaffel. Vet ej hur Yamaha XTX har för styrhuvud men borde kunna passa med tanke på stort sett identisk ram. Så för XTX behöver man bara sätta på ett KTM motard hjul i fram & koppla ihop bromsslang till oket så är det klart för bättre fjädring på XTX. Om du skall ha den på en XTR så finns risken att du får modda oket så att inte 21" ekrarna tar i, samma mod måste du göra om du skall ha grushjul på en KTM motard. Du kan även köpa KTM 21" m 20mm m ktm hylsor för 20mm -> 26mm eller ett 21" m 26mm axelhål till denna gaffel.

Titta in på http://www.off-the-road.de/en/home/?lang=1 vad det kostar att köpa deras variant om man nu vill lägga så mkt pengar. Har inte bråttom att sälja då kan den ligga till våren då jag tror garanterat många XT660 ägare vill ha bättre fjädring för en billig peng.

WP 48mm gaffel
KTM690 Styrkronor in styrfästen m moddad XT660 styrpinne
Brembo 4-kolvsok
320mm bromsskiva

4500:- vill jag ha för allt & det tycker jag är rimligt!
 

Bifogat

  • IMAG0174.jpg
    IMAG0174.jpg
    237.9 KB · Visningar: 330
  • 20121222_170906.jpg
    20121222_170906.jpg
    240.3 KB · Visningar: 182
  • 20121222_1711099.jpg
    20121222_1711099.jpg
    237.6 KB · Visningar: 176

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Ok då känns det dumt att köpa en XT ifrån början eller? Nu hade jag gärna sett att den 690 gaffeln jag köp på Ebay kom ifrån en likadan KTM690 Enduro R som jag ägde tidigare & hade den bättre gaffeln ifrån början m 300mm fjädringsväg men denna kommer komma ifrån en 690 Enduro -12 m 275mm men det kommer fungera bra. XT är skittung ifrån början så försöka lätta den m diverse saker känns bara onödigt då motorn väger bly & ramen likaså. Därför anpassar jag den till mina behov dvs 2-1 system för högre markfrigång, PC5 mm för att den ska ge rätt blandning & gaffeln för att förbättra funktionen hos dess fjädring. Får se om man byter fjädring i bak som är också en måste i detta samband men dyrt. Ja varför inte köpa en Enduro R frågar sig en del, jo jag vill ha optimal tillförlitlighet som XT ger därför kan jag ta att den är tung men moddar efter mina behov. :)

Ja , du svarar ju själv så klokt ! 690 är en underbar hoj , men ingen man reser världen runt på. Jag har inte haft XT innan men hoppas den är lika problemfri som min TTr600 var. Vikt kostar pålitlighet skulle man kunna säga.
God Jul på er , Roffe
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top